audhage Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Heissann Jeg skal snart ut på reise i noen måneder og tenker det er greit å ta med seg et kamera Jeg har lett litt rundt og fristelsene melder seg, hittil er det i hovedsak Ixus 850/900/950 som frister mest. Det er ikke noe problem for meg å legge ut 3-4000 i et kamera, men det jeg er usikker på er om jeg skal legge meg på et så høyt nivå. Jeg har ikke fotografert noe særlig før, men kunne godt tenke meg å lære det litt, særlig nå som jeg får noen måneder med mye forskjellige spennende motiver til rådighet. Spørsmålet er da om jeg burde gå for et mer basic kamera i og med at jeg er så fersk som jeg er, eller om det generelt er bedre å begynne med et i nevnte klasse. Kom gjerne med inspill, både på prisnivå og spesifikke kameraer. Mvh Audun Hagen (PS: Speilrefleks er uaktuelt, det er viktig at det er lommerformat) Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Hvis du ikke har fotografert noe særlig før, så får du sikkert ikke bruk for de ekstra funksjonene noen mer avanserte modeller kan tilby deg. Da kan du like godt velge hvilken som helst av de modellene du nevner. 950 har vel det sterkeste huset av dem, men de er alle solide reisekamerater som leverer jevnt gode resultater. Velg den modellen du synes har de rette funksjonene til ditt bruk, men mitt råd er å i alle fall gå for en modell med IS/antishake. Lenke til kommentar
audhage Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2007 Vi skal ikke se bort ifra at det blir det da. Stabilisator er helt sikkert lurt ja. Er det noen andre merker eller serier som også er å anbefale? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Ja, alle. Uansett bør du satse på en amatørmodell, hvis du ønsker et kamera som gir helt ferdige bilder rett fra kamera. Hva med D40? Lenke til kommentar
audhage Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2007 Om det er Nikon D40 du mener så den grådig stor ut. Tror nok jeg ender opp med en Ixus. Hørt en del om noen Fuji-kameraer. Noen inspill eller anbefalinger på det oppmot evt ixusen? Og ang det med ferdige bilder, jeg tror nok jeg får tid til å fikse litt på de. Jeg tenker også litt å "vekke interessen" for foto. Det ser veldig gøy ut å kunne ta bilder, derfor tenker jeg at det kan være morsomt å ha et kamera der jeg har muligheten ti å eksperimentere litt. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Du har jo også Canon G7 og Nikon P5000. Disse er såkalte proff-kompakter. Men de vil gi mye bedre bilder enn superkompakte kameraer som IXUS. Jeg synes selv at de er små nok til å ta med overalt. Men det er meg da. Tom Lenke til kommentar
audhage Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2007 (endret) Jeg likte de to siste. Er det stor forskjell på G7 og P5000? Prisen var jo ganske høy på G7'en. Det er vel kanskje litt overkill også. Hva mener dere? Endret 24. juli 2007 av audhage Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Først og fremst tror jeg en av de Ixus'ene du nevner er bra nok til deg, med mindre du vil ha mulighet til mer manuelle innstillinger. Det kan være et ønske som melder seg senere. Canon Powershot G7 skiller seg fra Nikon Coolpix P5000 først og fremst ved at den har mer zoom (6x mot 3,5x) og bedre batterilevetid. Men den er også en god del større og tyngre. Den har noen innstillinger lettere tilgjengelig, blant annet et eget hjul for ISO følsomhet. Men P5000 er et kamera jeg trygt kan anbefale. Det er heller ikke så mye større enn Ixus'ene. Lenke til kommentar
durabit Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Først og fremst tror jeg en av de Ixus'ene du nevner er bra nok til deg, med mindre du vil ha mulighet til mer manuelle innstillinger. Det kan være et ønske som melder seg senere. Canon Powershot G7 skiller seg fra Nikon Coolpix P5000 først og fremst ved at den har mer zoom (6x mot 3,5x) og bedre batterilevetid. Men den er også en god del større og tyngre. Den har noen innstillinger lettere tilgjengelig, blant annet et eget hjul for ISO følsomhet. Men P5000 er et kamera jeg trygt kan anbefale. Det er heller ikke så mye større enn Ixus'ene. 9134872[/snapback] I følge en del anmeldelser skal visst P5000 være plaget av en noe sen fokusering. Lenke til kommentar
audhage Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2007 Tror nok det blir ixusen, størrelse er viktig. Jeg må jo tross alt gidde å ta det med meg overalt og. Jeg har også tenkt på dette, det er jo vantett, men jeg tenker bildekvaliteten ikke er alverdens heller, men kjekt da man dykker da. Jeg har også hørt at det fort blir kondens og dermed dårlige bilder om man har undervannshus, er det noe noen her kan avkrefte eller bekrefte? Takk for alt svar btw. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå