Explorer Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Drvier å ser litt frem og tilbake om jeg kanskje skal bygge meg en stasjonnær PC igjen (begynner å bli lei av bare laptop ) Prosessor blir mest sannsynlig en Intel Q6600 eller noe i det slektskapet/prisklassen. Ønsker et hovedkort som har funksjoner, jeg elsker funksjoner. Klokkepotensiale trenges ikke, tviler på det blir noe forsøk på ekstrem klokking med denne maskinen. Utbygging med SLI/Crossfire/whatnot er ikke nødvendig, kommer ikke til å skal ha noe slikt uansett. Har sett ut et par hovedkort, noen av disse som vil være å foretrekke? Gigabyte GA-P35-DS4 Asus P5K-E/WIFI-AP Mulighet for å kjøre RAID 0 via SATA var noe jeg hadde planlagt, men dette er vel kanskje støttet på de fleste hovedkort idag? Ønsker ikke å gå noe særlig høyere i pris enn hva det Asus-kortet koster. Om jeg trenger WiFi vet jeg enda ikke, må finne ut hvor PCen skal stå først. Takk for alle svar. Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 Bump? Er det noen som har erfaring med disse kortene, eller er de kanskje såpass nye at de ikke er kommet inn i så mange maskiner enda? Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Om du kan, ville jeg ventet til X38 kommer i høst. Det er "High-end" versionen av P35, som innebærer kvalitetskomponenter, og mer lukseriøse løsninger kontra P35. Ellers har man jo i975x som er i high-end segmentet, og P965 i middelklassen i samme generasjon. Lenke til kommentar
Delish Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Om du kan, ville jeg ventet til X38 kommer i høst. Det er "High-end" versionen av P35, som innebærer kvalitetskomponenter, og mer lukseriøse løsninger kontra P35. Ellers har man jo i975x som er i high-end segmentet, og P965 i middelklassen i samme generasjon. 9139447[/snapback] Med tanke på prisen på enkelte P35 kort nå, så tør jeg ikke tenke på X38 Asus Blitz Extreme P35 Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) Om du kan, ville jeg ventet til X38 kommer i høst. Det er "High-end" versionen av P35, som innebærer kvalitetskomponenter, og mer lukseriøse løsninger kontra P35. Ellers har man jo i975x som er i high-end segmentet, og P965 i middelklassen i samme generasjon. 9139447[/snapback] Dette vil vel gjerne bli kort som klokker bedre, yter litt bedre, har enda masse mer koselig funksjoner og blir å starte på 2000 kroner for de billigste kortene? Tror det blir noe over mitt budsjett, i denne omgangen ihvertfall. Vil det kanskje ha noe for seg å se litt opp i pris på et nVidia-brikksett (650i eller 680i) til et slikt oppsett? Edit: ser at X38 kun kommer til å støtte DDR3, tror det er noe utenfor det jeg ser etter da. Prisen vil pluttselig bli veldig mye høyere enn det jeg er ute etter, som er et enkelt og greit system som yter bedre enn laptopen jeg har nå, og som kan kjøre Crysis (ikke noe krav om maks detaljer/ masse AA/AF). Endret 25. juli 2007 av Explorer Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) Om du kan, ville jeg ventet til X38 kommer i høst. Det er "High-end" versionen av P35, som innebærer kvalitetskomponenter, og mer lukseriøse løsninger kontra P35. Ellers har man jo i975x som er i high-end segmentet, og P965 i middelklassen i samme generasjon. 9139447[/snapback] Dette vil vel gjerne bli kort som klokker bedre, yter litt bedre, har enda masse mer koselig funksjoner og blir å starte på 2000 kroner for de billigste kortene? Tror det blir noe over mitt budsjett, i denne omgangen ihvertfall. Vil det kanskje ha noe for seg å se litt opp i pris på et nVidia-brikksett (650i eller 680i) til et slikt oppsett? Edit: ser at X38 kun kommer til å støtte DDR3, tror det er noe utenfor det jeg ser etter da. Prisen vil pluttselig bli veldig mye høyere enn det jeg er ute etter, som er et enkelt og greit system som yter bedre enn laptopen jeg har nå, og som kan kjøre Crysis (ikke noe krav om maks detaljer/ masse AA/AF). 9139646[/snapback] Ettersom jeg har hørt kommer visse kort til å støtte DDR2 og. EDIT: Gigabyte kommer ihvertfall til å lage "DDR2-Only" versioner av noen av sine X38 hk. Endret 25. juli 2007 av todda7 Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 Ettersom jeg har hørt kommer visse kort til å støtte DDR2 og. 9139749[/snapback] Ok, leste bare over Wikipediaartikkelen om brikken. Men uansett, hvilke forskjeller vil jeg merke mellom ett P35 og et X38 kort, tenkt at jeg ikke har tenkt å klokke, ikke har tenkt å kjøre Crossfire, kanskje blir å kjøre RAID 0 og da bruke dette på en Q6600? Er det noen spekulasjoner ute å går angående pris på X38-kortene? Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Ettersom jeg har hørt kommer visse kort til å støtte DDR2 og. 9139749[/snapback] Ok, leste bare over Wikipediaartikkelen om brikken. Men uansett, hvilke forskjeller vil jeg merke mellom ett P35 og et X38 kort, tenkt at jeg ikke har tenkt å klokke, ikke har tenkt å kjøre Crossfire, kanskje blir å kjøre RAID 0 og da bruke dette på en Q6600? Er det noen spekulasjoner ute å går angående pris på X38-kortene? 9139786[/snapback] Vel, forskjellen er at på X38 er det brukt kvalitetskomponenter. Bedre lydkort, bedre LAN\Internet kort, flere nyttige funskjoner og de skal være mer stabile. Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 Ok. Med kvalitetskomponenter regner jeg med at selv P35 kort har kondensatorer, og ellers nødvendige deler på kortet som holder det de skal brukes til, selvom det er en mindre enn perfekt lydbrikke på kortet..? Tror i første omgang så er det ting som ikke er så nødvendig, blir å trenge en lan-port for å få internett (alternativt wlan) og mulighet for å koble på et sett billige 2.1 høytalere. Om lyden blir et stort problem så er det vel fortsatt billigere å kjøpe et X-Fi kort eller lignende. Men vil det ha noe for seg å se på nVidia sine kort istede, vil det gi noen fordeler å ha nVidia brikksett når det skal brukes sammen med nVidia skjermkort? Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Ok.Med kvalitetskomponenter regner jeg med at selv P35 kort har kondensatorer, og ellers nødvendige deler på kortet som holder det de skal brukes til, selvom det er en mindre enn perfekt lydbrikke på kortet..? Tror i første omgang så er det ting som ikke er så nødvendig, blir å trenge en lan-port for å få internett (alternativt wlan) og mulighet for å koble på et sett billige 2.1 høytalere. Om lyden blir et stort problem så er det vel fortsatt billigere å kjøpe et X-Fi kort eller lignende. Men vil det ha noe for seg å se på nVidia sine kort istede, vil det gi noen fordeler å ha nVidia brikksett når det skal brukes sammen med nVidia skjermkort? 9139960[/snapback] Nei, med mindre man skal ha SLI. Men det er faktisk en fordel med Intel Prosessor på et Intel Hovedkort(selv om forskjellene er minimale, er de der.). Tror nok et P35 kort skal være passe for deg ja. Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 Ok, da var vi tilbake til utgangspunktet. Er det noe kort å foretrekker med P35 brikksett og i prisklassen 1000-1500 kroner? Gigabyte-kortet virket jo helt ok, Asuskortet også, som i tillegg hadde wlan, som kanskje er noe jeg blir å trenge (ikke sikker enda). Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) Vel, dette fra MSI skal være et veldig bra kort. EDIT: Det er MSI's toppmodell og koster heller ikke vanvittig. Endret 25. juli 2007 av todda7 Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) Absolutt en hyggelig pris på det kortet. Sitter å leser på testen av det nå. Hvordan er MSI kvalitet og ytelsesmessig i forhold til Asus, og kanskje Gigabyte? Edit: et annet spørsmål som kanskje ikke helt hører til her, men spør allikevel. Følger det kjøler med på de nyere Intelprosessorene, og om det gjør, duger denne? Bråker kanskje mye når resten av maskinen er stillegående? Endret 25. juli 2007 av Explorer Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Absolutt en hyggelig pris på det kortet. Sitter å leser på testen av det nå. Hvordan er MSI kvalitet og ytelsesmessig i forhold til Asus, og kanskje Gigabyte? Edit: et annet spørsmål som kanskje ikke helt hører til her, men spør allikevel. Følger det kjøler med på de nyere Intelprosessorene, og om det gjør, duger denne? Bråker kanskje mye når resten av maskinen er stillegående? 9140830[/snapback] Kvaliteten på MSI er det varierende meninger om. Noen har brukt MSI siden pc'ens opprinnelse og er knallfornøyde, andre har kansje hatt 3 kort som har streiket. Selv mener jeg at MSI er et veldig greit merke, fungeret kjempefint i de 2 PC'ene jeg har bygd med kortet. Ang. stockkjøleren, så følger den med ja. Den bråker nok litt ja, men ikke helt ekstremt. Skal du ha maskinen veldig stillegående ville jeg nok investert i en CPU kjøler. Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 Ok Leste litt på det Gigabytekortet, som hadde en kjøleløsning som stortsett kun tillot å bruke orginalkjøleren. La så merke til at det var et DDR3-kort, så nå er det MSI-kortet som har havnet i korgen. CPU-kjøler blir jeg å se på etterhvert. Oppsettet mitt så langt ser forresten slik ut. En ting til, heller ikke rette plassen å spørre på, men men.. Ved å ha en SATA DVD-spiller, vil det by på noen ekstra problemer med innstalasjon av XP (slik som det var (er?) med harddisker som driverene må lastes inn først)? Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 OkLeste litt på det Gigabytekortet, som hadde en kjøleløsning som stortsett kun tillot å bruke orginalkjøleren. La så merke til at det var et DDR3-kort, så nå er det MSI-kortet som har havnet i korgen. CPU-kjøler blir jeg å se på etterhvert. Oppsettet mitt så langt ser forresten slik ut. En ting til, heller ikke rette plassen å spørre på, men men.. Ved å ha en SATA DVD-spiller, vil det by på noen ekstra problemer med innstalasjon av XP (slik som det var (er?) med harddisker som driverene må lastes inn først)? 9143174[/snapback] Neida, man trenger ikke driver til DVD-spilleren(og det som følger med på cd'en er nok bare brenneprogram og en håndbok). Handlevognen din så bra ut Hva er budsjettet? Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2007 Budsjettet strekker seg etter hvert som jeg finner ut at jeg har lyst på "penere" ting. I utgangspunktet var det en eller annen Thermaltake strømforsyning og et kabinett til ~130 kroner. Så noe fastsatt budsjett er det ikke, men prøver å holde det så lavt som mulig, men fortsatt ha noe som duger til å kjøre spill som laptopen ikke greier (FSX, FEAR, Oblivion osv.). Blir vel å bestille litt utover høsten da, se om noe forandrer seg underveis. Tror jeg blir å bestille kabinett og strømforsyning i første omgang da det er deler som ikke faller så mye i pris. Har du forresten noen cpu-kjøler å anbefale, som er stille og ikke alt for dyr? Vil denne kanskje duge til å kjøre uten vifte, sett at jeg har vifter i kabinettet som lager litt strømning? Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Har ikke greie på passiv kjøling, men omdenne fra OCZ blir for dyr, vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2007 Har ikke greie på passiv kjøling, men omdenne fra OCZ blir for dyr, vet jeg ikke. 9145817[/snapback] Denne du tenkte på (linken din ledet bare til en annen tråd med MSI vs. Epox)? Skal se litt rundt om jeg finner tester av kjølere før jeg bestemmer meg, kjøleren til Tt er jo noe billigere enn den fra OCZ, men om ytelsen står i forhold til prisen så går jeg nok heller for kjøleren fra OCZ. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Har ikke greie på passiv kjøling, men omdenne fra OCZ blir for dyr, vet jeg ikke. 9145817[/snapback] Denne du tenkte på (linken din ledet bare til en annen tråd med MSI vs. Epox)? Skal se litt rundt om jeg finner tester av kjølere før jeg bestemmer meg, kjøleren til Tt er jo noe billigere enn den fra OCZ, men om ytelsen står i forhold til prisen så går jeg nok heller for kjøleren fra OCZ. 9146400[/snapback] Oisann, mente Vindicator ja. Ytelsen vet jeg ikke noe om, men søk litt rundt på google etter tester osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå