Gå til innhold

Prinsesse Märtha Louise har overnaturlige krefter?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snilleste og mest sjarmerende mennesket jeg har sett! Ikke kjenner. Trenger ikke å kjenne en person for å forstå litt om hvordan de er av personlighet.

9145663[/snapback]

Merkelig, mitt inntrykk av henne er som en blodpretensiøs oppmerksomhetshore kun overgått av sin husbond. Kanskje vi har forskjellige antenner. :p

Lenke til kommentar

Han pastoren som sier hun er fra helvete, er han ikke riktig god?

Hehe, må le, typisk eksempel på kristent tullprat, med selvfølgelig henvisninger fra bibelsitater. Kan kristne tenke selv, eller er hjernevaskelsen fullstendig?

Lenke til kommentar
Snilleste og mest sjarmerende mennesket jeg har sett! Ikke kjenner. Trenger ikke å kjenne en person for å forstå litt om hvordan de er av personlighet.

Da er jeg spent på hvilken metode du bruker. Lurer du i buskene og spionerer på henne eller tar du bare inn hennes liv slik du får det servert i mediene?

Husk at mediene har stor evne til å bygge personer og image slik de ønsker det. Det beste eksemplet er kanskje realityserier hvor man tidlig bestemmer seg for de forskjellige personenes image og viste så kun klipp som bygger under på det det inntrykket de ønsker å vise.

Lenke til kommentar
Oscar står også frem som synsk  :!:

9145866[/snapback]

Det er vel katten som forårsaker dødsfallene, tenker jeg.

9146049[/snapback]

Hehe, tenkte på det samme når det sto "Når Oscar til slutt slo seg til ro ved siden av noen, gikk det ikke mange timene før de døde."

9146083[/snapback]

Jeg tenkte også på dette faktisk. Hvem vet, det kan være katten som er besatt.

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi

Hehe, må le, typisk eksempel på kristent tullprat, med selvfølgelig henvisninger fra bibelsitater. Kan kristne tenke selv, eller er hjernevaskelsen fullstendig?

9145946[/snapback]

Han sier jo ikke at hun har vandret fra helvete og hit til Norge. Pastoren tror jo også på noe spirituelt og mener Märtha er besatt av onde onder som har gjort henne til en representant for djevelen som har som oppdrag å spre vranglære.

Kristendom går for meg i samme kategori som englekommunikasjon (merk kommunikasjon, det er ikke snakk om vanlige samtaler).

Forresten synes jeg veldig mange i denne tråden og i landet og media viser veldig liten respekt for at andre faktisk kan tro på noe overnaturlig og sprituelt. Jeg tviler ikke på at Märtha er en veldig hyggelig og snill dame, selv om vi ikke deler synet på hva som er mellom himmel og jord.

Endret av Yoshi
Lenke til kommentar

Vel, jeg kan ha respekt for om folk har tro på at favorittlaget vinner tippeligaen, selv om det ligger på bunn av tabellen etter de første rundene.

Om troen er like fast idet det gjenstår en runde og laget fortsatt ligger på bunn er det irrasjonellt og latterlig.

Det samme gjelder religion og "åndelige" ting når det kommer til å vurdere vitenskapelige bevis kontra religiøse myter.

Det blir akkurat samme resonnement her som i religion:

* "gud finnes, for det er min tro og det står i min hellige bok at han/hun/det finnes."

* "Laget mitt er best for det står i fanzinen som supporterklubben gir ut"

* "Jeg kommuniserer med engler og har overnaturlige evner"

Alt dette er irrasjonelle holdninger som ikke er basert på fakta og slettes ikke tåler å bli utsatt for vitenskapelige metoder for testing av holdbarhet.

At noen på tross av vitenskapelige bevis holder fast på tro av ulik art finnes det faktisk forklaringer for, noen er rent memetiske, andre er som følge av indoktrinering, noen igjen er en kombinasjon av disse, for å nevne noe.

Anbefaler en kikk på Daniel C Dennets siste bok, Breaking the Spell, der står det mye nyttig sett fra et filosofisk perspektiv, naturlig nok siden Dennet er filosof med det menneskelige sinn som hovedfelt.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Gjest Yoshi

Men det gir allikevel ikke grunn til å latterliggjøre henne, mener nå jeg.

Du kan jo spørre deg selv om det finnes noe som er utenfor menneskers fatteevne. Ingen kan bevise at det gjør det, men ingen kan heller ikke bevise at det ikke gjør det. Og Märtha påstår at det finnes "krefter" mennesker ikke forstår, men som man kan lære seg å forstå. Selv stiller jeg meg sterkt tvilende til dette og vil ikke spekulere i om det finnes noe mer enn hva jeg kan se, høre, smake, føle eller lukte. Men noen mennesker gjør det, og noen er overbevist om at det er det, og det er ingen som hittil har bevist eller motbevist menneskers fatteevne. (Leste om dette i Illustrert Vitenskap for en stund siden.)

Selvsagt er det greiest å forholde seg til at menneskers fatteevne er ubegrenset og at det ikke finnes noe utenfor vår fatteevne. Men noen tror altså at det er noe mer, og om du er villig til å tenke så langt som at det eksisterer en annen dimensjon med åndelige vesener som ikke kan gi utslag på noen måleinstrumenter i vår dimensjon, så er det ingen ting som kan verken bevise eller motbevise det. (Men det går jo an å se en sammenheng mellom tilhengere av slike teorier og fantasy-sjangerens økende popularitet.)

Om noen har lyst til å bruke penger og ressurser og fritiden sin på å leke med dette, synes jeg det er helt greit, selv om jeg aldri ville ha funnet på å gjøre det selv. Folk er forskjellige og har forskjellige behov og overbevisninger.

