Gå til innhold

Q6600 eller Q6700 til klokking 3- 3,5 Ghz?

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge ny maskin og har egentlig tenkt å satser på en Q 6600. Så ser jeg at QX6700 skal er stattes av Q6700 til ca 4400, og selv om det er dobbelt så mye som Q6600, er det såvidt innenfor budsjettet -bør jeg ta den hvis jeg gjerne vil ha en maskin som går stabilt på 3 til 3,5 Gh når jeg jobber i photoshop eller spiller?

Jeg er uten er faring i å klokke og spørsmålet mitt er hvor mye lettere det er å nå målet mitt hvis jeg tar Q6700 på 2,7 Ghz i stede for Q 6600 på 2,4 Ghz??

Endret av Gurgalmei
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ingen garanti på hvor høyt man kan overklokke. Det varierer fra CPU til CPU. En Q6600 gir mest for pengene dine, så velg denne. Pengene du sparer legger du inn i mer RAM. Til Photoshop bruk så er det jo kjekt med 4GB RAM ;)

Med en god nok CPU kjøler så burde 9 x 333 = 3000 Mhz gå bra. Kanskje du må øke volten litt.

Lenke til kommentar
Det finnes ingen garanti på hvor høyt man kan overklokke. Det varierer fra CPU til CPU. En Q6600 gir mest for pengene dine, så velg denne. Pengene du sparer legger du inn i mer RAM. Til Photoshop bruk så er det jo kjekt med 4GB RAM ;)

Med en god nok CPU kjøler så burde 9 x 333 = 3000 Mhz gå bra. Kanskje du må øke volten litt.

9131729[/snapback]

Ok, da nøyer jeg meg med Q6600.

Litt off topic, men siden du er inne på Photoshop og minne, så lurer jeg litt på benytte meg av at minne er billig for tiden og gå over til 64 bit og installere 8 GB Ram på dette hovedkortet:

Gigabyte GA-P35-DQ6 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=334479

OCZ DDR2 4096MB Gold GX XTC Dual Channel http://www.netshoposlo.no/aspx/produkt/prd...aspx?plid=47316

Har du noen erfaring med 64bit/mer enn 4 GB RAM og Photoshop?? I prinsippet burde dette bli ganske konge - hvis minne passer til HK da..

Lenke til kommentar
spør hvor heldig du er men ,3ghz burd du klar.3.5ghz tviler jeg på at du klarer for det blir nok for varmt for luftkjølling

9132986[/snapback]

Ok, men er varmen samme problem med Q6700 og Q6600 - eller er Q 6700 bedre tilåpasset høyere klokkefrekvens uten å gå varm? Hjelper vel uansett litt om jeg kjøper et kabinett med god plass til flere vifter?

Endret av Gurgalmei
Lenke til kommentar

Overklokking har jo mye å si på hovedkortet og da. Jeg har ikke prøvd et intel P35 hovedkort, men jeg har prøvd nForce 680i SLI. Er dette kortet jeg har brukt til å klokke min C2D E6600 fra 2.4 Ghz til 3.4 Ghz, og kjørt denne OC'en i over et halvt år nå. Jeg mener å huske jeg kom så høyt som 3.6 Ghz før d sa stopp, men valgte 3.4 Ghz for den mer behagelige temperaturen.

Derfor vil jeg sterkt anbefale et 680i SLI kort viss du har tenkt å overklokke.

Endret av Almighty_Malachi
Lenke til kommentar
Overklokking har jo mye å si på hovedkortet og da. Jeg har ikke prøvd et intel P35 hovedkort, men jeg har prøvd nForce 680i SLI. Er dette kortet jeg har brukt til å klokke min C2D E6600 fra 2.4 Ghz til 3.4 Ghz, og kjørt denne OC'en i over et halvt år nå. Jeg mener å huske jeg kom så høyt som 3.6 Ghz før d sa stopp, men valgte 3.4 Ghz for den mer behagelige temperaturen.

Derfor vil jeg sterkt anbefale et 680i SLI kort viss du har tenkt å overklokke.

Et P35-basert hovedkort er utvilsomt å foretrekke til klokking av Quad.
Lenke til kommentar

Hvis du ser i post #4, saa skriver han folgende:

"Har du noen erfaring med 64bit/mer enn 4 GB RAM og Photoshop?? I prinsippet burde dette bli ganske konge - hvis minne passer til HK da.."

Betroz ville sikkert oppklarere dette med ram i 32bit og 64bit, siden han virket usikker paa omraadet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...