Gå til innhold

Diskusjon rundt LCD vs. Plasma og annet tjafs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

det hadde vell vært fint å tenkt litt lengere enn nesa...

en TV pleier man og ha en god stund, og om en god stund er plasma så godt som dødt, en 1080p lcd skjerm er mer framtids sikker..

men det kommer jo også en ny teknologi snart, husker ikke hva den het, men det var en blanding av alle de positive sidene til en plasma og lcd, men ingen av de negative.

men det kommer til å koste flesk med det første.

hovedsaklig så er en 1080p LCD skjerm som er tingen og sattse på nå for tiden

Lenke til kommentar

en TV pleier man og ha en god stund, og om en god stund er plasma så godt som dødt, en 1080p lcd skjerm er mer framtids sikker..

Hvilke teknologier som blir bra i framtiden har ikke noe å si. En gammel plasma med begrenset oppløsning vil fortsatt gi penere bilde enn en gammel LCD med høy oppløsning om 5 år. Det en TV trenger for å kunne kalles fremtidsrettet er mulighet til å kunne vise formatene som blir brukt i fremtiden. Det norske bakkenettet ser uansett ikke ut til å ha HDTV i tankene, så for de fleste vil ikke oppløsningen til en plasma-TV være noen begrensende faktor for bildekvaliteten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

det er joe snakk om utdatert oppløsninger osv, en 1080p kan nok kjøre det meste som blir hivd etter oss lang fram i tid, men en plasma men lav oppløsning ikke kan takle ting som eventulet kan komme..

litt kjipt og kjøpt en så dyr ny tv og om 2 år så føler du at den er utdatert...

man har jo også andre mediumer, som spill/data/film osv... plasma er ikke altid lykken på alle disse, men lcd fungerer ypperlig til alle..

jrg menr man får mer igjen for en litt dyrer LCD enn en plasma.. mange LCDer idag er på høyde med plasma

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

joa det er riktig det om det hadde vært noe sannhet i det:P Mange mener jo at 1080p materiale ser bedre ut på panasonicen på tross av at den har såpass mye lavere oppløsning:)

edit: Dette har jo blitt til en diskusjon mellom LCD og plasma som egentlig ikke er så relevant for det trådstarter spør om. Om han faktisk skal bruke den til PC noe som han jo skriver han skal gjøre så er en LCD helt klart å foretrekke. Og den samsungen som er blitt pekt til her er jo en veldig god LCD om man først skal ha LCD.

Endret av Reite
Lenke til kommentar
det er joe snakk om utdatert oppløsninger osv, en 1080p kan nok kjøre det meste som blir hivd etter oss lang fram i tid, men en plasma men lav oppløsning ikke kan takle ting som eventulet kan komme..

Panasonicen kan tom. ta imot 1080p/24, og kan derfor i praksis takle mer enn mange av dagens 1080p LCD-paneler.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar
panasonicen kan ikke vise 1080P nei, men den takler inkommende 1080P signaler og skalerer det som det trengs.

Regnet med at noen kom til å flisespikke på det, så jeg endret det så fort jeg kunne. Et minutt var tydeligvis likevel for seint.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar

men det kommer jo også en ny teknologi snart, husker ikke hva den het, men det var en blanding av alle de positive sidene til en plasma og lcd, men ingen av de negative.

men det kommer til å koste flesk med det første.

hovedsaklig så er en 1080p LCD skjerm som er tingen og sattse på nå for tiden

9125753[/snapback]

Jeg har sett på diverse LCD skjermer og diverse plasma skjermer. LCD mener jeg ikke har den samme realismen i fargene som plasma, mye grunnet dårlig sortnivå (ja jeg har sett M86/87 også..). Plasma ser rett og slett mye bedre ut, både på vanlig dvd, hd-dvd og vanlige tv signaler. Hvorfor i alle dager er det da mer framtidsrettet å kjøpe en skjerm bare fordi den har høyere oppløsning?

Man kjøper ikke en tv for å sitte og ronke over statsen, det er bildet som bør være i fokus.

Lenke til kommentar

Altså. OPPLØSNING ER IKKE DET VIKTIGSTE PÅ EN TV!!!!!

PUH!

Konstraster, farger, sortnivå, støynivå osv er det viktigste. Oppløsning kommer SIST. Om man ser et 720pbilde på en 37" vs et 1080p, så må man på 0.5 meters avstand for å se forskjell, ifølge en stor test bbc utførte.

Men det er uansett irrelevant, BILDEKVALITET er det viktigste, så kommer oppløsninga.

Dette er som megapiksler på kameraer, altfor mange som tror megapiksler er alt, heldigvis begynner de fleste å skjønne nå at objektivets egenskaper og bildeprosessoren er det som gir bra bilde.

Må vi virkelig igjennom det samme på tver? At man må vente noen år før folk skjønner at oppløsningen ikke er det viktigste? :).

At plasma er dødt er en rimelig håpløs påstand. Eneste stedet plasma er dødt er om man skal koble til pc til tven.

Lenke til kommentar
Må vi virkelig igjennom det samme på tver? At man må vente noen år før folk skjønner at oppløsningen ikke er det viktigste? :).

9129794[/snapback]

Se ikke bort i fra det...

Jeg velger å ikke svare så mye, da jeg har liten peiling på TV.

Er det så liten vits i å koble PC til Plasma, at det ikke er vits å kjøpe Plasma i det hele tatt?

Det vil bli spilt på TV'en og det vil bli brukt PC på TV'en.

Lenke til kommentar
At plasma er dødt er en rimelig håpløs påstand. Eneste stedet plasma er dødt er om man skal koble til pc til tven.

9129794[/snapback]

Er vel mer i den forstand at LCD nå har dratt såpass innpå de andre områdene også at det dermed ikke lønner seg å satse på plasma lenger siden den er dyrere å utvikle/videreutvikle enn LCD teknologien. Siste var vel LG som la ned store deler(hele?) plasmaproduksjonen sin. Enkelte firma har dog satset alle kortene sine på denne teknologien og vil naturlig nok forsøke å klore seg fast lengst mulig.

Lenke til kommentar

9129794[/snapback]

Se ikke bort i fra det...

Jeg velger å ikke svare så mye, da jeg har liten peiling på TV.

Er det så liten vits i å koble PC til Plasma, at det ikke er vits å kjøpe Plasma i det hele tatt?

Det vil bli spilt på TV'en og det vil bli brukt PC på TV'en.

9130081[/snapback]

De fleste plasmaer har en oppløsning på 1024x768. For å vise et skarpt pcbilde er den avhengig av at pcen sender ut nøyaktig denne oppløsningen til tven.

Men - en slik oppløsning ut fra pcen vil være et standard 4:3-bilde (gammal tv, gammal pc-skjerm osv), ikke widescreen. Dvs at bildet blir strukket utover tven, og dermed crap.

Sender man widescreenoppløsning ut fra pcen for å få rett forhold i bildet, blir det uskarpt da oppløsningen ikke er den tven har i panelet. Håper det var oppklarende :).

Lenke til kommentar

9129794[/snapback]

Er vel mer i den forstand at LCD nå har dratt såpass innpå de andre områdene også at det dermed ikke lønner seg å satse på plasma lenger siden den er dyrere å utvikle/videreutvikle enn LCD teknologien. Siste var vel LG som la ned store deler(hele?) plasmaproduksjonen sin. Enkelte firma har dog satset alle kortene sine på denne teknologien og vil naturlig nok forsøke å klore seg fast lengst mulig.

9130151[/snapback]

Nei det er ikke sant, plasma har fortsatt overlegen bildekvalitet.

Lenke til kommentar

9131614[/snapback]

Niks. Sony 40w2000 serien var vel blant de første som nullet ut bildekvalitetsforskjellene. Denne kom vel i Nov/Des 2006. I de neste modellene vil utviklingen ha kommet enda lenger.

At store selskap også velger å legge ned plasmaproduksjonen er også et hint på dette.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

9129794[/snapback]

Det er jo skivebom Alastor.... jeg fikk hele tiden høre at skulle jeg bruke PC'en opp mot TV'en så brude jeg kjøpe LCD. Men heldigvis var det noen som sa det motsatte og jeg hørte på de og gikk for en PV70.

Jeg er storfornøyd med kvaliteten av pc'bildet. Det er MYE bedre enn min 21" LCD Samsung som jeg vanligvis bruker som pc'skjerm, og sitter i sofa'n 2-3m fra TV'en å surfer,spiller osv uten å ha problemer med oppløsning ect.

@ trådstarter : Gå for en PX/PV70 å du vil få den en opplevelse du sent vil glemme. Den tar seg veldig bra ut som møbel, er veldig lett å sette seg inn i menyene og bildekvaliteten er hinsides.

Jeg betalte 12k for den hos Elprice, men ryktet vil ha det til at når Lefdal får den inn igjen så kjører de en kampanje på den. Sist kostet den 9995,- hos de.

Endret av Casiraghi
Lenke til kommentar

9129794[/snapback]

Det er jo skivebom Alastor.... jeg fikk hele tiden høre at skulle jeg bruke PC'en opp mot TV'en så brude jeg kjøpe LCD. Men heldigvis var det noen som sa det motsatte og jeg hørte på de og gikk for en PV70.

Jeg er storfornøyd med kvaliteten av pc'bildet. Det er MYE bedre enn min 21" LCD Samsung som jeg vanligvis bruker som pc'skjerm, og sitter i sofa'n 2-3m fra TV'en å surfer,spiller osv uten å ha problemer med oppløsning ect.

@ trådstarter : Gå for en PX/PV70 å du vil få den en opplevelse du sent vil glemme. Den tar seg veldig bra ut som møbel, er veldig lett å sette seg inn i menyene og bildekvaliteten er hinsides.

Jeg betalte 12k for den hos Elprice, men ryktet vil ha det til at når Lefdal får den inn igjen så kjører de en kampanje på den. Sist kostet den 9995,- hos de.

9132202[/snapback]

Hva gjør du for å få fin oppløsning da? kjører du signalet inn hdmi eller vga? bruker du spesiell software?

Lenke til kommentar

9131614[/snapback]

Niks. Sony 40w2000 serien var vel blant de første som nullet ut bildekvalitetsforskjellene. Denne kom vel i Nov/Des 2006. I de neste modellene vil utviklingen ha kommet enda lenger.

At store selskap også velger å legge ned plasmaproduksjonen er også et hint på dette.

9132085[/snapback]

Tullprat, PX70/PV70 har mye bedre bildekvalitet enn W2000, w2000 har også noe problemer med clouding

edit: Jeg mener clouding og ikke motion blur, dog er den jo ikke i nærheten av en plasma når det gjelder motion blur heller.

Endret av Reite
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...