Bruker-93156 Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Ett tips: Trådstarter trenger egentlig ikke å lære seg å stille ISO heller. Nikon (og meg bekjent alle andre produsenter enn Canon) har en helt nydelig og velfungerende auto-ISO. Om det ikke er noe helt spesielt jeg ønsker å oppnå, så bruker jeg auto-ISO i blenderprioritet (A) på D200. På kameraer uten angivelse av ISO-verdi i søkeren (som min D70), er dette litt mer risikosport, men jeg bruker det også der, og så er jeg heller litt ekstra oppmerksom når jeg ser "auto-ISO" blinke (som betyr at ISO er justert opp). 9138253[/snapback] Hos meg setter den ISO på 400 uansett, så den er slått av... Kun manuelt her i gården. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 På kameraer uten angivelse av ISO-verdi i søkeren (som min D70), er dette litt mer risikosport, men jeg bruker det også der, og så er jeg heller litt ekstra oppmerksom når jeg ser "auto-ISO" blinke (som betyr at ISO er justert opp). 9138253[/snapback] Off topic, jeg vet. Men det, og et dedikert felt for ISO på topp-displayet, er så og si de eneste tingene jeg savner på D80. Men personlig holder jeg meg litt unna auto ISO... jeg finner at sånn som jeg tar bilder, så blir det ofte til at jeg enten holder meg på 100, eller må gå opp til minst 800... jeg er sjelden et sted i mellom Ikke noen spesiell grunn, det bare blir sånn. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Mr. Olsen er kanskje misunnelig, men han har helt rett! Mer gidder jeg ikke å si, en som har D200 burde være smart nok til å sjekke bruksanvisingen Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) Mr. Olsen er kanskje misunnelig, men han har helt rett!Mer gidder jeg ikke å si, en som har D200 burde være smart nok til å sjekke bruksanvisingen 9142195[/snapback] Tja, mulig bruksanvisningen ikke alltid er så lett, men jeg syns at de som kjøper et proft kamera burde ha noen forhistorie som fotograf, og vet hvordan man setter lukkertid. Endret 25. juli 2007 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Mr. Olsen er kanskje misunnelig, men han har helt rett!Mer gidder jeg ikke å si, en som har D200 burde være smart nok til å sjekke bruksanvisingen 9142195[/snapback] Liker dere ikke at noen som ikke gidder å stresse ber dere stresse for dem? Forstår dere ikke at noen med bedre kamera har rett på litt service fra de med entrylevel-modeller? Dere er noen gode latsabber, he he Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Mr. Olsen er kanskje misunnelig, men han har helt rett!Mer gidder jeg ikke å si, en som har D200 burde være smart nok til å sjekke bruksanvisingen 9142195[/snapback] Liker dere ikke at noen som ikke gidder å stresse ber dere stresse for dem? Forstår dere ikke at noen med bedre kamera har rett på litt service fra de med entrylevel-modeller? Dere er noen gode latsabber, he he 9142220[/snapback] Pass deg nå :!: Jeg syns bare det er så idiotisk å brenne av så mye på en hobby man absolutt ikke vet om man har interesse for. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Jeg syns bare det er så idiotisk å brenne av så mye på en hobby man absolutt ikke vet om man har interesse for. 9142248[/snapback] Det er jo mulig at det å ta bilder som er hobbyen, ikke leke med dyre dingser... Har man god råd, så går man for kvalitet, og D200 har et par egenskaper som er innlysende selv for folk med teknofobi - f.eks. værtetting. Det at trådstarter vet hva bulb er tyder på at han ikke er helt grønn.... Tom Lenke til kommentar
Swolebraham Lincoln Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) Så han vet ikke om h*n har interesse siden han ikke vet hvordan man bruker bulb? Jaja Edit: Til Olsen Endret 25. juli 2007 av DeathCab Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Så han vet ikke om h*n har interesse siden han ikke vet hvordan man bruker bulb? Jaja Edit: Til Olsen 9142303[/snapback] Hvordan kan man vite om man har en brennende interesse for foto før man kjøper et kamera? Fersk fotograf = nettopp kjøpt kamera Lenke til kommentar
Anew Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) Hos meg setter den ISO på 400 uansett, så den er slått av... 9140234[/snapback] Man kan "force" høy ISO på auto-ISO ved å sette en ISO-verdi. Da vil ikke auto-ISO gå lavere enn den verdien. Mao, så vil auto-ISO jobbe mellom ISO 400 og 1600 dersom kameraet var satt til ISO 400 da du aktiverte auto-ISO. Slik oppfører i hvertfall både D70 og D200 seg. Regner med at det samme er tilfelle for D50. Justerer du manuelt ISO opp til 200, så begynner den å jobbe mellom 200 og 1600. Endret 25. juli 2007 av Anew Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Man kan "force" høy ISO på auto-ISO ved å sette en ISO-verdi. Da vil ikke auto-ISO gå lavere enn den verdien. Mao, så vil auto-ISO jobbe mellom ISO 400 og 1600 dersom kameraet var satt til ISO 400 da du aktiverte auto-ISO. Slik oppfører i hvertfall både D70 og D200 seg. Regner med at det samme er tilfelle for D50. Justerer du manuelt ISO opp til 200, så begynner den å jobbe mellom 200 og 1600. 9142759[/snapback] Hadde det ikke vært mer fornuftig med en auto-ISO hvor du kunne ha satt maks ISO ? Støy er jo aldri moro. Eller er det også mulig ? Tom Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Hos meg setter den ISO på 400 uansett, så den er slått av... 9140234[/snapback] Man kan "force" høy ISO på auto-ISO ved å sette en ISO-verdi. Da vil ikke auto-ISO gå lavere enn den verdien. Mao, så vil auto-ISO jobbe mellom ISO 400 og 1600 dersom kameraet var satt til ISO 400 da du aktiverte auto-ISO. Slik oppfører i hvertfall både D70 og D200 seg. Regner med at det samme er tilfelle for D50. Justerer du manuelt ISO opp til 200, så begynner den å jobbe mellom 200 og 1600. 9142759[/snapback] Tenkte mer på at den alltid setter 400 ISO, istedet for 200 ISO, noe som er den innstillingen jeg vil den skal sette. ISO er fort å stille, og ser ikke problemet. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) Eller er det også mulig ? 9142823[/snapback] Det er helt klart mer interessant, ja. På modellene etter D70s, altså D200 og nyere, så er dette mulig. På D70s og eldre er man begrenset til å stille laveste tillatte lukkertid før ISO justeres. (som man selvsagt også gjør på de nyere husene) Nok en ting som gjør auto-ISO mindre nyttig på eldre kamera. Marius: Det jeg prøvde å forklare var at du kanskje tror kameraet ditt alltid velger 400 fremfor 200 fordi du har hatt 400 valgt når du har aktivert auto-ISO. Om auto-ISO på D50 aldri går lavere enn 400, så er jo det mildest talt pussig. Edit: Det er nok av og til vanskelig å se hvor nyttig auto-ISO før man faktisk har brukt det litt, men når man skjønner det, så vil man ikke gå tilbake. Selvsagt er det ikke noe man alltid bruker, men nesten... Endret 25. juli 2007 av Anew Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Hadde det ikke vært mer fornuftig med en auto-ISO hvor du kunne ha satt maks ISO ? Støy er jo aldri moro. Eller er det også mulig ? Tom 9142823[/snapback] Pentax K10D og Samsung GX10. De har et program der du kan bruker kamera helt manuelt med kun auto på iso. Veldig smart løsning som jeg hadde hatt god bruk for. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Det er helt klart mer interessant, ja. På modellene etter D70s, altså D200 og nyere, så er dette mulig. På D70s og eldre er man begrenset til å stille laveste tillatte lukkertid før ISO justeres. (som man selvsagt også gjør på de nyere husene) Nok en ting som gjør auto-ISO mindre nyttig på eldre kamera. Marius: Det jeg prøvde å forklare var at du kanskje tror kameraet ditt alltid velger 400 fremfor 200 fordi du har hatt 400 valgt når du har aktivert auto-ISO. Om auto-ISO på D50 aldri går lavere enn 400, så er jo det mildest talt pussig. Edit: Det er nok av og til vanskelig å se hvor nyttig auto-ISO før man faktisk har brukt det litt, men når man skjønner det, så vil man ikke gå tilbake. Selvsagt er det ikke noe man alltid bruker, men nesten... 9142935[/snapback] Les aldri med litt overdivelse... /nesten alltid/ Lenke til kommentar
Anew Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Pentax K10D og Samsung GX10. De har et program der du kan bruker kamera helt manuelt med kun auto på iso. Veldig smart løsning som jeg hadde hatt god bruk for. 9142975[/snapback] ...og det er altså nøyaktig slik også en Nikon fungerer i M med auto-ISO aktivert, og har gjort det i hvert fall siden D100 kom på markedet. Fordelen med Pentax er selvsgat at du kan velge det med programhjulet, mens du på Nikon må inn i menyene. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Jeg selv skifter veldig skjelden ISO, det er bare når lukkertidene nærmer seg 1/80 og mindre,samt da jeg vil ha rask lukkertid :!: (that's what the high iso is really about) Men det er svært sjelden! Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 (endret) Det ble mye snakk om ISO nå på slutten av denne diskusjonen. Jeg vil uansett si at det vil være en fordel for trådstarter å beholde laveste ISO når han vil bruke "pære instilling" bulb. Da vil han få den mest støyfrie eksponering på så lange lukkertider. Å ha noen automatikk med opp mot 400 ISO vil være bortkastet i denne eksponeringstilstanden , mener nå jeg. Og jeg er igjen uenig i å lage oppstuss fordi en som velger D200 i stedet for D40 spør om tips i forbindelse med lange eksponeringer. Han vet at han trenger å bruke"bulb" og lange "lukkertider" for å fotografere det han ønsker. Han har sikkert lest bruksanvisningen men ikke funnet nok om emnet og håper på litt hjelp fra noen av dem som påberoper seg retten til å få lov å kjøpe kamera til over 10000,- Jeg kunne selv tenke meg det nye Mark III selv om det sikkert kan være overkill for en amatør som meg. Det kan jo hende at instillingene på EOS 1D MarkIII er helt anderledes enn på EOS 30D og jeg ikke fant ut hvordan bulb eksponering innstilles siden jeg ikke kunne Engelsk. Men heldigvis er manualene til Canon også på et nordisk språk :!: Men jeg kjøper det ikke fordi jeg ikke har råd til det akkurat nå , men har jeg pengene så hadde jeg nok slått til som den teknofriken jeg er :!: Men tilbake til trådstarter: Hadde du ville fortalt litt mer spesifikk hva du ville fotografere som krever disse lange lukkertidene så kunne det vært enklere å hjelpe. Hvis det er landskap i mørke som er ønsket som motiv, ville jeg startet halvautomatisk i blenderprioritert program og valgt en blender for stor dybdeskarphet , kanskje bl 11-16. Husk lav ISO gjerne 100. Så ville jeg hatt kameraet på stativ og med utløserkabel eller speillås , eller alt Jeg ville latt kameraet valgt lukkertiden for å se hvordan kameraet valgte utifra lyset som var , og er du fornøyd så er jo saken grei. Mest sannsynlig vil bildet bli for lyst siden kameraet ønsker å få bildet nettopp lyst. Da kan du bruke de eksponerings opplysningene du har fått til å eksperimentere manuelt og med bulb eksponering. Ellers kan du prøve å søke rundt på forumet om lange lukkertider og du vil sikkert finne masse stoff og fordype deg i. Uansett er digitalfotografering ypperlig til å eksperimentere og feile , amn kan jo se resultatet med en gang og slette tabbene Lykke til , du får nok masse glede av ditt D200 , og jeg tror kanskje du får mer glede enn om du hadde valgt D40 , selv om du dropper manualen Offtopic: Gratulerer med dagen til Nikon som fylte 90 år i går Endret 26. juli 2007 av helge.bringeland Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå