Gå til innhold

Spillmaskin til ca 20k -minneproblemer!-

Anbefalte innlegg

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Må vel nesten fullføre tråden, siden jeg har fått såpass god hjelp og god input her!

I dag gikk første delbestilling. Dagens kandidat var microplex og følgende ble bestilt:

*Kabinett (greit å ha noe å stable hardwaren inni!):

Lian Li Miditower, Aluminium, Støydempet, Sort (PC6070BSCANDV2)

pc6070bscandv2_3284_380.jpg

Grunn: Lian Li=kvalitet. Støydemping er godt å ha. Smarte løsninger.

*Strømforsyning (også veldig kjekt å ha i en pc):

OCZ 600W, ATX 2.2, 20/24 pins, "EVOStream"

ocz600evosli_3422_380.jpg

Grunn: OCZ har vist seg å være kvalitetsmessig på topp. Modulbassert -> ryddig.

*Eyecandy/statusinfo

Silverstone LCD Media Frontpanel

mfp51b_380.jpg

Grunn: hmm, showoff? Ikke vet jeg... :ph34r:

Neste delbestilling tok turen til Norek/Komplett:

*Skjermkort.

XFX GeForce 8800GTX 600M 768MB XT

332049.jpg

Grunn: Uten skjermkort duger helten ikke! (ultra ble for varm?)

*Hovedkort.

Asus P5K Deluxe, P35, Socket-775, DDR2

334979.jpg

Grunn: P35! Gyysla greit å ha noe som holder hardwaren sammen, på en måte!

*Prosessor.

Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz

INTEL.gif

Grunn: Gaming fordrer i dag (og i overskuelig fremtid) heller to kjapper kjerner enn to "trege".

*Harddisk.

Seagate Barracuda 7200.10 750GB 16MB SATA2

SEAGATE.gif

Grunn: Les testen på storagereview!

*Floppy.

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort

114711.jpg

Grunn: to piss you off! :ohmy:

*Minne.

Corsair QUAD2X 6400C5DHX DDR2 4096MB

335236.jpg

Grunn: Vista...

*Optisk drev.

NEC DVD-brenner AD-7173 IDE Black

325580.jpg

Grunn: Ja, det er en grunn!

*Dedikert lydkort.

Creative SB X-Fi XtremeGamer Low-profile PCI

326406.jpg

Grunn: pga navnet. Man er ikke XtremeGamer med lav profil uten!

*Gamer-mus.

Microsoft Habu Gaming Mouse USB

325859.jpg

Grunn: pip pip, det er en mus!

*OS.

Microsoft Windows Vista Home Premium Nor OEM DVD 32bit

330332.jpg

Grunn: Må ha noe å skylde på når pcen står dønn fast.

Thats about it.

DrE

Lenke til kommentar
Du vil ikke få full utnyttelse av 4giga ram med 32bit Os,må da opp i 64bit.Selvfølgelig er det ikke å forakte å ha 4giga uansett Os.

9374826[/snapback]

Jeg vet. Regner med å se ca 3.2Gb av de. Uansett nok til det meste. Sånn ble det bare. Kjører ikke 64bit OS enda i tilfelle noen applikasjoner ikke liker det.

Les: i tilfelle. Jeg sier altså ikke at jeg tror det hadde skjedd så ofte, men prøver å unngå muligheten for at det skal kunne skje. Catch my drift?

En oppgradering til 64bit er ikke en umulighet dersom f.eks IPX støttes i fremtiden.

DrE

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ble følgende i oppsettet:

- asus striker extreme s775 (nforce-680i)

- asus 8800GTX 768MB DDR3

- intel core 2 duo E6850 (2x3ghx)

- mushkin DDR2 EM2-6400 (4x1024, 5-5-5-12)

- seagate 750GB Sata2 NCQ

- nec dvd-brenner

- creative SB X-Fi XtremeGamer

- Lian Li 60in1 kortleser

- Lian Li PC6070BSCANDV2

- OCZ 600W "Evostream" psu

- MS Vista Home (32bit)

Hadde montert alt og skulle kjøre installasjon av Vista. Så stoppet maskinen under innlastingen av filer. Jeg entret BIOS, prøvde forskjellige settinger, men alltid det samme, maskinen haltet under lasting av filer. Tenkte kanskje det var harddisken, så jeg byttet den med en 500GB disk jeg hadde liggende. Samme resultat. Så gikk jeg inn og sjekket spenninger/temperaturer i BIOS. Alt så bra ut. Byttet tilbake til 750GB disken.

Lastet så ned og brente ut UBCD (ultimate boot cd) med en drøss med test-programmer. Kjørte hdd-test spesifikk for seagate. Ingen feil.

Kjørte "full system benchmark" testene som lå der. Ingen problem.

Så kjørte jeg Memtest86 (v3.30)... Etter ca 7-8min haltet maskinen igjen!

Jeg tok ut to minnebrikker (av de 4) og prøvde på ny. Nå la jeg merke til at BIOS defaultet til 5-5-5-18 i stedet for 5-5-5-12 som var settingen med 4 brikker. Hmm, snodig?

Prøvde å installere Vista, og det gikk smertefritt denne gangen. Altså virket maskinen å være stabil.

Entret BIOS med 2x1024 minne og endret til 5-5-5-12 som brikkene skal tåle. Kjørte Memtest86 på ny. Etter 30min har det enda ikke kommet feil.

Byttet de to minnebrikkene med de to andre og kjørte testen på ny.

Etter 1time og 10min... ingen feil.

Satte i alle fire minnebrikkene i forskjellige posisjoner enn hva de sto første gang og kjørte MemTest86. Etter 10min har jeg 1360 errors!

Rebootet og stilte opp til 5-5-5-18 for å se om det hjelper. Ny runde med MemTest. 16 feil etter få minutter.

Hva tror dere kan være feil? Bør jeg stille opp fra 5-5-5-12 til 5-5-5-18? Øke spenning til brikkene? (de er ganske så varme allerede nå, men...)

Skulle nå tro at mushkin brikker i 4GB-5-5-5-12 sett skulle takle standard innstillinger. Kan det være noe jeg bør bytte tilbake på garanti?

DrE

Lenke til kommentar

Prøver nå minimum 1pass i MemTest86v3.3 på hver brikke i spor "A1" for forhåpentligvis å luke ut en ustabil brikke.

Men så er det jo det at problemet kan være en annen plass også... Noen som har en idè om hvor det evt kan være?

DrE

Kommentar til oppsettet:

OCZ "Evostream" 600W er det mest bråkete psuet jeg har opplevd på ganske så lenge!

Overdøver alt annet, så jeg vet rett og slett ikke om skjermkortet eller hdd lager noe lyd :hmm:

Lenke til kommentar

Testet 1-Pass i hver minneslot også, uten problemer. Sjekket bios versjonen på hovedkortet. Det var 1101. Siste på web var 1305 og den og foregående versjon inneholdt i alt 21 feilfikser...

Flashet bios og stappet i alle fire minnebrikkene igjen. Kjørte så en time i Memtest-86 uten problemer!

JIPPI! Ny BIOS var det som skulle til!

DrE

Lenke til kommentar
Testet 1-Pass i hver minneslot også, uten problemer. Sjekket bios versjonen på hovedkortet. Det var 1101. Siste på web var 1305 og den og foregående versjon inneholdt i alt 21 feilfikser...

Flashet bios og stappet i alle fire minnebrikkene igjen. Kjørte så en time i Memtest-86 uten problemer!

JIPPI! Ny BIOS var det som skulle til!

DrE

9659937[/snapback]

Gratulerer at du klarte å fikse problemene i Vista ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...