cybervision_ Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 (endret) Hvilket av disse kameraene er best? Er klar over fysiske forskjeller, men er E-500 bedre, det selges jo rimeligere enn E-400 i skrivende stund. Endret 26. juli 2007 av cybervision_ Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 E-500 er en eldre modell. Så den er nok på vei ut. Tror ytelsen på E-400 er bedre, i tillegg til noen pixler ekstra. Hvis du synes E-400 blir for liten, så er nok en E-510 et bedre valg da den har samme ytelsen som E-410 pluss bildestabilisator og noe annet snadder. Tom Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2007 Ok, takk for det. Jeg hadde etter en endeløs tråd egentlig bestemt meg for Olympus E-400, men la merke til at Nikon kjører en cashback-kampanje nå som gjør Nikon D40 meget rimelig. Er Nikon like bra/bedre enn Olympus, og hva velger jeg hvis prisforskjellen er 1000+ i Nikons favør? Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Jeg ville nok ha valgt Nikon, men det er i grunn ikke viktig... Velg det du liker best. Olympus SLR'ene er faktisk av de få som skiller seg litt ut. Om du ønsker de tingene som er spesielt for Olympus (Liveview, Four thirds, osv) og er villig til å betale 1000+ ekstra for det velger du Olympus, hvis ikke, Nikon. Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2007 E-400 har da ikke Live-View. Men et D40 er altså like bra som Olympus E-400 tross pixelforskjell osv...? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Nikon D40 er et ypperlig kamera. Om det er bedre eller dårlige enn en E-400 - det er et godt spørsmål. For å være helt ærlig; jeg vet ikke. Tom Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Dette blir et spørsmål om smak og behag. Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2007 Nikon D40 er et ypperlig kamera. Om det er bedre eller dårlige enn en E-400 - det er et godt spørsmål. For å være helt ærlig; jeg vet ikke. Tom 9134849[/snapback] Hehe, jeg vet en ting, og det er at jeg vet enda mindre Frister jo litt å spare 1200 hvis ytelsen er nokså lik og også mulighetene. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Ta en titt på bildene i bilde-kritikken. Se spesielt på dybdeskarphet. Ønsker du å leke med bilder med lav bildeskarphet, så vil Nikon være et bedre valg pga. sensor. Liker du mer bildene med høy dybdeskarphet, passer Olympus bedre. Kit-objektivene til Olympus får generellt god kritikk, mens Nikon er mer "grei nok". Så med Nikon er det større sjanse for at du må bytte ut optikken. Tom Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2007 http://www.teknofil.no/wip4/liten_lett/d.epl?id=14567 Er dette en seriøs side? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 http://www.teknofil.no/wip4/liten_lett/d.epl?id=14567 Er dette en seriøs side? 9135697[/snapback] Egentlig ikke. Hvor mye klarer du å si på en side? E-400 har noe mer støy en E-410. Det betyr at bildene blir kornete fra ISO 800 og oppover. Kameraet har andre instiller som gjør at bildene ser kjedelige ut i forhold til andre billige kameraer. Dette er innstillinger som du kan skru på, og da blir bildene vel så bra som konkurrentene. Det er E-400 brukere på dette forumet som kan utdype dette, og de stiller gjerne opp og svarer hvis du kjøper Tom Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2007 Ok, men ingen kan helt konkret si hva som er best av D40 vs. Oly 400 altså? Mtp på prisen 3800,- (m cashback) vs. 4995,- Grepsmessig lever jeg godt med begge. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Hvis du får en D40 til 3.800,- så sparer du 1195,- Har du dårlig råd, så er det viktig. Da kan du bruke mellomlegget på litt ekstrautstyr og en god bok. Som sagt, begge kameraene er gode valg, og du får et godt utganspunkt for en morsom hobby. Tom Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2007 (endret) Alle får vel D40 for det: D40 @ Japan Photo =4495,- 4495 - 720 (cashback) = 3775,- Noen skriver at Olympus sitt ikke har AF-lampe, stemmer dette og er det et viktig punkt? Endret 24. juli 2007 av cybervision_ Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Nei. Ihvertfall ikke hvis det er løst på den måten Canon gjør det. Kameraet fyrer av blitsen og hvis motivet er mennesker, så er øyebikket ødelagt... Tom Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2007 Jeg forstod det slikt, og det er jo nokså kjipt hvis folk tror bildet er tatt før kameraet har gjort mer enn å sjekke forholdene. Uansett: Jeg driter vel ikke på draget uansett med et D40 kit til under 4 lapper levert på døra? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Uansett: Jeg driter vel ikke på draget uansett med et D40 kit til under 4 lapper levert på døra? 9136355[/snapback] Nei det gjør du ikke. Tom Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Nei, det kan man trygt si at du ikke gjør. Det er et glimrende kamera til en utrolig lav pris. Det med AF-motor er ikke noe å prate om, siden det er snakk om objektiver som de færreste trenger uansett. Bestill kamera og slutt å tenke på det. Det er på tide å handle. Før i tiden gjalt det ikke bare om å finne det kameraet som passet lommeboken og krav til funksjoner. Man måtte også passe på at kamera ikke var en sur sitron. Det er heldigvis ingen i dag, så dere som skal velge system nå er egentlig veldig heldige. Det finnes jo ingen dårlige kameraer i dag, og den eneste komponent i de kameraene jeg har prøvd har vært min egen kitzoom til 20D. Gratulerer med et godt valgt kamera. Jeg har fått et inntrykk av at du ønsker et kamera som gir "ferdig" bilder i jpg rett ut fra kamera. Når jeg ser på de ubehandlede bildene man får fra D80, så virker det som om at det er Nikons filosofi. Husk likevel på at det er best å lære seg å bruke enten det programmet du får sammen med kamera skikkelig, eller et annet program etter eget valg. I mellomtiden, dvs før du har skaffet deg/lært deg et program for etterbehandling, så kan du stille opp kontraster, farger og skarphet i kameraets innstillinger for jpg-konvertering. Det skulle være enkelt å finne disse innstillingene i manualen. Velkommen til vår herlige verden av digital fotogalskap. Kan vi regne med å se dine første forsøk med slr i bildekritikken snart? Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 Kommer nok til å gå for et slikt ja! Er og enig i at handelstiden er ankommet, har ventet lenge, men er ikke så lett når man ikke vet så mye om hele SLR-opplegget bortsett fra at man vil ha samme resultater som man har sett andre oppnå. Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 Bestilt! Men 2 ting gjenstår: Hvor stor og hvor kjapp minnebrikke bør jeg ha? Er Sandisk 2 GB Versjon II nok med 10 mb/s? Hvilken veske anbefales til et slikt kamera, veske de hadde på Japan Photo appelerte ikke spesielt til meg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå