persistent Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 (endret) Hei Lurer på en ting. Har et gammelt feriehus der vannledningene er av den gamle typen, dvs. åpne kobberrør. Det ser ut som om de er loddet i skjøtene. Nå har jeg fått en ørlitenlekkasje (sm en fiiiin dusj) i et rør på badet. Er det mulig å lodde dette? Endret 25. juli 2007 av persistent Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Det går greit å lodde dette med en blåselampe eller tang som er spesiallaget for å lodde rør. Du må i så fall få tak i sølvloddetinn og flussmiddel. Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 HeiLurer på en ting. Har et gammelt feriehus der vannledningene er av den gamle typen, dvs. åpne kobberrør. Det ser ut som om de er loddet i skjøtene. Nå har jeg fått en ørlitenlekkasje (sm en fiiiin dusj) i et rør på badet. Er det mulig å lodde dette? 9133001[/snapback] De er nok sveiset (sannsynligvis gassveising), og ikke loddet. Veit ikke akkurat om jeg vil anbefale å lodde sammen to rør.... Pantera Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Nei, de er nok loddet, har gjort det selv. Bare å dra på rørbutikken og si at du har gamle kobberør og lurte på om de har loddetinn for dette, du trenger loddetinn(sølvloddetinn, som nevnt), loddepasta(flussmiddel), en blåselampe (NB! vær forsiktig og ha med vann hvis du skal holde på rett ved trevirke eller annet brennbart materiale) Selve loddingen er enkel, smør på flussmiddel, rundt hele området du skal lodde, varm opp og før loddetinnet inntil, slik at du ser loddetinnet "gå" hele veien rundt røret. Når du skal sette på trykket så stå i nærheten av vannkranen slik at du kan stenge hvis du ikke fikk det til 100% Lenke til kommentar
persistent Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 Ok, takk for gode svar. Blåselampe har jeg, så jeg får ta en tur til rørleggeren og få i tinn og flussmiddel i morgen (skal utover til helga og prøve å fikse det). Pantera: Jeg skal ikke lodde sammen to rør, kun prøve å tette et ølite hull. Det er så lite at det er ikke synlig, måtte la vannet stå på for å finne ut hvor det var... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå