Gå til innhold

Hvordan få bedre forbrenning

Anbefalte innlegg

Noen som har noen forslag til hvordan man får større forbrenning? Noen linker til noen bra sider f.eks? Trener mellom 3-6dager i uka, utholdenhet hver gang jeg trener, og styrke stortsett tre ganger uka.. Men forbrenningen skulle gjerne vært større enn den er.. :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Koffein hjelper på forbrenningen. Drikk en kopp kaffe eller grønn te før du løper.

Jeg vet ikke hvor stor effekt det har men jeg har lest det flere steder :)

Har også hørt mange steder at det hjelper å trene før man spiser frokost om morgenen, men jeg har også hørt at det ikke fungerer.

Endret av Snobjorn
Lenke til kommentar

Trodde det var slik at du ikke kunne styre den, enkelte hadde god forbrenning, og enkelte har lav forbrenning. Jeg trener for eksempel aldri, men jeg spiser enormt med(sunn og usunn) mat, men legger ikke på meg noe.

Fant hvertfall dette etter et sekund med google:

"Hvordan øke forbrenningen:

1) Spis mer ! Spis oftere ! Det du spiser, er ganske sikkert alt for lite for en mann på 183 cm. Når man spiser for lite, innstilles kroppen på "sparebluss" og forbrenningen går ned. Dette er målbare og objektive medisinske fakta, at det som kalles "basalmetabolismen" (=hvileforbrenningen) går ned når man spiser mindre enn man trenger.

Dette er den sikreste vei til overvekt på sikt. Og det er derfor de fleste "slankere" stort sett blir mer overvektige med årene og grunnen til at 95 %; av alle som slanker seg, er tilbake til vekten de startet på og litt til, etter 2 år. (Dette er vist i en rekke større vitenskapelige undersøkelser)

Forklaringen er rett og slett at man slanker seg feil, ved å spise for lite, og oppnår redusert forbrenning.

Man stimulerer forbrenningen med MER og OFTERE mat. Spis aldri sjeldnere enn hver 3-4. time !

Men mer MER og OFTERE mat, så er det selvfølgelig helt essensielt at man velger riktig sammensatt mat. Spiser man mer og oftere av feil mat, så blir resultatet heller ikke bra ! Det sier seg selv.

Du spiser bare 4 ganger daglig. 5 bør være et minimum, og helst 6 måltider.

Det "trimmer" opp forbrenningen. Legg inn et mellommåltid mellom frokost og lunsj, og et mellommåltid mellom lunsj og middag. Mellommåltidet bør være proteinholdig, og ganske lite / lett. F.eks. en liten neve nøtter og en frukt.

2) Riktig sammensatt mat.

Man påvirker forbrenningen i stor grad, i både positiv og negativ retning, med sammensetningen av kosten, dvs fordelingen av protein / karbohydrater / fett i kosten.

Derfor er det viktig å vite hva slags kost som øker forbrenningen.

Slik jeg vurderer ditt kosthold, er det altfor proteinfattig for en voksen og rimelig stor mann. Din kone på kun 52 kg får nok kanskje nok protein på dette kostholdet deres, og bl.a. derfor er hun også normalvektig.

For deg, er kostholdet ditt altfor karbohydratbasert, med 3 brødmåltider og kun ett "proteinmåltid" pr dag (middag) (og også for lite generelt)

Du bør prøve å få i deg ca 25-30 gram protein pr måltid (det er det maksimale kroppen kan nyttiggjøre seg av protein pr måltid), til alle dagens 4 hovedmåltider, samt noe proteiner i mellommåltidene (se over)

25-30 gram proteiner får man i ca 100 -150 gram fisk/kjøtt/skalldyr evt 3-4 egg.

Slik vil du oppnå 120 gram protein gjennom de 4 hovedmåltidene, og litt i tillegg fra mellommåltidene. Hvis du begynner med styrketrening for å øke forbrenningen, hvilket jeg skal anbefale deg nedenunder, vil man ofte anbefale 2(-3) g protein pr kg kroppsvekt for å få økt muskelvolum og derved økt forbrenning, og da må du spise 180-270 gram protein pr dag.

Når man vet at 30 g er det maksimale kroppen greier å nyttiggjøre seg av protein pr måltid, må du isåfall spise 30 g protein 6 ganger daglig. "

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...