tha_lode Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 (endret) Bortsett fra pris, hvilke argumenter er det for å kjøpe Canon framfor Sony? Personlig er jeg ikke begeistret for tape (opplevd for mange dropouts) og jeg er villig til å slenge på et par lapper hvis argumentene er gode for Sonyen. Fins det noen anmeldelser av Sonyen enda? Sonyens stillbildefunksjonen er muligens kul? Virker praktisk. Fant denne om Canon http://www.camcorderinfo.com/content/Canon...rder-Review.htm og den er jo veldig positiv. Liker at den takler dårlige lysforhold godt. Kameraet skal brukes i familiesammenheng, så det er viktig at det har høy point and shoot faktor. Endret 24. juli 2007 av tha_lode Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 (jeg gikk for hv20 så jeg er nok ikke balansert ser på dette valget først og fremst som et valg mellom to ulike lagringsteknologier HV20's HDV vs SR8 som er AVCHD, der den ene har et overtak når det gjelder bitrate (HDV). AVCHD er sterkere komprimert, så du vil måtte se mer artifakter når bildet endrer seg raskt. feks panorering. leser du tester på camcorderinfo av SR1 vil du se de påvise støyproblem også ved dårlige lysforhold, dette er et fundamentalt problem med AVCHD med dagens bitrater. mulig neste generasjon kamera som kan ta opp til feks blue ray får økt bitraten slik at informasjonsraten tilsvarer HDV, da vil AVCHD vinne. Tape er rimelig, holdbar og vel utprøvd teknologi, med kjente svakheter som drop outs, støy fra maskineriet, rensing, etc etc. ryker tapen kan du redde de bitene som er igjen. HD er lynraskt og svært brukervennlig på alle måter, men langtids lagring krever egne løsninger for å bli like god som tape, og dermed mer kostnad. krasjer disken kan du miste alt. lagring på dvd er svært usikkert. tape løsninger koster... Når det gjelder brukervennlighet og funksjonalitet synes jeg det ser ut som Sony har et lite overtak, bedre knapper og "å holde i", mens canon vinner på bildekvalitet. for meg gjorde det utslaget at hv20 har gode tilkoblingsmuligheter, og jeg kan tilfeldigvis også bruke batteriene fra mitt gamle canon digitalkamera. sonyen støtter opptak med det nye fargerommet som skal tilsvare det menneskelige øye bedre, men du må ha en ekstremt moderne tv(bravia?) for å utnytte dette nå, ikke sett noen tester beskrive fordelene med dette foreløpig. om du har muligheten, prøv de side om side i butikken. jeg har sett canon hv10 mot sony ux3 i butikk, hv10 var merkbart skarpere ved rask zooming og panorering, men dette var ingen omfattende test så jeg kan seff ha vært "heldig"... fargene var ok på begge, en tanke mer nøytralt på hv10, men det kan sikkert justeres etter smak. men for all del, dette er begge supre kamera, du blir neppe misfornøyd uansett hva du kommer frem til... Lenke til kommentar
tha_lode Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 Godt poeng, det der med bitraten. Det virker rimelig baklengs at nyere teknologi har lavere båndbredde til lagringsmediumet enn DV tape... Selv om det må komprimeres hardere pga mer som skal skrives pga høyere oppløsning ville jeg trodd at man sørget for bedre lagringsmedium også. Vel vel. Kameraet er til og med billigere så da tenker jeg jeg hermer etter deg. ;-) Noen erfaringer med HV20 vs Sony Vegas? Eller anbefaler du et annet program? Har brukt Vegas før så heller litt imot det. Fett om det er en kjapp måte å lage "old-school" video-DVDer rett ut av programmet. Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 har ikke kommet igang med hdv redigering ennå så der er jeg blank, men håper det dukker opp ett eller annet enkelt feks moviemaker for xp med hdv støtte en gang. en annen fordel med HDV skal være at det ikke settes like store krav til prosessorkraft på pc'en som AVCHD for redigering. et minus med hv20 er at den innebygde mic'en fisker opp en del myggaktig motorlyd hvis det er helt stille der man filmer, men dette får man vel på kjøpet med de fleste tape baserte i forbruker klassen... Lenke til kommentar
tha_lode Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 Skal innom fotovideo i morgen. Tenkte å kikke på shotgun-mikrofoner i samme slengen. Jeg jobber med lyd til film og tv, så er veldig klar for å slippe den gnålete hvingen ifra tape-transport og lesehodet. (Bruker mye tid på jobb med å fjerne akkurat den ulyden ifra halvdårlige dv-kamera-produksjoner for å si det sånn) Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Kjøper du Sonyen risikerer du vel å kun måtte bruke Sony-mic, mens Canon har 3,5mm stereojack. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå