dooc Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Hei, Jeg vurderer å kjøpe meg et speilrefleks kamera. Har lest på endel tråder her, men har ikke ikke gjort meg opp noen mening som hvilket kamera som passer best for. Ser at det blir påpekt endel ganger at det ikke er noe spesielt kamera som er best, men avhenger litt av formen på kamera og hvordan det passer i hånda. Lurer likevel på et par ting... Som sagt så er jeg fersk på kamera området, og lurte på hvor mye jeg må ut med for et ok kamera. Kan kanskje bli en hobby etterhvert, men foreløpig trenger jeg ikke det råeste som er på markedet. Trenger jeg å kjøpe ekstert objektiv? Og hvor mye er det å spare å kjøpe på nett i forhold til en vanlig fotobutikk? Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 (endret) Kit-objektiv holder lenge. Når du finner ut at det ikke strekker til kan du handle nytt. Først og fremst vil jeg anbefale deg å kjøpe en fotobok, evnt lese fotokompendiet her på forumet. Deretter bør du dra til en god fotobutikk å teste de forskjellige kameraene. Se deretter hvilken produsent som er nærmest det du ønsker av en objektivpark, ditt første kamera er ofte avgjørende for hvilken produsent(er) du kan handle fra i fremtiden. Brukt utstyr er heller ikke dumt, da kommer du fort ned i 4000, og får mye kamera for pengene! Endret 24. juli 2007 av Freem@n Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Du kommer i gang fra kr 4500 og oppover. Legger du et par lapper til på bordet så får du også med litt ekstra optikk, eller du får et bedre kamerahus (mere solid, større søker, bedre ytelse etc) Alle modellene i markedet kan anbefales sist jeg sjekket, med mulig unntak av Sony A-100 - for det skjer ikke så mye med det systemet. Du får også litt begrenset tilgang til optikk dersom du velger D40 eller D40x, for Nikon fjernet fokusmotoren fra kamerahuset og da er det mye bruktoptikk og også endel ny-optikk som ikke funker. Kit-objektivet som kommer med Canon-kameraene i den prisklassen er litt iffy, dog. Mange som bytter dem ut.. Olympus (E-400, E-410), Canon (350D, 400D), Nikon (D40, D40x) og Pentax (K100D, K110D) leverer alle sammen bra kameraer og bra systemer. Og jeg synes faktisk at det er greiest å kjøpe kamerautstyr i butikk. Det føles litt tryggere og enklere å stikke bortom kamerabutikken og levere inn på reperasjon etc. Prisforskjellen er altså ikke stor nok for min del - vi snakker som regel noen få hundrelapper. Og det er kjekt å klå litt på kameraet og sammenligne søker, følelse i hånda etc før man kjøper. Lenke til kommentar
buitre Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Ville gått innom foto.no og sjekket bruktmarkedet. En brukt Canon 20D er f.eks. er et kamera du kan vokse med som fotograf, har meget bra ergonomi, er solid( metall, ikke plastikk) og bildekvalitet på høy ISO som ingen APS-C kamera på markedet overgår. Koster mellom 4-5000 kroner på bruktmarkedet. Andre alternativer er Nikon D70s/D80, Canon 30D eller Pentax K10D. En standardzoom og/eller normalobjektiv er bra til å begynne med. Aller viktigst er en god fotobok, og ta mange bilder. Lenke til kommentar
dooc Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) Takk for raske svar! Jeg skal sjekke ut et brukt nikon d70 i dag. En kompis av meg har det samme kameraet og det satt fint i hånden når jeg testet det. Det er 3 år gammelt da, men får med litt ekstra utstyr som objektiv, veske, minnebrikke. Må betale 5 600. Kan dette være ok kjøp hvis kamera er i god stand? Specs: Nikon D70 Batterigrep Tre batterier Nikkor 18-55 mm f3.5-5.6 Sigma 70-300 mm f4-5.6 To stk 512 minnekort Bæreveske Lader Er 6.1 MP Er det noe spesielt jeg skal se etter når jeg drar og ser på det? Skal dra klokka 16 idag så setter pris på rask tilbakemelding. Endret 25. juli 2007 av dooc Lenke til kommentar
dooc Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2007 (endret) Ble ikke noe handel så fortsatt på leiting etter kamera. Følte meg litt utrygg når jeg var å så på det kamera. Veit ekstremt lite om speil reflekst kamera, så er ganske lett å lure. Noen tips på hva jeg skal se etter eller spørre om hvis jeg skal kjøpe et brukt et? Endret 26. juli 2007 av dooc Lenke til kommentar
Senshi Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Jeg kan anbefale Nikon D40 kit. Koster ca 4500 kr nytt. Og nå får du 720 kr i cashback fra Nikon i tillegg... Her får du mye for pengene. Når det gjelder brukt, aner jeg ikke. Turde ikke det selv..... Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Noen tips på hva jeg skal se etter eller spørre om hvis jeg skal kjøpe et brukt et? 9146030[/snapback] Tja. En ting er jo bare å se på huset, om det har tydelig tegn på slitasje eller hard bruk. Det behøver ikke å bety at det er noe i veien med det, men det er en indikator. Dernest bør du sjekke antall lukkerutløsninger. D70 og tilsvarende modeller er vel garanterte for minst 100.000 lukkerutløsninger. Det går an å sjekke det i en eller annen meny, men jeg vet ikke helt hvor. På optikken bør du først og fremst se om det er riper i front- eller bakelementet. Dernest kjenn på om zoom og fokus føles jevn og fin. Du kjenner det fort hvis det er sand-/støvkorn i mekanikken eller mye slitasje. Hakk og tydelige tegn på fall- eller slagskader er også noe du bør være obs på, siden det kan bety at linser har blitt forskjøvet og objektivet ikke lenger gir optimal optisk ytelse. Men småslitasje av typen avskallet maling og små riper i metall og plast er sjelden noe å bry seg om. Lenke til kommentar
dooc Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2007 Jeg kan anbefale Nikon D40 kit. Koster ca 4500 kr nytt. Og nå får du 720 kr i cashback fra Nikon i tillegg... Her får du mye for pengene. Når det gjelder brukt, aner jeg ikke. Turde ikke det selv..... 9146302[/snapback] Ja, begynner å lure litt på det nå. Har sett at det er flere som her som vurderer å gjøre det. Er litt skeptsik til å kjøpe kamera av noen jeg ikke kjenner siden jeg kan så lite om dette her foreløpig. Hva er det cashback alle snakker. Er det bare en rabatt eller er det avslag med premisser? Lenke til kommentar
turbokalle Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 (endret) Jeg kan anbefale Nikon D40 kit. Koster ca 4500 kr nytt. Og nå får du 720 kr i cashback fra Nikon i tillegg... Her får du mye for pengene. Når det gjelder brukt, aner jeg ikke. Turde ikke det selv..... 9146302[/snapback] Ja, begynner å lure litt på det nå. Har sett at det er flere som her som vurderer å gjøre det. Er litt skeptsik til å kjøpe kamera av noen jeg ikke kjenner siden jeg kan så lite om dette her foreløpig. Hva er det cashback alle snakker. Er det bare en rabatt eller er det avslag med premisser? 9146730[/snapback] Du får igjen penger, rett og slett! Endret 26. juli 2007 av turbokalle Lenke til kommentar
dooc Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2007 Hehe men er det jo ikke ille Trur egentlig bare kan la den tråden her dø ut, for jeg har endel av de samme forutsetningene som svortevik i sin tråd. Lite vits å spørre her om noe jeg kan lese/spørre der, men takk for svar og innsats. Blitt litt klokere på kameraverden.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå