Explorer Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 (endret) Ok, regner med at jeg blir å bygge meg stasjonær PC igjen etter et par år med bærbar, i løpet av høsten. Må vel begynne et sted, så lagring er det første jeg lurer på. Ønsket er ganske enkelt: relativt stillegående løsning mellom 500 og 1000GB. Er åpen for det meste av disker, men etter å ha tittet litt rundt så synes jeg Seagate virker veldig bra (har i tillegg kun hatt god erfaring med dem tidligere). Spørsmålet egentlig er, burde jeg kjøpe to 7200.10 disker på 500GB og kjøre dem som et RAID 0 oppsett, eller bør jeg investere i en enkel 7200.10 på 750GB. Valget av disker sier vel egentlig om hvilken prisgruppe jeg er interessert i, er selvsagt åpen for andre forslag. Edit: ytelse er selvsagt prioritert, egentlig mer enn støy (da en RAID-løsning sikkert bråker mer enn en enkelt disk). Endret 24. juli 2007 av Explorer Lenke til kommentar
Mr.Hamburger Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 To disker på 500GB i RAID0 vil være litt kjappere enn en enkelt på 750GB. To i RAID0 vil jo gi til sammen 1000GB også. Begge løsningene er ca like trygge, RAID0 oppsettet er kanskje litt mindre trygt siden det er 2 disker som kan bli ødelagt. Jeg ville uten tvil gått for 2x 500GB siden prisforskjellen ikke er så stor. Eventuelt 3x320GB i RAID5 for bedre sikkerhet. Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 Takk for svar! Hvordan er RAID 5 oppbygd i forhold, blir det noe av det samme som 0+1? Lenke til kommentar
Mr.Hamburger Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 RAID 5: Striped Set (3 disk minimum) with Distributed Parity. Distributed parity requires all but one drive to be present to operate; drive failure requires replacement, but the array is not destroyed by a single drive failure. Upon drive failure, any subsequent reads can be calculated from the distributed parity such that the drive failure is masked from the end user. The array will have data loss in the event of a second drive failure and is vulnerable until the data that was on the failed drive is rebuilt onto a replacement drive. Med andre ord, om en disk feiler vil du ikke miste data før enda en forsvinner. Jeg er ikke sikker, men jeg tror du kun vil få 640GB plass i det oppsettet da. Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) Ok, høres interessant ut, prisen vil vel komme stortsett på likt ut med to stykk 500 disker, men gi litt mindre plass. Hvordan vil det være med tanke på støy i et slikt system? Hvor mye vil det påvirke hastigheten i praksis, for vanlig desktopbruk og spilling? Er per idag vant med en 5400rpm laptopdisk, så tror jo det meste vil oppleves som raskt i forhold. Er det veldig viktig at diskene i et RAID 0 er identiske (hastighet, fabrikant og slikt)? Etter å ha lest i artikkelen på wikipedia om RAID 0, så tror jeg at jeg venter med å kjøpe to disker, og heller kjøper en enkelt 500GB disk først, også helelr oppgraderer senere. Endret 25. juli 2007 av Explorer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå