Gå til innhold

Prinsesse Märtha Louise har overnaturlige krefter?

Anbefalte innlegg

Gjest Yoshi
En slags måte å komme kjappere til forståelse på? Det er jo mye enklere å forklare at "Ting er her fordi gud skapte det og ting skjer slik gud vil" enn at "ting har blitt til gjennom mange milliarder års utvikling osv."...

9153013[/snapback]

Det er jo egentlig ikke svar heller. De forskyver bare spørsmålene ett ledd bakover: hvem skapte gud og hvorfor er han til?

9153073[/snapback]

Det spør jeg ofte om, og jeg får til svar at verden ikke hadde fungert uten gud. Gud har alltid eksistert og han skapte verden fordi han er snill.

Du og jeg vet jo at det ikke er noe ordentlig svar, men for veldig mange så holder det i massevis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Yoshi
Som Dawkins sier: Religion er farlig fordi det lærer oss å være fornøyd med å ikke forstå.

9153131[/snapback]

Godt poeng.

Men jeg slår meg til ro med at iallfall den delen av samfunnet jeg er interessert i å involvere meg i, har kommet forbi stadiet hvor alt kan forklares nok med guds vilje. Så folk får tenke som de vil på fritida, men det rekker ikke å tenke at ting er guds vilje ute blant folk.

Lenke til kommentar

Egentlig er det ganske umulig å diskutere ting ang overnaturlig eller hva det måtte være her. Vi har to leirer her, den delen som tror, den andre gjør ikke det. Å overbevise hverandre er vel strengt tatt umulig, kan likså godt sette ultra fanatiske AlQuida sammen med hyperfanatisk amerikansk kristen sammen, resultatet vil antagelig bli en katastrofe. Når vi så raskt kan krangle å rakke ned på hverandre her, skjønner jeg godt hvorfor det er krig i verden.

Det beste er egentlig bare at vi hører på hverandre, og ikke minst respekterer hverandre, takk Gud eller whatever else, at vi er forskjellige, det krydrer verden.

Cant we all just GET ALONG??

Ønsker dere alle en fin helg

Endret av Yidaki
Lenke til kommentar

Har ingen planer om å starte krig annet enn med ord. Få ser ut til å bli omvendt her, men det gjelder vel alle andre deler av diskusjonsforumet også? Hadde de kristne kommet med argumenter som støtter troa si, skulle jeg revurdert mitt ateistiske ståsted på fleken.

God helg til både religiøse og ateister!

Lenke til kommentar
Egentlig er det ganske umulig å diskutere.

9153348[/snapback]

Ja, slik har det blitt. Går det ikke heller an å akseptere at folk er forskjellige - og at dermed en haug mennesker er og alltid kommer til å være fullstendig, komplett og totalt uenige med oss selv? Går det ikke an å oppfordre til fredelig sameksistens, heller enn å trekke opp frontene og skyttergravene? Bør ikke målet være fred og frihet heller enn å dundre vår egen tro i hodet på hverandre? Eller er jeg for optimistisk?

Endret av kjetil02
Lenke til kommentar
Egentlig er det ganske umulig å diskutere ting ang overnaturlig eller hva det måtte være  her.

9153348[/snapback]

Ja, slik har det blitt. Går det ikke heller an å akseptere at folk er forskjellige - og at dermed en haug mennesker er og alltid kommer til å være fullstendig, komplett og totalt uenige med oss selv? Går det ikke an å oppfordre til fredelig sameksistens, heller enn å trekke opp frontene og skyttergravene? Bør ikke målet være fred og frihet heller enn å dundre vår egen tro i hodet på hverandre? Eller er jeg for optimistisk?

9153445[/snapback]

Ja, det aller beste er nok å bare kapitulere og akspetere at folk tar avgjørelser på irrasjonellt grunnlag, å la mangel på rasjonell tankegang vokse fram er en sikker vinner for å få et bra samfunn...

AtW

Lenke til kommentar

Det er nok litt for optimistisk, kjetil! Hvis vi ateister bare blir sittende og se på, vil det religiøse ugresset slå rot og overta samfunnskontrollen. Forskning vil bli erstattet av bibelstudier, teknisk museum vil bli en kreasjonistpark og gudstjenester vil prege TV-skjermene i beste sendetid. Norge vil bli mer likt USA.

Her må det kriges. Ikke med våpen - det tar de religiøse seg av - men med logikk og fornuftig argumentasjon. Ikke for å omvende de som allerede er fortapt/hjernevasket, men for å forhindre at den oppvoksende generasjon tar til seg viruset.

Endret av Sherra
Lenke til kommentar
Egentlig er det ganske umulig å diskutere ting ang overnaturlig eller hva det måtte være  her. Vi har to leirer her, den delen som tror, den andre gjør ikke det. Å overbevise hverandre er vel strengt tatt umulig,

Det har vel vært gjentatt ganske mange ganger før, men det er lett å overbevise oss som ikke tror. Det er bare å komme med bevis.

Lenke til kommentar

Ja, det aller beste er nok å bare kapitulere og akspetere at folk tar avgjørelser på irrasjonellt grunnlag, å la mangel på rasjonell tankegang vokse fram er en sikker vinner for å få et bra samfunn...

AtW

9153456[/snapback]

Det er nettopp slike innlegg som ditt her, med en smule sarkasme og ironi, som skaper utrivelige debatter...og som til syvende og sist skaper en grobunn der vi uansett alltid vil sitte å krangle her. Mangel på respekt skaper iallefall ikke et bra samfunn.

Lenke til kommentar

AtW

9153456[/snapback]

Det er nettopp slike innlegg som ditt her, med en smule sarkasme og ironi, som skaper utrivelige debatter...og som til syvende og sist skaper en grobunn der vi uansett alltid vil sitte å krangle her. Mangel på respekt skaper iallefall ikke et bra samfunn.

9153555[/snapback]

Jeg synes ikke akkurat det skaper noen god grobunn for debatter å utbasunere at ting er "umulig å diskutere" og uten å ha noe konkret å komme med som har noe med debatten å gjøre heller, men det er kanskje bare meg.

AtW

Lenke til kommentar

Det har vel vært gjentatt ganske mange ganger før, men det er lett å overbevise oss som ikke tror. Det er bare å komme med bevis.

9153534[/snapback]

Nei, det er bare å forstå og respektere at andre kan ha totalt ulike meninger og synspunkter enn deg, og at det alltid vil være slik.

Lenke til kommentar

9153534[/snapback]

Nei, det er bare å forstå og respektere at andre kan ha totalt ulike meninger og synspunkter enn deg, og at det alltid vil være slik.

9153587[/snapback]

Vi ateister respekterer da andres rett til å tro hva de vil, uten at vi nødvendigvis respekterer det de tror av den grunn. Vi må få lov til å flire av galskapen.

Lenke til kommentar

9153534[/snapback]

9153587[/snapback]

Det forstår vel alle? Det betyr ikke at man ikke ønsker å diskutere, både fordi folk kan la seg overbevise, og for å utvide sin egen horisonter.

AtW

Lenke til kommentar

AtW

9153456[/snapback]

Her må det kriges. Ikke med våpen - det tar de religiøse seg av - men med logikk og fornuftig argumentasjon. Ikke for å omvende de som allerede er fortapt/hjernevasket, men for å forhindre at den oppvoksende generasjon tar til seg viruset.

9153529[/snapback]

Ok, da er premissene lagt frem:

AtW: Folk er irrasjonelle, og det er et problem.

Sherra: Folk kan "omvendes" og dermed bli rasjonelle.

Problemet er at folk er folk. I Norge var det for en tid tilbake kun 36% som ville karakterisere seg som religiøse, og litt etter det var det en haug ungdommer som kalte seg ateister og kristne samtidig. Nå er det 25% som tror Märtha snakker sant når hun sier hun er synsk. Folk er rasjonelle, men det er kun på overflaten.

Saken er at det er en enormt liten vilje til å ta et oppgjør med De Store Spørsmålene, uansett hvor man er. Selv om det hadde blitt presentert bevis for oss ateister, hadde det gjort salig vondt å innse at man hadde levd sitt liv på en løgn. Det gjelder meg også. At kanskje det å vende bort fra løgnen er en god ting, er ikke relevant nå. Poenget er at selve omvendelsen gjør vondt. Derfor blir den unngått.

Folk ser ikke lengre enn sin egen nese. "Dersom alle var som meg ..." er en kjent setning, her på forumet spesielt og i menneskeheten generelt. Man ser sin egen løsning, sin egen tanke, og er ute av stand til å finne mening i andres syn på livet. Kanskje skal det være sånn. Kanskje er mitt syn på livet en vederstyggelighet for andre, og kanskje er andres livsførsel en vederstyggelighet for meg.

Å innse dette, fører ikke automatisk til krig. Det fører til at man ser hva man har å jobbe med. Målet kan ikke være å utslette motstanderen, men å få fred.

Metoden er ganske åpenbar: Arbeide for at den oppvoksende slekt får et reelt valg av livssyn.

Hvorfor? Fordi man unngår ensidig fokus, og dermed også å skape unødvendige spenninger. Fordi man kan sammenligne, og få en forståelse for at religion er et fenomen som ikke nødvendigvis er tabu å diskutere. Fordi man på den måten kan gjøre religion til en personlig sak, og ikke en samfunnsstrukturell sak, og dermed minske unødig politisk spenning.

Hvordan? Ved å kjempe for et likeverdig og balansert livssynsfag på skolen, med historiske, filosofiske og pragmatiske aspekter. Det må være et kunnskapsfag, ikke forkynnelse. Kunnskap.

For å vinne freden er ikke hardnakket diskusjon våpenet man skal bruke. Det er kunnskapen.

Gå ut og gjør alle folkeslag til hverandres disipler.

post-116093-1185538829_thumb.gif

Endret av kjetil02
Lenke til kommentar

Et glimrende utgangspunkt for en hver diskusjon.

9153637[/snapback]

Trippel-lol, ja! Da hadde det virkelig vært spennende å være debattant.

Lenke til kommentar
Saken er at det er en enormt liten vilje til å ta et oppgjør med De Store Spørsmålene, uansett hvor man er. Selv om det hadde blitt presentert bevis for oss ateister, hadde det gjort salig vondt å innse at man hadde levd sitt liv på en løgn. Det gjelder meg også. At kanskje det å vende bort fra løgnen er en god ting, er ikke relevant nå. Poenget er at selve omvendelsen gjør vondt. Derfor blir den unngått.

9153649[/snapback]

Poenget er vel at det er den andre siden som ville hatt mer problemer med en "omvendelse". Min hverdag er på ingen måte gjennomsyret av en tro på Julenissen, Påskeharer, Engler, Hellige spøkelser ol. Om det skulle vise seg at faktisk disse figurene eksisterer hadde jeg overhodet ikke følt det som om mitt liv var basert på løgn. Å ikke tro på noe inntil noe er bevist er ikke å leve på en løgn. Hadde det vært tilgjengelig det minste snev av noe som kan kalles bevis så hadde jeg vært den første til å ønske Julenissen et al. velkommen.

Lenke til kommentar

Meninger og synsing gjør ikke noe mer eller mindre virkelig. Dersom det man tror ikke er forenelig med virkeligheten må man vurdere om det man tror er feil. Jeg er sikkert ikke den eneste her som har vokst opp i en kristen familie og regnet meg som kristen frem til jeg begynte å tenke mer selvstendig og kritisk. Nå har jeg riktig nok fordelen av å være veldig lite følelsesmessig engasjert i hva som måtte være "rett" eller "feil", og derfor ikke trenger å tilpasse min virkelighetsoppfatning til det jeg skulle ønske var riktig.

Lenke til kommentar
Jeg er sikkert ikke den eneste her som har vokst opp i en kristen familie og regnet meg som kristen frem til jeg begynte å tenke mer selvstendig og kritisk.

9153823[/snapback]

Nei, det er du ikke. Mine foreldre klikka på meg da jeg som 14-åring sendte inn utmeldingsskjema til statskirka. Måtte derfor vente til jeg ble 18 før jeg fikk lov. Ble ikke mer kristen av det akkurat. Familien er fortsatt skuffa, men har ingen argumenter å stille opp med når jeg utfordrer dem. At de ikke skjønner at de ikke har noe med livssynet til andre mennesker å gjøre! Huff, blind tro...

Endret av Sherra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...