zegenie Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Denne saken er overhodet ikke så klar som alle dere som skylder på trådstarter mener. La oss ta et annet fiktivt eksempel: Operatøren tok ekstra gebyr pga du oversteg 100 ord i minuttet - i landet du var var det nemlig vanlig å ta betalt i forhold til antall ord som ble utvekslet. I følge deres meninger, ville dette vært helt OK. For det var jo din egen oppgave å undersøke hvordan operatøren tok betalt i landet, selv om dette ikke en gang stod nevnt på operatørens nettsider. Poenget er at en som ikke har peiling på mobiltelefoni, har ingen forutsetninger for å vite at det takseres for hvert påbegynte minutt i utlandet - spesielt når dette heller ikke nevnes noen stedet på nettsiden. Dette burde i aller høyeste grad være nevnt på nettsiden til operatøren. Ellers er jeg enig i at dette ikke er noe å lage sak av så lenge det dreier se om mindre enn 100kr - men du bør klage til de, og be de rette opp nettsiden. 9181987[/snapback] Å ta betalt per ord er helt, helt, helt usannsynlig, for ikke å snakke om ikke vanlig praksis. Vanlig praksis (også i Norge, fram til "nylig") var minutttaksering. På nettsiden til OneCall står prisen oppgitt per minutt, ikke per sekund. Saken er i utgangspunktet ganske klar. Siden det er snakk om et ganske lite beløp ville jeg selv ha tilbudt kunden å dekke beløpet om jeg hadde behandlet en slik sak, siden det tydeligvis er snakk om en misforståelse, og et lite beløp, men mulig OneCall ikke gjør dette? Mindre marginer i lavprisbransjen, kanskje? Husk, som nevnt tidligere, at OneCall kun viderefakturerer kunden på den utenlandske operatørens vegne, og tjener vel knapt penger på dette. Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Operatøren tok ekstra gebyr pga du oversteg 100 ord i minuttet - i landet du var var det nemlig vanlig å ta betalt i forhold til antall ord som ble utvekslet. I følge deres meninger, ville dette vært helt OK. For det var jo din egen oppgave å undersøke hvordan operatøren tok betalt i landet, selv om dette ikke en gang stod nevnt på operatørens nettsider. Vel som nevnt over her står prisen oppgitt per minutt, ikke per sekund. Hvis du kjøper en pizza på restaurant betaler du like mye selv om du bare spiser to biter. Det er heller et unntak at man i norge nå blir fakturert for sekunder og ikke påbegynt minutt. Det står heller ingenting på Onecall sine hjemmesider at det er sekundtakstering i hverken Norge eller utland, så det at det er sekundtakstering i det hele tatt i Norge er omtrent en bonus (selv om vi jo tar det for gitt) Lenke til kommentar
rag-fo Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Enig med de 2 sistnevnte. Men at det bør stå tydelig på sidene til den enkelte operatør er greit. Og at det bør være mye mer like priser, er og greit. Men som sagt. Dette er helt vanlig i de fleste land jeg har vært i. Umulig å beskytte folk mot alle feller man kan gå i, på alle mulige måter. Det er noe som heter at det er "lov å tenke selv". Samtidig er det noe som heter at, "noen må beskyttes mot seg selv". Så jeg vet ikke jeg...... Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Denne saken er overhodet ikke så klar som alle dere som skylder på trådstarter mener. La oss ta et annet fiktivt eksempel: Operatøren tok ekstra gebyr pga du oversteg 100 ord i minuttet - i landet du var var det nemlig vanlig å ta betalt i forhold til antall ord som ble utvekslet. I følge deres meninger, ville dette vært helt OK. For det var jo din egen oppgave å undersøke hvordan operatøren tok betalt i landet, selv om dette ikke en gang stod nevnt på operatørens nettsider. Poenget er at en som ikke har peiling på mobiltelefoni, har ingen forutsetninger for å vite at det takseres for hvert påbegynte minutt i utlandet - spesielt når dette heller ikke nevnes noen stedet på nettsiden. Dette burde i aller høyeste grad være nevnt på nettsiden til operatøren. Ellers er jeg enig i at dette ikke er noe å lage sak av så lenge det dreier se om mindre enn 100kr - men du bør klage til de, og be de rette opp nettsiden. 9181987[/snapback] Det er en kjip tankegang som gjenspeiler mye av det som er feil med hvordan samfunnet fungerer i ganske mange vestlige land i dag. Holdningen at jammen alle vet det jo ikke helt sikkert så da må det opplyses om det. Derfor har vi bruksanvisninger som sier at man ikke må tørke katten i tørketrommelen. Dessuten så har det ikke noe å si om man har peiling på mobiltelefoni. Prisen er oppgitt pr. minutt, og dermed må man ta stilling til det. Om man reklamerer for 4-pk 1,5 l coca cola til 40kr så kan man ikke komme og kreve at man skal få kjøpe en flaske til 10kr med begrunnelse "jammen det står jo ikke noe om at det forutsetter at man faktisk kjøper hele 4-pken". (Litt drøyt eksempel, men logikken bak er noenlunde den samme) Og det tullet med 100 ord er jo på ingen som helst måte relevant. Om det skulle være en reell sammenligning måtte du sagt følgende: Prisen er oppgitt som 10 kr pr 100 ord. Du sier bare 10 ord og blir sint når du blir fakturert 10 kr. Men du betaler prisen som er oppgitt. Lenke til kommentar
cybertrec Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 At jeg ikke har skrevet dette før vet jeg ikke men for å drepe denne debatten en gang for alle: Det trådstarter bør slå seg til ro med er om det er oppgitt av operatøren han brukte i bulgaria sine internett sider inneholder informasjonen han mener mangler fra Onecall sine internett sider, og det gjør det: http://www.globul.bg/eng/postpaid.05.html?posm=5 Minimum initial charged duration - 60 seconds, per second charging afterwards. Jeg brukte 2 minutter på å finne navnet til operatøren på Onecall sine sider og google meg frem til Globul sine internettsider, det er på ingen måte vanskelig å finne sidene og de er til og med oversatt til Engelsk. På den siden står det meget tydelig at de tar betalt per minutt. Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 (endret) Hadde du hatt Telenor http://telenormobil.no/priser/iutlandet/ Hadde du betalt 6.99. Men dette slår begge veier. F.eks Spania. Der er dyreste operatør Vodafone for One Call kunder. De tar hele 14 kr pr minutt for å ringe hjem. Billigste er Xfera som tar 4 kroner per minutt. Så det er stor forskjell på operatørene også. Men kan si meg enig i kritikerne. Du har en veldig dårlig sak. Ta det som en lærepenge til neste gang du skal på ferie! Endret 1. august 2007 av Gromit Lenke til kommentar
angellwax Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Står ikke i avtalen.. Og det gjelder litt over 3000kr... men er 12kr PER minutt =) de 3000kr'ene skal egentlig være 800.. Hvis dere ikke forsto saken min. Jeg har dratt til utlandet, der bruker jeg mobil. Om jeg prater i 1sekund eller 59sekunder blir jeg fakturert for 1minutt.. Dette står ikke i vilkårene eller noen plass... Er dette noe som jeg som kunde skal gjette meg til ? 9131872[/snapback] Opplysningsplikten til mobiloperatører kan ikke dekke 100% av alle roaming avtaler i hele verden. Onecall er en relativt liten norsk mobiloperatør og at de har dekning i utlandet i det hele tatt er veldig kundevennlig. Det virker på meg som om du forventer at mobiloperatørene skal stappe all mulig informasjon ned i halsen på deg og forvisset seg om at du har pugget alt før du får lov å bruke abbonnemanget. Det er kunden sin jobb å forhøre seg om priser dersom du er usikker burde du ringt til onecall før du reiste, de hadde sikkert kunne fortalt deg alt du ville vite. Sjekket du godt nok opp i onecall sine avtaler og priser før du reiste? Eller sjekket du listen etter du kom hjem og så fant du ut at det ikke sto oppgitt at de tok betalt for et helt minutt fra første sekund? I så fall har det ingenting å si hva som står på internett sidene deres, du hadde fått samme regningen som du nå har fått. 9131930[/snapback] Unnskyld meg, det er ikke kundevennlig å tilby roaming, det er vel mer en selvfølge. Og det hadde ikke tatt ansatte i One Call så altforlang tid å sjekke SAMTLIGE av operatørene de har avtale med i alle land i verden for å sjekke hvilken taksering de har. Dette gjør de fleste andre operatører! Lenke til kommentar
rag-fo Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Står ikke i avtalen.. Og det gjelder litt over 3000kr... men er 12kr PER minutt =) de 3000kr'ene skal egentlig være 800.. Hvis dere ikke forsto saken min. Jeg har dratt til utlandet, der bruker jeg mobil. Om jeg prater i 1sekund eller 59sekunder blir jeg fakturert for 1minutt.. Dette står ikke i vilkårene eller noen plass... Er dette noe som jeg som kunde skal gjette meg til ? 9131872[/snapback] Opplysningsplikten til mobiloperatører kan ikke dekke 100% av alle roaming avtaler i hele verden. Onecall er en relativt liten norsk mobiloperatør og at de har dekning i utlandet i det hele tatt er veldig kundevennlig. Det virker på meg som om du forventer at mobiloperatørene skal stappe all mulig informasjon ned i halsen på deg og forvisset seg om at du har pugget alt før du får lov å bruke abbonnemanget. Det er kunden sin jobb å forhøre seg om priser dersom du er usikker burde du ringt til onecall før du reiste, de hadde sikkert kunne fortalt deg alt du ville vite. Sjekket du godt nok opp i onecall sine avtaler og priser før du reiste? Eller sjekket du listen etter du kom hjem og så fant du ut at det ikke sto oppgitt at de tok betalt for et helt minutt fra første sekund? I så fall har det ingenting å si hva som står på internett sidene deres, du hadde fått samme regningen som du nå har fått. 9131930[/snapback] Unnskyld meg, det er ikke kundevennlig å tilby roaming, det er vel mer en selvfølge. Og det hadde ikke tatt ansatte i One Call så altforlang tid å sjekke SAMTLIGE av operatørene de har avtale med i alle land i verden for å sjekke hvilken taksering de har. Dette gjør de fleste andre operatører! 9192942[/snapback] Nå synes jeg denne saken virkelig tar av, he he. Trodde dette med denne takseringen var snarere regelen, i de fleste land jeg. Lenke til kommentar
exenpipp Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 wisle: EDIT: Du kjøper et abn av onecall, står ingensteder noe om minimumsfakturering, ikke i liten skrift engang.... så får du plutselig beskjed om at det er 1000kr mnd i minimumsfakturering. Er dette noe du ikke ville reagert på? Det er ingen minimums fakturering på One Call, men visste du seriøst ikke at de tar 1 sekund det samme som 59 sek?? og du vet vel også at det blir dyrere å bruke mobilen i utlandet og at 120 gratis minuttene ikke gjelder i utlandet? Lenke til kommentar
flippant Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Fikk akkurat mobilregningen min etter en ferie i Bulgaria. under 1mb gprs = 480,- Det koster tydeligvis 10,- for 100kb som minstepris per tilkobling, og siden jeg sjekket mail og sånn ble det til slutt endel. For noe hor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå