Gå til innhold

Dual VS Quad? Pluss og Minus

MaxP2P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pc ferdig bygd.

Q6600:

40-45 C° idle

49-52 C° load (full jobbing. spilte World in Conflict på full grafikk)

Altså, Q6600 er ikke en varm prosessor. boxed vifta irriterer meg heller ikke. har spill/musikk/film som overdøver det :)

9158898[/snapback]

Hmm, vel quad prosessoren er en del varmere en duo 6850.

Min ligger på 15-20 idle og 30-40 på load, med Zalman Reserator 1.

Så her kan jeg nok klokke min godt over 3ghz når jeg trenger det.

Vet ikke hvordan tempen hadde vært med standard boxed vifta, men jeg er iallefall meget fornøyd med min duo.

Jeg gikk fra Pentium D830, og det er stor forskjell mellom når det gjelder varme og ytelse :thumbup:

9158956[/snapback]

Husk jeg kjører boxed kjøleren som følger med ;)

Lenke til kommentar
Pc ferdig bygd.

Q6600:

40-45 C° idle

Altså, Q6600 er ikke en varm prosessor. boxed vifta irriterer meg heller ikke. har spill/musikk/film som overdøver det :)

9158898[/snapback]

idle tempen din stemmer nok. Menne ful load tempen din er nok ikke ful load. Kjør 4x prime95 å se hva som skjer med tempen hehe.

Kjøpte Q6600 selv. Er fornøyd. Rett på 3GHz. Menne syns den kan bli litt varm under skikkelig full load. Og jeg bruker AC Freezer 7 pro. Skal vel være litt bedre og mer stillegående enn orginal kjølern.

9159907[/snapback]

Jeg ble selv overrasket når jeg så det ikke var større økning. Men har heller ingen grunn til å ikke tro på målingene. Hvis den første målingen stemmer. hvorfor skulle inn den andre stemme ?

Lenke til kommentar
Pc ferdig bygd.

Q6600:

40-45 C° idle

9158898[/snapback]

idle tempen din stemmer nok. Menne ful load tempen din er nok ikke ful load. Kjør 4x prime95 å se hva som skjer med tempen hehe.

Kjøpte Q6600 selv. Er fornøyd. Rett på 3GHz. Menne syns den kan bli litt varm under skikkelig full load. Og jeg bruker AC Freezer 7 pro. Skal vel være litt bedre og mer stillegående enn orginal kjølern.

9159907[/snapback]

Jeg ble selv overrasket når jeg så det ikke var større økning. Men har heller ingen grunn til å ikke tro på målingene. Hvis den første målingen stemmer. hvorfor skulle inn den andre stemme ?

9160388[/snapback]

Jeg tviler på at man oppnår en "virkelig" full load temp på Q6600 ved å spille WiC. Det å kjøre 4x Prime95 er nok det beste for å få noen sikkre tall.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan tempen hadde vært med standard boxed vifta, men jeg er iallefall meget fornøyd med min duo.

Jeg gikk fra Pentium D830, og det er stor forskjell mellom når det gjelder varme og ytelse  :thumbup:

9158956[/snapback]

Hvilket hovedkort har du?

Jeg har custom vannkjøling, hvor kun CPU blir vannkjølt.

Vannert blir kjølt av en 120mm x3 radiator med vifter, og enda får jeg høyere temp enn deg.

Tror på at dine målinger er feil...

Lenke til kommentar

Jeg gikk fra Pentium D830, og det er stor forskjell mellom når det gjelder varme og ytelse  :thumbup:

9158956[/snapback]

Hvilket hovedkort har du?

Jeg har custom vannkjøling, hvor kun CPU blir vannkjølt.

Vannert blir kjølt av en 120mm x3 radiator med vifter, og enda får jeg høyere temp enn deg.

Tror på at dine målinger er feil...

9161256[/snapback]

Jeg har Asus P5k3 Deluxe hovedkort. Jeg bruker Everest Ultimate til målingene.

Når jeg ser hva Asus AI Suite kommer opp med er tempen på cpu mindre enn hva Everest sine målinger. Jeg kan jo heller ikke garantere at Everest sine målinger er 100% korrekt, men hvilket program kan vise 100% riktig da?

Lenke til kommentar
Pc ferdig bygd.

9158898[/snapback]

:thumbup:

9158956[/snapback]

Høres interessant ut! 15-20 uten last, selv med vannkjøling? Hvilken temperatur har du i rommet da? For meg høres det ut som den står i et kjøleskap. Jeg bor i Porsgrunn og klarer ikke å få temperaturen i rommet under 28 grader nå om sommeren når utetemperaturen er på 20-tallet. Temperatur på hovedkortet blir deretter og viser 44 og på CPU 48 uten last. Med full last snakker vi om henholdsvis 46 og 58 grader. Er det noen form for kjøleelement i den Zalman Reserator saken?

9160144[/snapback]

Det er ingen kjøleskap på min kjøling. Jeg tipper at temperaturen i rommet mitt er på ca. 20 grader. Akkurat nå er ute tempen rundt 15 grader, så det er ikke sommer i Stavanger.

Tempen på mitt hovedkort ligger på 43 grader, og jeg bruker medfølgende vifte kjøling til hovedkortet i tillegg, vet ikke om den viften hjelper noe, men jeg monterte den iallefall siden jeg har vannkjøling og da kan den ekstra viften brukes.

Jeg har også montert Tilleggsvifte for å bidra til at vannkjøling skal bli bedre.

Lenke til kommentar
Jeg har Asus P5k3 Deluxe hovedkort. Jeg bruker Everest Ultimate til målingene.

Når jeg ser hva Asus AI Suite kommer opp med er tempen på cpu mindre enn hva Everest sine målinger. Jeg kan jo heller ikke garantere at Everest sine målinger er 100% korrekt, men hvilket program kan vise 100% riktig da?

9161465[/snapback]

Oppdater BIOS.

Lenke til kommentar
Her kommer kanskje et litt dumt spørsmål.. Men det med at prosessoren har 4 kjerner, og 2.4 GHz. Vil det si at du har 4 kjerner på 600 MHz eller 4 kjerner på 2.4 GHz hver? :o (Litt utdatert på flerkjerneteknologi).

9162188[/snapback]

Det vil si 2,4GHz på hver kjerne :-)

9162203[/snapback]

Men det vil ikke si 9.6GHz...så det er sagt :)

Lenke til kommentar
Her kommer kanskje et litt dumt spørsmål.. Men det med at prosessoren har 4 kjerner, og 2.4 GHz. Vil det si at du har 4 kjerner på 600 MHz eller 4 kjerner på 2.4 GHz hver? :o (Litt utdatert på flerkjerneteknologi).

9162188[/snapback]

9162203[/snapback]

9162231[/snapback]

Yep! Tenk deg en båt med 2 motorer på 500 hester.

Båten har ikke 1000 hester da, men 500 hester fortsatt.

Båten vil være sterkere, ha mye raskere aks og kjappere hastighet.

Men ikke det dobbelte! Blir på en måte det samme her ;)

Lenke til kommentar

9162188[/snapback]

9162203[/snapback]

9162231[/snapback]

9162982[/snapback]

Ok. Jeg er litt med på den. Men hvor mye kraft er det då vi snakker om her? Kan vi eks. Si at en firekjerners 2.4 GHz lett slår ut en dobbletkjerners 3.0 GHz? Eller snakker vi lavere totalkraft enn det?

Lenke til kommentar

9162982[/snapback]

Ville heller sagt at det er 4 pers. som jobber med en ting, istedenfor f.eks en eller to.

Lenke til kommentar

9162982[/snapback]

Ville heller sagt at det er 4 pers. som jobber med en ting, istedenfor f.eks en eller to.

9163094[/snapback]

Hehe. Ja. Men det er liksom ingen som vet helt forskjellen i ytelse? Du skulle i såfall nesten tro at 4 stykker som jobber litt tregere ville være fortere ferdig med jobben enn 2 stykker med en brøkdel mer fart?

Lenke til kommentar

Men ingen av oss er vel egentlig enige om hva som faktisk er best! Så synes godt det det kan ta å komme litt fakta på bordet ;)

PS: Ja, jeg vet at det er mye som er diskutert om det i de forskjellige trådene, men vi trenger en oppsummering :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...