Gå til innhold

23 års aldersgrense på førerkort? Hva syns du?


Anbefalte innlegg

(Har ikke lest noen innlegg, så kan hende jeg sier noe som allerede er sagt)

 

Altså, grunnen til at unge mennesker topper ulykkesstatistikkene skyldes i stor grad uerfarenhet... Det sier jo seg selv at en som er 25, og har hatt lappen i 7 år er mer erfaren enn en som er 18 og har hatt den i 1 måned... Økes aldersgrensa til 23/25 vil jo disse menneskene toppe ulykkesstatistikkene... Ja, men da har de kunnet øvelseskjøre siden de var 16/18 tenker du sikkert.. Enig, det gir erfaring, men ikke på samme måte i det hele tatt... Det er først når du kommer ut i trafikken alene, og får kjenne litt på det at du virkelig lærer...

 

Leste også at noen mener det bør være forskjellig aldersgrense for jenter og gutter, hhv. 18 og 25 år... Det første som slår meg er HVA FAAN? Hvor er likestillinga? Alle kvinnfolk kjatrer om den (likestillinga) i et jævla kjør om dagen... Men den gjelder kanskje bare når kvinner nyter godt av det!?!

 

 

edit: leif... klokka er seint ;)

Endret av kakemonster7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt du kan tolke av statistikken, så finner du sikkert også at svært få av de som blir tatt med promille faktisk har kjørt ned noen... Er det et påskudd for å kunne kjøre med promille?

 

Det er fysisk beviselig at en med promille blir dårligere sjåfør. Uavhengig av alder, intelligens eller hva det nå skal være. Det er ikke beviselig at en 18 åring er en dårligere sjåfør enn en 23 åring. Alderen er ingen kvalifikasjon.

 

Det er faktisk merkbar forskjell på en 20-åring og en 18-åring når det gjelder modenhet også, så 20 år burde egentlig holde.

 

Etter fire års erfaring med å jobbe med og lede stort sett gutter i alderen 18-21 år så finner jeg denne forskjellen i modenhet forsvinnende liten.

 

En trist erfaring er også at 18 år gamle "idioter" forstatt er det ti år senere. Det virker som om det oftest må en ulykke til eller "smekk" for at denne gruppen menneske skal ta til vett. Ofte er ikke det nok heller.

 

Personlig er jeg 28 år i august og har enda ikke tatt lappen (ja, vet. Som familiefar er det merkelig). Nå anser jeg meg ikke som mindre ansvarsbevist nå enn for ti år siden. Men jeg har i løpet av de ti årene fått dårligere syn, hørsel og dårligere reaksjonsevne, ettersom jeg som 18 åring var i en meget god fysisk form. Personlig anser jeg det som større mulighet at jeg som 18-åring vil være en bedre sjåfør i starten, enn det jeg er nå. Faktorer som nok også vil kunne spille inn (bare for å illustrere de uendelig mengden variabler som oppstår når man opererer med noe så vagt som alder)

 

Snakker nå av personlig erfaring. For hva nå det er verdt. :)

Lenke til kommentar
Innlegget var nok litt overdrevent, men med et budskap i bunn.

ALLE jobbene jeg har hatt og søkt på, så har førerkort for bil vært et absolutt minstekrav.

Skal du kjøre en truck på et lager, taxi, trailer, lastebil, buss, servicebil osv osv så MÅ man ha førerkort for bil.

I distriktene så MÅ man i praksis også ha bil.

Det er jo ikke ALLE som skal jobbe på kontor med utmerket kollektivtilbud til og fra jobb....

Jeg vet også om mange som blir foreldre før de er 23, og det er jo greit å kunne kjøre til helsekontroller osv

 

Problemet er vel at alle er uerfarne den første tiden, og man får ikke mer erfaring ved å vente 5 år.

9136721[/snapback]

 

Man må ikke i praksis ha bil i distriktene, ihvertfall ikke når man er ung. Man overbeviser ikke ved å overdrive ulempene så voldsomt, selvsagt er det til dels vesentlig ulemper å ikke ha lappen når man bor "på landet", men det er ikke akkurat som om man utelukkes helt fra samfunnet.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Etter fire års erfaring med å jobbe med og lede stort sett gutter i alderen 18-21 år så finner jeg denne forskjellen i modenhet forsvinnende liten.

 

 

Personlig synes jeg det virker som hvilken livsfase man er i har mer å si enn akkurat alderen, det er ofte (forbløffende) lett å mer ke om folk nylig har flyttet hjemmenifra for første gang feks, mens selve alderen er vanskligere å merke.

 

AtW

Lenke til kommentar
...Skal du kjøre en truck på et lager...så MÅ man ha førerkort for bil...

9136721[/snapback]

 

Det medfører ikke riktighet. Man trenger ikke lappen for å kjøre truck (så lenge du ikke skal ut på offentlig vei).

 

Uansett... er enig med at det er et tullete forslag. Det er et slik "18-åringer er unge og dumme"-forslag, mens den største årsaken til ulykker er at folk er uerfarne når det kommer til bilkjøring. Man bør heller ha bedre, og helst lengre, trafikkopplæering i mine øyne. Da lengre tid med en kjørelærer forhåpentligvis hjelper på.

Lenke til kommentar
Man må ikke i praksis ha bil i distriktene, ihvertfall ikke når man er ung. Man overbeviser ikke ved å overdrive ulempene så voldsomt, selvsagt er det til dels vesentlig ulemper å ikke ha lappen når man bor "på landet", men det er ikke akkurat som om man utelukkes helt fra samfunnet.

Har du selv bodd på landet sier du kan si dette? Har man ikke bil selv er man ihvertfall avhengig av foreldre, eller evetuelt kjøre moped - som igjen er mer trafikkfarlig enn å kjøre bil. Dermed ville man enten blitt avhengig av foreldre til man er 23, eller kjøre moped - og dermed bidra til enda flere ulykker.

Lenke til kommentar

Jeg støtter ikke forslaget. Det er altfor mange 18-åringer som kjører trygt og fint til å kunne dra alle over en kam. Når man blir over 18 får man seg også ofte en jobb som er avhengig av sertifikatet, enten det er yrkessjåfør eller bare transport til og fra jobb. Det ville vært en stor knekk.

 

Jeg går heller for strengere håndheving av prikkene, lengre fengselsstraffer og strammere dyktighetssjekk av eldre mennesker. Halvblinde pensjonister kan være livsfarlige, eller de kan være så gode som hvem som helst, men det må sjekkes og gjøres noe med.

Lenke til kommentar
Man må ikke i praksis ha bil i distriktene, ihvertfall ikke når man er ung. Man overbeviser ikke ved å overdrive ulempene så voldsomt, selvsagt er det til dels vesentlig ulemper å ikke ha lappen når man bor "på landet", men det er ikke akkurat som om man utelukkes helt fra samfunnet.

Har du selv bodd på landet sier du kan si dette? Har man ikke bil selv er man ihvertfall avhengig av foreldre, eller evetuelt kjøre moped - som igjen er mer trafikkfarlig enn å kjøre bil. Dermed ville man enten blitt avhengig av foreldre til man er 23, eller kjøre moped - og dermed bidra til enda flere ulykker.

9140338[/snapback]

 

Ja, jeg bodde selv på landet til jeg begynte å studere. Ikke at det burde ha noe å si, folk kan fint vite ting om landlivet selv om de ikke har bodd på landet.

 

AtW

Lenke til kommentar

23 år? Hvorfor gi seg der? Hvorfor ikke 30? Eller 40? Hva med å gi menn og kvinner forskjellig aldersgrense på retten til å føre motorvogn, der kvinner får ta lappen når de er 20, så kan menn ta den når de er 25, siden forskning viser at kvinner er mer modne enn menn på samme alder. Eller kanskje vi bare forbyr trafikk først som sist, slik at vi kan skryte av å ha verdens sikreste veier, der ingen kan kjøre! Eller kanskje vi bare dropper hele greia, og lar det være slik det er?

 

Håper ikke noen fra Statens vegvesen leser dette. :ph34r:

Lenke til kommentar
Ja, jeg bodde selv på landet til jeg begynte å studere. Ikke at det burde ha noe å si, folk kan fint vite ting om landlivet selv om de ikke har bodd på landet.

Å studere (ihvertfall videregående) går somregel greit da det bare skal 3-4 stykker til før fylket er pliktig til å sette opp busstransport.

Men svært mange begynner å jobbe før de fyller 23. Hvordan skal de komme seg på jobb? Og hvordan fikset du det sosiale livet? Foreldre? Hadde de giddet å kjøre deg hver kveld frem til du fylte 23?

 

Men du har fremdeles ikke svart på hva du mener løsningen på landet er: Foreldre eller moped?

Lenke til kommentar
Ja, jeg bodde selv på landet til jeg begynte å studere. Ikke at det burde ha noe å si, folk kan fint vite ting om landlivet selv om de ikke har bodd på landet.

Å studere (ihvertfall videregående) går somregel greit da det bare skal 3-4 stykker til før fylket er pliktig til å sette opp busstransport.

Men svært mange begynner å jobbe før de fyller 23. Hvordan skal de komme seg på jobb? Og hvordan fikset du det sosiale livet? Foreldre? Hadde de giddet å kjøre deg hver kveld frem til du fylte 23?

 

Men du har fremdeles ikke svart på hva du mener løsningen på landet er: Foreldre eller moped?

9143694[/snapback]

 

Når jeg sier studere, så mener jeg universitetet. Når det gjelder jobbing, så er det sjeldent man er et så øde sted at det ikke går buss fra et sted som ikke er alt for langt unna en gang om morgenen og en gang om kvelden, ellers så har man mulighet for å sitte på med andre som skal på jobb. Personlig syklet jeg til jobb, og for å besøke venner.

 

AtW

Lenke til kommentar
Når det gjelder jobbing, så er det sjeldent man er et så øde sted at det ikke går buss fra et sted som ikke er alt for langt unna en gang om morgenen og en gang om kvelden, ellers så har man mulighet for å sitte på med andre som skal på jobb.

Den første bussen som går her på morgenen kommer tre kvarter for sent til jobb. Dette er selvfølgelig ikke tilfredsstillendee.

 

Personlig syklet jeg til jobb, og for å besøke venner.

Hva slags avstander var det her snakk om? For min del er det 2 mil hver vei til jobb, og 2 mil ++ til venner hver vei. Dette er vanlige avstander når man bor på landet. Sykler jeg 20km/t ville jeg da brukt 4 timer på sykkel hver dag, hvis jeg skulle på jobb og besøke venner. Jeg har ihvertfall bedre ting å bruke tiden min på.

 

Forøvrig syklet jeg samme avstand til jobb før jeg fikk billappen og mopeden var ødelagt en sommer. Da var jeg så sliten når jeg kom hjem fra jobb at jeg for det meste sov resten av dagen, noe jeg heller ikke er interessert i.

 

Jeg er ganske sikker på at å øke aldersgrensen til 25 ikke vil ha noen betydelig innvirkning på ulykker per kjørte kilometer (Selvfølgelig totalt sett da det vil bli færre kjørte kilometer totalt, men det er ikke relevant).

Og igjen - skal mopeder også forbys? Hvis ikke, hvordan skal dette få ned ulykkesstatestikkene, når risikoen er større for en mopedist enn for en billist?

Lenke til kommentar

Jeg kommer fra landet - kollektivt der suger, med mindre du jobber på en av de 2 store bedriftene, eller det som er betraktet som sentrum i kommunen, og du bor langs hovedårene. Da går det buss til kl8 skiftet, og buss hjem kl16 - utenom det så drit og dra.

 

Bil er nødvendig. Uten bil, så er du rett og slett ikke mobil og får gjort fint lite. Du går i tillegg glipp av mengder med jobbmuligheter.

 

Syns forslaget er håreisende. Diskriminerende mot menn er en ting, og basserer seg garantert på falske data. Men med slik anti-bilistregjering som vi har så er det ikke rart vi får slikt.

Forsikringsselkaper har sagt gang på gang at kvinner er ikke hakket bedre - og tror ikke de er dårlige på statistikk.

 

Sykkel? Man sykler ikke 2-3mil.

Lenke til kommentar
Jeg kommer fra landet - kollektivt der suger, med mindre du jobber på en av de 2 store bedriftene, eller det som er betraktet som sentrum i kommunen, og du bor langs hovedårene. Da går det buss til kl8 skiftet, og buss hjem kl16 - utenom det så drit og dra.

 

Bil er nødvendig. Uten bil, så er du rett og slett ikke mobil og får gjort fint lite. Du går i tillegg glipp av mengder med jobbmuligheter.

 

Syns forslaget er håreisende. Diskriminerende mot menn er en ting, og basserer seg garantert på falske data. Men med slik anti-bilistregjering som vi har så er det ikke rart vi får slikt.

Forsikringsselkaper har sagt gang på gang at kvinner er ikke hakket bedre - og tror ikke de er dårlige på statistikk.

 

Sykkel? Man sykler ikke 2-3mil.

9147894[/snapback]

Moped... Det finnes alltid alternativ vet du... :thumbup:

Lenke til kommentar

moped om vinteren ... eg tryna 2 ganger på 1 vinter da jeg kjørte sånn susuki tx .... så nei, moped er såvisst ikke løsningen.

 

ikke brøytes det, eller strøs, eller saltes på landet ....

 

...hvorfor lirer jeg av meg dette? Dra til landet før du poster ... arg... bærumsosser på forum ...

Lenke til kommentar

Er kjedelig og ikke kunne kjøre bil, hvis man bor et sted der kollektivtrafikken ikke akkurat er prioritert.

Jeg hadde neppe fått meg en jobb hvis jeg ikke kunne kjørt bil.

Og det gikk kun en buss til og fra skolen, og hvis man ikke rakk den, sleit man.

Og, en uerfaren sjåfør, er en uerfaren sjåfør, uansett alder.

 

Mye bedre å jobbe med holdningsbyggende tiltak, og å være flinkere til å luke ut de som ikke burde ha lappen.

 

Jeg kjører ikke spesielt stygt og er 19, men vet om flere på 22-23 som kjører som noen idioter. Alder har ikke alt å si!

 

En annen ting som er problemet når det kommer til unge og ulykker er de dårlige bilene vi er nødt til å kjøpe, siden det er så latterlig dyrt med skikkelige biler.

Endret av wrangler
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg bodde på landet før, da gikk bussene sjeldent men de kom og dro når de skulle.

Nå bor jeg sentralt, men kan ikke stole på at hverken tog eller buss kommer.

De få gangene jeg MÅ ta offentlig kommunikasjon så står jeg og tenker...jaja, kommer den i dag da? Blir spennende å se....

Det er jo heller ikke så populært å dukke opp 20-30-40 minutter for sent ganske ofte fordi bussen eller toget ikke gikk når det skulle denne dagen heller.

 

Årsaken til at unge er oftere innblandet i ulykker, skyldes selvsagt at de er mange mange ganger mer på veien enn de eldre.

en pensjonist som kjører 5000 km i året, og sjelden over 40 km/t er selvsagt ikke så ofte innblandet i ulyker som en 18 åring som kjører 50000 km i året, og ligger gjevnt mellom 80-100 km/t.

Felles for dem begge er at de påfører folk helseplager, pensjonisten ved at han ikke slipper folk forbi og 18 åringen fordi han kjører med andre sitt liv som innsats.

 

En veldig enkel løsning er å gjøre som mange bedrifter gjør med firmabilene sine.

Det innstalleres en boks som registrerer kjøremønster (brå oppbremsinger, kraftige akselelrasjoner, hastighet, vingling osv).

Hvis den blir lest av f.eks en gang i kvartalet og man har kjørt som et helvete, så kan man ilegges kjøreforbud i for eksempel 2 år.

DA luker man ut verstingene.

Så kan man jo gi en kasse øl til de som har greid å kjøre pent elelr finne en annen bonusordning etter modell av forsikringsselskapenes bonussystem.

For hvert år du kjører pent får du dekker 10 prosent av billånet eller noe lignende.

 

Herregud, det er da ikke vanskelig å finne enkle fungerende løsninger på dette?

Lenke til kommentar
Når det gjelder jobbing, så er det sjeldent man er et så øde sted at det ikke går buss fra et sted som ikke er alt for langt unna en gang om morgenen og en gang om kvelden, ellers så har man mulighet for å sitte på med andre som skal på jobb.

Den første bussen som går her på morgenen kommer tre kvarter for sent til jobb. Dette er selvfølgelig ikke tilfredsstillendee.

 

Personlig syklet jeg til jobb, og for å besøke venner.

Hva slags avstander var det her snakk om? For min del er det 2 mil hver vei til jobb, og 2 mil ++ til venner hver vei. Dette er vanlige avstander når man bor på landet. Sykler jeg 20km/t ville jeg da brukt 4 timer på sykkel hver dag, hvis jeg skulle på jobb og besøke venner. Jeg har ihvertfall bedre ting å bruke tiden min på.

 

Forøvrig syklet jeg samme avstand til jobb før jeg fikk billappen og mopeden var ødelagt en sommer. Da var jeg så sliten når jeg kom hjem fra jobb at jeg for det meste sov resten av dagen, noe jeg heller ikke er interessert i.

 

Jeg er ganske sikker på at å øke aldersgrensen til 25 ikke vil ha noen betydelig innvirkning på ulykker per kjørte kilometer (Selvfølgelig totalt sett da det vil bli færre kjørte kilometer totalt, men det er ikke relevant).

Og igjen - skal mopeder også forbys? Hvis ikke, hvordan skal dette få ned ulykkesstatestikkene, når risikoen er større for en mopedist enn for en billist?

9147686[/snapback]

 

Jeg ser du glatt hopper over det mest vanlige trikset, nemlig å finne noen innen en radius på en mil som skal samme sted. Sykle til de, og sitte på.

 

For min del var det vel i overkant av en mil til jobb. Å besøke venner som bor mer en 2 mil unna er neppe noe man MÅ gjøre hver eneste dag.

 

Det er liten tvil om at det er mer upraktisk å ikke ha muligheten til å kjøre. Men det er latterlig å framstille det som en umulighet, min familie bor langt ut på bygda, og vi hadde i lang tid bare en bil, og sånn var situasjonen for mange for noen år siden, og folk klarte seg når de måtte.

 

Ellers er det viktig å huske på at biler er ganske farlige for andre i trafikken, mens mopeder sjeldent tar meg seg andre traffikanter i fallet.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Årsaken til at unge er oftere innblandet i ulykker,  skyldes selvsagt at de er mange mange ganger mer på veien enn de eldre.

 

 

Du må gjerne påstå det er selvsagt, men ulykkesrisiko oppgies gjerne per millionkjørte kilometer, og den yngre garde scorer vesentlig dårligere her.

 

På generell basis: Jeg skjønner godt at folk ikke liker forslaget, jeg synes ikke det er så godt selv, men det er da vitterlig ikke nødvendig å overdrive ulempene opp i skyene, og å lukke øynene for det at det er flere ulykker per kjørte kilometer blant unge. Det eneste det forårsaker er å stille "deres" side i et dårligere lys.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...