Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Cpu bruker 100% til tider.

Anbefalte innlegg

Jeg har ett stort problem, min cpu begynner plutselig og ta 100% når jeg begynner med oppgaver som ikke burde bruke så mye cpu. Jeg ser f.eks på film og laster ned gjennom utorrent noe som har gått kjempe bra før men nå så drar det 100% og filmer holder på å stoppe opp og lagger. Jeg har også det samme problemet med itunes når jeg hører på musikk og f.eks flytter en fil på 1GB fra en partisjon til en annen så tar det 100% og musikken stopper opp og lagger, har formatert to ganger, og installert alle driver så skjønner ikke hva problemet kan være.

Det begynte etter jeg byttet til windows xp professional men har hatt dette før så skjønner ikke hvorfor dette skal skje.

Mine specs er.

AMd athlon 64 3200+

1.5GB ram.

og to ide hardisker.

Håper noen har noen forslag eller tips om hvordan jeg kan fikse dette.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjekk om biosen din har falt til default verdier.

Sjekk at HT står på 1000MHZ eller 800MZH (kommer an på athlon prosessoren din) Uansett står den på 200 ligger problemet der.

9129096[/snapback]

Dette har jeg sjekket og den ligger på 1000 så dette kan ikke være problemet. noen andre tips

Lenke til kommentar

Gå inn i task manager

CTRL-SHIFT-ESC

Velg fanen med prosesser

Lukk I-Explore. (internet explorer) Hvis du har feil i internet explorer vil denne sluke masser ressurser (spam, spyware osv) Hvis denne løser problemet ligger problemet der.

Her vil du også se hvilke prosesser som faktisk tar cpu tiden din, og hvis det er et enkelt program som gjør det så er det kanskje å se i øyene at du bør gå for en dobbeltkjernet prosessor. For med nye xp er flere operasjoner delt inn i tråder, og prosessoren din bruker mer Hyper Thread (virtuelle tråder) for å kjøre applikasjoner og kjører cpu'en mer effektivt.

Lenke til kommentar
Gå inn i task manager

CTRL-SHIFT-ESC

Velg fanen med prosesser

Lukk I-Explore. (internet explorer) Hvis du har feil i internet explorer vil denne sluke masser ressurser (spam, spyware osv) Hvis denne løser problemet ligger problemet der.

Her vil du også se hvilke prosesser som faktisk tar cpu tiden din, og hvis det er et enkelt program som gjør det så er det kanskje å se i øyene at du bør gå for en dobbeltkjernet prosessor. For med nye xp er flere operasjoner delt inn i tråder, og prosessoren din bruker mer Hyper Thread (virtuelle tråder) for å kjøre applikasjoner og kjører cpu'en mer effektivt.

9129236[/snapback]

Bruker ikke i-explorer. Prossesene som tar min cpu hopper fram og tilbake noen ganger itunes noen ganger utorrent noen ganger medai player classic, og noen ganger explorer.exe når jeg overfører filer. Har alltid hatt xp så skjønner ikke hvorfor dette skal ha noe og si, og har ikke en nye xp er en helt vanlig windows xp professional. ikke noe spessielt med den.

Lenke til kommentar

Jeg begynner å bli litt kort for råd nå :(

Men vil iallefall minne deg på at du bør installere nyeste versjon av chipset driverne til hovedkortet ditt. Dette kan hjelpe maskinen din til å prioritere oppgavene bedre.

Lenke til kommentar

Men vil iallefall minne deg på at du bør installere nyeste versjon av chipset driverne til hovedkortet ditt. Dette kan hjelpe maskinen din til å prioritere oppgavene bedre.

9129331[/snapback]

Takk for all hjelpen hvertfall, ahr nyeste driverene kanskje det kommer noen andre som har noe mere kunnskap om dette problemet.

Lenke til kommentar

det finnes en feil i xp som gjør at alle uferdige avi filer vill klikke explorer.

og resultere i at pc'n bruker 100% cpu til du restarter explorer..

det finnes en pach, men husker ikke hva den heter, da jeg ikke har hatt det problemet på etpar år nå.. en quick fiks vil vere å la utorrent lage .ut! på alt den laster ned. (gjøres i preferences. )

edit:

en annen ting du kan prøve er å kjøre samme utsende som meg.

1. set visning til liste

2. slå av mappeoppgaver

3. slå av hide exstentions for known filetypes

4. sett det til å gjelde alle mapper.

edit 2

alt bortset fra pungt 1 gjøres i tools -> folder options

Endret av kjellthore
Lenke til kommentar

9129331[/snapback]

Takk for all hjelpen hvertfall, ahr nyeste driverene kanskje det kommer noen andre som har noe mere kunnskap om dette problemet.

9129380[/snapback]

Prøvde det nå. hjalp ikke. Det med avi filer burde vel ikke ha noe å si siden dette problemet oppstår når jeg hører på musikk også.

Lenke til kommentar

jeg fant ivertfall frem den register fila. hvis du vill prøve skal den ikke skade systemet ivertfall.

edit. jeg fikk ikke lasta opp fila arkivert eller ikke. send meg en pm om jeg skal sende den på e-post.

Endret av kjellthore
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...