ATWindsor Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Når man begynner å tenke etter, så har jo forslaget noen artige konsekvenser: 1 -Svært mange jobber krever sertifikat, så hvis man ikke får sertifikat før man er 23 så får man heller ikke jobb før man er 23. Da vil man ha en gyldig grunn til å gå på sosialen fra man er ihvertfall 18-23. 2 -Hvis man er blandt de få som tross alt får jobb, så vil man tjene mer som 23 åring enn som 18 åring. Derfor vil man ha råd til å kjøpe en enda råere verstingbil. I kombinasjon med at man er sprengkåt på å kjøre etter å ha ventet i så mange år vil mange gå fullstendig bananas. 3 -Man kan ruse seg enda mer, siden man kan drite i å tenke på hvem som skal kjøre og man heller ikke trenger å stå opp for å gå på jobben 4 -Man vil få en gjeng 100% tiltaksløse ungdommer på 23 år med null arbeiderfaring, null tiltakslyst og null respekt for de eldre...herlig! 5 -De fleste ungdommer fil være rundt 30 før de får fagbrev, som også er en mer og mer viktig forutsetning for å få jobb. Prøver man seg frem så er man kanskje nærmere 35 før noen får sitt første fagbrev, da er det kun litt over 20 år til man kan bli pensjonist. En jente som tar ut maks fødselspermisjon og presser ut 4-5 unger, er da nede i under 15 år som fagarbeider. Med en dyktig fagforening og litt kreativ innsatt, ett jobbskifte i ny og ne...og vips, så kan man suse gjennom hele livet UTEN å være fagarbeider i noe som helst. 6 -Sakl man gjøre dette skikkelig, så bør man ta det HELT ut og sette grensa til 50 år isteden, og la det gjelde enhver form for førerkort og førerbevis. La distriktsnorge stoppe HELT opp, legg ned ALLE arbeidsplasser, og legg tilslutt ned norge. Vil sistemann slukke lyset? 9132904[/snapback] Jeg vet ikke helt om det skal være en vits eller ikke det innlegget ditt, men om det ikke er det, så er jo konsekvensene du skisserer ekstremt overdrevne, man får seg lett jobb uten bil eller sertfikat. Jeg kjenner faktisk ingen som ikke jobbet før de fikk det. AtW Lenke til kommentar
Pels Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Dette vil bare forskyve problemet. Alle må begynne en eller annen gang og man er ikke mer moden til å kjøre bil når man er litt eldre. Kanskje man tar mer ansvar men dette har vel å gjøre med selve opplæringen. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Det vil kanskje gi råkjørerne et 5 år lengre liv, men jeg tror ikke man oppnår noe annet positivt enn det. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Dette vil bare forskyve problemet. Alle må begynne en eller annen gang og man er ikke mer moden til å kjøre bil når man er litt eldre. Kanskje man tar mer ansvar men dette har vel å gjøre med selve opplæringen. 9132979[/snapback] Jo, det er man. Folk som er eldre kjører bedre selv om de har hatt lappen like lenge. AtW Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Dette vil bare forskyve problemet. Alle må begynne en eller annen gang og man er ikke mer moden til å kjøre bil når man er litt eldre. Kanskje man tar mer ansvar men dette har vel å gjøre med selve opplæringen. 9132979[/snapback] Jo, det er man. Folk som er eldre kjører bedre selv om de har hatt lappen like lenge. AtW 9132997[/snapback] Ikke som regel, men det kan nok hende ja. Men å sette aldersgrensen for førerkort klasse B til 23 år vil medføre mange ulemper også. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Ikke som regel, men det kan nok hende ja. Men å sette aldersgrensen for førerkort klasse B til 23 år vil medføre mange ulemper også. 9133036[/snapback] I snitt er det slik. Og ja, å sette opp grensen har ulemper også. AtW Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Jobber deltid i butikk, sommerjobb. Da jeg satt på bussen med 4 andre på vei hjem, fra jobb altså var det kun meg som hadde førertkortet. Alderen var i snitt mye høyere enn 23. Så helt ærlig, ikke bland jobb-muligheter inn i dette. Lenke til kommentar
Core-1 Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Dette syns jeg er VELDIG bra! Ola og Kari Nordann kan IKKE kjøre bil! syns også at det skulle være en toppgrense og( vet ikke hvor mange ganger vi nesten har blitt påkjørt av eldre.....) hva grunnen til dette er, er sikkert delt på meninger, men jeg mener at de rett og slett er for gamle...... Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Dette syns jeg er VELDIG bra! Ola og Kari Nordann kan IKKE kjøre bil! syns også at det skulle være en toppgrense og( vet ikke hvor mange ganger vi nesten har blitt påkjørt av eldre.....) hva grunnen til dette er, er sikkert delt på meninger, men jeg mener at de rett og slett er for gamle...... 9133114[/snapback] Heller toppgrense ja... Lå bak et gammelt ektepar forleden. lå 40km/t i 60 og kjørte på feil side av midtrabat når de skulle inn til venste. De er jo ikke helt våkne. Burde egentlig anmeldt gammærn Lenke til kommentar
Sidemaal Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Jobber deltid i butikk, sommerjobb. Da jeg satt på bussen med 4 andre på vei hjem, fra jobb altså var det kun meg som hadde førertkortet. Alderen var i snitt mye høyere enn 23. Så helt ærlig, ikke bland jobb-muligheter inn i dette. 9133077[/snapback] Men så har vi jo Arbeid som trailersjåfør, taxisjåfør og bonder. (Traktor) Fetteren til en venn av meg er 18, og starta med en gang som trailersjåfør. Det jeg prøver å si er at man kan også blande jobb-muligheter inn i dette. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Jo, det er man. Folk som er eldre kjører bedre selv om de har hatt lappen like lenge. AtW 9132997[/snapback] Har du noen tall som viser hvor stor denne forskjellen faktisk utgjør. Er den stor, liten, marginal? Av ti ulykker som forekommer med en 18 åring bak rattet, hvor mange ulykker forekommer når en 23 åring (som har hatt sertifikatet under et år) sitter bak rattet. For sammenligningens grunn. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Trur det blir et helvete... Transportfirmaene skriker etter sjofører. Flere kamerater av meg fikk jobb som lastebilsjofør med engang de fyllte 21 og fikk lastebillappen. Dette er bare en nytt hinder for industrinorge. Flytte grensa vil ikke hjelpe noe. Det er ikke alderen som sier noe om statestikken. Den er egentlig veldig BS, hadde de derimot tatt statistikk besert på personenes tilhørlighet (miljø), kjønn, alder, X antall km / ulykker etc så hadde det ikke vært så ille. Selv så er jeg en bilentuiast. Legger godt og vel 20.000 - 30.000 km i året bak meg. Sannsynligheten for at jeg smeller enn en som kjører 8000km bare er stor. Selv har jeg hatt lappen siden jeg fylte 18 år (1999). det vil si at jeg har hatt lappen i 8 år. I 8 år så har jeg vært i 4 ulykker/skader. - Russebil rygget i bilen min (parkert) - Jeg og tankbil mistet veigrep i snøstorm og begge skled over i motsatt felt. Delskyld, ingen personskader heldigvis. - Blitt påkjørt av lokallegen i byen (han overholdt ikke vikepliken). - Tatt et rådyr som hoppet ut i veien en skummringsmorgen kl 0630 på vei til jobb. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Jo, det er man. Folk som er eldre kjører bedre selv om de har hatt lappen like lenge. AtW 9132997[/snapback] Har du noen tall som viser hvor stor denne forskjellen faktisk utgjør. Er den stor, liten, marginal? Av ti ulykker som forekommer med en 18 åring bak rattet, hvor mange ulykker forekommer når en 23 åring (som har hatt sertifikatet under et år) sitter bak rattet. For sammenligningens grunn. 9133192[/snapback] Desverre er det bare noe jeg har lest for en tid tilbake, og således tar fra hukommelsen, men jeg skal se om jeg klarer å grave opp noe informasjon som er justert for erfaring. AtW Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Det er jo en gang slik at de fem årene mellom 18 og 23 år er svært lett å merke. Noen klarer selvsagt ikke modnes noe utover 16 1/2 år, men dette kan ikke legges til grunn. Tror faktisk at det ville ha redusert mange ulykker da en 23 åring er uansett hvordan du snur og vender på det mer moden enn da han/hun var 18. Skal vi starte med øvelseskjøring tidligere som noen foreslo, så bør dette være forbeholdt lukket bane. 15 åringer er ikke egnet til å føre biler ute i trafikken. 16 åringer er det heller forsåvidt ikke, det er lett å se når en treffer på de i trafikken. Men leste et innlegg et sted hvor en foreslo lengre prøvetid og hardere straff for å bli tatt. La oss si de første 3-5 årene er prøvetid hvorpå 4 prikker i stedet for 8 medfører at du mister lappen. Og mister du lappen, så må du åkke som kjøre opp igjen tidligst ved fylte 25 år, eller X antall år sperretid...og all oppkjøring (langkjøring, glattkjøring, mørkekjøring, teori m.m) måtte tas opp igjen. Da får 18 åringene i allefall muligheten til å vise at de er moden nok til lappen... Så har de valget om de vil leke bajas et par måneder og risikere å måtte vente mange år... Det er jo ikke akkurat så veldig strengt heller... Selv har jeg kjørt nå i 11 år, men aldri fått en prikk eller bot annet enn en parkeringsbot da jeg faktisk glemte å betale parkeringsavgift... Lenke til kommentar
Sidemaal Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Trur det blir et helvete... Transportfirmaene skriker etter sjofører. Flere kamerater av meg fikk jobb som lastebilsjofør med engang de fyllte 21 og fikk lastebillappen. 9133289[/snapback] Men vi kunne lagt til unntak for folk som MÅ ha lappen for å jobbe da. For eksempel om man skal bli taxi-kjører så får man lov til å ta lappen litt før grensa, så grensa gjelder for de som kan ta buss eller noe. Men da har vi et problem for de som bor på landet, og har pendlerjobb e.l. Hvis det ikke går buss så altfor ofte. Lenke til kommentar
vanedyret Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Svarer til 23 års aldersgrense på førerkort? Hva syns du? NEI! Men kanskje vi kan gjøre som med moped og motorsykkel dersom dette problemet er så viktig å gjøre noe med. Så har de ikke annet valg enn å gjøre som lastebiler og biler m/tilhenger burde gjøre, aldri passere 80 på speedometeret. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Men vi kunne lagt til unntak for folk som MÅ ha lappen for å jobbe da. For eksempel om man skal bli taxi-kjører så får man lov til å ta lappen litt før grensa, så grensa gjelder for de som kan ta buss eller noe. Men da har vi et problem for de som bor på landet, og har pendlerjobb e.l. Hvis det ikke går buss så altfor ofte. 9134761[/snapback] Dette vil jo bli problematisk å kontrollere. Hvor lenge må man være taxisjåfør? Tror du ikke noen sier de skal bli taxisjåfør kun for å få lappen tidligere? Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 For et pyse samfunn vi lever i. Er ikke så vannvittig mange trafikk ulykker som skjer i norge. Er en del og det er selfølgelig kipt for det som opplever de. Men det er faktisk en stor risiko ved å leve. Folk dauer i alle slags ulykker over alt. Begynner å bli mektig iritert på alt slags mulige tiltak folk kommer med for å gjøre verden sikrere. Snart lever vi vell inni ver vår skumball med al næring intravinøst... eller nei det var kanskje veldig på spissen. Men poenget er der. Kom på ene sangen til vinskvetten: "Da neste bere flaks om besten leve te han dør" Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Det er andre tiltak man bør sette i verk før man hever aldersgrensen. Høyere veistandard burde være det første. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Høyere veistandard hadde vært vel og bra, men det endrer ikke det faktum at 18-åringer som regel har alt for stor tro på egne ferdigheter og liker å vise fram de ferdighetene de ikke har... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå