Gå til innhold

Diskusjon rundt LCD vs. Plasma og annet tjafs

Anbefalte innlegg

Nei det er ikke sant, plasma har fortsatt overlegen bildekvalitet.

9131614[/snapback]

Niks. Sony 40w2000 serien var vel blant de første som nullet ut bildekvalitetsforskjellene. Denne kom vel i Nov/Des 2006. I de neste modellene vil utviklingen ha kommet enda lenger.

At store selskap også velger å legge ned plasmaproduksjonen er også et hint på dette.

9132085[/snapback]

PX70 har et klart bedre bilde enn w2000-serien til sony, ta en titt på sammenligningen forbruker.no har gjort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan kan 1024x768 sendt ut på en widescreen-tv gi et riktig bilde? Om noen gir meg en god forklaring på det, skal jeg være enig i at plasma er bra til pc. Ikke før :).

Enig i det, til PC ville jeg ha som minstekrav 1:1 pixelmapping og kvadratiske pixler. Vet ikke om noen plasmaskjermer støtter det.

Lenke til kommentar
Jeg syns denne siden er fin.

http://www.plasma-lcd-fakta.no/

men det bør taes med en klype salt da den blir sponset av Panasonic, Pioneer, og Hitachi. De 2 største innen Plasma teknologi, og en som er veldig aktiv. =D

Jeg skal ha Plasma =)

9132457[/snapback]

Har sett denne jeg også, vegrer meg litt for å bruke en artikkel som kan være såpass "biased", men jeg tror resultatene er ganske korrekte. At når folk får se en plasma og en LCD i full aksjon vedsiden av hverandre så vil plasma komme ut som vinner på de fleste punkter.

Lenke til kommentar
Tullprat, PX70/PV70 har mye bedre bildekvalitet enn W2000, w2000 har også noe problemer med clouding

Det får bli dine ord, fakta er at 40w serien i mange reviews har fått fremhevet at den er minst like bra på områder som tradisjonelt sett plasma-tilhengere har trukket frem som argumenter i plasma vs. LCD diskusjonen.

Clouding bør selvsagt ikke forekomme men paneler med feil forekommer alltid uansett type.

PX70 har et klart bedre bilde enn w2000-serien til sony, ta en titt på sammenligningen forbruker.no har gjort.

Har du link, jeg fant ikke noenting om 40w serien sånn umiddelbart?

Ellers bør det jo nevnes at den nevnte http://www.plasma-lcd-fakta.no/ er fullstendig verdiløs som objektiv informasjonskilde da den som nevnt er laget av plasmaprodusenter. Den gir like mye verdi som en "Windows vs. Linux" side som er laget av microsoft.

Edit: Så at tråden ble splittet mens jeg skrev innlegget. Flytt gjerne dette innn i den nye tråden dersom ønskelig...

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Tullprat, PX70/PV70 har mye bedre bildekvalitet enn W2000, w2000 har også noe problemer med clouding

Det får bli dine ord, fakta er at 40w serien i mange reviews har fått fremhevet at den er minst like bra på områder som tradisjonelt sett plasma-tilhengere har trukket frem som argumenter i plasma vs. LCD diskusjonen.

Clouding bør selvsagt ikke forekomme men paneler med feil forekommer alltid uansett type.

Har du link, jeg fant ikke noenting om 40w serien sånn umiddelbart?

Ellers bør det jo nevnes at den nevnte http://www.plasma-lcd-fakta.no/ er fullstendig verdiløs som objektiv informasjonskilde da den som nevnt er laget av plasmaprodusenter. Den gir like mye verdi som en "Windows vs. Linux" side som er laget av microsoft.

Edit: Så at tråden ble splittet mens jeg skrev innlegget. Flytt gjerne dette innn i den nye tråden dersom ønskelig...

9132655[/snapback]

Jeg vil gjerne ha link til reviews som sier at denne er på linje med en plasmaskjer? jeg har ikke sett noen.

Forresten, her er et bilde som illustrerer godt forskjellen på sortnivået på plasma og LCD, til venstre er nye generasjonen pioneer, i midten er panasoinc pz700, og til høyre er en sony lcd, dog litt usikker på hvilken: http://grobi.tv/system/galleries/pics/prod...asonic-sony.jpg

Lenke til kommentar

Den dagen Plasma dør ut, er nok LCD på god vei til det samme.

Da tenker jeg på ny teknologi som OLED, LED, med flere.

Oppløsning er stertk overdrevet, og er en bevisst markedføring av produsenter får å selge mere dyrt. I en blind test vil muligens 1/10 "gjette" riktig om hva som er ditt eller datt.

Jeg er enig i at nyere LCD virkelig matcher Plasma på alt, problemet er at de koster en del mer. Men LCD vil igjen bli parkert når Pioneer viser sitt høst slipp.

Har en kompis som eier en LCD 37 Hitachi, 14.000kr 1år gammel. Jeg har hele tiden ment dette var en flott TV til alle slags signaler. Var skikkelig misunnelig.

Nå har tiden kommet for at jeg skal bytte ut min CRT TV, og jeg liker å grave meg dyp inn i alt. For en uke siden da jeg så en film hos han, og ble svært kritisk til hva jeg engang før syntes var en flott TV.

Endret av Zelkin
Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne ha link til reviews som sier at denne er på linje med en plasmaskjer? jeg har ikke sett noen.

Nå er mye av det bare i papirutgaver men skal se om jeg finner en scan av "What HiFi" etterhvert. Her er hvertfall en annen online review:

Usually, plasmas display deeper black levels, creating enhanced contrast with colours that appear more natural. But, even compared to our class-leading Pioneer PDP-427XD plasma, Sony's KDL-40W2000 comes out on top.

http://reviews.cnet.co.uk/televisions/0,39...49285565,00.htm

Forresten, her er et bilde som illustrerer godt forskjellen på sortnivået på plasma og LCD, til venstre er nye generasjonen pioneer, i midten er panasoinc pz700, og til høyre er en sony lcd, dog litt usikker på hvilken: http://grobi.tv/system/galleries/pics/prod...asonic-sony.jpg

9132775[/snapback]

Nå snakker jeg først og fremst om de beste LCD skjermene da dette er en utvikling som har kommet det siste året. Jeg kan også få min LCD skjerm til å bli lysende grå slik som på bildet men er ikke interessert i å ha alt på max. med glorete farger og sterkest mulig baklys. Feil instillinger kan få selv den beste TV til å se dårlig ut.

Lenke til kommentar

bildet er herfra: http://grobi.tv/seiten/neuigkeiten/news-ak...eer-pdp508.html

og den ser veldig lik ut som sony w2000 på dette bildet: http://grobi.tv/system/galleries/pics/prod...c-kontrast2.jpg

Og den testen du linker til klarer jeg ikke ha så veldig mye tro på, rett og slett fordi det er vel et velkjent faktum at plasma ER bedre en lcd på sortnivå uansett om LCD kanskje begynner å ta litt i gjen her, men derfor forstår jeg ikke hvordan den testen kan si noe annet.

Endret av Reite
Lenke til kommentar
bildet er herfra: http://grobi.tv/seiten/neuigkeiten/news-ak...eer-pdp508.html

og den ser veldig lik ut som sony w2000 på dette bildet: http://grobi.tv/system/galleries/pics/prod...c-kontrast2.jpg

Nå blir det veldig spekulering i hva slags TV den til høyre og det er i praksis umulig å si hvilken serie den tilhører.(Noe som har alt å si). Men uansett, som jeg skrev: Selv den beste TV kan se dårlig ut med feil instillinger, noe TV'en på bildet tydelig har, dersom det skulle være fra W serien.

Og den testen du linker til klarer jeg ikke ha så veldig mye tro på, rett og slett fordi det er vel et velkjent faktum at plasma ER bedre en lcd på sortnivå uansett om LCD kanskje begynner å ta litt i gjen her, men derfor forstår jeg ikke hvordan den testen kan si noe annet.

9133066[/snapback]

Og der ligger vel også mye av problemet. Utviklingen går fort og dersom man ikke følger med godt mister man oversikten og vil dermed holde seg til gamle utdaterte fakta... :shrug:

Lenke til kommentar

Den er jo faktisk så godt som lik w2000, og jeg har ikke sett noen andre tver fra sony som er så likt dette designet. TVen er kanskje ikke optimalt kalibrert, men jeg tror nok uansett bildet viser at LCD har en lang vei å gå før de kan måle seg.

Utdaterte fakta? Jeg skjønner deg ikke jeg. Sånn omtrent alle reviews av PX70 skryter denne opp i skyene for bildekvaliteten, og de fleste gir den sitt "reccomended merke". Om W2000 hadde hatt BEDRE sortnivå, og gennerelt like bra bildekvalitet, hadde det da vært NOE poeng i å kjøpe en plasma?

Endret av Reite
Lenke til kommentar
Den er jo faktisk så godt som lik w2000, og jeg har ikke sett noen andre tver fra sony som er så likt dette designet. TVen er kanskje ikke optimalt kalibrert, men jeg tror nok uansett bildet viser at LCD har en lang vei å gå før de kan måle seg.

Hallo? 40v2000 er i praksis identisk i utseende med 40w2000. Bildepanelet er dog helt forskjellig!
Utdaterte fakta? Jeg skjønner deg ikke jeg. Sånn omtrent alle reviews av PX70 skryter denne opp i skyene for bildekvaliteten, og de fleste gir den sitt "reccomended merke". Om W2000 hadde hatt BEDRE sortnivå, og gennerelt like bra bildekvalitet, hadde det da vært NOE poeng i å kjøpe en plasma?

9133347[/snapback]

Man kan jo fint sette "recommended" på en plasma fortsatt! At LCD har tatt i igjen/gått forbi plasma på de fleste områder betyr ikke at plasma skjermene har blitt dårligere. Det betyr at LCD skjermene har blitt bedre.

Det som gjør at det blir et poeng i å kjøpe en skjerm, er at personen som kjøper den liker den. Dersom jeg feks. skulle ha kjøpt en 50" idag ville jeg også ha vurdert en fullHD plasmaskjerm da en fullHD plasma og en fullHD LCD er sterke konkurrenter i mine øyne. Om jeg hadde vært like fornøyd med bildet på begge hadde jeg valgt LCD pga. lavere strømforbruk.

Lenke til kommentar

edit: Nei glem det, går ikke an å diskutere dette mot en som allerede har gjort seg opp en mening rundt det:)

Men står på mitt og vil anbefale alle som skal ha en tv i prisklasse 10-20K som skal brukes til alt annet en PC til å se på plasma, og til å ikke tro på alt LCD hypen som blir servert i VG osv. Les rundt litt selv, se på tester og slik. PX/PV70 er en tv som har blitt skrytt opp i skyene av så godt som samtlige tester den har vært med i, så er ikke noe tvil om at det er en veldig god tv hvertfall.

Endret av Reite
Lenke til kommentar
Joda, men hvordan kan PX70 får reccomended merke og W2000 ikke få det om W2000 er bedre på alle områder?

9135582[/snapback]

W2000 har jo fått glimrende omtaler og er i høyeste grad "recommended"!

Fant forresten en scan fra det velrespekterte "What Hi-Fi?"(se vedlegg) som jeg nevnte tidligere. De skriver: "This Sony television is the first LCD set we've seen in which contrast and black depth is better than a plasma"

sonysupertest.pdf

Lenke til kommentar

Og dette var da før PX70 var i nærheten av å komme på markedet, for ca 1 år siden :).

For all del, W2000 er en knall tv, men det betyr ikke at alle nye plasmaer som kommer 3kvart år etter den automatisk er dårlige.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Og dette var da før PX70 var i nærheten av å komme på markedet, for ca 1 år siden :).

9135874[/snapback]

Selvfølgelig vil det hele tiden komme nyere og bedre TV'er! Om det ikke gikk fremover hadde det vært trist. Neste serie fra Sony vil tilsvarene være bedre enn 2000 serien.

Edit: Det er heller ingen som sier at alle kommende plasmaer vil være dårlige!? Poenget er mange tydeligvis har svært tungt for å svelge det faktum at LCD har nå tatt igjen plasma på deres "siste skanse".

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Om man ikke kan begrunne sine utsagn bedre er de ikke mye verdt øyvind :).

Uansett, det JEG er opptatt av i denne debatten er at det perfekte valget IKKE FINNES. Jeg virker vel stort sett negativ til både plasma og lcd :p.

Selv falt valget på lcd da pctilkobling er kristisk for meg :). Selv om jeg ser at PX70 for ikke å snakke om de nye pioneer-tvene har bedre bilde.

Lenke til kommentar

Ser at en del mener at oppløsning ikke betyr noe. I og for seg greit så lenge man er på 32" stadiet. Men flatskjermer i dag blir :

Større

Billigere

Bedre

Samtidig gjør StuePC sitt inntok på markedet. Mener Windows sa her om dagen at mer vil skje de neste 5 år enn de siste 50. Riktignok skal vi ta det med en klype salt, men allikvel er det en klar fordel til å satse på 1080p.

Dessuten er spill en del av vår hverdag. De som påstår at de ikke ser forskjell på spill på 1080p vs 720p eller enda mer rompe bør ta seg en tur til optiker. Å spille på Plasma er en ikke morsom opplevelse.

Sortnivå er helt klart et ankerpunkt, men i de fleste hjem sitter man ikke i stupmørket for å se TV. Flere har faktisk bøtter og spann med lysskilder i rommet. Noen har det så lyst at det faktisk er mer viktig med en lyssterk TV fremfor en som har det overgode sortnivået.

Om noen år vil vi se plasmaskjermene kastes etter deg, men jeg tror LCD går rimelig seirende ut av denne duellen. Men dette er mine tanker. OLED, SED og LASER ser vi først noen år etter 2010 spår jeg :fun:

Lenke til kommentar

Ironisk nok mener jeg at dersom jeg skulle kjøpe en TV idag villa plasma være mer aktuelt en noensinne for meg. Med modellen TH-50PZ700 har plasma kommet seg opp på et godt nivå i mine øyne. Flott bilde (har dessverre ikke sett akkurat denne modellen, men stoler på det jeg har hørt) og skikkelig oppløsning, ikke lenger noen jalla-kvasi-HD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...