allenickeropptatt Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 ja, jeg er fersk fotograf og trenger sårt hjelp. Ønsker å eksperimentere med lukketid og stativ nå, men finner bare ikke ut av det... Kan noen hjelpe meg? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Har du ikkje bruksanvisning? Les i den, so finn du det raskt ut. Lenke til kommentar
TheCooler Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 (endret) Sett kameraet i manuell og så skrur du bare med det ene hjulet nedover forbi alle de 'vanlige' lukkertidene. Og der er bulb helt i den ene enden. Endret 23. juli 2007 av TheCooler Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Husk at du må holde knappen nede så lenge du vil at eksponeringen skal pågå. For å unngå det så må du ha fjernkontroll eller finne på noe lurt med strikk. Lenke til kommentar
allenickeropptatt Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2007 tusen takk for all hjelp prøvde å lese bruksanvisningen på engelsk, men det gikk ikke takk takk Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 (endret) Beklager om dette ikke går noen steder men; Hvordan kan man utnytte D200 når man ikke vet hvordan man skrur på bulb?! Det slikt som skjer når personer med for mye penger skal kjøpe kamera. Proft kamera skal man ha, men.... Sorry om noen tar seg nær av dette, og det er ikke noe personlig, men jeg syns dette var et godt eksempel på overkill! Endret 24. juli 2007 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Beklager om dette ikke går noen steder men; Hvordan kan man utnytte D200 når man ikke vet hvordan man skrur på bulb?! Det slikt som skjer når personer med for mye penger skal kjøpe kamera. Proft kamera skal man ha, men.... Sorry om noen tar seg nær av dette, og det er ikke noe personlig, men jeg syns dette var et godt eksempel på overkill! 9134101[/snapback] For alt vi veit kan trådstarter ha gått fra analogt til digitalt med en masse god manuell optikk, denne kan man da kun utnytte optimalt med d200 eller proffere kamerahus fra nikon. Og dessuten trenger man ikkje å bruke BULB sjøv om ein har det. og dersom ein ikkje brukar det, så treng ein vel heller ikkje å vite kordan? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Beklager om dette ikke går noen steder men; Hvordan kan man utnytte D200 når man ikke vet hvordan man skrur på bulb?! Det slikt som skjer når personer med for mye penger skal kjøpe kamera. Proft kamera skal man ha, men.... Sorry om noen tar seg nær av dette, og det er ikke noe personlig, men jeg syns dette var et godt eksempel på overkill! 9134101[/snapback] For alt vi veit kan trådstarter ha gått fra analogt til digitalt med en masse god manuell optikk, denne kan man da kun utnytte optimalt med d200 eller proffere kamerahus fra nikon. Og dessuten trenger man ikkje å bruke BULB sjøv om ein har det. og dersom ein ikkje brukar det, så treng ein vel heller ikkje å vite kordan? 9134659[/snapback] ja, jeg er fersk fotograf og trenger sårt hjelp. 9129136[/snapback] Yeah, right... Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Gah... Du er berre sur og grinete fordi trådstarter har betre kamerahus enn deg, Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Gah... Du er berre sur og grinete fordi trådstarter har betre kamerahus enn deg, 9134690[/snapback] Det òg, Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Da er det vel på tide å anbefale Nikon sitt nybegyner kurs igjen. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Det kan bli for avansert ja. Kjenner en som har fotografert i en mannsalder og hatt en Canon 300D i mange år. Nå har han kjøpt seg Nikon D200 og kan ikke gå en meter uten å ha med seg bruksanvisningen, så det er vel ikke av de mest intuitive..... Lenke til kommentar
kak Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Det kan bli for avansert ja. Kjenner en som har fotografert i en mannsalder og hatt en Canon 300D i mange år. Nå har han kjøpt seg Nikon D200 og kan ikke gå en meter uten å ha med seg bruksanvisningen, så det er vel ikke av de mest intuitive..... 9135146[/snapback] En hvilken som helst fotograf ville nok blitt forvirret av å gå fra Canon til Nikon og vise versa. Lenke til kommentar
andreg Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 tusen takk for all hjelp prøvde å lese bruksanvisningen på engelsk, men det gikk ikke takk takk 9131393[/snapback] Bruksanvisningen til kameraet er ikke alltid like hjelpsom, nei. Jeg kjøpte selv Thom Hogans D200 Guide omtrent samtidig som jeg kjøpte mitt D200. Den er mye mere omfattende og, i mine øyne, mere leservennlig. Den er riktignok også på engelsk, men dersom du er fortrolig med det vil jeg på det sterkeste anbefale den. Hvordan kan man utnytte D200 når man ikke vet hvordan man skrur på bulb?! Ved å lære seg bruken av kameraet etter innkjøp. Det tar kansje litt tid, og kan være en del knot i starten, men det er absolutt ingenting i veien for at man skal klare å utnytte D200 etterhvert, selv om man ikke vet hvordan man bruker bulb når man kjøper det. André Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Tenk på at da de fleste av oss eldre begynte å fotografere, så måtte vi lære å eksponere manuelt fra første dag. Det eneste som er vanskeligere i dag er å få oversikt over hva de forskellige rattene og knappene gjør. Man må altså lese manualen, siden det er så mange settinger og funksjoner man må sette seg inn i. Hvis man ønsker å gjøre det på gamle måten, så kan man bare velge iso og auto-wb, og ta bilder som om det var en gammel Pentax Spotmatic, he he. På en måte var det jo enklere på den tiden. Man hadde et lukkerhjul, en blenderring og et sted å stille iso. Fremtrekket var en arm som måtte trekkes opp, og selvutløser var en mekanisk hendel på fremsiden. Det eneste problemet var at alle bildene ble totalt ubrukelig til man kjøpte en bok, eller fikk basic'en forklart av en som kan faget. Rett ut fra boksen ville en nybegynner garantert ikke få et eneste vellykket bilde uten kunnskaper. I dag har man grønn firkant på de billigste modellene, og D200 har i det minste PASM. Derfor ser jeg ikke noe problem med at man skal lære seg faget med en D200. Det som overrasker meg er at folk faktisk betaler 15000 kr for utstyr til en hobby som de enda ikke vet om man kommer til å drive langt. Husker en person her på forumet som selger sin D80 med vertikalgrep ++ etter to måneders bruk. Det syntes jeg var en drøy historie. Jeg tror nok trådstarter kommer i gang med utviklingen hvis han setter seg ned og forstår hva som henger sammen med hva. Menyer er en overkommelig affære for alle som ikke har lese og skrivevansker. Lykke til med din D200. Ta deg tid til å lære dette, i steden for å ta alle bildene på P. Egentlig er det jo bare den grønne firkanten som skiller det kameraet fra de andre (+ det herlige fraværet av forvirrende idiotmoduser). Hvis bare trådstarter lærer seg å stille inn iso, samt å utløse blitzen manuelt ved behov, så er egentlig ikke terskelen høyere enn for noe annet kamera. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Er nesten litt godt gjort å faktisk kjøpe en D200 som førstegangs kamera, da du har alternativer som D80 som basically er det samme kamera bare 5000,- billigere, litt mindre og med nybegynner moduser osv Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Jeg er nok mest sjalu ovenfor nybegynnere som har tatt seg råd til bedre utstyr enn det jeg har tatt meg råd til. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) Det som overrasker meg mest er det faktum at brukeren ikke konsulterte manualen før han spurte her? edit: oops det prøvde han... jaja...fremmedspråk er ikke alltid like lett. Da trekker jeg kommentaren min tilbake Lykke til med knallkamera, har det selv Endret 25. juli 2007 av MrLee Lenke til kommentar
Anew Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Ett tips: Trådstarter trenger egentlig ikke å lære seg å stille ISO heller. Nikon (og meg bekjent alle andre produsenter enn Canon) har en helt nydelig og velfungerende auto-ISO. Om det ikke er noe helt spesielt jeg ønsker å oppnå, så bruker jeg auto-ISO i blenderprioritet (A) på D200. På kameraer uten angivelse av ISO-verdi i søkeren (som min D70), er dette litt mer risikosport, men jeg bruker det også der, og så er jeg heller litt ekstra oppmerksom når jeg ser "auto-ISO" blinke (som betyr at ISO er justert opp). Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Beklager om dette ikke går noen steder men; Hvordan kan man utnytte D200 når man ikke vet hvordan man skrur på bulb?! Det slikt som skjer når personer med for mye penger skal kjøpe kamera. Proft kamera skal man ha, men.... Sorry om noen tar seg nær av dette, og det er ikke noe personlig, men jeg syns dette var et godt eksempel på overkill! 9134101[/snapback] Eller så er du bare misunnelig Jeg er egentlig litt enig , men bare litt. I dag har folk mer penger enn på lang tid så hvorfor ikke legge litt penger i det man har lyst på. Når man kjøper noe som er litt mer enn hva man trenger så har man litt å vokse med , men det er bare en tanke jeg sitter på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå