Anixion Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Har litt over 10 000 kr, som jeg ikke bruker, så lurer på hvor det er mest lønnsomt å putte inn penger i. Hadde vært fint om dere kunne tatt med om banken betaler renter hver mnd. eller hvert år. Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Skandiabanken har ganske høy rente fra første krone. http://www.skandiabanken.no/SkbWeb/Betaling/Priser.aspx De betaler rentene månedlig. Lenke til kommentar
Anixion Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2007 Ser at man må være over 18 år for å bli kunde der.. Noen bank som tillater folk under 18 år? Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) Det med aldersgrense må være spesielt for Skandiabanken. Landkreditt Bank får fra 15. aug. 4,25 % på brukskonto og 4,80 % på sparekonto - fra første krone (noen av linkene må åpnes med Internet Explorer). Være obs på dette hvis du velger ren nettbank: "Landkreditt Bank tar ikke imot kontantinnskudd, kun overføringer fra andre konti. Hvis du likevel ønsker å sette inn kontanter kan dette gjøres fra postkontor eller andre bankers filialer mot et gebyr fastsatt av den aktuelle banken." Kanskje det - på en annen måte - er en god investering å tegne medlemskap i OBOS ? Endret 25. juli 2007 av geirm Lenke til kommentar
Anixion Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) Jeg har nettbank fra den banken jeg har nå, så det er ikke noe problem. Så når jeg vil ta ut penger, så kan jeg ta ut i minibank, eller overføre tilbake til kontoen jeg bruker til vanlig? Betaler Landkreditt bank rente årlig eller månedlig? Endret 25. juli 2007 av Uylum2 Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) De har Visa Electron for de mellom 13-18. Alt er gebyrfritt bortsett fra årsavgiften på 250 kr. Ellers er det jo bare å føre over mellom kontiene. Jeg ser at Landkreditt har fortløpende renteopplysning, men vet ikke sikkert om du kan ta de ut månedlig. Du kan jo ringe/sende e-post og spør. Bankkortet må knyttes til en brukskonto. Endret 25. juli 2007 av geirm Lenke til kommentar
Anixion Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 Lønner det seg at jeg betaler 250 kr i årsavgift og får renter fra 10 000 kr, som jeg ikke vet hvor ofte jeg får? Jeg trenger ikke Visa Electron, med at jeg har det, og bruker det aldri.. Også hvordan er det med skatt og sånt? Må jeg betale skatt hvis jeg sparer de i sparekonto? Og hvor mye formue må jeg ha for å IKKE få stipend? Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Sansynligvis årlig rente. Det har nokså lite å si, siden 4,8% rente på 10 000 kr utgjør 345 kr i året etter skatt. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) NB! Du trenger ikke å ha brukskonto og bankkort, du skal ifølge Landkreditt kunne føre over fra din bank til en sparekonto hos de - og tilbake. Overføringer kan man gjøre med en sparekonto, men ikke betalinger og direkteuttak. Har sjekket: Rentene får du bare tatt ut årlig. Endret 25. juli 2007 av geirm Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) Ser forresten at høyrentefondet til Landkreditt har gjort det (relativt sett) ekstremt bra. Kan være en god ide å ha pengene der i stedet for på vanlig bankkonto hvis ikke du trenger dem med det første. Når du har pengene på et slikt fond blir "rentene" i praksis utbetalt daglig. Endret 25. juli 2007 av Naranek Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) Også hvordan er det med skatt og sånt? Må jeg betale skatt hvis jeg sparer de i sparekonto? Jeg antar du er i en situasjon hvor du ikke betaler skatt. Hvis barnas penger på konto overgår et visst beløp(vet ikke hvor stort), må foreldrene skatte av det. Du kan jo ta en del av beløpet og plassere i fond, fks. 3000, men "reglene" ellers har jeg null peiling på. Endret 25. juli 2007 av geirm Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Hvis du bare skal ha et sted å putte sparepengene vil jeg heller anbefale et obligasjonsfond som Skagen Avkastning. Der kan du regne med omtrent 6% rente. http://www.skagenfondene.no/vaare_fond/skagen_avkastning/ Lenke til kommentar
Anixion Skrevet 5. august 2007 Forfatter Del Skrevet 5. august 2007 (endret) Skandiabanken har ganske høy rente fra første krone. http://www.skandiabanken.no/SkbWeb/Betaling/Priser.aspx De betaler rentene månedlig. 9136480[/snapback] Angående dette.. Hvis jeg får 5% hver mnd. så vil jeg til slutt få 60% avkastning av alle pengene mine i året da altså..? Endret 5. august 2007 av Uylum2 Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Den oppgitte renten er den årlige. Hvis oppspart rente utbetales månedlig får du i underkant av 1/12 av den oppgitte hver måned. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå