Gå til innhold

Gammel maskin, bruke store harddisker?

Anbefalte innlegg

Hvordan er det å bruke en gammel server til filserver? Den har IDE på hovedkortet, men de støtter kanskje ikke store harddisker (4-500gb)? Er et gammelt dual slot1-hovedkort. Går det an å koble en eller flere sata-kontrollere på hovedkortet via pci, og bruke 500gb-disker, eller er det noe som hindrer meg i det på noe vis?

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal ha forskjellige kontrollere er det ikke sikkert du får velge hvilken det skal bootes i fra. I BIOS kan du antakelig velge at det skal bootes fra en PCI kontroller, men kan ikke velge hvilken. På hver kontroller kan du velge hvilken av diskene på denne kontrolleren som skal bootes. Altså kommer det ann på hvilken av kontrollerne som blir initialisert først.

Jeg kjører en PCI SCSI kontroller og satte i en PCI SATA kontroller for å teste en SATA disk, da ville maskinen på død og liv boote på den SATA disken. I min BIOS er det valg om HDD, CD, Floppy og SCSI som boot device, med SCSI menes da en annen kontroller enn den som er på hovedkortet.

Men det skal jo alltid gå ann å sette inn en IDE disk på HK og legge inn OS på den.

Eller fjerne SCSI kontrolleren og kople den disken man vil boote fra på den SATA kontrolleren som initialiseres først.

Lenke til kommentar
Hvis du skal ha forskjellige kontrollere er det ikke sikkert du får velge hvilken det skal bootes i fra. I BIOS kan du antakelig velge at det skal bootes fra en PCI kontroller, men kan ikke velge hvilken. På hver kontroller kan du velge hvilken av diskene på denne kontrolleren som skal bootes. Altså kommer det ann på hvilken av kontrollerne som blir initialisert først.

For å komme rundt det, kan man faktisk bare bytte om på PCI kortene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...