p10 Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 (endret) Jeg var ute å fisket tidligere ikveld da noe rart skjedde. Var på tur tilbake til land og gikk på maks fart. Plutselig var det som om motoren hoppet ut av gir. Den ruset på turtallet, men ville ikke drive båten framover. Slo av på gassen, og oppdaget at motoren klarte å drive båten framover på tomgangsturtall, men med en gang jeg ga gass bare ruset motoren. På lavt turtall klarte jeg i gå inn til land. Motoren er en gammel Johnson 25hk fra slutten av 70-tallet (tror jeg, stammen er brun). Jeg trodde først at det var splinten i propellen som hadde gått av. Og demonterte derfor propellen for å bytte denne. Da jeg hadde demontert alt visste det seg at splinten var hel, så jeg satte derfor sammen alt igjen og testet motoren. Helt opp til halv gass gikk motoren normalt, men plutselig skjedde det samme igjen, og da ville den kun drive båten på tomgangsturtall. Stedet der det skjedde er det ganske sterk tidevannsstrøm (Rya utenfor Tromsø), og jeg gikk mot strømmen da det skjedde. Noen som har en formening om hva som kan være galt? Endret 29. juli 2007 av p10 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Dette har jeg opplevd med min gamle yamaha 20hk fra før 1980 et par ganger. Jeg tror det var brytepinnen som var trøbbelet, jeg husker ikke nøyaktig hva som var greia men jeg tror vi løste det til slutt. Skjedde for rundt 10 år siden så husker ikke nøyaktig . Men ganske skremmende opplevelse egentlig, sånn når motoren hopper rett av sånn uten videre. Lenke til kommentar
p10 Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 Dette har jeg opplevd med min gamle yamaha 20hk fra før 1980 et par ganger. Jeg tror det var brytepinnen som var trøbbelet, jeg husker ikke nøyaktig hva som var greia men jeg tror vi løste det til slutt. Skjedde for rundt 10 år siden så husker ikke nøyaktig . Men ganske skremmende opplevelse egentlig, sånn når motoren hopper rett av sånn uten videre. 9130430[/snapback] Okei, skal undersøke nærmere imorgen. Sjekket bare om den var gått av, og det var den ikke. Litt vanskelig å gjøre de store undersøkelsene når men henger utover et svaberg og holder seg fast i motorkåpa! Er litt bekymret for de tannhjulene og dreven som sitter lenger inn... håper det er noe enkelt (og billig) som er feil! Lenke til kommentar
LightSabre Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Det er sannsynligvis bare propellen som er for gammel/utslitt. Det er en gummi"dings" inni propellen som skal dempe rykket når du slår motoren i gir. Denne blir slitt og gummien morkner med årene og til slutt klarer den ikke å holde ordentlig tak på propellen når du gir mye gass, ved lave turtall er det som regel ikke noe problem. Tipper du kan kjøpe en ny propell og så er alt i orden. Lenke til kommentar
p10 Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2007 Det er sannsynligvis bare propellen som er for gammel/utslitt. Det er en gummi"dings" inni propellen som skal dempe rykket når du slår motoren i gir. Denne blir slitt og gummien morkner med årene og til slutt klarer den ikke å holde ordentlig tak på propellen når du gir mye gass, ved lave turtall er det som regel ikke noe problem. Tipper du kan kjøpe en ny propell og så er alt i orden. 9130965[/snapback] Utenfor propellen sitter det en slags "kopp" som er skrudd på akslingen som propellen sitter på og festet med en låsesplint. Mellom denne koppen og propellen er det en pakning. Den er helt ødelagt såg jeg igår. Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 (endret) sett motoren i gear, og så ta godt tak og se om du klare å dra rundt propellen. om så, er det gummi-huben som er løsna fra vulkaniseringa på splein-hylsa. løsning kjøp ny "visp" Såg først nå etter at jeg posta at du hadde funnet feilen Endret 24. juli 2007 av KenBjork Lenke til kommentar
p10 Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 Såg først nå etter at jeg posta at du hadde funnet feilen 9133469[/snapback] Vet ikke enda om det er den ødelagte pakningen som er årsaken til problemene... Skal undersøke propellen nærmere idag og se hva jeg finner ut! Lenke til kommentar
nordang Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Såg først nå etter at jeg posta at du hadde funnet feilen 9133469[/snapback] Vet ikke enda om det er den ødelagte pakningen som er årsaken til problemene... Skal undersøke propellen nærmere idag og se hva jeg finner ut! 9139283[/snapback] Det er bare å skifte propell. Den gamle kan ha fått seg en kakk og være skeiv. Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Det er sannsynligvis bare propellen som er for gammel/utslitt. Det er en gummi"dings" inni propellen som skal dempe rykket når du slår motoren i gir. Denne blir slitt og gummien morkner med årene og til slutt klarer den ikke å holde ordentlig tak på propellen når du gir mye gass, ved lave turtall er det som regel ikke noe problem. Tipper du kan kjøpe en ny propell og så er alt i orden. Regner med at dette er den gamle typen, uten eksos gjennom propellen og den har vel ikke denne gummihuben, da den har splint. Men husk, ikke kjør for mye selv på lavt turtall med ødlagt splint, da dette "gnager" på sporet til splinta, så det senere blir slerk når du får inn en ny splint og da vil den gå igjen.... Lenke til kommentar
p10 Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 Regner med at dette er den gamle typen, uten eksos gjennom propellen og den har vel ikke denne gummihuben, da den har splint. Men husk, ikke kjør for mye selv på lavt turtall med ødlagt splint, da dette "gnager" på sporet til splinta, så det senere blir slerk når du får inn en ny splint og da vil den gå igjen.... 9141481[/snapback] Den har ikke eksos gjennom propellen nei, og splinten var som sagt ikke ødelagt. Lenke til kommentar
p10 Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2007 Var innom forhandler idag og spurte etter en slik pakning som den som var ødelagt. Etter å ha studert div. dele-tegninger kom vi fram til at den pakningen ikke var original! Hvorfor den har blitt satt på, og hva slags funksjon den har vet jeg ikke. Dersom det ikke er den som har forrårsaket problemene, er jeg med andre ord tilbake til utgangspunktet! Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 sett motoren i gear, og så ta godt tak og se om du klare å dra rundt propellen. 9133469[/snapback] Se om du klarer å føle hva som slipper, men tror vel kanskje at det er inni gearet det er noe galt. Regelmessig oljeskift der? Skulle jeg hvertfall begynne å skrue noen så hadde jeg personlig tatt gearet først. Lenke til kommentar
p10 Skrevet 28. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2007 Har demontert propellhuset og sett på tannhjulene og gearsystemet. Alt ser bra ut der, har byttet propell, men har ikke fått testet det ut enda! Det er mye som tyder på at det var propellen som hadde tatt kveld! Vi får se når jeg får testkjørt! Lenke til kommentar
p10 Skrevet 29. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2007 Da har jeg vært ute og testet. Alt ser ut til å være i orden. Det var med andre ord propellen som var ødelagt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå