langtongting Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Diskusjonen blusser opp med en Norsk Soldats død og Torstein Dahles utspill. De vil ha Nato ut av Afghanistan. Retorikken som brukes er, et Afghanerene selv må få formet sin stat. Hva tror du alternativet vil være? 1. Hva vil skje med Afghanistan om Nato skulle trekke seg ut over natten? 2. Ville volden øke eller avta? Personlig er jeg overbevist om at, skulle Nato trekke seg ut nå, ville Afghanistan gå en forferdlig sjebne i møte. Dette fordi at Taliban er en Maktfaktor og regne med. De ønsker å ta kontrollen over Afghanistan igjen og innføre sitt styre som hele verden var vitnet til sin grusomhet sist. Den dagen Nato, trakk seg ut, ville Taliban sammle sine horder, og sprette ut av sine huler og angrepet det som måtte være av regjeringstyrker og Politi. De ville i enkelte deler av landet, nok tatt rask kontroll og heksejakten ville ha begynt på de som hadde i det hele tatt "snakket" med en Nato soldat, de som hadde musikk, video og andre ting Taliban var imot. Vi ville nok sett et flust med henrettelser og andre grusomheter. Kampen hadde fortsatt, og en full borgerkrig hadde igjen brutt ut. En krig der Taliban med sine støttespillere nok hadde tatt mer og mer kontroll over en Nato-forlatt regjering. Da kunne Torstein Dahles og de med han, forklart det afghanske folk, hvor bra det var at Nato trakk seg ut. Nato er uten tvil, den eneste grunnen til at Taliban ikke har større kontroll enn det de har. Enten en liker det eller ei, er dagens løsning, den løsningen som nok vil føre til minst lidelser for et krigstrett Afgansk folk. Dere som vil ha Nato ut, vær så snill og si meg hvordan Afghanistan ville ha sett ut om 1 år fra nå, om Nato skulle ha trukket seg ut snarlig? Et konkret svar på dette spørsmålet takk. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Personlig er jeg overbevist om at, skulle Nato trekke seg ut nå, ville Afghanistan gå en forferdlig sjebne i møte. 9133306[/snapback] Ok, hvor mange år skal Nato være i Afghanistan da? Lenke til kommentar
langtongting Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2007 Personlig er jeg overbevist om at, skulle Nato trekke seg ut nå, ville Afghanistan gå en forferdlig sjebne i møte. 9133306[/snapback] Ok, hvor mange år skal Nato være i Afghanistan da? 9133504[/snapback] Jeg vet ærlig talt ikke? Det jeg er overbevist om, er at alternativet er værre. Jeg ser ikke på situasjonen som ideel, men man må velge mellom "2 onder". Men du som vil Ha Nato ut. Svar på spørsmålet mitt. Hvordan blir det uten Nato? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Trolig en borgerkriglignende situasjon og deretter et slags islamistisk diktatur. Om NATO trekker seg fullstendig ut og verdenssamfunnet snur ryggen til riktignok. At okkupasjonsstyrken trekkes ut betyr ikke at alt trekkes ut. Det er mulig å støtte progressive grupper i Afghanistan, det er mulig å hjelpe befolkningen, sågar med fredsbevarende styrker. Det som tydeligvis ikke hjelper befolkningen i Afghanistan er en langvarig okkupasjon som bare øker motsetningene og som fører til fryktelig mye død og lidelse. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Men du som vil Ha Nato ut. Svar på spørsmålet mitt. Hvordan blir det uten Nato? 9133568[/snapback] Kanskje ikke så ille som mange vil ha det til? Nato kan ikke bli der for alltid? Sammenligner man med forholdene i Irak, er det ikke noe som tyder på at tilstedeværelse av okkupanter bedrer situasjonen. Snarere tvert imot. Før eller siden må man ut derfra. Helst før.. Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Alt annet enn et ideéllt opplegg : "Why are the American people disgusted with the war in Iraq? 1.) The cost. In order to finance this war, we are now billions of dollars in debt to China. Meanwhile, China is also selling arms and nuclear technology to the very same terrorists they are loaning us the money (at very good interest rates) to fight." http://www.blueridgenow.com/article/200707...p_with_Iraq_war "China is supplying the Taliban with advanced weapons." http://www.newsmax.com/archives/articles/2...18/105602.shtml Lenke til kommentar
langtongting Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2007 Men du som vil Ha Nato ut. Svar på spørsmålet mitt. Hvordan blir det uten Nato? 9133568[/snapback] Kanskje ikke så ille som mange vil ha det til? Nato kan ikke bli der for alltid? Sammenligner man med forholdene i Irak, er det ikke noe som tyder på at tilstedeværelse av okkupanter bedrer situasjonen. Snarere tvert imot. Før eller siden må man ut derfra. Helst før.. 9133723[/snapback] Skal de trekke seg ut, må man ha er bra alternativ! Ingen tvil om at regjeringen i Kabul er svak, Da Afghanistan alltid er og har vært styrt av lokale krigsherrer. Alternativet blir da å støtte de som er i opposisjon med Taliban, men realiteten vil nok bare bli at disse krigsherrene vil bruker middler og våpen til å male sin egen kake. Man får isteden for en hel del "småkonger" som sloss seg i mellom og blir så opptatt med det, at Taliban får god anledning til å mobilisere ifred. Nordalliansen før 2001 slet med dette problemet. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Personlig er jeg overbevist om at, skulle Nato trekke seg ut nå, ville Afghanistan gå en forferdlig sjebne i møte. 9133306[/snapback] Ok, hvor mange år skal Nato være i Afghanistan da? 9133504[/snapback] Jeg vet ærlig talt ikke? Det jeg er overbevist om, er at alternativet er værre. Jeg ser ikke på situasjonen som ideel, men man må velge mellom "2 onder". 9133568[/snapback] Sovjeterne holdt ut i 10 år inntil de innså at de ikke kunne "vinne". Hvor lenge tror du NATO holder ut? Jeg tipper at vi er ute før 10 år har gått. Grunnen er at vi ikke er i stand til å "innføre vestlig demokrati" i et føydalt stammesamfunn som det meste av Afghanistan i virkeligheten er. Legg så til at landet er etnisk splittet og at landets grenser er mer definert av nabolandenes grenser enn av noen egen afghansk nasjonalfølelse. (Afghanistan er det som er igjen når nabolandene har trukket opp sine grenser.) Etter Sovjets utmarsj fulgte et tiår med borgerkrig, der alliansene skiftet hit og dit, og de fleste av sivilbefolkningen trakk et lettelsens sukk da Taliban til slutt klarte å slå ned all militær motstand og det endelig ble noe som lignet på fred. Det ble mange flere sukk da de innså at de måtte betale en høy pris for denne freden. Men det Afghanistan trenger nå er et alternativ til Taliban, og NATO er ikke dette alternativet. Afghanistan er (mildt sagt) et konservativt land, og folket vil ikke stole på liberale, kristne, hvite folk, eller de som oppfattes som å danse etter deres pipe. (Les Karzai, ex-direktør i oljeselskapet Unocal.) Og man vinner ikke sympati ved å beskyte sivile med feltartilleri eller slippe bomber fra 3000m. Afghanistan er på vei til å bli NATO's Vietnam - like it or not. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Skal de trekke seg ut, må man ha er bra alternativ! 9133788[/snapback] Det hadde man f.eks. ikke når USA måtte rømme hals-over-hodet fra Saigon ved slutten av Vietnam-krigen. Tingen har likevel (mot alle odds?) gått forholdsvis bra der borte etterpå. Har USA planlagt en mer strukturert tilbaketrekking fra Afghanistan (og Irak), så for all del, be my guest. Vi har dog foreløpig ikke sett klart HVA det innebærer. Lenke til kommentar
langtongting Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2007 (endret) Skal de trekke seg ut, må man ha er bra alternativ! 9133788[/snapback] Det hadde man f.eks. ikke når USA måtte rømme hals-over-hodet fra Saigon ved slutten av Vietnam-krigen. Tingen har likevel (mot alle odds?) gått forholdsvis bra der borte etterpå. Har USA planlagt en mer strukturert tilbaketrekking fra Afghanistan (og Irak), så for all del, be my guest. Vi har dog foreløpig ikke sett klart HVA det innebærer. 9133974[/snapback] Tror ikke vi kan sammenligne Taliban med Nordvietnam. Det var 2 politiske ideologier det var krig mellom der, og at kommunistene skulle ta kontroll over Vietnam, tror jeg for de fleste vil gå bra, da de hatte styrt Nord-vietnam i mange år på en sivilisert og strukturert måte. Tror du også forstå at det ikke vil bli det samme om nå Taliban skulle ta kontroll over Afghanistan igjen. For å svare deg nebrewfoz: Jeg har heller ingen særlig tro på demokrati slik vi kjenner det vil prege Afghanistan i når fremtid, men vi kan heller ikke gi etter og la det ytterste konservative krefter som Taliban, bare ta over igjen. Det er ingen tjent med. Situasjonen i Afghanistan er kommet for å bli. Vi kan ikke bare snu oss vekk fra dette problemet. Vi må støtte opp om det moderate kreftene i Afghanistan og la det være de som kan gjøre livet litt bedre der nede. Jeg tror ikke dette er gjort på en dag, år eller tiår, men vi må prøve. Vi må gjøre det beste ut av en situasjon som vi har havnet oppi. Endret 24. juli 2007 av langtongting Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå