larseer83 Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 (endret) Leste en liten artikkel der det diskuteres å øke grensen for å kjøre opp til 23 eller 25 år. Tviler litt på at de kommer til å få gjennomslag for dette. Ikke minst at ungdom som gleder seg til å få lappen kommer til å lage store demonstrasjoner! Men det er vel ikke for å være slem dette vurderes, ungdom har jo statistisk sett ikke akkurat bevist at de er gode sjåfører? Eller stemmer ikke statistikken?? Hva syns dere? Endret 23. juli 2007 av AudiPowha Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 "1840"-statistikken stemmer helt sikkert, men tipper den vil bli kalt for "2340"-statistikken hvis dette får gjennombrudd. Klart de ferske kjører som noen tullingen, men ser ikke for meg at dette blir noe redusert bare fordi de ferske er 5 år eldre. Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Samme problemet vil jo oppstå, erfaring tar tid uansett hvor gammel man er når man starter på lappen. Men så har vi sånne "fjortis" gatebilmiljø, hvor det handler om å råne. Ut og råne, ja, så gøy vi skal ha det. Gamle biler, dette er ikke kremen av samfunnet og de kjører SVIN. Hvis jeg føler at jeg livet mitt står i fare, kan jeg da ligge meg på hjul etter dem å ringe politiet. Tror jeg skal starte å anmelde disse småtjentene. REGNR xxx 2282 done. Sinnsykt harry, nei, med dette støtter jeg å heve aldersgrensen. Lenke til kommentar
larseer83 Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 Men veit noen åssn det er i USA f.eks der man får lappen når man er 16?? Er det statistisk bevist at ungdom står for flest ulykker der? Eller er det bare ungdom "her oppe" som er "villmenn" ? Er 24 år selv og har føler jeg har kjørt ifra meg.... skal ikke hardnakket påstå at jeg har vært snill bak rattet, og kunne godt ha vært en del av denne statistikken... Lenke til kommentar
Neptun_ Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Hvis politikere ønsker rasende, steinkastende ungdom og brennende biler i Oslos gater så... Hvordan mener så Dagfinn Moe at de mange ungdommer som er avhengig av bilen skal komme seg på jobb? Kjøre moped og lettsykler? Tror Moe at dette vil hjelpe på statistikkene, særs på vinterføre? Dette kaller jeg visjon deluxe, en så høy aldersgrense vil ihvertfall ikke bli innført med det første (tør ikke si aldri). Nullvisjonen, er etter min mening uoppnåelig med dagens kjøretøy. Tiltakene som har blitt satt igang, er helt klart til hjelp, og jeg støtter de fullt. Livene de redder er uvurdelige, men folk vil alltid krasje overalt i verden. Et så radikalt tiltak som Moe foreslår ville sannsynligvis økt utvandringen til naboland med en god del prosent. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Statistisk sett så blir det vel færre ulykker jo mer erfaring man har (for så å øke igjen når man blir eldre og sansene svekkes). Derfor er det ikke unormalt at ulykkene oftere hender med yngre sjåfører, ettersom man har mindre erfaring med å kjøre bil. Ved å endre til 23 år vil man stort sett kun forflytte grafen med fem år, det vil altså bli en stor økning i ulykker for 23-åringer. En slik heving i aldersgrensen kan nok luke vekk de individer som er uansvarlige som 18-åring, men som modnes i løpet av fem år, men jeg er i tvil på hvor stor andel det faktisk er snakk om her. I tillegg anser jeg de fleste 18 åringer som skikket til å kjøre bil. Støtter derfor ikke forslaget om å heve aldersgrensen. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Fikk ikke bil før jeg var 22 og kjørte da som en idiot. Utrolig at jeg ikke hadde en eneste ulykke. Tror det beste vi kan gjøre er å håndheve prikksystemet. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Ser at andre har vært ute i media i dag med forslag om begrenset førerkort de første årene. Det kunne kanskje vært en idé, da kan ungdommen få erfaring i tryggere rammer enn i dag. Lenke til kommentar
larseer83 Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 Personlig syns jeg veldig synd på familie og pårørende til eventuelle offer i f.eks trafikkulykker o.l hvis man skal se på det fra den siden. Å ikke minst den som forutsaker ulykken så sant han eller hun er i live. Jeg er litt for og imot å heve aldersgrensen på å ta førerkortet, kanskje fordi det ikke angår meg siden jeg har hatt førerkort fra jeg fyllte 18 år, men ser jo ofte det tragiske utfallet noen situasjoner der ungdom er innblandet pga ren idioti bak rattet. Jeg har heller ikke vært noen engel i 99% av mine tokter som billist det skal jeg innrømme. For et par år siden da endel kompiser av meg kjørte av veien og traff både fjellvegger å autovern (de slapp billig unna) gikk det opp et lys og jeg tenkte mer på de som var glade i meg og brydde seg om meg enn å prøve å være tøff å få nåla til å treffe 200 km/t. Så istedet for å øke fartsgrensa, kanskje dra på med mer propaganda i form av de "bruk bilbelte", "sov i 15 minutter", "røyke film med uggne innvoller" reklamene. Jeg mener kjør hardere på med ikke direkte lemlestede lik som ligger i veigrøfta men få ungdom til å tenke på sin famile, venner, fremtid og ikke minst seg selv.... Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Kunne tatt lappen på første fartsbot for folk under 23, hvorpå de måtte venta til de var 23 får å få den tilbake. Lenke til kommentar
Sidemaal Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Jeg synes det er merklig at så mange idioter har lappen. For det første kjører de som noen svin, men er ikke dette kjørelæreren kan noe for? Altså, det virker som om folk får lappen selv om de ikke har greid testene de skal i gjennom. Lenke til kommentar
larseer83 Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 Jeg synes det er merklig at så mange idioter har lappen. For det første kjører de som noen svin, men er ikke dette kjørelæreren kan noe for? Altså, det virker som om folk får lappen selv om de ikke har greid testene de skal i gjennom. 9130436[/snapback] Vel må nok arrestere deg litt der... du vet hvis du skal på f.eks et jobbintervju.... så gir du arbeidsgiveren din beste side, sant? Du buser ikke frem og babbler masse rart som ikke henger på greip? (med mindre du bare er sånn da ) Du vil jo selvsagt ha jobben? Ergo... en spirrevipp på 18 vet veldig godt at kjører han som en idiot får han ikke godkjent noen form for oppkjøring (siden det er sensor fra biltilsynet som til syvende og sist står for bestått/ikke bestått testen). Derfor er det gubbe med hatt kjøring og heftig bruk av blinklys å korrekt bruk av speil som er "kult" FØR man får lappen.... Jeg husker affal veldig godt hvor digg det var å slippe å høre på alle feilene jeg gjorde både av fatter'n og kjørelærer... Så det jeg skal frem til er at en med ferskt sertfikat i handa LENGTER etter å kjøre som et unnskyld utrykket; helvete! Det gjelder selvsagt ikke alle sammen! Tar ikke alle under en kam her så det er sagt Lenke til kommentar
Sidemaal Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Jeg synes det er merklig at så mange idioter har lappen. For det første kjører de som noen svin, men er ikke dette kjørelæreren kan noe for? Altså, det virker som om folk får lappen selv om de ikke har greid testene de skal i gjennom. 9130436[/snapback] Vel må nok arrestere deg litt der... du vet hvis du skal på f.eks et jobbintervju.... så gir du arbeidsgiveren din beste side, sant? Du buser ikke frem og babbler masse rart som ikke henger på greip? (med mindre du bare er sånn da ) Du vil jo selvsagt ha jobben? Ergo... en spirrevipp på 18 vet veldig godt at kjører han som en idiot får han ikke godkjent noen form for oppkjøring (siden det er sensor fra biltilsynet som til syvende og sist står for bestått/ikke bestått testen). Derfor er det gubbe med hatt kjøring og heftig bruk av blinklys å korrekt bruk av speil som er "kult" FØR man får lappen.... Jeg husker affal veldig godt hvor digg det var å slippe å høre på alle feilene jeg gjorde både av fatter'n og kjørelærer... Så det jeg skal frem til er at en med ferskt sertfikat i handa LENGTER etter å kjøre som et unnskyld utrykket; helvete! Det gjelder selvsagt ikke alle sammen! Tar ikke alle under en kam her så det er sagt 9130483[/snapback] Ja, det er vel sant det.. Men som du sa ja, det gjelder ikke alle sammen. Lenke til kommentar
petterpann Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Samma for meg om man får ta lappen etter man er 23 år, så lenge de som tok lappen når de var 18 får beholde den. Da driter jeg rett og slett i det Lenke til kommentar
Holten Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Altså, hvis de vil heve aldersgrensen til 23-25 år så bør de faen meg skjerpe seg og tenke om igjen! Tror de at det vil gjøre ulykkes-tallene mindre?? Det fører bare til at ungdommer som har venta i mange år på lappen, kjører ulovlig før de er fylt 19! Fører bare til flere ulykker! Som jeg leste en annen plass, start heller øvelses kjøringa tidligere, så de får lære seg hvordan det faktisk fungerer å kjøre i trafikk, og hvordan systemet fungerer. That's my 2 cents.. OT: Herregud hvor sur jeg blir når jeg ser hvordan de jævla deprimerte menneskene i stortinget tenker noen ganger... Lenke til kommentar
vanedyret Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Man lærer best som ung. Befolkningstallet er for høyt, så la oss bidra i Norge ved å ikke gjøre noe med aldersgrensen. Er det ikke slik at vi trenger organdonorere også? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Statistisk sett så blir det vel færre ulykker jo mer erfaring man har (for så å øke igjen når man blir eldre og sansene svekkes). Derfor er det ikke unormalt at ulykkene oftere hender med yngre sjåfører, ettersom man har mindre erfaring med å kjøre bil. Ved å endre til 23 år vil man stort sett kun forflytte grafen med fem år, det vil altså bli en stor økning i ulykker for 23-åringer. En slik heving i aldersgrensen kan nok luke vekk de individer som er uansvarlige som 18-åring, men som modnes i løpet av fem år, men jeg er i tvil på hvor stor andel det faktisk er snakk om her. I tillegg anser jeg de fleste 18 åringer som skikket til å kjøre bil. Støtter derfor ikke forslaget om å heve aldersgrensen. 9129603[/snapback] Erfaringe er jo noe transportsikkerhetsforskere vet å ta høyde for. Statistisk sett så kjører 18-åringer med en gitt mengde erfaring dårligere en 23-åringer med den samme erfaringen. AtW Lenke til kommentar
vanedyret Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Er det noen som burde ha peiling så er det forsikringsselskap. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Jeg synes det er merklig at så mange idioter har lappen. For det første kjører de som noen svin, men er ikke dette kjørelæreren kan noe for? Altså, det virker som om folk får lappen selv om de ikke har greid testene de skal i gjennom. Joda, testene klarer man å komme seg gjennom. Problemet er at man tror man er udødelig og verdensmester etter å ha hatt sertifikat i 1 uke. Hadde forresten langdistansekjøring med en kjørelærer som fikk alle til å foreta en forbikjøring langt over fartsgrensen. Han sa at forbikjøring var så farlig at vi heller burde gi full gass enn å holde oss underfartsgrensen og snegle oss forbi. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Når man begynner å tenke etter, så har jo forslaget noen artige konsekvenser: 1 -Svært mange jobber krever sertifikat, så hvis man ikke får sertifikat før man er 23 så får man heller ikke jobb før man er 23. Da vil man ha en gyldig grunn til å gå på sosialen fra man er ihvertfall 18-23. 2 -Hvis man er blandt de få som tross alt får jobb, så vil man tjene mer som 23 åring enn som 18 åring. Derfor vil man ha råd til å kjøpe en enda råere verstingbil. I kombinasjon med at man er sprengkåt på å kjøre etter å ha ventet i så mange år vil mange gå fullstendig bananas. 3 -Man kan ruse seg enda mer, siden man kan drite i å tenke på hvem som skal kjøre og man heller ikke trenger å stå opp for å gå på jobben 4 -Man vil få en gjeng 100% tiltaksløse ungdommer på 23 år med null arbeiderfaring, null tiltakslyst og null respekt for de eldre...herlig! 5 -De fleste ungdommer fil være rundt 30 før de får fagbrev, som også er en mer og mer viktig forutsetning for å få jobb. Prøver man seg frem så er man kanskje nærmere 35 før noen får sitt første fagbrev, da er det kun litt over 20 år til man kan bli pensjonist. En jente som tar ut maks fødselspermisjon og presser ut 4-5 unger, er da nede i under 15 år som fagarbeider. Med en dyktig fagforening og litt kreativ innsatt, ett jobbskifte i ny og ne...og vips, så kan man suse gjennom hele livet UTEN å være fagarbeider i noe som helst. 6 -Sakl man gjøre dette skikkelig, så bør man ta det HELT ut og sette grensa til 50 år isteden, og la det gjelde enhver form for førerkort og førerbevis. La distriktsnorge stoppe HELT opp, legg ned ALLE arbeidsplasser, og legg tilslutt ned norge. Vil sistemann slukke lyset? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå