Gå til innhold

Dual VS Quad? Pluss og Minus

MaxP2P

Anbefalte innlegg

Nå får man jo en 3Ghz dual for omtrent samme pris som en 2,4Ghz quad og i mange situasjoner vil vel kanskje førstnevnte (inntil det kommer mer quad-støtte) gi en del bedre ytelse?

9131416[/snapback]

Ja.

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel...aspx?i=3038&p=8

9131692[/snapback]

Kan nevne at jeg bestilte en Q6600, i dag har jeg E6600. Vet ikke helt hvorfor, forventer ikke høyere ytelse, men 4 kjerner høres jo litt kult ut da. En av fordelene med 4 kjerner er jo at man har større fleksibilitet, gleder meg til å se om det funker i praksis :)

Edit: dvs dersom noen vil kjøre en brukt E6600 billig(en 1000 lapp?), så skal jeg vurdere det når jeg har får Q6600. Litt galt å ha liggende en såpass CPU på lageret mitt for gamle/utrangerte komponenter.

9133154[/snapback]

Du vil nok kanskje ikke merke forskjellen. Men det skal i teorien gi bedre ytelse. Da du har E6600.

Og det er E6850 og Q6600 som er lik i prisen. Ikke E6600 og Q6600.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 FPS mer i spill og dere kjøper dual...smart :)

9138724[/snapback]

1 fps? :omg: I mange av testene jeg har sett har det vært snakk om 10-20 fps.

Bestilte akkurat en E6850 for 150kr mer enn Q6600, men alle varene er ikke kommet på lager så har fortsatt tid å endre den da :hmm:

Lenke til kommentar

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel...aspx?i=3038&p=8

Har ikke finlest denne testen, men førsteinntrykket er at driver man med videoredigering og 3D aplikasjoner og annet dilldall så gå for Q6600. Driver man med spill og er opptatt av fps så gå for E6850.

Man har alltid vært opptatt av høyest mulig klokk på cpu så lenge jeg kan huske, men det virker som det blir litt overskygget av antall kjerner heretter virker det som.

Spørsmålet man bør stille seg selv, hva skal jeg bruke PC,n til ? Uansett hva man velger av disse to, så får man en kjempeprosessor.

Lenke til kommentar
mange spill som blir portet fra xbox360 er vel i grunnen kodet for 3kjerner, for.eks gears of war burde st0tte 3 i windows da kanskje.

9142602[/snapback]

Har tenkt på det samme. Er jo mange PC/X360-spill framover. De kan vel kode spillene slik at Windows og annet bruker en kjerne, mens de tre resterende kjernene brukes til spillet.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt meg Q6600, som kommer på fredag.

For et fremtids messig kjøp så ville jeg ha kjøpt meg Quad. Som dere vet så er Q6600 på 2,4 Ghz. Og Core 2 prosessorer kan klokkes til h**** og tilbake =) altså veldig mye.

Leste om en som klokket sin Q6600 til 3,66 Ghz. om det var vann eller luft kjøling aner jeg ikke.

Uansett, ytelsen mellom Quad og dual var kanskje større i de eldre spillene. Men jo nyere spillene blir, jo lengre tar Quad innpå

Det kan dere se her

Hvor Q6600 og E6850 ligger helt likt på den første testen, og hvor Q6600 drar ifra alle E6xxx cpuene på den andre testen.

Nå kommer også Crysis og Unreal 3 hvor det har sagt at de skal ha god støtte for multithreading.

Lenke til kommentar

Leste en del om overklokking da jeg ikke helt likte den 2.4Ghz på Q6600.

Hvis man får den nye Q6600 som kommer med G0 stepping, så er overklokkings potensialet selv på luft utrolig bra.

Som data-smurf sa, så har flere fått den opp til 3.6Ghz på luft (men seff. ikke med stock kjøler da..)

Kilde:

Overclock.net

Sånn som jeg ser det nå, så vil jeg nok påstå at man burde så absolutt satse på en Quad dersom man har ingen planer om å oppgradere igjen innen ~12 månder. Intel komme jo med 45nm snart, så det blir jo spennende å se hva som skjer der, så for de som kan vente med å kjøpe CPU så ville jeg kanskje ha gjort det.

Men om man vil stikke av med _mye_ kraft for pengene, så ville jeg nok utnytte det salge som komplett og resten av butikkene har nå. Samtidig så vil jo sikkert prisene droppe enda lavere når 45nm begynner å rulle... ^^

Lenke til kommentar

Er kanskje tidlig å spørre om dette, men vil det merkes det at Q6600 og resten av familien ikke er ekte 4-kjerne prosessorer?

Er slik jeg har forstått bare to E6600 kjerner satt sammen på samme brikken, men som må bruke FSB for å kommunisere seg i mellom?

Lenke til kommentar

Det med "ikke" ekte quad ser ut til å skremme så mange :) det er jo fire kjerner. men den kjører ikke 4 kjerner på samme die'n, men på 2 dies. Men Intel innrømmer at de ikke Q6xxx serien er en "virkelig" fire-kjerner cpu.

Det er som å ha 2 stk dual cores som kjører i paralell på en cpu. Ytelses messig så tror jeg virkelig ikke dette har så mye å si. Det er bare AMD som skal lokke litt kunder til å kjøpe dems fire-kjerner når den kommer, fordi salget dems har gått på trynet.

Lenke til kommentar

la merke til det du sa om Q6600 først nå MaxP2P :p

"Leste en del om overklokking da jeg ikke helt likte den 2.4Ghz på Q6600. Hvis man får den nye Q6600 som kommer med G0 stepping, så er overklokkings potensialet selv på luft utrolig bra."

Komplett fikk inn over 1000+ Q6600 på tirsdag (24.07). Og da anntar jeg de fikk inn den nye typen.

Så til de som syntes 2,4Ghz er lite så er det bare å overklokke om du kjøper quad nå.

Lenke til kommentar

Men siden det ikke har kommet noen "ekte" 4 kjernere endå. Vil det ikke lønne seg å kjøpe en Dual Core på 3 GHz og kjøre med full ytelse istedefor en 4 kjerners på 2.4 GHz (Hvis du skal finne prosessorer til samme pris) de neste månedene og heller ta overgangen til 4 kjerners når den tid kommer, og "ekte" 4 kjernere ligger på markedet fra begge produsenter?

Endret av John-Holmes
Lenke til kommentar

Om ett år... Hmm...

Hadde gått for E6850 om man så absolutt vil ha det som kommer til å gi 100% garantert ytelse i spill osv, men Q6600 om man ikke har noe i mot å prøve noe nytt, men kanskje miste noen FPS. (Legg merke til "kanskje" her ;))

Om jeg viste helt sikkert nå at ingen Quad med 45nm (eller bedre CPU generelt) kommer ut til jul, så hadde jeg selv gått for Q6600 her og nå liksom. ^^

Endret av MaxP2P
Lenke til kommentar

Mhm. Men så må du tenke på det at når de nye 45nm prosessorene kommer ut, så må du helt sikkert betale 5000-6000 kroner for å få en med akseptabel frekvense på (2,8? og oppover). Og dette blir såklart for dyrt for de fleste når du får Q6600 til en brøkkdel av prisen.

Og hvis du da igjen ser for deg et kjøp av en slik 45nm prosessor neste høst/vinter, har de sikkert sunket en del i pris :)

Men spørs om ikke Q6600 vil holde noen år frem i tid, tror faktisk det. Men er redd for at en E6850 ikke vil holde like lenge med tanke på ytelse? :hmm:

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Altså, jeg selv vil tro at det hele med "ekte" 4 kjerner har blitt litt blåst opp. (Igjen, som data-smurf nevnte)

Liksom, om det er to Dual Core som sitter på en die er vel det samme. To Dual Core er bedre enn en Dual Core sånn som jeg ser ting. =P

Tviler på at når "ekte" Quad kommer ut, at ytelsen blir så rå at alle går "omg, lol?!" på grunn av det. (Om det er noe merkbar forskjell i det hele tatt for oss som ikke programmerer...)

Akkurat nå vurderer jeg sterkt å kjøpe den Q6600 her og nå, men jeg vil jo gjerne vite litt mer om hva som kommer til høsten. =P

Dilemmas sux =D Men jeg tviler på at Q6600 kommer til å gå så veldig opp i pris når disse partiene har blitt solgt, så kan jo alltids kjøpe en senere.. (Tror og håper jeg da. :p)

Endret av MaxP2P
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...