Gå til innhold

Linux distroer vs. Windows versjoner

Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3124

Jeg lurer på hvor langt etter eller foran ligger Linux i forhold til Windows XP/Vista? Jeg er sånn passe ny på Linux selv, og det som slår meg er at det ofte driver problemer med Linux i forhold til Windows (dette har kanskje ikke noe med selve Linuxen å gjøre) men det forringer min bruker opplevelse i Linux vs. Windows.

Kan man for eksempel like stille U(k,x)ubntu med Windows XP/Vista? Eller blir dette en "unfair" sammenligning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan man for eksempel like stille U(k,x)ubntu med Windows XP/Vista? Eller blir dette en "unfair" sammenligning?

9133847[/snapback]

Linux har kommet langt de siste årene, og ja jeg merer (X)(K)Ubuntu kan sammenligner med WinXP/Vista, faktisk vil jeg si de er bedre på det meste (bortsett fra å kjøre spill/ Windowsapplikasjoner og synkronisering med f. eks mobiltelefoner). De fleste distroer kan vel stilles opp mot Win (mtp funsjonalitet, brukervennlighet kan være en annen sak :p )
og det som slår meg er at det ofte driver problemer med Linux i forhold til Windows (dette har kanskje ikke noe med selve Linuxen å gjøre)
Nettop, feilen der ligger hos de late driverutviklerne som ignorerer linuxbrukere totalt :hrm:
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Det som virkelig irriterer meg med Linux er manglende støtte for musa, og spesielt Logitech MX 500/1000 og MX Revolution trådløs mus. Ingen av side knappene virker som default.

Og går man inn i X-Server og prøver gjøre dette manuelt så krasjer hele greia (selv opplevd flere ganger).. :hrm:

Lenke til kommentar
Og går man inn i X-Server og prøver gjøre dette manuelt så krasjer hele greia (selv opplevd flere ganger)..  :hrm:

9133955[/snapback]

Hvis den krasjer så er det fordi du gjør noe feil. Jeg har selv redigert xorg mange ganger uten problemer.

Lenke til kommentar
Det som virkelig irriterer meg med Linux er manglende støtte for musa, og spesielt Logitech MX 500/1000 og MX Revolution trådløs mus. Ingen av side knappene virker som default.

9133955[/snapback]

Det var rart, nå har jeg MX518, men alle ekstraknappene funker ut av boksen her (Testet med Ubuntu Feisty og Archlinux)

EDIT: Leif

Endret av Sapphire56
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Hvis den krasjer så er det fordi du gjør noe feil. Jeg har selv redigert xorg mange ganger uten problemer.

9134105[/snapback]

Jeg hadde lagt til sideknappene manuelt "cut'n'paste" i fra nettet, og x-serveren krasjet, jeg måtte legge inn back up-en av x-serveren. Etter det så forsvant det norske oppsettet av tastaturet mitt. Og det må endres i fra engelsk til norsk med jevne mellomrom etter dette, dette er meget irriterende. :hrm:

Det var rart, nå har jeg MX518, men alle ekstraknappene funker ut av boksen her (Testet med Ubuntu Feisty og Archlinux Duke)

9134114[/snapback]

Hos meg virker ikke MX500/1000 eller MX Revolution ut av boksen, i U(k)ubuntu. :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvor langt etter eller foran ligger Linux i forhold til Windows XP/Vista? Jeg er sånn passe ny på Linux selv, og det som slår meg er at det ofte driver problemer med Linux i forhold til Windows (dette har kanskje ikke noe med selve Linuxen å gjøre) men det forringer min bruker opplevelse i Linux vs. Windows.

9133847[/snapback]

Likestilling og likestilling fru blom, joda, du kan nok likestille. Windows har sine fordeler og Linux har sine, windows er du omtrent garantert at du har drivere til det nyeste innen HW når du får produktet, enda er det slik at du ikke er garantert drivere for Linux til alle nye enheter. Linux har flere skrivebord, mens windows har ett. Windows har ett "fansy" gui "out of the box" (Vista iallefall) i linux må du legge inn ett program som ordner den saken for deg.

Kan nevne flere fordeler/ulemper, men i all hovedsak så kan du koke det ned til at windows og linux er ganske likt, men hovedfordelen windows har, er at de har en så stor markedsandel at du omtrent kan garantere at alt nytt av HW støttes og alle nye spill blir sluppet til windows. Siden det er såpass mye software, så kan jeg ikke si det samme om den, det slippes en god del software som kun slippes til linux, men hoveddelen av software som er mest brukt (office ol.) slippes kun til windows, selv om de tidligere hadde ett framstøt, der de slapp Iexplorer til mac, så gikk det over når de hadde fått sin markedsandel høy nok.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hva du egentlig spør om her... Hvis du vil ha en fordeler/ulemper sammenligning så ligger det allerede en slik tråd som sticky i forumet her.

Om jeg mener Windows kan likestilles med GNU/Linux som skrivebordsoperativsystem? Nei, jeg mener ikke det. Jeg mener GNU/Linux allerede har så stort forsprang på kvalitet at Windows aldri vil ta det igjen.

Se forøvrig: no.wikipedia.org/wiki/Linux

Men en Windows--vant bruker som prøver GNU/Linux vil støte på en rekke uvantheter som gjør at det er en viss terskel for å bytte. Distroer som Ubuntu forsøker å senke den terskelen.

Det nevnes over at f.eks. MSOffice kun slippes til Windows. Det stemmer vel. Hvem skulle forvente at MS slipper sin Office til noe annet enn sitt eget OS? - Allikevel virker MSOffice til og med 2003-versjonen via Wine. Veldig mye annen slik programvare virker også via Wine. - Men det meste av denne programvaren savnes ikke om én bare gjør litt research og finner frie alternativer som OpenOffice.org (evt. KOffice) isteden for de proprietære man er vant med.

Kan forsåvidt også nevne at Wine sin DirectX 7 implementasjon er feature-komplett i 0.9.35 (tror jeg det var). Direct3D 8 og Direct3D 9 er begge regnet som 85 % implementert - og Wine har planlagt (men ennå ikke påbegynt) støtte for DirectX10. Wine er dessuten nesten portert til Windows XP for å kunne tilby DirectX10 støtte der når tiden kommer.

Lenke til kommentar

9133955[/snapback]

Det var rart, nå har jeg MX518, men alle ekstraknappene funker ut av boksen her (Testet med Ubuntu Feisty og Archlinux Duke)

9134114[/snapback]

Må nesten være litt pirkete her, Archlinux har ikke versjoner bare installasjons cden.

Endret av roberth1990
Lenke til kommentar
Må nesten være litt pirkete her, Archlinux har ikke versjoner bare installasjons cden.

9135226[/snapback]

Får vel fikse den leifen da :cry::p

Kan forsåvidt også nevne at Wine sin DirectX 7 implementasjon er feature-komplett i 0.9.35 (tror jeg det var). Direct3D 8 og Direct3D 9 er begge regnet som 85 % implementert
Hvordan er det med anti-cheat programmer som Punkbuster i Wine nå egentlig? fikk ikke til å spille BF2 på nettet fordi Punkbusteren ikke godtok sist jeg prøvde Wine (ja, man kan spille på server uten punkbuster, men dog :p ) Endret av Sapphire56
Lenke til kommentar

Software messig, altså uten markedsandel og konsekvenser av det(driver støtte, program støtte osv.), vil jeg si at du fint kan likestille XP/Vista med forskjellige linux distroer.

Jeg har dual boot på pcen, og eneste grunn til at jeg bruker XP. er pga. mitt tegnebrett ikke funker 100% i Ubuntu, og photoshop heller ikke funker 100%, dette er ikkje ubuntu sin "feil", men heller produsentene av driverene og programvaren.

Lenke til kommentar
Kan forsåvidt også nevne at Wine sin DirectX 7 implementasjon er feature-komplett i 0.9.35 (tror jeg det var). Direct3D 8 og Direct3D 9 er begge regnet som 85 % implementert
Hvordan er det med anti-cheat programmer som Punkbuster i Wine nå egentlig? fikk ikke til å spille BF2 på nettet fordi Punkbusteren ikke godtok sist jeg prøvde Wine (ja, man kan spille på server uten punkbuster, men dog :p )

9135481[/snapback]

Jeg ville ikke satset på det. Såvidt jeg vet er det ikke lagt ned noe som helst innsats for å fikse punkbuster (utover å stadig implementere nye APIs) i Wine. Punkbuster vil virke når alle APIene (og Windows-bugs) som PB er avhengige av er korrekt implementert.

Jeg vet ikke om Punkbuster virker i Cedega, men det er iallefall et av satsningsområdene til Transgaming. Når BF2142 (eller hva siste versjon heter) skal portes via Cider til Mac, må vel Cedega/Cider også støtte punkbuster innen det lanseres til Mac.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Prøvd noe av det som står her da? http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=65471

9134232[/snapback]

Dette virket litt avansert for en "nybegynner" som meg. Men det er jo rart at store og populære ting som feks (trådløse)muser i fra Logitech ikke er fullt ut støttet i Linux.. :hmm:

Blir jo ikke den samme brukervennligheten om man bare får brukt 3 knapper default, og det er 7 knapper på musa di..

Hvorfor kan ikke Linux ha bedre støtte for muser egentlig?

Lenke til kommentar
Det nevnes over at f.eks. MSOffice kun slippes til Windows. Det stemmer vel. Hvem skulle forvente at MS slipper sin Office til noe annet enn sitt eget OS?

9135090[/snapback]

Faktisk slippes MSOffice også til Mac... :p

9138268[/snapback]

Det er vel noe som bør komme etterhvert. Fram/tilbake-knapper begynner å bli like vanlig som musehjul. Noen som vet om det er planlagt i en fremtidig Xorg? Når kom det full støtte for musehjul i Linux? Tok det også litt tid?

Edit: Formulering

Endret av miceagol
Lenke til kommentar

Dette blir feil. Det er Logitech som ikke har Linux støtte for sine mus. Dette er ett driver problem, ikke ett OS problem.

Som nevnt over så er det mange hardware produsenter som ikke gir ut drivere til Linux, dermed må Linux utviklere lage sine egne. Noen ganger må de klare seg uten hjelp/spesifikasjoner fra produsenten, og det gjør det jo ikke noe enklere å få til noe som fungerer 100% med en gang, reverse engineering og slikt er vel metoder som da må tas i bruk.

Mye av problemet her er Windows sin markedsandel, er mye enklere og muligens billigere å kun konsentrere seg om ca 90%(?) av markedet, og da kun utvikle produkter til ett OS, Windows. Det er akkurat den samme ulla med spill, ikke noe problem å kjøre spill på Linux, så lenge spillene er utviklet for bl.a Linux (sjekk ut bl.a Id Software sine titler), problemet oppstår når spillet er kun lagd for Windows (noe de fleste er, pluss konsoller).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...