ATWindsor Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Her i nordnorge er slik "healing" vore vanleg i sikkert fleire hundre år. Pga nokon byfantar nektar at det funkar så er ikkje det det same som at det aldri har hatt ein effekt... Det er vel heller en vitenskaplig tilnærmering mot en ikke-vitenskaplig tilnærming enn by mot land, som en landsens gutt ønsker jeg ihvertfall ikke å bli tatt til inntekt for healing. AtW Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Her i nordnorge er slik "healing" vore vanleg i sikkert fleire hundre år. Ja, at det er mye overtro der er ganske sikkert. Pga nokon byfantar nektar at det funkar så er ikkje det det same som at det aldri har hatt ein effekt... Joda. Min bestemor og bestefar hadde evnen til å stoppe blødningar ved hjelp av healing. Konseptet "koagulering" er tydeligvis helt ukjent hos dere. (min fars argumentar, følte berre for å skrive dei ned) 9182661[/snapback] Irrasjonell rasjonalisering. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Ja, at det er mye overtro der er ganske sikkert. Slik overtru kjem ikkje av seg sjølv. Og fordi staten overså nordnorge totalt til de oppdaga at "oi, vi har jo ein norddel òg her i landet!" så hadde ikkje kvarmann tilgang til lækjar, så dei måtte ty til alternative metodar. Eg har god tru på at det funker til ein viss grad. Det vil ikkje si at eg ikkje stoler på lækjevitskapen. Joda. Neida. Praktisk erfaring er mykje meir effektiv enn å berre ha gått på ein skule og ikkje fått praktisk opplæring slik blå- og raurussen gjer idag. Kjem ut frå ein skule og trur dei forstår verda betre enn eldre, meir livserfarne folk. Konseptet "koagulering" er tydeligvis helt ukjent hos dere. Hos oss? Trur du kan ha vore litt meir høfleg enn det ved å si "dei". Dessuten så trur eg bestemor og bestefar visste meget godt kva koagulering var. Kan desverre ikkje mane fram daude så eg må nok svare for deira kappe. Irrasjonell rasjonalisering. Pga noko eg vil kalle arroganse vil eg overse den. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Neida. Praktisk erfaring er mykje meir effektiv enn å berre ha gått på ein skule og ikkje fått praktisk opplæring slik blå- og raurussen gjer idag. Kjem ut frå ein skule og trur dei forstår verda betre enn eldre, meir livserfarne folk. Man trenger verken livserfaring eller skolegang for å se at hver gang slike påstander blir gått grundigere etter i sømmene under kontrollerte forhold (ofte av eldre personer med "livserfaring", om det skulle ha noe å si), så finner man ut at det som skjedde var helt naturlig. Den naturlige konklusjonen, med eller uten skolegang eller livserfaring, bør da være at slike ting har en ikke spesielt overnaturlig forklaring. Lenke til kommentar
Sherra Skrevet 1. august 2007 Forfatter Del Skrevet 1. august 2007 Disse new age-folka snakker om engler, hjelpere, spøkelser, ånder, helbredelse....Ingenting av det har blitt påvist gjennom forskning. Ingenting! Ingen "synske" har bevist at de er nettopp det gjennom vitenskapelige tester og spørsmål. Ingen! Ingen skeptikere har vel noengang vært utsatt for noe paranormalt. Det er alltid de samme menneskene som opplever spøkelser, engler, big-foots, Jesus... Så hvorfor tror så mange på svindlerne? My guess: Naïvitet og ønsketenkning. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Slik overtru kjem ikkje av seg sjølv. Nei, den har vært der til alle tider. Eg har god tru på at det funker til ein viss grad. Forskning sier noe annet. Neida. Praktisk erfaring er mykje meir effektiv enn å berre ha gått på ein skule og ikkje fått praktisk opplæring slik blå- og raurussen gjer idag. Praktisk opplæring hvor da? På Märthas engleskole? Jeg skjønner ikke helt hva rødruss og blåruss har med saken å gjøre. Slike finnes det jo over hele Norge. Mange av dem tror til og med på slikt tull! Men i din verden er det vel bare mekanikere, snekkere o.l. som har noe de skulle ha sagt Kjem ut frå ein skule og trur dei forstår verda betre enn eldre, meir livserfarne folk. Tenk på den gang alle trodde jorden var flat da. De må jo ha hatt rett siden mange eldre med mye livserfaring trodde på det Men siden du setter slik pris på alder og livserfaring, så kan du jo høre litt på hva James Randi har å si om saken! Han er en 79 år gammel tidligere "magiker" som endte opp med å snu seg bort fra sitt gamle liv og bruke sin tid på å bekjempe overtro og avsløre overnaturlig bløff. I motsetning til dine "gamle livserfarne" så har han jo faktisk vært på begge sider av dette. Men det teller kanskje ikke så lenge han er skeptiker? Han har forøvrig en belønning på en million dollar til den som klarer å bevise at overnaturlige evner er ekte. I løpet av mange år har mange tusen prøvd, men ingen har klart det. Dessuten så trur eg bestemor og bestefar visste meget godt kva koagulering var. Da har du forklaringen på hvordan blødninger stopper. Irrasjonell rasjonalisering. Pga noko eg vil kalle arroganse vil eg overse den. 9183235[/snapback] Og din kommentar om blåruss og rødruss er ikke arroganse? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Nei, den har vært der til alle tider. Og oppsto frå intet? Forskning sier noe annet. Kanskje problemet er at "forskninga" er for trangsynt? Er fullt for forskning, er berre at det finns ALT for mange bessewissere. Ikkje alle, og de fleste forskere gjer ein veldig god jobb, men arrogansen ein får fra den leiren virker rett og slett botnlaus Praktisk opplæring hvor da? På Märthas engleskole? Jeg skjønner ikke helt hva rødruss og blåruss har med saken å gjøre. Slike finnes det jo over hele Norge. Mange av dem tror til og med på slikt tull! Men i din verden er det vel bare mekanikere, snekkere o.l. som har noe de skulle ha sagt Som sagt tidligare; Nordnorge (og sidan dette er mine besteforeldre så tyde det at det er før/under/rett etter krigen. Trur vi kan konkludere med at det ikkje var nokon som var "mekaniker" eller "snekker". Bil fikk ein ikkje før mamma var ung. Han har forøvrig en belønning på en million dollar til den som klarer å bevise at overnaturlige evner er ekte. I løpet av mange år har mange tusen prøvd, men ingen har klart det. Bra at ein får avslørt svindarar. Tenkt tanken på at healing kanskje ikkje er noko overnaturleg i seg sjølv? Da har du forklaringen på hvordan blødninger stopper. OK. Eg trur kanskje ein framprovoserer noko ein allereie har i kroppen. Kanskje noko heilt enkelt som at ein veit at nokon bryr seg om deg og gjer alt ein kan for å hjelpe? Og din kommentar om blåruss og rødruss er ikke arroganse? Er ein rauruss sjølv til neste år Før måtte gardsbrukarar vere intelligent for å klare og overleve, spesielt før her i nord kor sjølv staten sveik oss. Eg er ateist, men eg meine og trur at nokon kan faktisk hjelpe med slikt. Berre at vi ikkje heilt skjønne kva det er som gjer det. Neppe engler/gud/etc, men kanskje vi framprovoserer noko vi allereie har i kroppen? Ettersom det har hatt ein effekt, så... ja masse leifz, men eg er trøytt... Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 (endret) Nei, den har vært der til alle tider. Og oppsto frå intet? Nei, samme stedet som julenissen og monsteret under senga. Endret 2. august 2007 av Naranek Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Nei, den har vært der til alle tider. Og oppsto frå intet? Nei, samme stedet som julenissen og monsteret under senga. 9192019[/snapback] Nei, det er det ikke. Tro på såkalte "healere" kommer som oftest av at en blanding av placeboeffekt, gode kjerringråd, optimistisk tankegang, og naturmedisin faktisk vil ha en positiv effekt på mange lidelser. Dette betyr selvfølgelig ikke at det er noe ekte "healing" inne i bildet, men det gir et godt nok grunnlag til at folk kan huske de positive eksemplene og ignorere de negative eksemplene og dermed lage myten om at "healing" faktisk fungerer. Julenissen og monsteret under sengen er konstruerte myter som ikke har noe basis i noen lignende fenomen. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Julenissen og monsteret under sengen er konstruerte myter som ikke har noe basis i noen lignende fenomen. Julenissen har utgangspunkt i en eller annen helgen, som igjen har utgangspunkt i en vanlig mann. Alt bygger på selektiv hukommelse, rykter, ting man innbiller seg, propaganda fra folk som har noe å tjene på at folk tror noe spesielt, osv. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Julenissen og monsteret under sengen er konstruerte myter som ikke har noe basis i noen lignende fenomen. Julenissen har utgangspunkt i en eller annen helgen, som igjen har utgangspunkt i en vanlig mann. Alt bygger på selektiv hukommelse, rykter, ting man innbiller seg, propaganda fra folk som har noe å tjene på at folk tror noe spesielt, osv. 9193624[/snapback] Måten Julenissen baserer seg på St. Niclas er helt forskjellig. Det har ingenting med selektiv hukommelse å gjøre. Julenissen er en spøk laget for å underholde barna, senere spleiset sammen med en helgenmyte. Monsteret under sengen er basert på å tulle med barns irrasjonelle frykt. Begge to er spøker som blir bevist opprettholdt av voksne som vet at de ikke er sanne. Healing er derimot basert på noen små indisier, som blir blandet med alle de elementene du sier: Selektiv hukommelse, rykter, innbilling, propaganda(Eller heller reklame), og så videre. Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Jeg liker teorien om at julenissen er basert på fluesopptradisjonene til de sibirske sjamanene: http://blog.joerogan.net/archives/108 http://www.cannabisculture.com/articles/3136.html http://www.amanitashop.com/amanita-arthur/mankind1.htm Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Voksne "skjønner" at julenissen bare er tull fordi det ikke passer med religionen og resten av det de tror på, akkurat som ateister skjønner at engler bare er tull, fordi vi ikke har noen kunnskap vi anser som troverdig som de passer inn i. Barn kan derimot tro på det, når alle rundt dem sier at han finnes, og de har noe å tjene på det. Grunnen til at jeg brukte julenissen var selvsagt at Torswin etter all sansynligvis ikke tror på det, og det blir dermed en måte å vise hvordan vi oppfatter overtro. Hadde folk flest trodd på julenissen ville han jo bare kunne sagt at "julenissen finnes jo også". Jeg har aldri vært borti noen voksne som har sagt til meg at det er noe skummelt under sengen mens jeg var barn, tvert imot. Det er noe kombinasjonen av mørkreddhet og f.eks. noe de har sett på TV eller en historie de har hørt gjør at de innbiller seg. På liknende måte kan voksne tro ting, uansett hvor mye andre prøver å "snakke dem til fornuft". Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Forskning sier noe annet. Kanskje problemet er at "forskninga" er for trangsynt? Nei, forskning har ingen synspunkter. Det handler bare om fakta. Og fakta viser, etter mange år med forsøk på å bevise at overnaturlige evner eksisterer, at slikt bare er tull. Er fullt for forskning, er berre at det finns ALT for mange bessewissere. Ikkje alle, og de fleste forskere gjer ein veldig god jobb, men arrogansen ein får fra den leiren virker rett og slett botnlaus Hvilken arroganse, og fra hvem? Praktisk opplæring hvor da? På Märthas engleskole? Jeg skjønner ikke helt hva rødruss og blåruss har med saken å gjøre. Slike finnes det jo over hele Norge. Mange av dem tror til og med på slikt tull! Men i din verden er det vel bare mekanikere, snekkere o.l. som har noe de skulle ha sagt Som sagt tidligare; Nordnorge (og sidan dette er mine besteforeldre så tyde det at det er før/under/rett etter krigen. Trur vi kan konkludere med at det ikkje var nokon som var "mekaniker" eller "snekker". Bil fikk ein ikkje før mamma var ung. Men hva har alt dette med saken å gjøre? Han har forøvrig en belønning på en million dollar til den som klarer å bevise at overnaturlige evner er ekte. I løpet av mange år har mange tusen prøvd, men ingen har klart det. Bra at ein får avslørt svindarar. Tenkt tanken på at healing kanskje ikkje er noko overnaturleg i seg sjølv? Poenget er at hvis det ikke er det så burde det være en enkel sak å cashe inn belønningen. Da har du forklaringen på hvordan blødninger stopper. OK. Eg trur kanskje ein framprovoserer noko ein allereie har i kroppen. Kanskje noko heilt enkelt som at ein veit at nokon bryr seg om deg og gjer alt ein kan for å hjelpe? Blod koagulerer av seg selv. Eg er ateist, men eg meine og trur at nokon kan faktisk hjelpe med slikt. Hvorfor er du ateist, når du tydeligvis er veldig klar for å tro på overnaturlige ting uten et fnugg av bevis? Berre at vi ikkje heilt skjønne kva det er som gjer det. Neppe engler/gud/etc, men kanskje vi framprovoserer noko vi allereie har i kroppen? Ettersom det har hatt ein effekt, så... ja Poenget er altså at om dette er tilfelle, så vil man kunne gjenskape dette i kontrollerte former og gjøre det igjen og igjen og igjen og igjen. Det kan man ikke. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Englefarsen fortsetter 9201420[/snapback] Utrolig rart at hun ikke vil svare på spørsmål om saken, selv om hun har gått ut i offentlighet og fortalt om "egenskapene" sine? Lenke til kommentar
Znoken Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 (endret) Hva gjør man ikke for og tjene penger da...Hu er blitt sjuk i hue den jenta der etter at hu traff den klovnen hu har gifta seg med...Legg ned kongehuset nå før de driter seg enda mer ut for resten av verden.... Er umulig og ta kongehuset seriøst etter dette da.... Endret 3. august 2007 av Znoken Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Englefarsen fortsetter 9201420[/snapback] Utrolig rart at hun ikke vil svare på spørsmål om saken, selv om hun har gått ut i offentlighet og fortalt om "egenskapene" sine? 9203829[/snapback] Det er en pressekonferanse om Bislett Summer Games. Englespørsmål ville ødelagt for arrangøren. Ikke "Utrolig rart" på noen måte. Det hadde faktisk vært utrolig rart om Bislett-arrangøren tillot henne å svare på spørsmål om engleskolen, siden hun er der for å promotere dem, ikke sitt eget prosjekt. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Utrolig rart at hun ikke vil svare på spørsmål om saken, selv om hun har gått ut i offentlighet og fortalt om "egenskapene" sine? 9203829[/snapback] Her er det ikke hun som nekter, men arrangøren som vil ha all oppmerksomhet mot sin sak under pressekonferansen. Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Eller er dette bare et forsøk på å håve inn gryn og PR? http://astarte-education.com/hvem.html Prinsesse Märtha Louise er altså synsk, i stand til å snakke med engler og helbrede folk. Tror dere på det? 9131168[/snapback] Om jeg tror på at martha har nasket litt i godteposen til ari med partydop...ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå