Gå til innhold

BSD/UnixHvordan få tak i Unix?

Anbefalte innlegg

Jeg vet absolutt ingenting om Unix, men vil lære mer og gjerne prøve det. Mine spørsmål er: Kan man få Unix gratis? Trenger man spesielle hardware spesifikasjoner? Hvor evt. kan man få tak i Unix? Ligner Unix på Linux eller er det bar kjernene som ligner? (Ettersom Linux er en videreføring av Unix)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jada, UNIX er fritt tilgjengelig i form av Solaris 10. For å klarne litt opp, GNU/Linux er på ingen måte en videreføring av UNIX, det er en UNIX-klone.

9134127[/snapback]

Flisespikkeri(?):

Personlig liker jeg ikke betegnelsen 'klone', både fordi ordet gjerne har en negativ klang, men også fordi en kloning faktisk er en identisk kopi (les: kloning av bakterier, sauer...)

GNU/Linux er selvsagt ingen bit-for-bit kopi av noe UNIX-system. Navnet GNU spiller jo til og med på dette (GNU's Not Unix) ;)

Hvis jeg må bruke en merkelapp, foretrekker jeg nok "UNIX-liknende" eller noe slikt.

"Klone" kan også antyde at man bare dilter etter (som jo er nødvendig hvis bare skal kopiere), men Linux lever sitt eget liv, og nye unike funksjoner utvikles stadig vekk, som ikke etterlikner noe annet UNIX-OS. Det fins faktisk en del andre OS som passer bedre til den beskrivelsen, selv om de heller ikke er nøyaktige kopier såklart, bl.a. ReactOS som har som mål å etterlikne Windows.

Lenke til kommentar
Unnskyld, jeg utrygte meg litt feil da det gjaldt kjernen. Men takker for hjelp.

Edit: Men er det forresten noen likheter mellom Unix og Linux? Kommandoer, rot system o.l?

9134167[/snapback]

De grunnleggende kommandoene er temmelig like (eks. ls, cp, mv, cat...), selv om det kan være forskjeller i parametre og liknende. Men dette har nesten mer med GNU å gjøre enn Linux ;)

Når det gjelder kommandoer for systemadministrasjon er det større forskjeller ute og går.

Katalogstrukturen er også ganske lik.

Solaris er det eneste UNIX operativsystem jeg vet om som er gratis, og det fins både til x86 (vanlige PCer) og SPARC. De fleste andre UNIX varianter er bare tilgjengelig til "sære" plattformer fra IBM, HP osv. Dermed er de stort sett begrenset til dyrere servere.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

BSDene er jo også forsåvidt Unix, de bare bruker ikke navnet pga. trademark-tull.

Solaris er jo nevnt, absolutt verdt å prøve, men det kan fort gå på trynet pga lite støttet hardware.

FreeBSD er en finfin måte å starte med Unix på, utrolig godt dokumentert via FreeBSD-handbook. FreeBSD har også god hardware-støtte.

Lenke til kommentar
Unnskyld, jeg utrygte meg litt feil da det gjaldt kjernen. Men takker for hjelp.

Edit: Men er det forresten noen likheter mellom Unix og Linux? Kommandoer, rot system o.l?

9134167[/snapback]

De grunnleggende kommandoene er temmelig like (eks. ls, cp, mv, cat...), selv om det kan være forskjeller i parametre og liknende. Men dette har nesten mer med GNU å gjøre enn Linux ;)

Når det gjelder kommandoer for systemadministrasjon er det større forskjeller ute og går.

Katalogstrukturen er også ganske lik.

Solaris er det eneste UNIX operativsystem jeg vet om som er gratis, og det fins både til x86 (vanlige PCer) og SPARC. De fleste andre UNIX varianter er bare tilgjengelig til "sære" plattformer fra IBM, HP osv. Dermed er de stort sett begrenset til dyrere servere.

9135033[/snapback]

nå er finnes det en UNIX versjon til som er gratis PLAN9

Lenke til kommentar

Plan9 kan vel ikke sies å være Unix. Plan9 ble utviklet for å bli etterfølgeren til Unix, men det har ikke akkurat tatt av. Plan9 har vært tilgjengelig for nedlastning lenge, om det faktisk er brukbart til noe er det delte meninger om.

Plan9 kan vel først og fremst sies å være en "forskningsplatform", en del ting vi tar for gitt i Unix(og dataverdenen generelt) har oppstått i Plan9, f.eks /proc-filsystemet og UTF-8.

Lenke til kommentar

Som sagt, er man ute etter strict UNIX (med UNIX mener jeg da både lisens, trademark og kodebase) går man for Solaris. Utvider man begrepet til UNIX-like, kan man se på *BSD og GNU/Linux. Grunnen til at man ikke kan kalle *BSD og GNU/Linux for UNIX-systemer har nettopp med lisens, trademark og kodeopprinnelse å gjøre.

Lenke til kommentar
Som sagt, er man ute etter strict UNIX (med UNIX mener jeg da både lisens, trademark og kodebase) går man for Solaris. Utvider man begrepet til UNIX-like, kan man se på *BSD og GNU/Linux. Grunnen til at man ikke kan kalle *BSD og GNU/Linux for UNIX-systemer har nettopp med lisens, trademark og kodeopprinnelse å gjøre.

9141605[/snapback]

PLAN9 er mer likt UNIX en både BSD og GNU/Linux , dessuten leste jeg ikke godt nok for jeg ser det nå at det har skjedd noe der i 2007 så prosjektet er nok aktivt .

Lenke til kommentar
PLAN9 er mer likt UNIX en både BSD og GNU/Linux , dessuten leste jeg ikke godt nok for jeg ser det nå at det har skjedd noe der i 2007 så prosjektet er nok aktivt .

9141709[/snapback]

Skjønner ikke helt hvordan du har kommet frem til den konklusjonen, ettersom Plan9 er utviklet for å bli noe helt nytt og annet enn Unix, mens BSD og GNU/Linux er utviklet (ihvertfall i starten) til å bli så likt Unix som mulig. :p

Lenke til kommentar
Forøvrig kan man snart få tak i ekte UNIX på en særdeles lett og behagelig måte, ettersom MacOS X Leopard blir godkjent under Single UNIX Specification

Mer info her

9141690[/snapback]

Lenge var det bare AIX og Solaris 10 som oppfylte UNIX 03 sertifiseringen. Men registrerer at også OS X har kommet dit. Baserer de seg på UNIX System V da (tror ikke det)? For det har tradisjonelt vært de OS som baserer seg på UNIX System V som man har kunnet kalle UNIX-systemer.

Lenke til kommentar
Lenge var det bare AIX og Solaris 10 som oppfylte UNIX 03 sertifiseringen. Men registrerer at også OS X har kommet dit. Baserer de seg på UNIX System V da (tror ikke det)? For det har tradisjonelt vært de OS som baserer seg på UNIX System V som man har kunnet kalle UNIX-systemer.

9141768[/snapback]

Antar at dette har litt med tilfeldige valg, og litt med pengesekk å gjøre. Meg bekjent er det ikke gratis å få en slik sertifisering, og dermed ganske uaktuelt for Linux og BSDene.

OSX er en Mach-kernel med userland arvet fra NeXTStep, som igjen er basert på BSD, så det blir vel riktigst å kalle det et BSD-system i så måte.

Lenke til kommentar
OSX er en Mach-kernel med userland arvet fra NeXTStep, som igjen er basert på BSD, så det blir vel riktigst å kalle det et BSD-system i så måte.

9141810[/snapback]

Ja, det er det jeg også mener. Men BSD er jo Berkeley sin UNIX-versjon, så det er ganske så innfløkt. Så hvis vi skal bruke en streng definisjon av UNIX, er det fremdeles bare de OS som er basert på UNIX System V som kan kalles for ekte UNIX-systemer. Og da snakker vi fremdeles om AIX, HP-UX og Solaris. Men dette blir egentlig flisespikkeri og vil ha liten betydning for brukerne generelt. Blir OS X tilgjengelig også for vanlige maskiner, ikke bare Mac er OS X noe jeg absolutt vil vurdere. Det ser lekkert ut, uten tvil.

Lenke til kommentar
Systemer som FreeBSD, OpenBSD osv er nok også noe som kan bli godkjent som UNIX, om viljen blant utviklerene og pengene er der, noe som ikke er tilfelle.

Selve UNIX-sertifiseringen har nok alt å gjøre med penger. F.eks er ikke OpenSolaris sertifisert.

9141868[/snapback]

Selvfølgelig har det mye med penger å gjøre. Apple har masse penger. Det har også HP, IBM og Sun og kan ta seg råd til å få en slik sertifisering.

Lenke til kommentar
OpenSolaris is derived from the Unix System V Release 4 codebase, and has significant modifications made by Sun since it bought the rights to the codebase in 1994.

FreeBSD is a Unix-like free operating system descended from AT&T UNIX via the Berkeley Software Distribution (BSD) branch through the 386BSD and 4.4BSD operating systems.

Hvis OpenSolaris ikke er UNIX-sertifisert som Sokkalf^ sier, regner jeg med at man ikke kan kalle det ekte UNIX, men heller UNIX-like/derived slik som FreeBSD?

Lenke til kommentar

Jepp, men det blir igrunn bare flisespikkeri i denne sammenhengen. OpenSolaris = (så godt som) Solaris = UNIX. Forskjellen er at ingen har betalt for sertifisering av OpenSolaris. Det Sun gjør er jo å ta OpenSolaris, pakke det som en ferdig Solaris-release, og selge support på det.

FreeBSD er også "så godt som" UNIX, og jeg er sikker på at de hadde klart en sertifisering om noen hadde giddet å betale for den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...