Gå til innhold

BSD/UnixHvordan få tak i Unix?

Anbefalte innlegg

Jepp, men det blir igrunn bare flisespikkeri i denne sammenhengen. OpenSolaris = (så godt som) Solaris = UNIX. Forskjellen er at ingen har betalt for sertifisering av OpenSolaris. Det Sun gjør er jo å ta OpenSolaris, pakke det som en ferdig Solaris-release, og selge support på det.

Det er vel litt meningsløst å betale for å sertifisere en development-versjon, som endres så raskt. Ikke at jeg har detaljer på hvordan en slik prosess er, men kanskje man må sertifisere en bestemt release?

Blir litt som med f.eks. RHEL vs. Fedora, hvor førstnevnte sertifiseres av mange tredjepartsleverandører for å kjøre databaser og alt mulig rart. Fedora får såklart ikke samme behandling, både siden den er ikke-kommersiell men også fordi de videreutvikles så raskt. Innen man hadde fått på plass alle sertifiseringene ville vel en ny versjon allerede kommet :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432
Som sagt, er man ute etter strict UNIX (med UNIX mener jeg da både lisens, trademark og kodebase) går man for Solaris. Utvider man begrepet til UNIX-like, kan man se på *BSD og GNU/Linux. Grunnen til at man ikke kan kalle *BSD og GNU/Linux for UNIX-systemer har nettopp med lisens, trademark og kodeopprinnelse å gjøre.

9141605[/snapback]

PLAN9 er mer likt UNIX en både BSD og GNU/Linux , dessuten leste jeg ikke godt nok for jeg ser det nå at det har skjedd noe der i 2007 så prosjektet er nok aktivt .

9141709[/snapback]

Fatter ikke hvordan du har komt frem til det... PLAN9 er forresten ubrukelig, skjønner ikke hva man skal med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...