cybertrec Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 (endret) Tydelig at du aldri har fått en parkeringsbot noen gang, du må betale regninger først og så få refundert evt beløp dersom du vinner frem med klagen din. Dersom du har fått en så stor smell at du ikke har penger nok å betale med bør du kontakte selskapet og få igang en betalingsordning, de er ikke nazi på at hele beløpet må betales ved forfall dersom det er en slik sak som dette. Det at du syns dette virker som svindel fra onecall sin side virker ubegrunnet, onecall har sikkert ikke tjent mange ørene på dine samtaler i bulgaria siden de har måttet betale den bulgarske mobiloperatøren for at du får lov å bruke telefonen din der. Du tror ærlig talt ikke at en liten norsk mobiloperatør tjener penger på å selge tellerskritt i utlandet... ? Endret 24. juli 2007 av cybertrec Lenke til kommentar
martbo Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Før du bestemmer deg for ikke å betale bør du lese merknaden på fakturaen din. Den sier noe som Dersom forfalt beløp ikke er innbetalt innen betalingsfrist, forbeholder One Call seg retten til å stenge ditt abonnement. Jeg stiller meg bak de som sier det er lurt å betale først, for å klage etterpå Lenke til kommentar
<Iversen> Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 at onecall skal ta regning for ditt forbruk blir bare for dumt. Lenke til kommentar
persistent Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 (endret) Jeg ser du skriver fra 20 øre til 12 kr. Men hvor får du 20 øre fra, skal være enig i at 12 kr ikke står på lista til OneCall, men det står 10,75 hos en operatør og 16,72 hos den andre. I tillegg til at det som sagt står "Det tas forbehold om feil i prislisten". Men hvor i all verden kommer 20 øre fra...? Endret 24. juli 2007 av persistent Lenke til kommentar
BUCK Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Jeg har Netcom og har også nettopp kommet hjem fra ferie i Bulgaria. Jeg ble også fakturert for hvert påbegynte minutt. Virker som det er vanlig praksis for bulgarske operatører. Lenke til kommentar
zegenie Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Problemet du har er at det er ikke OneCall som bestemmer prisene i utlandet. Dette fremgår også i prislisten deres, at det er den utenlandske aktøren som står for prisingen. Dersom du skulle hatt korrekt prisliste måtte du kontaktet den aktuelle operatøren som du var tilkoblet. OneCall lar deg bruke en utenlandsk aktør hvor de fikser faktureringen til deg, fremfor at den utenlandske aktøren fakturerer deg, de står ikke selv for tjenesten du bruker. Prislisten kan man godt analysere og komme frem til både det ene og det andre. "Pris pr. minutt" betyr "pr. minutt" ikke "pr. sekund med pris delt på 60", men samtidig er det vanskelig å si om det er "pr. minutt av totalt" eller "pr. minutt pr. samtale". Basert på dette vil det også være vanskelig å klage. 9132188[/snapback] Her stod det mye bra, og er en grei oppsummering av problemet. Som nevnt er det ingen steder det står at du betaler per sekund i Bulgaria. Sekundtaksering er noe som er relativt nytt i Norge, og noe du enkelt kunne spurt OneCall om. Det er veldig vanlig med høyere intervalltaksering hos operatører i utlandet enn det er i Norge. Som nevnt tidligere tjener OneCall (eller Telenor eller NetCom for den saks skyld) særdeles lite på samtaler foretatt i utenlandske operatørers nett, men står for viderefaktureringen via din mobilregning for at du skal kunne benytte abonnementet ditt i utlandet. Det er selvfølgelig kjipt å oppdage i ettertid at det ikke var sekundtaksering hos den Bulgarske operatøren du brukte, men det er ikke "lenge" siden det ikke var sekundtaksering hos alle operatørene her til lands heller, så det burde du sjekket på forhånd. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Dette var forøvrig et system som ble brukt i Norge også for en tid tilbake. Noen opererer vel enda på f.eks 15 sekunders intervall. Dette er altså ikke veldig uvanlig. Lenke til kommentar
<Iversen> Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 (endret) Syns å huske at det er vanlig i America og alltid runde av ringetid oppover i minutter. for.eks 1s > 1min eller 1m+3s > 2min osv Endret 24. juli 2007 av <Iversen> Lenke til kommentar
WiSLE Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2007 (endret) Jeg ser du skriver fra 20 øre til 12 kr. Men hvor får du 20 øre fra, skal være enig i at 12 kr ikke står på lista til OneCall, men det står 10,75 hos en operatør og 16,72 hos den andre. I tillegg til at det som sagt står "Det tas forbehold om feil i prislisten". Men hvor i all verden kommer 20 øre fra...? 9132465[/snapback] 12,71 koster det per minutt (?!) på min faktura. 12,71/60 er ca 20øre... Jeg har en samtale på 1sekund (komme til telefonsvarer koster deg 12,71 ) Sålenge det ikke det står noe svart på hvitt, så mener jeg at jeg har en god sak Endret 24. juli 2007 av WiSLE Lenke til kommentar
gxi Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Prisen står pr. minutt, ikke pr. sekund slik du tydeligvis mener. Det står nemlig ikke at prisen "delt på 60 pr. sekund" slik du tydeligvis tror. Det blir det samme som at du kjøper en kaffekopp på en kafè og forventer at prisen blir halvparten om du bare fyller halve koppen. Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 1. Det er helt normalt å taksere per minutt i utlandet. 2. Det er ene og alene ditt ansvar å sjekke prisene før du reiser. Er du i tvil, spør du operatøren på forhånd i stedet for å sutre når regningen kommer. -snubbel Lenke til kommentar
cybertrec Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Jeg ser du skriver fra 20 øre til 12 kr. Men hvor får du 20 øre fra, skal være enig i at 12 kr ikke står på lista til OneCall, men det står 10,75 hos en operatør og 16,72 hos den andre. I tillegg til at det som sagt står "Det tas forbehold om feil i prislisten". Men hvor i all verden kommer 20 øre fra...? 9132465[/snapback] 12,71 koster det per minutt (?!) på min faktura. 12,71/60 er ca 20øre... Jeg har en samtale på 1sekund (komme til telefonsvarer koster deg 12,71 ) Sålenge det ikke det står noe svart på hvitt, så mener jeg at jeg har en god sak 9134603[/snapback] Nei du har en møkk dårlig sak, kanskje du kunne vunnet frem med kravet ditt i USA, men i Norge blir slike saker bedømmet med folkevett, ikke 100% fiksering på det som er og ikke er skrevet i svart og hvitt. Folk i usa vinner jo rettsaker der de har forsøkt å tørke katten i microbølgeovn bare fordi det ikke sto at det ikke kunne gjøres i manualen. Slikt skjer ikke i Norge og du kommer ikke til å få medhold i denne saken på grunn av en "technicality" "Alle priser kr inkl. mva. Det tas forbehold om feil i prislisten. Det tas også forbehold om prisendringer fra utenlandske operatører, samt variasjoner i valutakurser. " Den setningen det dekker Onecall juridisk like mye som om de hadde skrevet nøyaktig at "i bulgaria koster det 12 kr fra første sekund i første minutt" Lenke til kommentar
|Hitman Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Aldri sett en operatør som ikke tar minutt-taksering i utlandet. Denne saken kommer du garantert å tape. Det sier seg selv at OneCall ikke kan holde track på alle verdens operatører og bringe denne ringe informasjonen til deg. Sjekk sidene til Netcom og liknende og. Man drar jo ikke til utlandet uten å sjekke prisene på hotell, og sånn burde det være med telefon og Forstår at du er frustrert, hadde ikke blitt blid jeg heller. Men sånn er det. I Norge er forbrukeren mer bevisst, og har også ansvar for selv å kontrollere informasjon. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 (endret) Som andre sier her: Hjelper lite med hva Netcom og Telenor praktiserer her i hjemlandet når du bruker en utenlandsk operatør. Riktignok får du prisene oppgitt på OneCall sin side, men lurer du da på hvordan intervalltakseringen er burde du ha sjekket hos operatøren du lånte nett fra eller ringt OneCall. Og sist, men ikke minst.... det er faktisk veldig mange land som tar betaling pr. minutt. Hvordan kan uansett 3.000 kr. bli 800 kr. pga. takseringen? 3.000 kr. tilsvarer 250 minutter, hvis du hadde ringt i gjennomsnitt 30 sekunders samtaler så hadde du fått en regning på 1.500 kr. hvis det hadde vært sekundtaksering eller noe liknende. Har du virkelig 250 samtaler +/- som er så vannvittig korte? Endret 26. juli 2007 av datating Lenke til kommentar
WiSLE Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 Som andre sier her: Hjelper lite med hva Netcom og Telenor praktiserer her i hjemlandet når du bruker en utenlandsk operatør. Riktignok får du prisene oppgitt på OneCall sin side, men lurer du da på hvordan intervalltakseringen er burde du ha sjekket hos operatøren du lånte nett fra eller ringt OneCall. Og sist, men ikke minst.... det er faktisk veldig mange land som tar betaling pr. minutt. Hvordan kan uansett 3.000 kr. bli 800 kr. pga. takseringen? 3.000 kr. tilsvarer 250 minutter, hvis du hadde ringt i gjennomsnitt 30 sekunders samtaler så hadde du fått en regning på 1.500 kr. hvis det hadde vært sekundtaksering eller noe liknende. Har du virkelig 250 samtaler +/- som er så vannvittig korte? 9150021[/snapback] Kommer til mobilsvar, da varer en samtale 0.01 sekund, og da ringer jeg jo en 3-4ganger før jeg evt får svar. kommer jeg til svarern 4ganger koster det meg 50kr Lenke til kommentar
Kridal Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Som andre sier her: Hjelper lite med hva Netcom og Telenor praktiserer her i hjemlandet når du bruker en utenlandsk operatør. Riktignok får du prisene oppgitt på OneCall sin side, men lurer du da på hvordan intervalltakseringen er burde du ha sjekket hos operatøren du lånte nett fra eller ringt OneCall. Og sist, men ikke minst.... det er faktisk veldig mange land som tar betaling pr. minutt. Hvordan kan uansett 3.000 kr. bli 800 kr. pga. takseringen? 3.000 kr. tilsvarer 250 minutter, hvis du hadde ringt i gjennomsnitt 30 sekunders samtaler så hadde du fått en regning på 1.500 kr. hvis det hadde vært sekundtaksering eller noe liknende. Har du virkelig 250 samtaler +/- som er så vannvittig korte? 9150021[/snapback] Kommer til mobilsvar, da varer en samtale 0.01 sekund, og da ringer jeg jo en 3-4ganger før jeg evt får svar. kommer jeg til svarern 4ganger koster det meg 50kr 9172001[/snapback] Det samme skjedde meg i syden. Betalte ca 230 kroner til sammen fordi jeg kom til telefonsvar. Trodde ikke jeg skulle bli belastet for det gett! Men men, som de fleste sier, er vel bare å bite i det sure eple og betale regninga, og tøste meg med at den blir MYE mindre neste måned:) Lenke til kommentar
DrThomas Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Tror ikke du har mye til sak kompis. Det er din egen feil at du ikke sjekket det skikkelig på forhånd, og norske mobilfirma har lite kontroll over hva utenlandske firma gjør og krever for bruk av deres nett. Onecall tjener nok pent lite på dine samtaler i utlandet, de vil bare ha dekket det de har måttet betale til det bulgarske firmaet på dine vegne. Anbefaler deg å la denne saken droppe og heller bruke energien på noe annet. Du kommer nok ikke til å vinne. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Skjønner ikke helt at man kan bli overrasket over at det finnes minuttaksering hos utenlandske mobiloperatører. Minuttaksering er vell snarere regelen enn unntaket. Slik var det i Norge også, men det forsvant for noen år siden. Grunnen var at teletilsynet bestemte at man ikke kunne ha oppstartsavgift og minuttaksering samtidig da dette ble en slags "dobbel" avgift. Lenke til kommentar
rag-fo Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) Nei. Dette er rett og slett ikke noe tema. Her er det nok bare å betale. Desverre. Dette er helt vanlig ved roaming. Så trådstarter må nok bare bite i gresset. En annen ting er, at det nok er riktig å legge press på selskapene, at de rydder opp i disse håpløse utenl.prisene. Min sønn ringte meg fra Mallorca i forrige uke. Han har Talkmore. Ordene hans var "kan du ringe meg opp" Samtalen varte 4 sek og han ble fakturert kr 11,60. Jeg ringte han opp og snakket i 7 min og 35 sek. Dette ble han "bare" fakturert (mottak i Spania) kr 15,70 Her er også et eks altså. Men etter å ha sett på Talkmores priser for Spania, så er det ingen av disse prisene hos noen operatør, som stemmer. Den siste samtalen jeg nevner er faktisk mye billigere enn det står. Altså umulig å forholde seg til, for å oppnå best mulig ringepriser. Jeg har nevnt dette for Talkmore, i mail og stilt spørsmålet. Så får vi se hva dette selskapet svarer. Nå også med annen eierkonstellasjon. (Telenor, om det går gjennom) Sendte mail på Søndag, men fortsatt intet svar. Pleier ikke Talkmore å være raske da? Endret 31. juli 2007 av rag-fo Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) Denne saken er overhodet ikke så klar som alle dere som skylder på trådstarter mener. La oss ta et annet fiktivt eksempel: Operatøren tok ekstra gebyr pga du oversteg 100 ord i minuttet - i landet du var var det nemlig vanlig å ta betalt i forhold til antall ord som ble utvekslet. I følge deres meninger, ville dette vært helt OK. For det var jo din egen oppgave å undersøke hvordan operatøren tok betalt i landet, selv om dette ikke en gang stod nevnt på operatørens nettsider. Poenget er at en som ikke har peiling på mobiltelefoni, har ingen forutsetninger for å vite at det takseres for hvert påbegynte minutt i utlandet - spesielt når dette heller ikke nevnes noen stedet på nettsiden. Dette burde i aller høyeste grad være nevnt på nettsiden til operatøren. Ellers er jeg enig i at dette ikke er noe å lage sak av så lenge det dreier se om mindre enn 100kr - men du bør klage til de, og be de rette opp nettsiden. Endret 31. juli 2007 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå