Gå til innhold

23 års aldersgrense på førerkort? Hva syns du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er to gode grunner til at dette ikke bør gjennomføres.

 

- Erfaring er viktigere enn alder. Uansett hva aldersgrensen er må man alltid starte med null erfaring. Og ATWindsor - du sier de på 25 uten erfaring kjører bedre enn de på 18. Grunnen er jo rimelig opplagt. De typiske "råkjørerne" venter selvfølgelig ikke til de er 25 med å ta lappen. Det er jo helt innlysende.

 

- Hva vil alternativet for de under 23 bli? Mopeder og lettsykler såklart. Eller skal man heve aldersgrensen på dette også? Ser det for meg - 20-åringer som har kommet inn i fast jobb, med mye penger mellom hendene, og har råd til alt av trimdeler og eventuelle bøter. Tviler på at det blir tryggere enn å kjøre bil ;)

Lenke til kommentar

Har en fetter som nylig har ordnet seg lett-motorsykkel. Onkelen min sa noe som at mopedister må ligge helt til høyre i kjørefeltet ettersom alle skal forbi. Med en motorsykkel kan du ligge der du burde, nemlig mot midten av kjørefeltet. Aner ikke om det er noe relevant til det du spør om, men .. :p

 

Edit: Ble litt galt. Det gjaldt visst bare mopedister vil jeg tro. Husker ikke "sitatet". :)

Endret av vanedyret
Lenke til kommentar

Nja...mopedisten skal også ha korrekt sporvalg...som er identisk med både lett og tung motorsykkel...

 

Men de fleste mopedister vil så gjerne unngå å bli ett irritasjonsmoment i trafikken at de legger seg helt til høyre for å slippe forbi trafikk...trafikk som mer enn gjerne presser de i grøfta for å komme seg forbi til tross for møtende trafikk...

De bør ha litt å gå på dersom en billist blir for nærgående...

Lenke til kommentar
Stemmer det at det er større risiko tilknyttet å kjøre moped/lettmotorsykkel enn bil? Mener å ha lest dette en eller annen gang og det virker nå logisk.

9135605[/snapback]

Både moped, lett-mc, mellomtung mc og tung mc har større risiko tilknyttet seg i forhold til å kjøre bil...

Kanskje ikke i den grad mopeden hvis den føres på lovlig vis, da farten ikke skal overstige 45km/t...

Lenke til kommentar
Stemmer det at det er større risiko tilknyttet å kjøre moped/lettmotorsykkel enn bil? Mener å ha lest dette en eller annen gang og det virker nå logisk.

9135605[/snapback]

 

Det stemmer, alle tohjulinger har en større risiko (per millionkjørte kilometer, som er den vanlige måten å oppgi det på), moped er mer risikabelt en tung MC, og sykkel er vel enda mer risikabelt enn moped igjen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er to gode grunner til at dette ikke bør gjennomføres.

 

- Erfaring er viktigere enn alder. Uansett hva aldersgrensen er må man alltid starte med null erfaring. Og ATWindsor - du sier de på 25 uten erfaring kjører bedre enn de på 18. Grunnen er jo rimelig opplagt. De typiske "råkjørerne" venter selvfølgelig ikke til de er 25 med å ta lappen. Det er jo helt innlysende.

 

Desverre er det ikke så opplagt som du skisserer, selv om det åpenbart spiller inn. Disse tingene oppgies gjerne per millionkjørte kilometer, og ikke "per person", og som du selv sier, så spiller erfaring inn, en person som er lite opptatt av bil (les 25-åringen) har også gjerne mindre erfaring (dvs antall kjørte kilometer), per år de har hatt lappen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Uansett om en fersk sjåfør er 10 eller 40 år vil jo alltid vi mennesker prøve å tøye grenser.

Vi gjør det tilogmed rett etter vi er født, det er slik vi lærer hva som er rett og galt :roll:

 

Derfor er jeg for at grensen burde holde seg der den er eller senkes (holder en knapp på at den kan være slik den er).

 

Selv om det er noen som går ut og råkjører gjør jo ikke alle det :whistle:

Lenke til kommentar

Jeg synes det burde vaere flere baner, sa ungdommen kunne fa kjort seg pa. Det er goy a kjore fort, men det er ikke goy a krasje.

 

I USA er jo aldersgrensen for bil 16, og der er jo alt fryd og gammen. Foruten hun 11 arige jenten som kjorte i 170km/h i fylla.. :p

Lenke til kommentar
Jeg synes det burde vaere flere baner, sa ungdommen kunne fa kjort seg pa. Det er goy a kjore fort, men det er ikke goy a krasje.

 

I USA er jo aldersgrensen for bil 16, og der er jo alt fryd og gammen. Foruten hun 11 arige jenten som kjorte i 170km/h i fylla.. :p

9136051[/snapback]

 

"Fryd og gammen" sånn rent bortsett ifra at det dør 40-50 000 mennesker i trafikken årlig. Dvs ca dobbelt så mange per innbygger som her til lands. (nå er det mange ting som spiller inn da, så det er ikke nødvendigvis alderen som gjør dette, men fryd og gammen vil jeg ikke si det er)

 

AtW

Lenke til kommentar

Det bør være opp til fagpersonene å avgjøre om noen er kvalifisert til å kjøre bil eller ikke. Med fagpersoner mener jeg kjørelærere og Statens vegvesen.

 

Det er et faktum at det finnes flere 18 åringer som er kvalifiserte sjåfører. La de som har kompetansen foreta en vurdering av de som ønsker sertifikat og avgjøre om vedkommende er skikket eller ikke.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Innlegget var nok litt overdrevent, men med et budskap i bunn.

ALLE jobbene jeg har hatt og søkt på, så har førerkort for bil vært et absolutt minstekrav.

Skal du kjøre en truck på et lager, taxi, trailer, lastebil, buss, servicebil osv osv så MÅ man ha førerkort for bil.

I distriktene så MÅ man i praksis også ha bil.

Det er jo ikke ALLE som skal jobbe på kontor med utmerket kollektivtilbud til og fra jobb....

Jeg vet også om mange som blir foreldre før de er 23, og det er jo greit å kunne kjøre til helsekontroller osv

 

Problemet er vel at alle er uerfarne den første tiden, og man får ikke mer erfaring ved å vente 5 år.

Lenke til kommentar
La de som har kompetansen foreta en vurdering av de som ønsker sertifikat og avgjøre om vedkommende er skikket eller ikke.

9136647[/snapback]

Full psykologsik profil fra statsautorisert psykolog/psykiater leveres med søknad til oppkjøring? Kjørelærere og sensor er nok neppe kvalifiserte til å avgjøre om en person kommer til å kjøre fornuftig når han kan kjøre bil på egen hånd.
Lenke til kommentar
La de som har kompetansen foreta en vurdering av de som ønsker sertifikat og avgjøre om vedkommende er skikket eller ikke.

9136647[/snapback]

Full psykologsik profil fra statsautorisert psykolog/psykiater leveres med søknad til oppkjøring? Kjørelærere og sensor er nok neppe kvalifiserte til å avgjøre om en person kommer til å kjøre fornuftig når han kan kjøre bil på egen hånd.

9136778[/snapback]

 

Dette er, såvidt jeg kan tolke av statistikken, et heller lite problem og det er en liten gruppe av 18 åringene som ikke har den nødvendige fornuften/modenheten.

 

Å nekte 18-23 åringer å kjøre bil vil gi dem en ulempe i jobbsituasjon(og også være til hinder for næringslivet) og det vil ramme unge barnefamilier.

 

Det er ekstremt å la råtne epler diktere frem politikk som fratar en haug med friske epler en rettighet man er kvalifisert til.

Lenke til kommentar
Det er ekstremt å la råtne epler diktere frem politikk som fratar en haug med friske epler en rettighet man er kvalifisert til.

9136829[/snapback]

Da er vi enige. Jeg oppfattet det slik at du ville vurdere om en var mentalt skikket til å kjøre bil i en alder av 18. Ferdighetsvurdering med kjørelærer/sensor har vi jo allerede i dag.
Lenke til kommentar
Da er vi enige. Jeg oppfattet det slik at du ville vurdere om en var mentalt skikket til å kjøre bil i en alder av 18. Ferdighetsvurdering med kjørelærer/sensor har vi jo allerede i dag.

9136930[/snapback]

 

Nei, jeg er generelt sett ingen tilhenger av aldersgrenser i de fleste tilfeller. Om "ekspertisen" mener noen er skikket til å kjøre bil, så bør det være gjeldende.

Lenke til kommentar
Dette er, såvidt jeg kan tolke av statistikken, et heller lite problem og det er en liten gruppe av 18 åringene som ikke har den nødvendige fornuften/modenheten.

 

Å nekte 18-23 åringer å kjøre bil vil gi dem en ulempe i jobbsituasjon(og også være til hinder for næringslivet) og det vil ramme unge barnefamilier.

 

Det er ekstremt å la råtne epler diktere frem politikk som fratar en haug med friske epler en rettighet man er kvalifisert til.

9136829[/snapback]

Såvidt du kan tolke av statistikken, så finner du sikkert også at svært få av de som blir tatt med promille faktisk har kjørt ned noen... Er det et påskudd for å kunne kjøre med promille?

 

Så vidt jeg kan tolke av erfaring, og da inkluderer jeg mine egne erfaringer både fra meg selv og alle de jeg kjente på min alder, så er det en stor gruppe av 18 åringene som ikke har den nødvendige foruften/modenheten.

 

Å narre en trafikkopplæringspsykolog til å tro at du er moden nok er en ganske grei sak... det egentlig akkurat det samme som du gjør til sensor når du kjører opp. Viser at du kan og er skikket til å kjøre bil...så når lappen er sikret, så er det ikke så farlig lengre.

Hva slags kompetanse skulle en slik ekspertise inneha som skal vurdere mentalt om en en tenåring ikke kommer til å kjøre langt utover sine ferdigheter?

 

Er stor tilhenger av aldersgrenser, selv om jeg ikke nødvendigvis mener 23 år er den rette veien å gå.

 

Et alternativ:

 

16 år: Moped & traktor. Traktor kun utenfor offentlig vei.

18 år: Traktor offentlig vei, mc klasse A1

20 år: Bil, mellomklasse mc, buss, trailer og slik...

23 år: Tung mc.

 

Prøvetid til fylte 25 år eller minst 3 år etter bestått førerprøve.

4 prikker for å miste lappen under prøvetiden.

Miste lappen under prøvetid medfører at hele oppkjøringen må tas på nytt. Ink. teori.

 

Det er faktisk merkbar forskjell på en 20-åring og en 18-åring når det gjelder modenhet også, så 20 år burde egentlig holde.

Endret av Griffin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...