Gå til innhold

Musikk/studio pc Q6600

Anbefalte innlegg

Jeg vet både Scott (Adkproaudio) og Peter C (Paq kabinettene) har sagt de er på vei til å teste P35 (uttalelser fra soundonsound forumet), men jeg har enda ikke sett noen konklusjoner noen steder, hverken i positiv eller negativ retning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå så bruker jeg en Tascam Dm-24 (hardware) mixer med 16 analoge/mic in, og totalt 32 kanaler, koblet opp mot pc'en digitalt via Adat med 24bit og 44/48khz, har mulighet for 96khz men ser ikke det store poenget for meg (må ha særdeles bra utstyr/konvertere/akkustikk skal det være noen vits). Den gir meg også innebygde effekter jeg kan bruke ved opptak uten å bekymre seg for latency osv, og jeg kan bruke de motoriserte faderne og dedikerte transportknapper for å kontrollere Sequenceren. Jeg bruker forresten ikke mikseren for å mikse ned låter, mer bare som input/lytting på det jeg skal ta opp, og så synes jeg det er skikkelig digg å ha en mastervolume-fader :)

Synth'er er software, hvis det er ting jeg selv gjør hjemme (er gitar jeg egentlig spiller, så har ikke en bunch synther liggende og slenge).

Siden først utstyret mitt og miksere kom opp som topic.......Jeg har også en litt aldrende digitalmikser Fostex Vm-200 med motoriserte fadere, 8 analoge inn, 8 digitale inn men med dødt LCD display jeg vurderte å selge, evt. som en pakke sammen med Terratec Ews 88d og min P4 3ghz med 1,5gb ram ferdig satt opp med masse software. Gir 8 analoge inn på pc (4xlr), med hardware, latency-fri klang (for monitor under opptak) og motoriserte fadere som kan brukes som kontrollflate. Hvis det er noen som er interesserte/vet om noen som er interesserte går det VELDIG billig siden jeg ikke har bruk for mikseren lengre og snart ikke PC'en heller.

9135423[/snapback]

Ok, jeg ser at en slik mixer kostet mellom 20 000 og 30 000,- kr. ny.

jeg har ikke så mye peiling på mixere så jeg spør kanskje dumt, men har man egentlig behov for en så dyr mixer når man arbeider på en PC-DAW, og har mulighet for å koble eksternt utstyr til lydkortets input-del ?

(Har litt vanskelig for å forstå hva mixeren egentlig brukes til :)

kan du route virtuelle instrumenter til mixeren f.eks. for å bruke de effektene som er i mixeren, og så route signalet tilbake til PC'en for opptak ?

Blir det noe delay på audiosignaler som kommer fra tilkoblet utstyr på mixeren og til sequenceren på PC'en... ?

Igjen, unnskyld for dumme spørsmål, men jeg er litt newbie innen musikkproduksjon... :ohmy:

Lenke til kommentar

Hei, igjen.

Jeg bruker mikseren som et slags fancy lydkort. Jeg mikser ikke ned låtene i mikseren, en kan bruke effektene i mikseren på virtuelle instrumenter o.l. hvis en router det gjennom mikseren, men alt som skal inn og ut av en data får latency.

En av fordelene er hvis en for eksempel skal spille inn sang, og vokalisten gjerne vil ha litt klang/kompressor/eq etc. i hodetelefonene, da kan en lytte direkte til mikseren (selv om en tar opp i Sequenceren) uten at pc'en lager noe latency på lyttingen. Det gir meg også mulighet til å ha alt stasjet koblet til mikseren, satt opp med ønsket klang/eq osv., slik at jeg kan øve/spille/leke uten å sette opp masse greier i sequenceren, jeg trenger ikke engang slå på datamaskinen. Siden mikseren har de rette hardware-knottene er det mye fortere å sette opp en bra lyttemiks, stille trommelyder (før de kommer inn i pc'en), og en har tilgjengelig faderne en kan bruke for å styre sequencer-mikseren, en har innebygd talkback-mic, masterfader osv. Jeg kan høre på lyd fra internett pc'en min uten å ha på studio-pc'en osv. Siden mikseren har bra convertere og mic-preamper kan jeg bruke et rimelig lydkort med bare digitale inn (sparer convertere). Skulle en hatt lydkort med 16 ok micpreamper/innganger koster det en del, pluss kontrollflate (midi-fader-kontroller) og lyttestasjon så måtte en betalt ganske mye. Så du kan vel si jeg bruker mikseren som 16 channelstrips+faderkontroller+lyttestasjon+monitormikser. Men i et relativt beskjedent hjemmestudio som jeg har ville nok en mikser til 30 000,- vært i overkant, men digitalmiksere har en tendens til å koste mindre brukt :) F.eks. skulle jeg solgt den gamle digitalmikseren min (med ødelagt LCD skjerm) sammen med Terratec-kortet og 3ghz 1,5gb-ram P4-Pc'en ville jeg satt en prislapp på 4000,- Det ville gitt 8-analoge inn, pc med software, i stand til å kjøre over 100 spor, og fader kontroll.

Om en derimot har behov for en hardwaremikser i dagens studioer? Antallet studioer uten mikser beviser vel at man ikke trenger det. Med bra lydkort kombinert med plugins kan en få til akkurat like bra lyd/opptak, men alt blir mye enklere/lettvint å sette opp med en mikser synes jeg, spesielt i et hjemmestudio der en kan ha alle sine egne instrumenter koblet til til enhver tid, og ferdig satt opp med effekter som passer. Når det da i tillegg ikke er noe dyrere, snarere heller billigere (brukt) en å kjøpe fancy lydkort.

Var det en bedre forklaring?

mvh

Svein

Endret av Mora_di2
Lenke til kommentar
Hei, igjen.

Jeg bruker mikseren som et slags fancy lydkort. Jeg mikser ikke ned låtene i mikseren, en kan bruke effektene i mikseren på virtuelle instrumenter o.l. hvis en router det gjennom mikseren, men alt som skal inn og ut av en data får latency.

En av fordelene er hvis en for eksempel skal spille inn sang, og vokalisten gjerne vil ha litt klang/kompressor/eq etc. i hodetelefonene, da kan en lytte direkte til mikseren (selv om en tar opp i Sequenceren) uten at pc'en lager noe latency på lyttingen. Det gir meg også mulighet til å ha alt stasjet koblet til mikseren, satt opp med ønsket klang/eq osv., slik at jeg kan øve/spille/leke uten å sette opp masse greier i sequenceren, jeg trenger ikke engang slå på datamaskinen. Siden mikseren har de rette hardware-knottene er det mye fortere å sette opp en bra lyttemiks, stille trommelyder (før de kommer inn i pc'en), og en har tilgjengelig faderne en kan bruke for å styre sequencer-mikseren, en har innebygd talkback-mic, masterfader osv. Jeg kan høre på lyd fra internett pc'en min uten å ha på studio-pc'en osv. Siden mikseren har bra convertere og mic-preamper kan jeg bruke et rimelig lydkort med bare digitale inn (sparer convertere). Skulle en hatt lydkort med 16 ok micpreamper/innganger koster det en del, pluss kontrollflate (midi-fader-kontroller) og lyttestasjon så måtte en betalt ganske mye. Så du kan vel si jeg bruker mikseren som 16 channelstrips+faderkontroller+lyttestasjon+monitormikser. Men i et relativt beskjedent hjemmestudio som jeg har ville nok en mikser til 30 000,- vært i overkant, men digitalmiksere har en tendens til å koste mindre brukt :) F.eks. skulle jeg solgt den gamle digitalmikseren min (med ødelagt LCD skjerm) sammen med Terratec-kortet og 3ghz 1,5gb-ram P4-Pc'en ville jeg satt en prislapp på 4000,- Det ville gitt 8-analoge inn, pc med software, i stand til å kjøre over 100 spor, og fader kontroll.

Om en derimot har behov for en hardwaremikser i dagens studioer? Antallet studioer uten mikser beviser vel at man ikke trenger det. Med bra lydkort kombinert med plugins kan en få til akkurat like bra lyd/opptak, men alt blir mye enklere/lettvint å sette opp med en mikser synes jeg, spesielt i et hjemmestudio der en kan ha alle sine egne instrumenter koblet til til enhver tid, og ferdig satt opp med effekter som passer. Når det da i tillegg ikke er noe dyrere, snarere heller billigere (brukt) en å kjøpe fancy lydkort.

Var det en bedre forklaring?

mvh

Svein

9137343[/snapback]

Ok, takk for en god forklaring! :thumbup:

Jeg har faktisk ikke tenkt så mye over det før, men etter å ha lest det du skriver her så har du absolutt et poeng når det gjelder behovet for en hw mixer. Jeg stusset litt over å se at du hadde et så billig kort som Terratec, men nå skjønner jeg hvorfor :)

Det spørs om jeg ikke skal ta en tur inn på ebay snart og se etter en digital mixer.

:yes:

Jeg savner et dedikert forum for musikkproduksjon her, siden det er mange som bruker en PC til nettopp det. Jeg ser det allerede er et forum her som heter "Lydkort og PC-høyttalere", men jeg har inntrykk av at det er mer for de som bruker lydkort og høytalere til spilling og ikke musikkproduksjon.

(Innen musikkproduksjon heter det ikke PC-høytalere men Monitorer.)

Så moderator, om du leser dette.....please ?

Musikkproduksjon = PC = Hardware.... :whistle:

Endret av Technohead
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg har nyligg satt sammen 2 PC-er til bruk av Cubase SX.

en med Q6600, en med E6700, og testet dem mot hverandre.

Etter å ha tynet Dual prosessoren til det begynte å hakke, lagret jeg prosjektet og overførte til maskina med Quad.

Der fungerte det helt fint, og lå i tillegg på et meget romslig nivå hva angår bruk av cpu.

Begge maskinene var helt like forøvrig, så i alle fall for Cubase brukere bør det ikke være mye å lure på.

Når det er sagt, helt rått hva man kan klemme ut av disse prosessorene...

6 Guitar Rig + masse fx.. flerbåndskompressorer og softsynther, og maskina bare murrer tilbake.

Har jobbet ca 200 timer i Cubase med disse nå uten et eneste tilfelle av ustabilitet.

Valgte forøvrig Asus Commando hovedkort.

Hei, skal bygge en pc til musikk-bruk, vil ha en maskin med mye kraft som bråker lite. Blir å kjøre på XP nå, men sikkert Vista 64bit senere en gang.. Vil gjerne også ha muligheten for å overklokke litt når den tid kommer.

*Asus P5K, Intel P35, LGA775

*Intel Core 2 Quattro Q6600, BOX, LGA775

*Asus EN7300LE/TOP/HTD/256, 7300LE, PCI-E (funker dette greit til Vista? Vil aldri bli gaming e.l. på denne maskinen)

*Antec Performance P182, Midi, No PSU, eller

Antec Solo Miditower, Pianosort/sølv (Uten strømforsyning)

*Corsair CMPSU-520HXEU, 520Watt

*Scythe Ninja Plus, Multi Socket cpu fan

*Corsair TWIN2X2048-6400C4, 2x1024MB

Høres dette greit ut? Andre alternative forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...