Gå til innhold

One Call -minuttintervalltakstering i utlandet


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har nettopp kommet hjem fra ferie, så ser jeg på fakturaen fra onecall for forbruk i utlandet.

 

Så ser jeg at selvom jeg prater i 1sekund eller 59sekunder koster samtalen like mye (12kr min ) På onecall sine sider står det INGENTING om minuttintervalltakstering. Sendte en stor fylding mail til onecall, og en uke senere får jeg tilbake

Hei,

 

På følgende link finner du hvor mye det koster å bruke ditt abonnement i Bulgaria: http://www.onecall.no/index.php?content=pr...&product=mobile

 

Aktørene i Bulgaria opererer med minuttpris.

 

 

Med vennlig hilsen

Miro

Kundekonsulent

One Call AS

www.onecall.no

Telefon: 04300

 

Er sikkert sinnsykt mange kunder av onecall som har brukt abn i utlandet, som har blitt lurt til å betale dyre dommer for tlf abn. Regner med at VG og evt. Dagbladet vil gladlig ta en slik sak som dette, for å "slenge litt dritt" om onecall. men hva burde JEG gjøre?

 

Må ikke dette stå i prislisten at man kan bli fakturert per minutt ? Blir sur når jeg ser på regningen Samtale GSM roaming 0:01 kr 12,51 ..

 

Hva er mitt neste steg? ( Vet ikke hvor jeg skulle legge inn denne, men onecall er vel en webshop av et slag? :p )

 

**emnefelt forandret til noe mer beskrivende**

Endret av macfjott
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er helt vanlig praksis innen bransjen. Alle mobiltelefonoperatører gjør dette. Står nok beskrevet i avtalen eller det blir henvist til noe i avtalen om dette.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du gidder å bry deg om 12 kroner. Jeg for min del blir bare irritert over folk som går på rene prinsipper og mener 1 og 2 kroner er svært viktig bare det bryter med et eller annet av deres viktige "jeg skal aldri betale for noe jeg ikke får"-prinsipper. (beklager at det går litt ut over deg, men dette er en generell mening jeg har, og gjelder ikke bare trådstarter)

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Det der er jo noe du selv må sjekke før du reiser til utlandet...

Du har tydeligvis generert 1 sekund trafikk i en eller annen bulgarsk mobiloperatør sitt nett, og da har onecall måttet betale dem penger.

Syns du det er rettferdig at onecall skal betale for de 12 kronene fordi du ikke var klar over hva det kostet?

Det er som å bli tatt i 120 i 80 sonen av politiet og si "jeg var ikke klar over at det var 80 grense her"

 

Onecall har oppgitt informasjonen på nettsidene sine og du er nå sur fordi du ikke har lest den før du dro til utlandet...

 

Jeg har selv onecall faktura og er veldig fornøyd med det, har ikke fått noe regning siden jeg fikk det i mai, da jeg tydeligvis holder meg innenfor 90sms og 120 minutt.

 

Jeg har sendt mms og hatt gprs trafikk i tillegg, men det har ikke kommet noe regning forde...

Endret av cybertrec
Lenke til kommentar

Dette er helt vanlig praksis innen bransjen. Alle mobiltelefonoperatører gjør dette. Står nok beskrevet i avtalen eller det blir henvist til noe i avtalen om dette.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du gidder å bry deg om 12 kroner. Jeg for min del blir bare irritert over folk som går på rene prinsipper og mener 1 og 2 kroner er svært viktig bare det bryter med et eller annet av deres viktige "jeg skal aldri betale for noe jeg ikke får"-prinsipper. (beklager at det går litt ut over deg, men dette er en generell mening jeg har, og gjelder ikke bare trådstarter)

9131771[/snapback]

 

 

Står ikke i avtalen.. Og det gjelder litt over 3000kr... men er 12kr PER minutt =) de 3000kr'ene skal egentlig være 800..

 

Hvis dere ikke forsto saken min. Jeg har dratt til utlandet, der bruker jeg mobil. Om jeg prater i 1sekund eller 59sekunder blir jeg fakturert for 1minutt.. Dette står ikke i vilkårene eller noen plass... Er dette noe som jeg som kunde skal gjette meg til ?

 

 

EDIT: Du kjøper et abn av onecall, står ingensteder noe om minimumsfakturering, ikke i liten skrift engang.... så får du plutselig beskjed om at det er 1000kr mnd i minimumsfakturering. Er dette noe du ikke ville reagert på?

 

Det der er jo noe du selv må sjekke før du reiser til utlandet...

Du har tydeligvis generert 1 sekund trafikk i en eller annen bulgarsk mobiloperatør sitt nett, og da har onecall måttet betale dem penger.

Syns du det er rettferdig at onecall skal betale for de 12 kronene fordi du ikke var klar over hva det kostet?

Det er som å bli tatt i 120 i 80 sonen av politiet og si "jeg var ikke klar over at det var 80 grense her"

 

Onecall har oppgitt informas

jonen på nettsidene sine og du er nå sur fordi du ikke har lest den før du dro til utlandet...

 

Jeg har selv onecall faktura og er veldig fornøyd med det, har ikke fått noe regning siden jeg fikk det i mai, da jeg tydeligvis holder meg innenfor 90sms og 120 minutt.

 

Jeg har sendt mms og hatt gprs trafikk i tillegg, men det har ikke kommet noe regning forde...

 

Om jeg har generert 1sekund trafikk i et eller anneet bulgarsk nett, så regner jeg med at onecall betaler for 1sekund og ikke 1 minutt... Om onecall da har en avtale at dem skal betale for 1minutt er dette likegylding for meg, hvis jeg IKKE har fått beskjed om det. Telenor har ikke denne praksisen, prater du i 1sekund betaler du for 1sekund.. Ikke for 1minutt

Endret av WiSLE
Lenke til kommentar
Står ikke i avtalen.. Og det gjelder litt over 3000kr... men er 12kr PER minutt =) de 3000kr'ene skal egentlig være 800..

 

Hvis dere ikke forsto saken min. Jeg har dratt til utlandet, der bruker jeg mobil. Om jeg prater i 1sekund eller 59sekunder blir jeg fakturert for 1minutt.. Dette står ikke i vilkårene eller noen plass... Er dette noe som jeg som kunde skal gjette meg til ?

9131872[/snapback]

 

Opplysningsplikten til mobiloperatører kan ikke dekke 100% av alle roaming avtaler i hele verden. Onecall er en relativt liten norsk mobiloperatør og at de har dekning i utlandet i det hele tatt er veldig kundevennlig. Det virker på meg som om du forventer at mobiloperatørene skal stappe all mulig informasjon ned i halsen på deg og forvisset seg om at du har pugget alt før du får lov å bruke abbonnemanget.

Det er kunden sin jobb å forhøre seg om priser dersom du er usikker burde du ringt til onecall før du reiste, de hadde sikkert kunne fortalt deg alt du ville vite.

 

Sjekket du godt nok opp i onecall sine avtaler og priser før du reiste?

 

Eller sjekket du listen etter du kom hjem og så fant du ut at det ikke sto oppgitt at de tok betalt for et helt minutt fra første sekund? I så fall har det ingenting å si hva som står på internett sidene deres, du hadde fått samme regningen som du nå har fått.

Lenke til kommentar

Hva praksisen til Telenor er eller ikke har ingen ting med saken å gjøre. Praksisen til Netcom er eventuelt mer aktuell da det er de One Call leier kapasitet i nettet (i Norge) av. Om One Call har egne roamingavtaler vet jeg ikke

 

(Denne tråden er forresten feilpostet, og er flyttet til riktig kategori)

Endret av macfjott
Lenke til kommentar

Jeg syns du bør godta regningen du har fått, men sende en epost til Onecall kundeservice om at du som kunde syns de burde legge til på internett sidene sine at i bulgaria tar den og den operatøren betalt for et helt minutt fra første sekund i påbegynt minutt. Da kan du faktisk hjelpe andre og gjøre slik at andre som skal til Bulgaria ikke opplever å få samme regning uten å være klar over kostnadene.

Lenke til kommentar

Når du drar til utlandet og bruker mobilen på et utenlandsk nett er det deres regler som gjelder. Som punkt 3 i linken over sier: "Se eventuelt også etter andre forutsetninger hos operatøren du vurderer". Hvis det bulgarske nettet fakturerer for hvert hele minutt må du betale per minutt.

Lenke til kommentar
Står ikke i avtalen.. Og det gjelder litt over 3000kr... men er 12kr PER minutt =) de 3000kr'ene skal egentlig være 800..

 

Hvis dere ikke forsto saken min. Jeg har dratt til utlandet, der bruker jeg mobil. Om jeg prater i 1sekund eller 59sekunder blir jeg fakturert for 1minutt.. Dette står ikke i vilkårene eller noen plass... Er dette noe som jeg som kunde skal gjette meg til ?

9131872[/snapback]

 

Opplysningsplikten til mobiloperatører kan ikke dekke 100% av alle roaming avtaler i hele verden. Onecall er en relativt liten norsk mobiloperatør og at de har dekning i utlandet i det hele tatt er veldig kundevennlig. Det virker på meg som om du forventer at mobiloperatørene skal stappe all mulig informasjon ned i halsen på deg og forvisset seg om at du har pugget alt før du får lov å bruke abbonnemanget.

Det er kunden sin jobb å forhøre seg om priser dersom du er usikker burde du ringt til onecall før du reiste, de hadde sikkert kunne fortalt deg alt du ville vite.

 

Sjekket du godt nok opp i onecall sine avtaler og priser før du reiste?

 

Eller sjekket du listen etter du kom hjem og så fant du ut at det ikke sto oppgitt at de tok betalt for et helt minutt fra første sekund? I så fall har det ingenting å si hva som står på internett sidene deres, du hadde fått samme regningen som du nå har fått.

9131930[/snapback]

 

Jeg har sjekket priser før jeg dro. Så ser jeg på regningen at jeg blir fakturert 12kr for 10sekunder prating. Ifølge det jeg hadde lest så er det ingen oppstart, 12kr minuttet..

 

Til du som sier at godtaregningen å opplyse, pengene mine sitter ikke like løst etter en ferie i bulgaria, jeg kommer IKKE til å betale. kommer IKKE til å si ifra. Tar kontakt med Brukerklagernemda for Elektronisk Kommunikasjon. Sålenge det ikke er OPPLYST så bryr jeg meg fint lite om hva som virker mest sannsynlig ut..

 

Jeg syntes at noe slikt som priser er noe man må ha styr over.

Lenke til kommentar

Skal selvfølgelig skrive et skriftlig brev til onecall, så tviste beløpet, om jeg ikke får medhold, brukerklagenemda.

 

Eneste som er litt kjedelig er at onecall bruker 8dager på og svare en mail.

Når du drar til utlandet og bruker mobilen på et utenlandsk nett er det deres regler som gjelder. Som punkt 3 i linken over sier: "Se eventuelt også etter andre forutsetninger hos operatøren du vurderer". Hvis det bulgarske nettet fakturerer for hvert hele minutt må du betale per minutt.

 

Ja, etter man har trykket seg inn på lenken, valgt land, så skal man se etter eventuelt andre forutsetninger hos operatøren du vurderer. Etter det jeg har sett står det ingen "andre forutsetninger" hos operatøren jeg har valgt. Kun de priser og vilkår som står på onecall.no sine sider

Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan se hos OneCall står det følgende når man velger land;

"Alle priser kr inkl. mva. Det tas forbehold om feil i prislisten.

Det tas også forbehold om prisendringer fra utenlandske operatører, samt variasjoner i valutakurser. Prisene kan dermed avvike noe."

Her tar de tydelig forbhold om feil, når det gjelder minuttaksering så står det ikke hverken det ene eller det andre, så tror nok det kan bli vanskelig å nå frem med en klagesak.

Endret av persistent
Lenke til kommentar
Såvidt jeg kan se hos OneCall står det følgende når man velger land;

"Alle priser kr inkl. mva. Det tas forbehold om feil i prislisten.

Det tas også forbehold om prisendringer fra utenlandske operatører, samt variasjoner i valutakurser. Prisene kan dermed avvike noe."

Her tar de tydelig forbhold om feil, når det gjelder minuttaksering så står det ikke hverken det ene eller det andre, så tror nok det kan bli vanskelig å nå frem med en klagesak.

9132109[/snapback]

Jeg ser på dette tilfellet som svindel fra onecall sin side. Iogmed at dem er så billige så må dem få inn penger noensteder. Prisene kan jo avvike noe. Men fra 20øre til 12kr, det vil jeg heller si er et stort avvik

 

Jeg har sett litt på klagesaker, og det er det som kommer frem svart på hvit som pleier og bli regnet med. Om jeg taper saken så har jeg iallefall gjort mitt, og prøvd. Har allerede bestilt overgang til telenor-igjenn. Har hatt en "roaming" tvist med dem tidligere, og telenor var ikke snaue med å endre på sidene sine, og gi kompensasjon..

 

 

Har somsagt bare fått en mail av onecall som svar, så kan hende saken allerede blir avsluttet ved neste mail.. Har ikke nevnt noen klagenemder eller truet onecall på en annen måte. Bare satt opp et krav over at jeg vil kreditert ihht. prisene som står opplyst på sidene.

Lenke til kommentar

Problemet du har er at det er ikke OneCall som bestemmer prisene i utlandet. Dette fremgår også i prislisten deres, at det er den utenlandske aktøren som står for prisingen. Dersom du skulle hatt korrekt prisliste måtte du kontaktet den aktuelle operatøren som du var tilkoblet. OneCall lar deg bruke en utenlandsk aktør hvor de fikser faktureringen til deg, fremfor at den utenlandske aktøren fakturerer deg, de står ikke selv for tjenesten du bruker.

 

Prislisten kan man godt analysere og komme frem til både det ene og det andre. "Pris pr. minutt" betyr "pr. minutt" ikke "pr. sekund med pris delt på 60", men samtidig er det vanskelig å si om det er "pr. minutt av totalt" eller "pr. minutt pr. samtale". Basert på dette vil det også være vanskelig å klage.

 

NB: Jeg anbefaler ikke "la-være-å-betale-metoden" som svært mange tydeligvis foretrekker. Ved første betalingsoppfordring er prisen 280kr + renter, og etter to uker økes dette til 560 + renter. Det eneste resultatet vil være at det blir enda dyrere enn det allerede er. Betal heller innen fristen, og la saken gå etter betaling, fremfor å la være å betale helt til den dagen du innser at du har tapt, og deretter må betale beløpet + renter + inkassosalær.

Lenke til kommentar

nei altså, tviste beløpet så "la-være-å-betale-metoden" Så lenge saken er hos behandling hos onecall/en nemd kan jeg ikke få inkasso krav. Så lenge jeg mener at noe ikke er rett så kan dem ikke gjøre noe enn å behandle saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...