Gå til innhold

-Full rett til å kjempe mot norske soldater.

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

er du helt på jordet eller? Han har ikke oppfordret til noenting utenom å hente de norske soldatene hjem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dag reiste en venn av meg til Afghanistan, så når jeg leser noe slikt vet ikke om jeg skal bli sur eller direkte oppgitt over en slik holdning Torstein Dahle her har. Det er fredsbevarende styrker Norge sender til Afghanistan.

Flere av de som har vært i Afghanistan tidligere, av de jeg kjenner, føler de fleste at store deler av befolkningen er positive til dem. Noen av de ble faktisk invitert hjem til en familie på mat og drikke. De som går til angrep på fredsbevarende styrker er de samme som angriper sivil befolkningen.

Edit: formulering.

Endret av jvik
Lenke til kommentar
I dag reiste en venn av meg til Afghanistan, så når jeg leser noe slikt vet ikke om jeg skal bli sur eller direkte oppgitt over en slik holdning Torstein Dahle her har.

9134040[/snapback]

Hadde det vært min venn, ville jeg gjort alt for å fraråde ham til å dra. ;)

Lenke til kommentar
er du helt på jordet eller? Han har ikke oppfordret til noenting utenom å hente de norske soldatene hjem.

9134034[/snapback]

Han forsvarer afghanerenes rett til å angripe norske soldater, siden han ser på våre soldater som okkupanter, i strid med FN sitt syn på saken. Han har i mine øyne, gjort det samme som å oppfordre til motstand til ISAF, som igjen består av blant annet Norske Soldater.

Endret av langtongting
Lenke til kommentar

9134034[/snapback]

Han forsvarer afghanerenes rett til å angripe norske soldater, siden han ser på våre soldater som okkupanter, i strid med FN sitt syn på saken. Han har i mine øyne, gjort det samme som å oppfordre til motstand til IFAS, som igjen består av blant annet Norske Soldater.

9134136[/snapback]

Og din misforståelse av hans budskap er ikke drøyere enn å misforstå ditt utsagn som en direkte mordtrussel mot Dahle. Synes du at du skal bli straffet for det?

Lenke til kommentar

9134034[/snapback]

Han forsvarer afghanerenes rett til å angripe norske soldater, siden han ser på våre soldater som okkupanter, i strid med FN sitt syn på saken. Han har i mine øyne, gjort det samme som å oppfordre til motstand til IFAS, som igjen består av blant annet Norske Soldater.

9134136[/snapback]

Og din misforståelse av hans budskap er ikke drøyere enn å misforstå ditt utsagn som en direkte mordtrussel mot Dahle. Synes du at du skal bli straffet for det?

9134168[/snapback]

Hva er det du snakker om? Om han forsvarer drap på norske soldater i utlandet, så er det like forsavrlig av meg å anklage han for landsforæderi. Det er det jeg prøer å få frem. Så det var satt på spissen ja. jeg beklager om dette blir misforstått.

Ikke prøv å legg ordene i min munn. Hadde jeg ment det, hadde jeg skrevet det RETT ut. Jeg er imot Dødsstraff, som jeg ga utrykk for, enten det skjer her i USA eller noen andre plasser. Jeg har heller ikke noe personlig imot Torstein Dahle, men jeg er uenig i hans synspunkter.

Sakens kjerne og temaet for denne diskusjonen er Torstein Dahles sine uttalelser.

Det han sier, er å gå for langt. Han forsvarer angrep på norske styrker som er i Afghanistan med FN sitt mandat! Det er et overtramp!

La meg legge til at Torstein Dahle faktisk kom med denne uttalelsen før drapet på den Norske Soldaten ble kjent. Så jeg klandrer ikke Torstein Dahle for noe utsagn i forhold til den enkelt episoden.

Rett skal være rett.

Lenke til kommentar

Glemm soldaten i praksis. For all del, han har min respekt, og jeg syns synd på dem som har mistet sin kjære.

Likefult er det han som har tatt valget og reise ned, risikoen er der, akkurat som når vi fly, kjører bil, er på jobb osv.

På mange måter kan jeg forstå an noen afganere føler de er okkupert, kansje for de nettopp er det, i deres øyne. Mens andre er av en helt annen oppfatning, nemelig at dette er starten på en ny tid, med frihet, og demokrati.

I Norge har vi sluttet oss til denne kampen pga avtalene resulusjonen, og likens bånd vi har i FN, NATO mm.

Vi har valgt å støtte afganistan til å bli et fritt og selvstending land, uten hula hula minibosser i enhver krok. get over it!

Men ikke bland en soldats død, oppi om vi burde vert der eller ikke, for det har fint lite med saken å gjøre.

Å sammenligne Krigen i norge, med den der nede.... Ja hva skal man si? Noen må komme ned på landjorda. I den forstand at noen oppfatter det som okkupert, kan jeg være med på, og dermed sammenligne selve okkupasjonen. Men mål og mening er jo i beste mening, ivertfall sammenlignet med Hitler.

Å dem som oppfater dette som en okkupasjon er jo i utgangspungtet bad guys i afganistan, som ikke ønsker fred og demokrati+ pluss noen RV som lever på en annen planet.

Stå i media og sympatisere med opprørerene, jaja, kansje vi skulle hørt på ham, så hadde vi spart oss for ytringsfrihet og slike utspill.

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
Hva er det du snakker om? Om han forsvarer drap på norske soldater i utlandet, så er det like forsavrlig av meg å anklage han for landsforæderi. Det er det jeg prøer å få frem. Så det var satt på spissen ja. jeg beklager om dette blir misforstått.

Ikke prøv å legg ordene i min munn. Hadde jeg ment det, hadde jeg skrevet det RETT ut.

9134218[/snapback]

Ikke legg ord i munnen på Torstein Dahle. Hadde han ment det du misforstår ham som, hadde han sagt det RETT ut.

Lenke til kommentar
Han har i mine øyne, gjort det samme som å oppfordre til motstand til IFAS, som igjen består av blant annet Norske Soldater.

9134136[/snapback]

Snakk om å snu tingen på hodet. I motsettning til deg og endel andre her, vil Torstein Dahle faktisk spare norske soldaters liv ved å kreve at de blir hentet hjem, mens du/dere synes det er helt i orden at de ofrer livet der borte.

Lenke til kommentar

Ja, verden hadde vært et vidunderlig sted om vi alle hadde hatt en gjeng amerikanske og europeiske soldater som løp rundt i tettstedene våre mens de skøyt etter hunder og katter, heiste fremmede flagg og snakket et uforståelig språk.

IFASs jobb i Afghanistan burde ha vært å beskytte og bygge opp igjen afghanerenes samfunn, i stedet bevokter de de økonomiske verdiene til vestlige selskaper. Jeg forstår hvorfor mennesker som føler seg (og helt sikkert følte seg) undertrykket og forrått griper til vold.

Endret av CAT0
Lenke til kommentar
Han har i mine øyne, gjort det samme som å oppfordre til motstand til IFAS, som igjen består av blant annet Norske Soldater.

9134136[/snapback]

Snakk om å snu tingen på hodet. I motsettning til deg og endel andre her, vil Torstein Dahle faktisk spare norske soldaters liv ved å kreve at de blir hentet hjem, mens du/dere synes det er helt i orden at de ofrer livet der borte.

9134481[/snapback]

De reiser frivillig, ikke glem det!

Lenke til kommentar
Det er nok noen som gnir seg i hendene når de lykkes så bra å dele grupperinger i to. Splitt og hersk, en gammel taktikk  :p Mon tro om sannheten befinner seg langs en gylden middelvei i slike saker ...

9134587[/snapback]

Den gyldne middelvei må vel i dette tilfellet være å sende de politikkerne som er for tropper i Afghanistan og Irak ned der istedetfor troppene, så blir det to fluer i en smekk og alle blir glade.

:ph34r:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

9134136[/snapback]

9134481[/snapback]

De reiser frivillig, ikke glem det!

9134581[/snapback]

nja, frivillig som at 18 åringer blir frista med penger samtidig som informasjonen soldatene får om farer etc er lik null.

Lenke til kommentar

9134136[/snapback]

9134481[/snapback]

Slik at vi bare skal sitte her på vår fjellknaus i nord, spare oss selv mens noen faktiske prøver å hjelpe noen?

Lenke til kommentar

IFASs jobb i Afghanistan burde ha vært å beskytte og bygge opp igjen afghanerenes samfunn, i stedet bevokter de de økonomiske verdiene til vestlige selskaper. Jeg forstår hvorfor mennesker som føler seg (og helt sikkert følte seg) undertrykket og forrått griper til vold.

9134482[/snapback]

Det er dette som er ISAF sin oppgave (å beskytte sivile, deriblant hjelpeorganisasjonene).

Er folk også motstander av at Redd Barna, Røde Kors, Flyktninghjelpen osv er i Afghanistan? Vil man fraråde eventuelle venner som jobber for en humanitær hjelpeorganisasjon å reise ned der?

Jeg regner med at folk er inneforstått at slike organisasjoner er avhengig av beskyttelse, siden Taliban viser seg å ikke skille i sine angrep.

Jeg gjør også oppmerksom på at norske soldater er leger, rørleggere, ingeniører, sambandspersonell osv. Som Marit Nybakk påpekte, hadde situasjonen vært rolig kunne man sendt ned sivilie hjelpearbeidere, punktum. Nå er ikke det tilfellet og hjelpeorganisasjoner ber om flere soldater.

For de som ikke mener det er nordmenn sin jobb å hjelpe, så blir jo problemstillingen ikke-eksisterende. Men da spør jeg om hvorfor vi skal ignorere når noen blir utsatt for nød og forfølgelse. Evil is when good men do nothing.

Jeg håper for ordens skyld at sakligheten kan økes litt for en såpass seriøs tema kan ta seg opp igjen, nivået har dalt de siste par sidene etter at de første sidene bestod av mye reflektert og konstruktiv dialog.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

9134482[/snapback]

Det er dette som er ISAF sin oppgave (å beskytte sivile, deriblant hjelpeorganisasjonene).

Er folk også motstander av at Redd Barna, Røde Kors, Flyktninghjelpen osv er i Afghanistan? Vil man fraråde eventuelle venner som jobber for en humanitær hjelpeorganisasjon å reise ned der?

Jeg regner med at folk er inneforstått at slike organisasjoner er avhengig av beskyttelse, siden Taliban viser seg å ikke skille i sine angrep.

Jeg gjør også oppmerksom på at norske soldater er leger, rørleggere, ingeniører, sambandspersonell osv. Som Marit Nybakk påpekte, hadde situasjonen vært rolig kunne man sendt ned sivilie hjelpearbeidere, punktum. Nå er ikke det tilfellet og hjelpeorganisasjoner ber om flere soldater.

For de som ikke mener det er nordmenn sin jobb å hjelpe, så blir jo problemstillingen ikke-eksisterende. Men da spør jeg om hvorfor vi skal ignorere når noen blir utsatt for nød og forfølgelse. Evil is when good men do nothing.

Jeg håper for ordens skyld at sakligheten kan økes litt for en såpass seriøs tema kan ta seg opp igjen, nivået har dalt de siste par sidene etter at de første sidene bestod av mye reflektert og konstruktiv dialog.

9135082[/snapback]

Dette var meget godt formulert og utdyper ISAF sin oppgave meget bra.

Endret av langtongting
Lenke til kommentar

9134481[/snapback]

Dette vil i mine og mange andres øyne medføre at sivile afghanere må bøte prisen fordi vi ikke er villig til å hjelpe. Det var vi som gikk inn i Afghanistan og fjernet Taliban fra makten, det er vårt ansvar å rydde opp i dette og gi afghanske myndigheter den hjelp de måtte trenge for å bygge opp landet og for å sikre sivilbefolkningen.

Mennesker fra hele verden, både uniformert og i form av hjelpeorganisasjoner, reiser ned for å hjelpe et land i nød. Andre velger å sitte i Norge og si at vi ikke bør yte den hjelp og bistand både Afghanistan og FN ber om (som Rødt). Det er inhumant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...