Lenke til kommentar

9145946[/snapback]

Typisk kristent? Nei. Typisk for en fanatiker? Ja.

Lenke til kommentar
Hehe, tenkte på det samme når det sto "Når Oscar til slutt slo seg til ro ved siden av noen, gikk det ikke mange timene før de døde."

Nå som alle på hjemmet kjenner historien om katten hvem ville ikke fått slag om katten plutselig hoppet opp i sengen deres og stod og smilte til dem?

Lenke til kommentar

Ahhh, dimensjoner ja, da kommer vi fort innpå superstring eller M-teorien som antas å være en sammenfattende teori for alle superstrengteoriene.

Skal en ta i betraktning de fysiske implikajonene som dette medfører vil behovet for en gud eller "åndelige" ting bli enda mindre.

Vi lever i en "gylden sone" i en galakse hvor de grunnleggende fysiske konstantene også er "gylden sone" verdier og - med M-teori - i et "gylden sone" univers av mange som kan eksistere parallelt, eller i en såpeskumkonfigurasjon.

Det hele koker ned til sannsynlighetsberegning og litt flikking ved prinsippet om Ochams Razor.

Fakta har en tendens til å drepe ethvert annet argument, et selvutnevnt unntak er folks tro, da gjelder plutselig ikke det prinsippet lenger.

Hvorfor? Er ikke folks tro på alver, engler og annen goobledigoo subjekt for de samme metodene for analyse som alt annet her i verden?

Angående menneskers fatteevne er den langtfra altomfattende, men den er dynamisk og økende og høyst individuell. Noen leder løpet og det er folk som, Newton, Einstein, Hawkin og andre som ligger i bresjen for å finne svar på grunnleggende spørsmål innen vitenskapen.

Uansett, Märtha kan jo dra over dammen og hente en $1000.000 hos James Randi om hun er sikker på at hun kan bevise sine evner.

Det burdte sikre finansieringen.

Det vil i tillegg sørge for den kredibiliteten som strengt tatt bør kreves for å opprette en læringsinstitusjon, men sannheten er mest sannsynlig (ca 1:1*10^100 ~løst anslått) at det er humbug og kvakksalveri fra ende til annen.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Forresten synes jeg veldig mange i denne tråden og i landet og media viser veldig liten respekt for at andre faktisk kan tro på noe overnaturlig og sprituelt. Jeg tviler ikke på at Märtha er en veldig hyggelig og snill dame, selv om vi ikke deler synet på hva som er mellom himmel og jord.

9146660[/snapback]

People who don't like their beliefs being laughed at shouldn't have such funny beliefs. :p

Selvsagt så skal man se an situasjonen, men Märtha og andre som tar seg betalt for såkalte paranormale evner er nok klar over hva de begir seg ut på.

Lenke til kommentar
Uansett, Märtha kan jo dra over dammen og hente en $1000.000 hos James Randi om hun er sikker på at hun kan bevise sine evner.

Det burdte sikre finansieringen.

9147345[/snapback]

http://www.randi.org/research/index.html

Ja dette må da være utrolig lettjente penger for disse folkene! Men vent! Ingen, blant de mange, som hittil har prøvd, har ikke engang vært i nærheten av å klare å demonstrere det de påstår! :lol: For noen fjols og latterlige svindlere! Og slike skal altså nå Märtha assosiere seg med. Ytterst beklagelig. :yucky:

Lenke til kommentar
En slik person er forvirret, og klarer ikke å forholde seg til virkeligheten.

Så alle som tror på engler eller annet, som tror på ting som er fjernt fra DIN virkelighet er forvirret?

Korrekt.

for noe tull, virker som du er like forvirret.

Nei, jeg bare forholder meg til fakta.

Kan ikke folk egentlig bare tro på det de vil?

Jo, men da må de også finne seg i å bli kritisert for dette.

er din måte å se virkeligheten på mer korrekt og mindre forvirret enn andres?

9143603[/snapback]

Enn de som tror på slikt? Definitivt. Men jeg vil tro at f.eks. James Randi er bedre enn meg på dette området.

Jeg synes egentlig det var litt bra at prinsessen sto frem med en slik "nyhet". Jeg tror kanskje det vil åpne manges øyne for at det KAN være mer mellom himmel og jord enn bare det man ser.

Det er som noen andre nevnte det. Stråling, osv. Vi kan måle en hel haug med ting vi ikke kan se. Hadde engler og slikt eksistert så hadde vi kunnet måle det også.

Problemet i dag er at veldig mange er fryktelig skeptiske til alt som er nytt.

Dette er ikke noe nytt.

For all del det har jo alltid vært slik, men i dag burde vi kanskje være mer åpne for sånt.

Nei, i dag vet vi at slikt alltid har vist seg å være bløff. Det er eldgamle bløffer som vi må komme over nå som vi vet mer.

Hvorfor skal vi nøye oss med det vitenskapelige når det KAN være like mye håndfast i det spirituelle. Hvorfor avfeier så mange det spirituelle?

Fordi det ikke er noe håndfast. Hvis det var det så ville man kunne bevise det.

Jeg synes det burde bli mer fokus på det spirituelle for å faktisk finne ut om det ligger noe i healing og disse tingene.

Vi har prøvd å finne ut om det ligger noe bak, og resultatene er nedslående. Det er ikke noe i det.

Det at Martha går ut med denne nyheten vil kanskje øke vår toleranse?

Nei, det vil lure flere lettlurte stakkarer.

Jeg vil gjerne at det skal være mer mellom himmel og jord enn det øyet kan se. Hvis det vi ser er det eneste som er ekte så er dette en kjedelig verden.

9144842[/snapback]

Må noe være fantasi for at det skal være interessant? Wow, for et ufattelig trist liv du må ha som ikke synes virkeligheten er noe å være opptatt av...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...