Gå til innhold

Intet nytt fra Afrika

Anbefalte innlegg

Noen som har hørt noe nytt fra Afrika i norsk media den siste uka?

Nei? Skjer det noe der da?

Nesten fire millioner i Tanzania opplever ekstremtørke og sult.

I Zimbabwe flykter befolkningen fra Mugabes vannvidd.

"3.7 Million Tanzanians are starving.

The British Broadcasting Corporation reports that East Africa's prolonged drought -- only recently broken by rain -- has dried up rivers in Tanzania and left some 3.7m Masaai cattleherders on the verge of starvation as hydroelectric plants shut down due to water shortages. Half of the Masaai herds have already died."

http://news.bbc.co.uk/2/shared/spl/hi/pict...ears/html/1.stm

"Journalist Basildon Peta reports from the South African side of the Zimbababwean border from town of Musina/Messina that Zimbabweans are fleeing into SA at such a dramatic rate that it is being described as a 'human tsunami' by one overworked border official. Zimbabwean citizens now are so desperate to flee thousands now cross the crocodile-infested Limpopo river every day."

http://news.independent.co.uk/world/africa...icle2779436.ece

"There are no reliable figures on illegal migrants, it is widely estimated that 3.4 million Zimbabweans - a quarter of the population - have now fled."

http://www.guardian.co.uk/zimbabwe/article...2115989,00.html

Hva skal en si om nyhetsprioriteringen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva skal en si om nyhetsprioriteringen?

For å få det frem i media må man ha bilder av noe man aldri har sett før eller så må nordmenn være drept eller kidnappet. Eller så må det skje noe i områder hvor nordmenn ferierer og det er det ikke så mye av i Afrika.

Lenke til kommentar

Var ikke så lenge siden Dagsrevyen hadde en reportasje om Mugabes forsøk på å lappe på egne feil, ved å tvinge kjøpmenn tiil å selge maten billigere. Han nekter samtidig å ta tak i de underliggende årsakene, og resultatet av det han gjorde skjønte nok alle. For de som fikk med seg dette er det ingen nyhet at det går riktig ille i Zimbabwe. (Og de som ikke fikk det med seg bryr seg kanskje ikke? I hvert fall ikke ved seriestart og når Hushovd fortsatt sykler i Frankrike.)

Lenke til kommentar

Forventet levealder i nigeria er 37(!) år. Mugabe må stoppes. Der burde norske soldater ha vært, og ikke i afghanistan i en totalt unyttig og ukonstruktiv krig som bare fører negativt med seg.

mugabe.jpg

Gøbben har faenmeg hitlerbart også!!

Endret av kjekay
Lenke til kommentar

Jeg skummet nylig over en artikkel at sommeren var høysesong for agurknyheter for det skjedde mindre. Dette må da være en ypperlig tid på å fokusere på "eldre" emner. Selv tror jeg storaktørene i massemedia elsker saker som global oppvarming. Det er ingen som savner Afrika når global oppvarming nylig hadde nok en boom. Edit: Dette stemmer selvfølgelig ikke, men dere skjønner sikkert hva jeg mener.

Ta f.eks. atomkraft. Dette er et emne vi hører mindre og mindre om. Takket være CO2 er det nå mulig å skrive om det i et positivt lys, når det da ikke berører Iran. Jeg har lite peiling på Afrika, da jeg kun får med meg litt her og der. Det jeg vet er det foregår en enorm kapitalistisk konspirasjon i verdensdelen som sjelden massemedia dekker. :)

Endret av vanedyret
Lenke til kommentar

Kanskje det verste er at vi er avhengig av media for å få med oss sånt. Problemet er jo at det er så mange folk der og de er plaget av sult og elendighet såsi hele tiden og dermed er det kanskje ikke like interessant for media å dekke det. Hadde det omhandlet Michael Jackson og sexmisbruk, hadde det nok vært en annen sak! Helt utrolig.

Lenke til kommentar
Forventet levealder i nigeria er 37(!) år. Mugabe må stoppes. Der burde norske soldater ha vært,

Ehh.. ønsker du å bruke norske soldater til et statskupp? Og tror du det vil bli bedre av å gi alle privilegiene til en ny person?

Mugabe sier at det er industrilandene som er skyld i alle problemene i landet hans og det er de som må betale for velferden i landet. Og venstresiden i Norge støtter mannen og sier at selvsagt er det industrilandenes skyld og selvsagt skal vi betale.

Så lenge vi holder på å surre med uhjelp på denne måten er det lite håp for demokrati og sosial utvikling i mange afrikanske land.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Hvorfor vi ikke hører så mye fra afrika er vel at det ikke skjer så mye nytt der.

Selvfølgelig er det horribelt med det som skjer det, men situasjonen er mye den sammen. Det var jo fokus på afrika for en del år siden, men når den "underholdningsverdien" er oppbrukt så går media for nye jaktmarker. Som Irak/afganistan krigen og miljøet ++

Lenke til kommentar

Problemene i Norge er større og viktigere. De negrene der nede sulter? La de dø. Märta tror på engler, det er mye værre. Hun må være besatt av demoner.

Dessuten så må vi få våre soldater hjem, de har ikke noe i utlandet å gjøre. SV syns de får for mye privilegier til å tuske med seg alkoholkvote med hjem på statens regning, samt vold aldri løser noe som helst. Vold er usosialt, tillate tigging er sosialt.

JEG VIL HA PUPP I AVISENE HVER DAG. Dette gir heldigvis avisene meg hver dag, jeg takker dem for at dem dekker mitt behov på pupp. De og se&hør har skjønt det. Viktig.

Er du vitterlig klar over alt det dop som er i sykkelsporten om dagen? Det er kult det. "Hvem er nestemann som blir tatt?" - Tror du vitterlig jeg følger med for å se hvem som vinner? Føkk det da. Jeg husker ikke hvem det var i fjor, eller forfjor, men de var i det minste dopa. Mye kulere å se noen dope seg og prøve å lure systemet og meg, enn å lese om disse kjedelige folka i afrika som dør av sult - kan ikke de bare spise en banan da, og slutte å sulte sånn?

Dessuten så er det ganske trist at Britney kanskje mister barna sine. Hun gjør så godt hun kan. Hun viser i det minste frem varene sine, nesten daglig. Hvis ikke så er avisene flinke med å vise reprise. Se på sultne mennesker er ikke så sexy, da er du rar....

Hvor er afrika? Det er den øya mellom norge og usa ikke sant? Der de filma inn pippi og de 7 dvergene, og far hennes var negerkonge?

KONGE - Det er løsningen, gjør dem alle til negerkonger, da blir de glade.

...simpsons...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...