Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva med en Lexus IS?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vurderer en Lexus IS 200. Men har ikke så mye greie på akkurat Lexus.

Tenkte på alt av info om denne bilen:

- Forsikring

- Bildeler

- Forhandlere

- Kvalitet, kjøreegenskaper, o.s.v

- Bra/dårlig?

Takk :)

9132166[/snapback]

Det spørs jo litt hvilken årsmodell du tenker på da, men hva kvalitet gjelder så er det gjennomgående meget god kvalitet på Lexus generelt. Utrolig godt sammenskrudde biler, som stort sett figurerer helt i toppen av alle kvalitetsundersøkelser.

Kjøreegenskapene kommer jo an på hva du sammenligner mot. Ifølge tester kommer den litt til kort mot BMW 3-serien, for eksempel.

Lenke til kommentar

Hvordan ligger det an med reservedeler osv? Det er jo et mindre kjent merke i Norge. Er det mulig å eie en Lexus i andre byer enn Oslo og fortsatt kunne få ordnet eventuelle problemer rimelig fort? Dette kan naturligvis variere, da noen merkebutikker kanskje har samarbeid/avtale med Lexus. Om ikke noen har kjennskap til dette spaner jeg litt på egenhånd hos de lokale forretningene.

Lenke til kommentar

Tror Lexus fokuserer på at servicen skal være i toppsjiktet, og at deletilgang (de få gangene det skulle være nødvendig) ikke burde være noe problem.

Som tidligere nevnt har Lexus fantastisk kvalitet på bilene sine, som faktisk overgår Toyota enkelte ganger. Det skal jo tross alt være premiummerket til Toyota, så hvorfor ikke.

Lenke til kommentar
Tror Lexus fokuserer på at servicen skal være i toppsjiktet, og at deletilgang (de få gangene det skulle være nødvendig) ikke burde være noe problem.

Som tidligere nevnt har Lexus fantastisk kvalitet på bilene sine, som faktisk overgår Toyota enkelte ganger. Det skal jo tross alt være premiummerket til Toyota, så hvorfor ikke.

9133413[/snapback]

Lexus IS200 er en "vanlig" Toyota i Japan. Bilen heter Toyota Altezza der

IS200 er en veldig god og feilfri bil :thumbup:

Lenke til kommentar

Var det jeg også hadde formening om at Lexus er biler som er gode. Syntes virkelig IS 200 er en fin bil. Vet ikke hvordan prisen er jeg? Stort fall på de siden de kom på markedet her i Norge?

Det som kanskje vil være et minus for meg er vel at forsikringen antagelig vil være ganske dyr, da jeg ikke er fylt 20 engang.

Når det gjelder årsmodell så tenkte jeg på 1999-2001 et sted. Som denne

Lenke til kommentar

Dennis87: Klar over det, men det gjelder ikke alle Lexusmodellene. Dessuten er motoren i Altezza kraftigere enn den som står i IS200. I tillegg er det nå slutt på å brande Lexusmodeller som Toyota i Japan, ettersom de har begynt å selge de som Lexus også der borte ...

Edit:

black_sheep: Det var en fantastisk strøken modell du hadde funnet der. Åh, som jeg elsker disse bilene! En tidligere nabo av oss hadde en i mørkeblå, men jeg må si at den tar seg enda bedre ut i fargen på "din" bil. :love:

Endret av OML
Lenke til kommentar

Vel, Lexus har nok ikke vært så veldig gavmilde med bagasjeplassen akkurat. DinSide.no skriver følgende om bagasjeplassen:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Men om passasjerene kan breie seg, er det trangere kår for bagasjen. For mens BMW 3-serie svelger unna 440 liter, sier Lexusen takk for seg etter bare 400 liter - og de som tror at redningen ligger i nedfellbare bakseter må tro om igjen. Det kan ikke leveres til IS 200, heller ikke som ekstrautstyr. Det er dessuten forunderlig at Lexus har tatt i bruk antikverte bøyler for å feste bagasjelokket - ikke bare spiser de verdifull plass i et allerede trangt bagasjerom, de står også til tjeneste med å knuse bagasjen din dersom den ligger i veien.

Stasjonsvognutgavene av IS (SportCross) er dessverre ikke stort bedre:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
IS300 SportCross er en stasjonsvogn, men du vil bli skuffet hvis du forventer at en ballsal skal åpenbare seg når du åpner bakluken. Blant annet stjeler hjulbuer og høyttalere svært mye plass. Lexus oppgir selv at lasterommet ikke tar unna mer enn 365 liter, noe som gjør dette bagasjerommet til det minste i klassen.

Men hvis man ofrer baksetenede, er det selvsagt mer plass å hente. For når man legger ned seteryggen får man neste tre ganger så stor plass å boltre seg på. I tillegg kan man legge ned seteryggen på det fremre passasjersetet, noe som gir plass for svært lange gjenstander. Smart.

Det skal imidlertid nevnes at innlastingshøyden ikke er spesielt lav og at en kant vanskeliggjør inn- og utlasting. Vi bet oss også merke i at den utvendige lukeåpneren er plassert på en slik måte at den blir svært tilgriset av veiforurensing som kastes opp av bakhjulene. Bilvaskemaskinen klarte ikke å fjerne griseriet og vi måtte dermed frem med vann og papir og gjøre jobben manuelt.

12-volt-uttak, belysning, festekroker og fullstørrelse reservedekk er imidlertid på plass, i likhet med innvendig lukkehåndtak og bagasjeskjuler.

Lenke til kommentar

Men er det like sannsynlig at de har reservedeler til en IS200 som en Corolla?

Det kjappe svaret til meg selv; nei, fordi Corolla er en vanligere bil, men har de noen ordning på det, så de kjapt kan bestille det, eller blir det mye dyrere fordi det er noe de _vanligvis_ ikke driver med? Ugh, jeg merker dette er lett å tolke banalt. Klarer ikke helt å formulere det jeg egentlig mener. Får komme tilbake til det.

Lenke til kommentar

Bare sånn apropos serviceutgifter så leste jeg tilfeldigvis en test av nyeste modellen av IS 200 (eller 250, husker ikke helt), og det var jo mildt sagt sjokkerende hvor billig det var med reservedeler og service på denne bilen, i hvert fall her i Sverige! En vanlig service ligger tydeligvis på litt over tusenlappen, og deleprisene er nesten konsekvent halvparten av BMW og Mercedes sine. Ble ganske imponert av den lesningen må jeg si.

Lenke til kommentar

Gedigen forskjell på sverige og norge, her har vi bare en Lexus forhandler samt skal vedde på at de tener temmelig bra for hver skrue som går ut av delelageret..

Noe fleste forhandlerne gjør.. Men har ingen erfaring med Lexus så det blir bare vill gjetting ifra meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...