pellefant Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Ka med å lage de av frossen røyk (om ikke grønn røyk da) Scientists hail ‘frozen smoke’ as material that will change world http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/s...icle2284349.ece Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Det har ingen hensikt. Da blir jo diskene knallvarme inni grunnet den enorme isolasjonsevnen. Det er jo verre enn å lage diskene av glava. Ellers så virker artikkelen noe misvisende og USA-sentrert. Aerogel var i bruk og et lovende produkt før NASA tok det i bruk i 1999. Ikke bare har jeg holdt på med det materialet i 1996 i Norge, uten at det var så uvanlig i forskningsmiljøer da, men også tysk forskning har brukt det mye. Blant annet er verdens første storskala fabrikk for produksjon av aerogel til isolasjon av hus under bygging i Tyskland nå. Gjett om jeg vil ha det i veggene om jeg skal bygge hus om noen år. Litt dyrt ennå, men ikke i nærheren av så dyrt som den tydeligvis veldig utdaterte videoen som var linket i artikkelen. En bit på størrelse med en plomme koster slett ikke 160 dollar. Den koster rundt 1-10 dollar avhengig av kvalitet. Men tilbake til temaet igjen. Materialer som egner seg til bygging av harddisker er i første rekke aluminium. Stål og magnesium kan være greie alternativer uten at for mange ulemper. Treverk og plast står ennå lavere på lista over egnede materialer. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Er konklusjonen at det er mest PR-gimmick fra WD, og lite nytt? Off-topic: Simen1 burde vært med på Air Crash Investigation på Discovery Channel. Jeg antar ihvertfall at jetfly ikke bør lages av bambus Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Synes bambus diskusjonen begynner å bli veldig feil i denne tråden. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Hehe.. Discovery ja. Jeg skulle nok likt meg der. Jepp, enig i at det er mest PR-gimmic. Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Nå har jeg fått meg en slik, og skal montere den i løpet av uka. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå