Gå til innhold

Dele internet-oppkobling i Ubuntu

Anbefalte innlegg

Driver og tester ut Ubuntu på en laptop som foreldrene mine skal overta. Et av de tingene jeg håper å få til, er å dele nettverkstilkoblingen (trådløst kort) slik at andre maskiner kan få tilgang til internet gjennom laptop'en noe a'la Windows. Hvordan får jeg dette til i Ubuntu?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar det er to nettverkskort i maskinen?

Her er en enkel guide: http://doc.gwos.org/index.php/Share_Internet_Connection

Personlig ville jeg nok heller brukt en wlan-ruter istedenfor en laptop, men det er min mening. Stikkord: mer praktisk som always-on, støyfri, lavere strømforbruk osv. Men såklart, har man en ekstra laptop for hånden, så "tager man hva man haver" :)

EDIT: Lurer på om den guiden var litt "buggy". Ser ikke ut som de lagrer iptables-oppsettet noe sted, så da forsvinner det jo etter reboot :hmm: Men det er jo bare å slenge inn i et oppstartscript, enten under /etc/init.d/ eller bare the quick'n'dirty way (slackware way?) og stappe det i fila /etc/rc.local

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Jeg antar det er to nettverkskort i maskinen?

Personlig ville jeg nok heller brukt en wlan-ruter istedenfor en laptop, men det er min mening. Stikkord: mer praktisk som always-on, støyfri, lavere strømforbruk osv. Men såklart, har man en ekstra laptop for hånden, så "tager man hva man haver" :)

9132989[/snapback]

Vi har en WLAN-router. Men maskinen som skal ha internet-oppkoblingen står langt nok unna WLAN-routeren til at kabelstrekk ikke er tilrådelig. Da kommer laptop'en inn i bildet. Dessuten er det ikke nødvendig med permanent oppkobling, da dette er hos foreldrene der jeg normalt ikke bor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...