Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Omskjæring av menn kan redde liv.

Juden

Anbefalte innlegg

Får dere som er skeptiske og imot omskjæring av så les dette:

Verdens helseorganisasjon (WHO) anslår at omskjæring av menn reduserer risikoen for å bli hivsmittet under samleie med kvinner med rundt 60 prosent.

Bare 30 prosent av verdens menn er omskåret, de aller fleste av religiøse og ikke helsemessige årsaker.

Menn som ikke er omskåret har to og en halv ganger så høy risiko for å bli hivsmittet av kvinnelige partnere, som omskårne menn, slår professor Robert Bailey ved universitetet i Illinois fast.

FN og andre organisasjoner nøler likevel med å fremme mannlig omskjæring som et effektiv middel i kampen mot hiv og aids, konstaterte Bailey under en internasjonal aidskonferanse i Sydney mandag.

- Man kan ikke annet enn å undre over om internasjonale hjelpeorganisasjoner og givere hadde kjempet om å gjøre denne metoden tilgjengelig for mange måneder og kanskje år siden, dersom det hadde vært snakk om et legemiddel eller en sprøyte, sa Bayley.

- Men ingen tjener penger på mannlig omskjæring, ingen andre enn de 4.000 som vil bli smittet i Afrika i løpet av morgendagen, sa Bailey som har forsket på effekten av omskjæring i Uganda, Kenya, Malawi, Zambia og USA.

Undersøkelser tyder på at en effektiv kampanje for å omskjære menn i Afrika vil kunne hindre tre millioner dødsfall de neste 20 årene.

- Om bare halvparten av alle menn ble omskåret i enkelte områder av Sør-Afrika, som har en av de aller høyeste smitteratene i verden, ville antallet heteroseksuelle menn som hiv-smittes kunne reduseres med opptil 9 prosent de neste ti årene, sier Bailey.

- Vi må straks gjøre trygg, rimelig og frivillig omskjæring tilgjengelig, mener den amerikanske forskeren.

Dette er nok en av grunnene til at omskjæring er påbudt for gutter i religioner.

På denne måten kan vi redde oss fra disse sykdommene. Omskjæring av menn har ikke noen bivirkninger og man kan leve helt fint med det.

Endret av Savage-Garden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jupp. Jeg har dessuten hørt om et helt nytt produkt som heter for....

*drumroll*

Da-daaaa!

Kondom.

9131927[/snapback]

Men man blir lei av kondom! Hvor lenge tror du greier du orker å ha sex med det?

9131975[/snapback]

Hadde du kommet til å hatt sex med noen uten kondom hvis du hadde HIV?

Lenke til kommentar

Latterlig.

Denne epidemien er såpass stor i Afrika pga. dårlige holdninger og bevisst feilinformasjon fra myndigheter og religiøse autoriteter. Å skamfere kjønnsorganene til unge menn, om dette i det hele tatt hjelper (noe jeg tviler sterkt på), vil ikke løse problemet. De bakenforliggende årsakene til epidemien forårsaker langt flere andre problemer som ikke ville bli påvirket av denne skamferingen.

Dette vil bare virke enda mer fordummende på den afrikanske befolkningen som allerede sliter.

Lenke til kommentar

Her har vi et bra ironisk poeng mot denne omskjæringsartikkelen.

Omskjæring har vist seg, statistisk, god for helsen, men ellers er det bare statistikk.

Ellers må jeg minne dere om at:

1. Omskjæring redusere infeksjons-sjangsen for HIV, sjangsen er ikke 0!

2. Omskjæring redusere Karsinoma i Penis, sjangsen er ikke 0!

Jeg har en filosofi: "ikke fjern ting som du er født med."

Det finnes ikke, enting i kroppen som vi er født med, er unødvendig.

Ellers kan vi begynner med andre prevantive metoder som:

Fjerne armer mot vold..

Fjerne øyene mot bilulykker..

Fjerne tennene mot fedme osv... :whistle:

edit: formulering

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Bare 30 prosent av verdens menn er omskåret, de aller fleste av religiøse og ikke helsemessige årsaker.

Menn som ikke er omskåret har to og en halv ganger så høy risiko for å bli hivsmittet av kvinnelige partnere, som omskårne menn, slår professor Robert Bailey ved universitetet i Illinois fast.

Har man her tatt hensyn til at de fleste omskårne menn lever i områder der utbredelsen av hiv er lav ? Og at de fleste omskårne menn normalt også tilhører religioner med relatvit konservativt syn på seksualitet ?

Er enig med Vaio, hvorfor fjerne noe i det hele tatt. Personlig får jeg vont bare å tenke på skapel i nærhet av penis så nei takk du.

Finnes det forresten noe medisinsk begrunnelse for hvorfor det eventuelt er slik som her professor sier.

Lenke til kommentar
Her har vi et bra ironisk poeng mot denne omskjæringsartikkelen.

Omskjæring har vist seg, statistisk, god for helsen, men ellers er det bare statistikk.

Ellers må jeg minne dere om at:

1. Omskjæring redusere infeksjons-sjangsen for HIV, sjangsen er ikke 0!

2. Omskjæring redusere Karsinoma i Penis, sjangsen er ikke 0!

Jeg har en filosofi: "ikke fjern ting som du er født med."

Det finnes ikke, enting i kroppen som vi er født med, er unødvendig.

Ellers kan vi begynner med andre prevantive metoder som:

Fjerne armer mot vold..

Fjerne øyene mot bilulykker..

Fjerne tennene mot fedme osv... :whistle:

edit: formulering

9132210[/snapback]

Bare nevne at blindtarmen ikke har noen funksjon, og kan derfor sees på som unødvendig.

Men, klarte ikke helt å få med meg HVORFOR det blir færre hivsmittede ved å fjerne forhuden.. Hva er the magic ?

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Bare nevne at blindtarmen ikke har noen funksjon, og kan derfor sees på som unødvendig.

Dessverre, er dette en allmenn, uvitenhet.

Blindtarmen er en del av GALT (GUT ASSOCIATED LYMPHATIC TISSUE) i tarmen.

Blindtarmen fungere som en "lymphekjertel" i tarmen for å kjempe mot infeksjoner, styrke immunsystemet osv..

Men du kan også fjerne en mandel i munnen din, uten at du dør av infeksjoner.

Mao, kan vi si at mandelene har ingen funksjoner i kroppen? :roll:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Blindtarmen er jo som vi alle vet en pitteliten tarmtott som befinner seg ikke så skrekkelig langt unna etterlatenskapshullet. Dens funksjon har hittil vært ukjent, og de fleste som skjønner seg på slike ting har fiflet med tanken på at vi kanskje tidligere hadde et litt mer avansert avføringssystem. Diverse halvhjerta oppgraderinger, i form av antidarwinistisk oppførsel, er hva man hittil har trodd var årsaken til at den fortsatt er der. Den generelle oppfattelsen har vært at “det er jo plass til den, så hvorfor ikke la den være der, den gjør jo ingenting galt”.

Nyere forskning har vist at dette ikke stemmer helt. Blintarmens funksjon, slik vi kjenner den i dag er nemlig som følger: blindtarmen sørger rett og slett for at avføringen blir delt opp i passende biter. Dette foregår seg slik at før maten får lov til å se dagslys igjen, må den innom blindtarmen, hvor den blir, helt til en akkurat passe mengde mat har blitt pressa inn (litt som pølseskinnsmetodikken). Deretter tar den turen videre nedover, og ut. Denne akkurat passe mengden blir selvfølgelig tilpasset dagsform, aktuell størrelsen på brunringen, mengde vann i toalettet og omgivelsene generelt. Dette er rett og slett en knirkefri og ypperlig kroppsfunskjon vi enda ikke vet nok om.

Blindtarmen har minst to funksjoner som kunne vært forbedret litt. Når man er skikkelig trengende, slik man ofte var når man kom hjem fra barneskolen, og måtte ta med posten inn, men egentlig ikke hadde tid fordi man så inderlig ønsket å sette seg ned på toalettet, og da man endelig kom seg inn hadde man ikke tid til engang å ta av seg sekken, når man er så trengende, fungerer ikke ting optimalt. For på det tidspunktet har blindtarmen fyllt seg og sendt ting til utslipp så mange ganger at det rett og slett blir fullt. Dette er noe blindtarmen ikke har lært seg til å tenke på enda, så den bare kjører på, helt til man kommer til det punktet at man bare må slippe løs naturkreftene og la det stå til.

Den fungerer heller ikke optimalt ved diarè. Men det skal jeg ikke gå nærmere inn på her. La meg bare si at vi skal være glade for at vi har såpass til kontroll på lukkemuskelen som vi faktisk har.

Kilde

Hadde omskjæring fjernet muligheten for å få HIV hadde jeg støttet forslaget, men en minskning i prosentandel for å få sykdommen duger ikke. Det er sikkert noen menn som er dumme nok til å la seg omskjære til fordel for å slippe å kunne bruke kondom.

Lenke til kommentar
Men, klarte ikke helt å få med meg HVORFOR det blir færre hivsmittede ved å fjerne forhuden.. Hva er the magic ?

9132403[/snapback]

Såvidt jeg har forstått er det de "gode vekstforholdene" under forhuden som gjør forskjellen.

Noe som kanskje skulle indikere at personlig hygiene har ganske mye med saken å gjøre? Så lenge jeg har varmt vann på badet, foretrekker jeg en dusj fremfor en omskjæring - any day.

Konstant ereksjon vil også løse problemet, men det kan muligens skape andre ...

Lenke til kommentar

Blindtarmen fungere som en "lymphekjertel" i tarmen for å kjempe mot infeksjoner, styrke immunsystemet osv..

9132542[/snapback]

Fortell oss hva halebenet er godt for...

Lenke til kommentar

Men man blir lei av kondom! Hvor lenge tror du greier du orker å ha sex med det?

9131975[/snapback]

Hva i HÆLVETE (!) er det for ei holdning ? Unnskyld banningen og capslocken, men med sånn derre holdning er det ikke rart at mange mennesker sliter med HIV/AIDS og at spredningen av andre kjønnssykdommer er høy.

Det der holder lang ifra som argument.

Og selv om det var 60% mindre sjanse er det fortsatt 40% sjanse for å bli smittet, så sjansen er der forsatt hvis en skulle ha ubeskyttet sex. Utifra det jeg har lest nå virker det som du vil at man skal omskjære seg da det fungerer som et slags prevasjon imot HIV. Og at man da kan droppe kondomet, fordi man er lei av det og at siden man er omskjært kan man nesten ikke bli smittet.

Snakk om å spille russisk-rulett da :thumbdown:

Lenke til kommentar

9132542[/snapback]

Fortell oss hva halebenet er godt for...

9132657[/snapback]

Ot:

Halebeinet er viktigere for en kvinne enn mann

Det er et bein som å bringer stabilitet i livmoren og rompemusklene.

Samtidig er den med til å stabilisere organene rundt området.

Litt ekkelt da: Uten halebein vil fitter være mer "løs/slapp" enn vanlig... ;)

mer info:http://en.wikipedia.org/wiki/Coccyx

vaio ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

9132403[/snapback]

Såvidt jeg har forstått er det de "gode vekstforholdene" under forhuden som gjør forskjellen.

Noe som kanskje skulle indikere at personlig hygiene har ganske mye med saken å gjøre? Så lenge jeg har varmt vann på badet, foretrekker jeg en dusj fremfor en omskjæring - any day.

9132592[/snapback]

Kverna: Å tenke på omskjæring som en beskyttende er idioti.

At det er færre hivsmittende betyr operasjonen har en prevantivt-, men ikke en immun-, effekt.

Mao: Har du mye sex med en "Hiv smittet" person, vil du nok ende opp med HIV selv..

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

9132403[/snapback]

9132592[/snapback]

Jo nå ska du hørra. Det har ingenting eller lite å gjøre med rensligheten.

Grunnen til at en har redusert mulighet for å få hiv (eller andre sykdommer) er at huden på penishodet herdes. Normalt så ligger glansen beskyttet av forhuden, men når du får forhuden fjernet så ligger glansen ubeskyttet og herder seg, d.v.s at det legger seg ett lag keratin under hud. Dette laget med keratin ligger under huden din på resten av kroppen og beskytter deg mot infeksjoner igjennom huden.

I tillegg så vil huden bli tykkere som igjen minsker muligheten for små rift under samleiet.

Men det er verd å nevne at dette helst beskytter mannen. Menn som har HIV og har sex med kvinner/menn fremdeles relativt lett kunne smitte parteren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...