T-2000 Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Hva er taktikken deres når det gjelder "Great people"? Og hva bruker dere dem til? Selv satser jeg omtrent bare på engineers, men det er ikke så lett siden det er så få av dem. Derfor prøver jeg å bygge pyramidene eller et annet "engineer-wonder" som første wonder slik at engineer iallfall blir første og kanskje også de 2 eller 3 første hvis jeg da ikke bygger flere wondere i mellomtiden som bidrar med andre typer great people. Jeg samler også engineer-wonderne i en by og de andre i en eller et par av de andre byene. Når man så har spilt en stund så er det ikke til å unngå at det blir et flertall av de andre typene, men da bruker jeg dem stort sett bare til golden ages. Men det kan være viktig å få en profet hvis man er grunnlegger av en religion for å få ekstra inntekter (1 gold per by med religionen). En scientist eller to er heller ikke å forakte for å bygge vitenskapsakademi i byene som produserer mest science. Artister derimot er fullstendig bortkastet hvis de ikke inngår i å lage golden-age. Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) Hva er taktikken deres når det gjelder "Great people"? Og hva bruker dere dem til? Selv satser jeg omtrent bare på engineers, men det er ikke så lett siden det er så få av dem. Derfor prøver jeg å bygge pyramidene eller et annet "engineer-wonder" som første wonder slik at engineer iallfall blir første og kanskje også de 2 eller 3 første hvis jeg da ikke bygger flere wondere i mellomtiden som bidrar med andre typer great people. Jeg samler også engineer-wonderne i en by og de andre i en eller et par av de andre byene. Når man så har spilt en stund så er det ikke til å unngå at det blir et flertall av de andre typene, men da bruker jeg dem stort sett bare til golden ages. Men det kan være viktig å få en profet hvis man er grunnlegger av en religion for å få ekstra inntekter (1 gold per by med religionen). En scientist eller to er heller ikke å forakte for å bygge vitenskapsakademi i byene som produserer mest science. Artister derimot er fullstendig bortkastet hvis de ikke inngår i å lage golden-age. 9183012[/snapback] Jeg pleier stort sett å satse på scientists. Bygge academy i tre-fire research-byer og putte resten av dem inn i de byene. Artister er gull verdt! bruk dem i "border cities" der du trenger kultur for å utvide området ditt. Bruk dem der og la dem gi en 4000 point boost til kulturen, eller om du ser mer langsiktig på det, legg dem til byen som borger. Etterhvert vil du kunne ta over motstanderens grenseby verd hjelp av kultur. Om motstanderen senere truer med krig, og du frykter mer enn bare trussler så gir du han bare byen tilbake og få en kjempeboost i relationship. Husk bare å fjerne alle units fra byen først. Religion er også kjempeviktig da det kommer til diplomati. Jeg benytter meg kun av religion for å få bedre relations med motstanderne. Det viktigste er å ha samme religion som flertallet av naboene. Har du dette vil du lettere snike deg unna krigføring. Endret 31. juli 2007 av T-Solberg Lenke til kommentar
B-QL Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 <snip>Religion er også kjempeviktig da det kommer til diplomati. Jeg benytter meg kun av religion for å få bedre relations med motstanderne. Det viktigste er å ha samme religion som flertallet av naboene. Har du dette vil du lettere snike deg unna krigføring. 9183248[/snapback] Ikke noe religion mao.. Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Forandringer i BTS: Nye wonders Nye techs Nye leaders Nye nasjoner (forsåvidt ganske "vanlig") De store forandringene som jeg ser det er: Espionage-systemet - Selv om det kan være litt vanskelig å utnytte, men dersom man får det til, spes om man får en Great Spy tidlig, så kan man tjene ufattelig mye på dette. Apostolic Palace - Et tidlig "UN", der man samler en religion under en felles "domstol" med andre nasjoner, hvor man kan starte / stoppe kriger, inngå forsvarspakter (spesielt bra på høyere vanskelighetsgrader der AI er mer aggresiv), inngå handelssamarbeid (open borders), overta byer + mm. Events - Det er kanskje ikke noe must-have, men jeg mener det har lagt til litt ekstra "piff" i spillet. AI - Dette er kanskje det viktigste, og sikkert mange som ikke tenker over det, men AI'en har blitt DRASTISK forbedret. Dette gjør også at den ikke "jukser" like mye som før, og ikke får like mange bonuser. Den har også blitt mye smartere når det gjelder å koordinere angrep, og du vil kun en sjelden gang bli angrepet av bare 1-2 styrker. Hvis du blir det, så kan du nesten være sikker på at det er en avledningsmanøver. Dette gjelder spesielt fra Prince og oppover i vanskelighetsgrad. Corporations - Disse kan gi ekstreme fordeler. De funker nesten på samme måte som religion - man må spre dem ved "misjonærer", eller "executives" som er corporations sin motpart. Her kan man bruke overskuddsressurser (som man også kan trade til seg enda mer), som f.eks. fish, crab og rice, for å gjøre de om til mat og kultur. Sid's Sushi er en corporation som benytter seg av disse 3 ressursene. Den gir deg 0.5 food og 2 culture per ressurs du har av disse i alle byene du har corporation. Andre corporations kan gi deg research, hammere, eller en kombinasjon av flere av disse. Å få f.eks. 15 ekstra hammere per by (før factory-bonuser blir lagt til - som kan over doble produksjonen av dette igjen) kan gi deg et enormt boost når du prøver å pumpe ut styrker, eller bli ferdig med romskipet ditt kjapt Lenke til kommentar
Snerk Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 I linken til denne posten står alt om nyhetene i BtS. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=777716&hl= Lenke til kommentar
B-QL Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Må tydeligvis lese manualen grundig her for å få med seg alt :/ Lenke til kommentar
T-2000 Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Å få f.eks. 15 ekstra hammere per by (før factory-bonuser blir lagt til - som kan over doble produksjonen av dette igjen) kan gi deg et enormt boost når du prøver å pumpe ut styrker, eller bli ferdig med romskipet ditt kjapt 9185608[/snapback] Hvordan er det mulig å få så mange ekstra hammere per by? Det er jo ingen corporations som gir så mye hammere. Aluminium Co gir i tillegg til aluminium 2 hammere per nødvendig ressurs, i dette tilfellet bare kull. Altså bare 2 ekstra. Creative constructions gir 0.5 hammere per ressurs som er iron, copper, marble, aluminium. Altså maks 2 ekstra. Det er ingen andre corporations som gir ekstra hammere. Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 (endret) Mining Inc gir 1 hammer for hver av følgende ressurs: Coal, Gold, Silver, Iron og Copper. Har du 3 av hver av disse ressursene vil du få 15 ekstra hammere (3x5=15). Det kreves selvsagt en del trading for å få så mange ressurser dersom du ikke har vært veldig heldig med området ditt, men fullt mulig. I mitt pågående spill har jeg foreløpig 13 ekstra hammere. edit: husk at det er per ressurs, har du fem coal, så får du bonus for fem ressurser, og ikke bare 1. Pass derfor på når AI har fått seg corporations, at du ikke gir han ressurser som han kan dra nytte av, i alle fall ikke billig Endret 1. august 2007 av KriFos Lenke til kommentar
agalate Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Det eneste jeg savner i Civ 4 er diplomaten. *Savne veldig*.Skjønner ikke helt hvorfor de fjernet den. 9162051[/snapback] Den er mer eller mindre erstattet av spionen, som iofs gjør mange av de samme oppgavene som den gamle diplomaten - med unntak av å opprette ambassader. Spion-vinklingen i Civ4: BTS gir rom for taktikk i en helt annen dimensjon enn bare krigføring og bygging. Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Det eneste jeg savner i Civ 4 er diplomaten. *Savne veldig*.Skjønner ikke helt hvorfor de fjernet den. 9162051[/snapback] Den er mer eller mindre erstattet av spionen, som iofs gjør mange av de samme oppgavene som den gamle diplomaten - med unntak av å opprette ambassader. Spion-vinklingen i Civ4: BTS gir rom for taktikk i en helt annen dimensjon enn bare krigføring og bygging. 9199557[/snapback] Ja, men man kan vel ikke overta byer med spionen? Jeg har i alle fall ikke klart det. Kanskje jeg ikke hadde nok poeng... Det slo meg akkurat nå... Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Nei, du kan ikke direkte overta byer med spionen. Derimot kan du spre kulturen din, slik at du gradvis kan ta over byen. Dog er dette lite lurt om du ikke har en egen by i nærheten som hjelper til. Ellers kan det ta veeeeeeeeldig lang tid Lenke til kommentar
Mr.Fosli Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Virker beyond the sword på Mac? Ser at orginale civ 4 og warlords er å få kjøpt på eplehuset og apple store, men ser ikke om beyond the sword er å få kjøpt til OS X. Lenke til kommentar
Snerk Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Virker beyond the sword på Mac? Ser at orginale civ 4 og warlords er å få kjøpt på eplehuset og apple store, men ser ikke om beyond the sword er å få kjøpt til OS X. 9215464[/snapback] Tror det gikk omtrent fire månder fra warlords kom ut til at en Mac versjon var tilgjengelig. Om det samme kan forventes med BtS er ikke godt å si. Uansett så må du nok vente minst noen månder om du skal sspille BtS på en Mac. Lenke til kommentar
Kjetil J Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Et lite innlegg når det kommer til religion: Jeg har hatt veldig god erfaring med å være først med flere religioner, spre dem, og bruke great prophets til å lage disse spesial-templene (holy city-wonder). Da får du penger for hver eneste by på hele kartet som følger den religionen, uansett om den er statsreligion eller ei. Kan fort skaffe 40 g per runde hvis der er nok byer og du har brukt misjonærene dine! Religion er også en god måte å få andre til å erklære krig mot dine fiender! Over til noe annet - jeg bruker som oftest great people langsiktig i starten, dvs at jeg putter dem inn som specialists eller bygger bygninger (speed construction i wonder-sammenheng, eller holy city-wonder), mens jeg bruker dem kortsiktig utover mot slutten, som umiddelbar research-bonus. Er ikke vits å putte inn en great specialist mot slutten av spillet. Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Et lite innlegg når det kommer til religion: Jeg har hatt veldig god erfaring med å være først med flere religioner, spre dem, og bruke great prophets til å lage disse spesial-templene (holy city-wonder). Da får du penger for hver eneste by på hele kartet som følger den religionen, uansett om den er statsreligion eller ei. Kan fort skaffe 40 g per runde hvis der er nok byer og du har brukt misjonærene dine! 9230507[/snapback] Ja, og om du da har market+grocer+bank+wall street så har du en 200% bonus, og tjener 120g/tur Dersom jeg får masse "overskuddsprofeter" tidlig, altså mer enn den ene jeg trenger, så dytter jeg samtlige inn i min holy city. De gir tross alt 5g/tur, som med bonuser etterhvert blir 15g/tur. Det skal sies at siden den første golden age i BTS bare trenger én GP, så bør man kanskje tenke på dette også dersom man trenger et boost. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå