Gå til innhold

Dual VS Quad? Pluss og Minus

MaxP2P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm.. Men ingen hvis du skulle ha gitt et svar her og no. Uten å tenke på framtiden, for ingenting er mer usikkert enn framtiden. (For bare å nevne at Bill Gates sa en gang at verden kom aldri til å trenge mer enn 64 Mb med RAM). Hvilke prosessor burde en kjøpe av Q6600 (2.4GHz) og E6850 (3.0 GHz)?

Lenke til kommentar

Uten å tenke på fremtiden vil jeg si E6850 er det klart beste valget her og nå. Men så kan man ikke komme unna fremtiden da :hmm: For om et års tid tenker jeg de 2 kjernene ekstra kan komme godt med. Men er som sagt sikkert like usikker som deg.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

så snakk om å miste FPS i mellom quad og duo. Hvis du leser hva jeg posted tidligere så kan du se i testen jo nyere og nyere spillene som blir testet er, jo nermere og nermere kommer q6600 E6xxx cpuene. Lost planet som er det nyeste kan du se at Q6600 (2,4Ghz) ligger likt som E6850 (3Ghz) på den første testen, og at Q6600 yter bedre på den andre teste. Og bedre blir det fremover med tankte på crysis og U3.

Og siden E66xxx kjører på samme "chip" typen så kan alle klokkes opp omtrendt like langt.

En E6600 kan LETT klokkes til 3Ghz. Så har du en E6850. Og siden Q6600 allerede ligger på nivået som E6850 i Lost planet. Og hvis du ser på Q6600 som bare har luselig 2,4Ghz, om du da klokker den til 3Ghz. Da kan du jo tenke deg. Og som sagt tidligere, multithreading får bare bedre og bedre støtte i spill.

Jeg er overbevist at Quad er en cpu som vil holde lengre enn Duo. Med tanke på all den multithreading fokusen programmere har om dagen.

Lenke til kommentar
Uten å tenke på fremtiden vil jeg si E6850 er det klart beste valget her og nå. Men så kan man ikke komme unna fremtiden da :hmm: For om et års tid tenker jeg de 2 kjernene ekstra kan komme godt med. Men er som sagt sikkert like usikker som deg.

9144282[/snapback]

Husk at crysis og u3 er rett rundt hjørnet :) men en duo vil nok gjøre jobben si den også. Men om man bytter pc hvert år. Så er jeg litt mer usikker.

Endret av data-smurf
Lenke til kommentar

Husk at Quad blir VARMT!

Min QX6700 er nå på 3.01GHz. Og ligger på rundt 70 grader under load, med Thermalright Ultra120.

Altså ikke Extreme versjonen av Ultra120.

EDIT: Skrev "idle" istendefor "load" :!:

Endret av Intern
Lenke til kommentar

Eller E6750 + litt overklokking.. hyggelig pris også.

Husk at Quad blir VARMT!

Min QX6700 er nå på 3.01GHz. Og ligger på rundt 70 grader under load, med Thermalright Ultra120.

EDIT: Skrev "idle" istendefor "load" :!:

9144380[/snapback]

Hvilken vifte er det du bruker på den da? og hvordan er luftflyten i kabinettet?

Endret av Wibla
Lenke til kommentar

Hmm.. Men i såfall. Noen som vet hvordan en overklokken er Q6600? Jeg har bare kjørt AMD siden tidenes morning. Eller det vil si, jeg hadde en intel 100/133 MHz. Men neste steg var AMD K6-2 osv. Det er bare no de siste månedene jeg har virkelig tenkt å hoppe over til Intel siden AMD ser ut til å være på vei nedover. Og Intel har kommet ut med mye lovende. Jeg har som regel aldri vært noe til overklokker, men en gang må jo være den første. Husker bare en kompis som klokken før i tiden. Han drev å byttet ut syrebatterier på motherboardet sitt for å overklokke en CPU. Men regner med det er mer en software sakt no til dags? Eventuelt, hvilke hovedkort/produsent vil dere anbefale for å klokke en Q6600 opp til 3 GHz på?

Lenke til kommentar
Husk at Quad blir VARMT!

9144380[/snapback]

Hvilken vifte er det du bruker på den da? og hvordan er luftflyten i kabinettet?

9144394[/snapback]

PAPST 38dB på minimum, altså 1000 RPM.

EDIT: Luflyten i kabinettet er god. Se bilde i sig.

Endret av Intern
Lenke til kommentar
Husk at Quad blir VARMT!

9144380[/snapback]

9144394[/snapback]

PAPST 38dB på minimum, altså 1000 RPM.

EDIT: Luflyten i kabinettet er god. Se bilde i sig.

9144433[/snapback]

lol 38dB minimum. Er en jett motor det der.

Lenke til kommentar

Pc ferdig bygd.

Q6600:

40-45 C° idle

49-52 C° load (full jobbing. spilte World in Conflict på full grafikk)

Altså, Q6600 er ikke en varm prosessor. boxed vifta irriterer meg heller ikke. har spill/musikk/film som overdøver det :)

Endret av data-smurf
Lenke til kommentar
Pc ferdig bygd.

Q6600:

40-45 C° idle

Altså, Q6600 er ikke en varm prosessor. boxed vifta irriterer meg heller ikke. har spill/musikk/film som overdøver det :)

9158898[/snapback]

Hmm, vel quad prosessoren er en del varmere en duo 6850.

Min ligger på 15-20 idle og 30-40 på load, med Zalman Reserator 1.

Så her kan jeg nok klokke min godt over 3ghz når jeg trenger det.

Vet ikke hvordan tempen hadde vært med standard boxed vifta, men jeg er iallefall meget fornøyd med min duo.

Jeg gikk fra Pentium D830, og det er stor forskjell mellom når det gjelder varme og ytelse :thumbup:

Lenke til kommentar
Pc ferdig bygd.

Q6600:

40-45 C° idle

9158898[/snapback]

idle tempen din stemmer nok. Menne ful load tempen din er nok ikke ful load. Kjør 4x prime95 å se hva som skjer med tempen hehe.

Kjøpte Q6600 selv. Er fornøyd. Rett på 3GHz. Menne syns den kan bli litt varm under skikkelig full load. Og jeg bruker AC Freezer 7 pro. Skal vel være litt bedre og mer stillegående enn orginal kjølern.

Lenke til kommentar
Pc ferdig bygd.

9158898[/snapback]

Hmm, vel quad prosessoren er en del varmere en duo 6850.

Min ligger på 15-20 idle og 30-40 på load, med Zalman Reserator 1.

Så her kan jeg nok klokke min godt over 3ghz når jeg trenger det.

Vet ikke hvordan tempen hadde vært med standard boxed vifta, men jeg er iallefall meget fornøyd med min duo.

:thumbup:

9158956[/snapback]

Høres interessant ut! 15-20 uten last, selv med vannkjøling? Hvilken temperatur har du i rommet da? For meg høres det ut som den står i et kjøleskap. Jeg bor i Porsgrunn og klarer ikke å få temperaturen i rommet under 28 grader nå om sommeren når utetemperaturen er på 20-tallet. Temperatur på hovedkortet blir deretter og viser 44 og på CPU 48 uten last. Med full last snakker vi om henholdsvis 46 og 58 grader. Er det noen form for kjøleelement i den Zalman Reserator saken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...