Gå til innhold

23 års aldersgrense på førerkort? Hva syns du?


Anbefalte innlegg

moped om vinteren ... eg tryna 2 ganger på 1 vinter da jeg kjørte sånn susuki tx .... så nei, moped er såvisst ikke løsningen.

 

ikke brøytes det, eller strøs, eller saltes på landet ....

 

...hvorfor lirer jeg av meg dette? Dra til landet før du poster ... arg... bærumsosser på forum ...

9148115[/snapback]

Har vært på Bærum en gang til en onkel som leide leilighet der ett par år... Han er fra bygda oppi Gudbransdalen og har stort sett bodd på bygda.

Selv har bor jeg på bygda, bodde ett år i Trondheim sentrum...og to år i Kristiansund, rett utenfor sentrum. Ellers har jeg bodd på bygda.

Research my friend..

Kjørte også moped om vinteren, sånn Honda MTX. Ikke så egnet på glatt is, men stort sett gikk det greit. Eneste par gangene jeg veltet var når jeg lekte meg på vinterføre. Finnes piggdekk til moped vet du.

 

Hvor på landet bor du? Galdhøpiggen?

Vet for et faktum at langs veiene på bygdene så brøytes det. At det kanskje ikke saltes over alt er ikke bare negativt heller.

Men det kan nok være at du må måke veien opp gårdstunet ditt selv ja...men når du ikke gidder det, så kommer du ikke noe lengre med bil enn med moped. Faktisk, så lenge de verken brøyter, salter eller strør hos deg, så vil du komme mer fram med moped.

 

Hvorfor lirer jeg av meg dette? Ta en tur utendørs om vinteren før du poster.

Arg... Hvem ga bøndene nettilgang. Bare som reply på useriøst svar.

 

Er kjedelig og ikke kunne kjøre bil, hvis man bor et sted der kollektivtrafikken ikke akkurat er prioritert.

Jeg hadde neppe fått meg en jobb hvis jeg ikke kunne kjørt bil.

Og det gikk kun en buss til og fra skolen, og hvis man ikke rakk den, sleit man.

Og, en uerfaren sjåfør, er en uerfaren sjåfør, uansett alder.

 

Mye bedre å jobbe med holdningsbyggende tiltak, og å være flinkere til å luke ut de som ikke burde ha lappen.

 

Jeg kjører ikke spesielt stygt og er 19, men vet om flere på 22-23 som kjører som noen idioter. Alder har ikke alt å si!

 

En annen ting som er problemet når det kommer til unge og ulykker er de dårlige bilene vi er nødt til å kjøpe, siden det er så latterlig dyrt med skikkelige biler.

9148148[/snapback]

Woowoo....stopp en halv...

På tråden om rånerne, så slår de fast at de fleste av dere har biler som holder godt over gjennomsnittlig standard :!:

Men du har selvsagt rett. Jeg vet også av noen på 22-23 år som kjører idiot. Eneste jeg kan garantere, er at de kjørte ikke akkurat som noen engler når de var 18 heller. Du finner de som kjører idiot når de blir eldre enn det... men kurven er nok nedadgående.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser du glatt hopper over det mest vanlige trikset, nemlig å finne noen innen en radius på en mil som skal samme sted. Sykle til de, og sitte på.

Det går selvfølgelig an, men med mindre man har helt bestemt arbeidstider er dette mindre praktisk. Hva med de dagene jeg blir nødt til å sitte 15-20 minutter ekstra på jobben? Eller må jobbe 3 timer overtid?

Og forøvrig var billappen et krav når jeg søkte jobb, og flere kamerater har fått avslag som følge av at de ikke har lappen.

 

For min del var det vel i overkant av en mil til jobb. Å besøke venner som bor mer en 2 mil unna er neppe noe man MÅ gjøre hver eneste dag.

Selvfølgelig ikke noe man MÅ gjøre, det sa jeg ikke heller, jeg sa at det sosiale livet ville bli svært begrenset. Når jeg er ute med venner i helgene tar vi somregel ikke kvelden før i 3-4 tiden. Foreldrene mine hadde nok ikke kommet og hentet med på den tiden hver helg til jeg fylte 23, og skulle jeg syklet måtte jeg enten reist en time før eller fått en time mindre søvn. Heller ikke mye praktisk.

 

Det er liten tvil om at det er mer upraktisk å ikke ha muligheten til å kjøre. Men det er latterlig å framstille det som en umulighet, min familie bor langt ut på bygda, og vi hadde i lang tid bare en bil, og sånn var situasjonen for mange for noen år siden, og folk klarte seg når de måtte.

Igjen - jeg fremstiller det ikke som noen umulighet, selvfølgelig går det an å leve uten bil. Men det er såpass tungvindt at jeg helst vil slippe det.

"Sånn var situasjonen for mange for noen år siden"? Så ungdommer som fikk lappen pleide ikke kjøpe seg egen bil før i tiden? Jeg kjenner ihvertfall få fra foreldregenerasjonen som ikke kan fortelle om 18-års bilen sin.

 

Ellers er det viktig å huske på at biler er ganske farlige for andre i trafikken, mens mopeder sjeldent tar meg seg andre traffikanter i fallet.

Greit nok det, men hva hjelper det når dødsstatistikken er høyere for moped per kjørte kilometer enn for bil? Var ikke poenget å få ulykkes/dødsstatistikken ned?

Endret av cp-nilsen
Lenke til kommentar
Jeg ser du glatt hopper over det mest vanlige trikset, nemlig å finne noen innen en radius på en mil som skal samme sted. Sykle til de, og sitte på.

Det går selvfølgelig an, men med mindre man har helt bestemt arbeidstider er dette mindre praktisk. Hva med de dagene jeg blir nødt til å sitte 15-20 minutter ekstra på jobben? Eller må jobbe 3 timer overtid?

Og forøvrig var billappen et krav når jeg søkte jobb, og flere kamerater har fått avslag som følge av at de ikke har lappen.

 

For min del var det vel i overkant av en mil til jobb. Å besøke venner som bor mer en 2 mil unna er neppe noe man MÅ gjøre hver eneste dag.

Selvfølgelig ikke noe man MÅ gjøre, det sa jeg ikke heller, jeg sa at det sosiale livet ville bli svært begrenset. Når jeg er ute med venner i helgene tar vi somregel ikke kvelden før i 3-4 tiden. Foreldrene mine hadde nok ikke kommet og hentet med på den tiden hver helg til jeg fylte 23, og skulle jeg syklet måtte jeg enten reist en time før eller fått en time mindre søvn. Heller ikke mye praktisk.

 

Det er liten tvil om at det er mer upraktisk å ikke ha muligheten til å kjøre. Men det er latterlig å framstille det som en umulighet, min familie bor langt ut på bygda, og vi hadde i lang tid bare en bil, og sånn var situasjonen for mange for noen år siden, og folk klarte seg når de måtte.

Igjen - jeg fremstiller det ikke som noen umulighet, selvfølgelig går det an å leve uten bil. Men det er såpass tungvindt at jeg helst vil slippe det.

"Sånn var situasjonen for mange for noen år siden"? Så ungdommer som fikk lappen pleide ikke kjøpe seg egen bil før i tiden? Jeg kjenner ihvertfall få fra foreldregenerasjonen som ikke kan fortelle om 18-års bilen sin.

 

Ellers er det viktig å huske på at biler er ganske farlige for andre i trafikken, mens mopeder sjeldent tar meg seg andre traffikanter i fallet.

Greit nok det, men hva hjelper det når dødsstatistikken er høyere for moped per kjørte kilometer enn for bil? Var ikke poenget å få ulykkes/dødsstatistikken ned?

9158728[/snapback]

 

Noen jobber får man ikke når man ikke har bil, akkurat som man går glipp av en mengde jobber ved å ikke bo i oslo. Det er allikevel stort sett sånn at folk får seg jobb om de prøver. Jeg har aldri hatt en jobb der lappen har vært et krav.

 

Å ikke besøke de vennene som bor 2 mil+ hver eneste dag er ikke et svært begrenset sosialt liv, de aller færreste vil feks si å være ute med folk annehver dag er et "svært begrenset sosialt liv". Jeg synes du overdriver ulempene.

 

Jeg kjenner mange, og når jeg var "liten" var det mange som bare hadde en bil, dvs ikke nok til at alle med lappen kunne kjøre hele tiden.

 

Selvsagt hjelper det. Antall ulykker per millionkjørte kilomter tar bare hensyn til kjøretøyet den forulykkede oppholder seg i. Om en full trailersjåfør meier ned 10 mopedister, er det da mopedistene eller trailersjåføren vi må få av veien? Det er mopedistene sin ulykkesstatistikk som øker. Ikke trailersjåførene.

 

AtW

Lenke til kommentar
Noen jobber får man ikke når man ikke har bil, akkurat som man går glipp av en mengde jobber ved å ikke bo i oslo. Det er allikevel stort sett sånn at folk får seg jobb om de prøver. Jeg har aldri hatt en jobb der lappen har vært et krav.

Men igjen - dette vil føre til mindre utvalg av jobbtilbud, og på landet er utvalget gjerne begrenset fra før. Med andre ord risikerer jeg å måtte ta til takke med en "dårligere" jobb uten bil.

 

Å ikke besøke de vennene som bor 2 mil+ hver eneste dag er ikke et svært begrenset sosialt liv, de aller færreste vil feks si å være ute med folk annehver dag er et "svært begrenset sosialt liv". Jeg synes du overdriver ulempene.

Uansett kommer det ikke til å bli noen ulempe. Man vil ikke begynne å sykle og dermed besøke venner mindre fordi man ikke kan ta billappen. Folk vil kjøre moped, og dette fører til flere ulykker - uansett om det er mopedistens eller andres feil.

 

Selvsagt hjelper det. Antall ulykker per millionkjørte  kilomter tar bare hensyn til kjøretøyet den forulykkede oppholder seg i. Om en full trailersjåfør meier ned 10 mopedister, er det da mopedistene eller trailersjåføren vi må få av veien? Det er mopedistene sin ulykkesstatistikk som øker. Ikke trailersjåførene.

Og hva vil du frem til? Det kommer ikke til å bli mindre ulykker hvis alle kjører moped til de er 23. De værste billistene når du kjører moped er uansett folk i 40-årene. Vi som er unge husker hvordan det var å kjøre moped, og tar hensyn ved forbikjøringer. Det er ihvertfall min erfaring fra mopedtiden. De som tok stygge forbikjøringer var familiebiler, sletne 240er tok hensyn og ventet til strekninger der den kunne legge seg lenger enn 20 cm fra mopeden.

 

Forøvrig høres sammenligningen din veldig fristende ut. Selv om det er trailersjåførens feil at han meier ned 10 mopedister, hjelper ikke det de 20-årige mopedistene som ikke fikk ta billappen.

Lenke til kommentar
Noen jobber får man ikke når man ikke har bil, akkurat som man går glipp av en mengde jobber ved å ikke bo i oslo. Det er allikevel stort sett sånn at folk får seg jobb om de prøver. Jeg har aldri hatt en jobb der lappen har vært et krav.

Men igjen - dette vil føre til mindre utvalg av jobbtilbud, og på landet er utvalget gjerne begrenset fra før. Med andre ord risikerer jeg å måtte ta til takke med en "dårligere" jobb uten bil.

 

Å ikke besøke de vennene som bor 2 mil+ hver eneste dag er ikke et svært begrenset sosialt liv, de aller færreste vil feks si å være ute med folk annehver dag er et "svært begrenset sosialt liv". Jeg synes du overdriver ulempene.

Uansett kommer det ikke til å bli noen ulempe. Man vil ikke begynne å sykle og dermed besøke venner mindre fordi man ikke kan ta billappen. Folk vil kjøre moped, og dette fører til flere ulykker - uansett om det er mopedistens eller andres feil.

 

Selvsagt hjelper det. Antall ulykker per millionkjørte  kilomter tar bare hensyn til kjøretøyet den forulykkede oppholder seg i. Om en full trailersjåfør meier ned 10 mopedister, er det da mopedistene eller trailersjåføren vi må få av veien? Det er mopedistene sin ulykkesstatistikk som øker. Ikke trailersjåførene.

Og hva vil du frem til? Det kommer ikke til å bli mindre ulykker hvis alle kjører moped til de er 23. De værste billistene når du kjører moped er uansett folk i 40-årene. Vi som er unge husker hvordan det var å kjøre moped, og tar hensyn ved forbikjøringer. Det er ihvertfall min erfaring fra mopedtiden. De som tok stygge forbikjøringer var familiebiler, sletne 240er tok hensyn og ventet til strekninger der den kunne legge seg lenger enn 20 cm fra mopeden.

 

Forøvrig høres sammenligningen din veldig fristende ut. Selv om det er trailersjåførens feil at han meier ned 10 mopedister, hjelper ikke det de 20-årige mopedistene som ikke fikk ta billappen.

9166814[/snapback]

 

Ja, man får et dårlige utvalg, fordi noen jobber krever at man har lappen, man får også et dårligere utvalg fordi man bor på landet, man får også et dårligere utvalg fordi man ikke kan selge alkohol når man er under 18, betyr det at vi bør sette ned grensa for alkoholkjøp? Det er ulemper, men de er ikke enorme.

 

Ikke? De aller fleste jeg kjenner syklet mellom 16 og 18, og mange fram til de flyttet hjemmenifra også.

 

"Greit nok det, men hva hjelper det når dødsstatistikken er høyere for moped per kjørte kilometer enn for bil? Var ikke poenget å få ulykkes/dødsstatistikken ned?"

 

Dette vil jeg fram til, at det er flere ulykker for sjåførene per millionkjøte kilometer, betyr ikke med sikkerhet at ulykkestallene går ned om de går over til bil, det betyr ihvertfall ikke at de går ned like mye som forskjellen i denne statistikken alene tilsier. Nettopp fordi man lettere tar med seg andre når man har et større kjøretøy, ofr å ta et enkelt eksempel, om man i snitt drepte en fotgjenger per bilulykke der en i bilen døde, så hjelper det ikke ulykkesstatistikken noe, kontra at folk kjører mped der førere dør dobbelt så ofte, mens de aldre dreper fotgjengere.

 

Selv om det for de i traileren er tryggere å kjøre trailer enn bil, så betyr ikke det at det hadde vært færre dødsfall om alle hadde kjørt trailer.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ja, man får et dårlige utvalg, fordi noen jobber krever at man har lappen, man får også et dårligere utvalg fordi man bor på landet, man får også et dårligere utvalg fordi man ikke kan selge alkohol når man er under 18, betyr det at vi bør sette ned grensa for alkoholkjøp? Det er ulemper, men de er ikke enorme.

At det er få jobber på landet er ikke noe man lett kan gjøre noe med. Å bestemme aldersgrense på billappen er en "enkel" affære i forhold. Og man burde ikke sette ned grensen for alkoholkjøp nei. Når man er 18 er man myndig, og da burde man kunne kjøpe alkohol - OG kjøre bil.

 

Ikke? De aller fleste jeg kjenner syklet mellom 16 og 18, og mange fram til de flyttet hjemmenifra også.

Og dette var på landet? Dette får jeg ikke til å stemme, men jeg kan selvfølgelig ikke motbevise det :p Men det strider ihvertfall mot all min erfaring. Jeg kan uansett ikke se for meg at ungdommer som ønsker å ta billappen velger å sykle fremfor å kjøre moped hvis aldersgrensen settes opp til 23.

 

Dette vil jeg fram til, at det er flere ulykker for sjåførene per millionkjøte kilometer, betyr ikke med sikkerhet at ulykkestallene går ned om de går over til bil, det betyr ihvertfall ikke at de går ned like mye som forskjellen i denne statistikken alene tilsier. Nettopp fordi man lettere tar med seg andre når man har et større kjøretøy, ofr å ta et enkelt eksempel, om man i snitt drepte en fotgjenger per bilulykke der en i bilen døde, så hjelper det ikke ulykkesstatistikken noe, kontra at folk kjører mped der førere dør dobbelt så ofte, mens de aldre dreper fotgjengere.

 

Selv om det for de i traileren er tryggere å kjøre trailer enn bil, så betyr ikke det at det hadde vært færre dødsfall om alle hadde kjørt trailer.

Ok, jeg mener det ville blitt farligere om flere kjørte moped, men dette er selvfølgelig ikke noe vi kan vite sikkert.

Endret av cp-nilsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...