Gå til innhold

Jo Nesbø / Harry Hole bøkne.

Anbefalte innlegg

Jo Nesbø er en utrolig god forfatter! Ingen over, og ingen ved side, han er min store favorit!! :)

Bøkene om Harry Hole er bare super bra, og veldig spennende.. Harry er jo en veldig vanlig person som sliter med sitt, en tøff type :p Syns alle bøkene er bra, har lest alle. Har Rødstrupe, Frelseren, og Snømannen på bok, og resta på pocket, men har bestemt meg å skaffe meg alle på bok for det er de verdt. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere som sier at dere skjønte hvem morderen var i Snømannen da dere hadde lest halve boka: Hvordan er det mulig? Jeg regner meg selv som veldig interessert i litteratur, jeg leser på senga hver kveld. Snømannen leste jeg ut og skrev bokrapport om. I rapporten nevnte jeg under "Min mening" at en av grunnene til at boka konstant holdt meg fast og interessert, var fordi jeg aldri helt visste hvem morderen var. Hvordan fant dere det ut? Hvor kom løsningen så tidlig? I Snømannen sier mange at de mistenkte Snømannen for å være 3-4 personer. Skjønner ikke hvordan dere har funnet det ut, det vil jeg gjerne vite. Mistenker dere er etterpåkloke, kvasi-intellektuelle fjols som prøver å fremstå smartere enn dere er. Men jeg skjønner ikke vitsen.

Når det er sagt er jeg ikke misunnelig for at jeg ikke fattet hvem morderen var så tidlig som enkelte påstår. Tvert om, jeg er glad jeg ikke skjønte det. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Leste Rødstrupe nå i påska, og har lest Snømannen tidligere. Likte Snømannen best av de to, til tross for at Rødstrupe er bedre med tanke på oppbygning og de to parallelle historiene som fortsetter gjennom boka. For all del en flink forfatter, men de som hevder at han er blant norges beste og kunne ha vært verdensberømt bør ta et dypdykk i norsk litteratur og gjerne et par skritt bort ifra krim, som ikke akkurat er en sjanger som krever veldig mye av verken forfatter eller leser.

Alt i alt greit fornøyd. Kommer nok til å lese hele bokserien om Harry Hole, men det blir nok ikke favoritter verken innenfor norsk litteratur eller krimsjangeren.

Lenke til kommentar

Haha. Det må være det teiteste jeg har lest. Noen sinne.

Krim krever jævla mye. Hørt om spenning? Hvis spenningen ikke eksisterer, er ikke boka spennende. Hvem faen vil lese kjedelig krim? Siden du åpenbart mener det ikke krever mye av Jo Nesbø å levere slike fantastiske bøker som han gjør, kan vel du utfordre ham? Det er en grunn til at alle bortsett fra deg og de som ikke liker sjangeren rangerer Nesbø som en av landets fremste forfattere i dag - for det er nåtid vi snakker om, sant?

Du demonstrerer tydelig at du ikke har peiling. "Kunne ha vært verdensberømt"? Han er det for crying out loud! Bøkene hans blir daglig oversatt til et titalls språk og lest over hele verden. Nevn tre krimforfattere fra Norge som er kjent i verden, ekskludert Jo Nesbø. Kom igjen, siden du har peiling på emnet. :)

Hvorfor leser du Jo Nesbø? Fordi han skriver jævla bra, så enkelt er det. Ut ifra måten du ordlegger deg virker du gammel, men det du skriver gjør at du fremstår som en liten drittunge som fikk høre at Nesbø var verdens beste forfatter, så leste du ei bok og ble skuffa. Prøv å se det store bildet, og ikke skriv som om alle deler din mening. For det gjør de ikke.

Når det er sagt: Du sier mer om deg selv enn jeg kan gjøre i en post, og jeg er ikke ute etter krangel, men en god diskusjon. Håper ikke noen blir provosert av det jeg skriver her, for hvem gidder vel å irritere seg på et forum? ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Leste Rødstrupe nå i påska, og har lest Snømannen tidligere. Likte Snømannen best av de to, til tross for at Rødstrupe er bedre med tanke på oppbygning og de to parallelle historiene som fortsetter gjennom boka. For all del en flink forfatter, men de som hevder at han er blant norges beste og kunne ha vært verdensberømt bør ta et dypdykk i norsk litteratur og gjerne et par skritt bort ifra krim, som ikke akkurat er en sjanger som krever veldig mye av verken forfatter eller leser.

Alt i alt greit fornøyd. Kommer nok til å lese hele bokserien om Harry Hole, men det blir nok ikke favoritter verken innenfor norsk litteratur eller krimsjangeren.

Har du lest Da Vinci-koden og lignende bøker? Jeg syns skildringene i Jo Nesbøs bøker er milevis over, og handlingen er utrolig god. Hadde han skrevet på engelsk og handlingen hadde foregått i New York og L.A i stedet for Oslo og Bergen, hadde han vært verdenskjent.

Lenke til kommentar

Det krever helt sikkert usannsynlig mye kløkt og kreativitet i forhold til å skrive barnebøker med medfølgende illustrasjoner og totommers tekst, men i forhold til noe annet enn kiosklitteratur og andre primatsjangere er krim en utrolig maldrevet og lett sjanger å skrive. Selvfølgelig finnes det forfattere som tar sjangeren til et nytt nivå og greier å gjøre noe unikt ut av den, og jeg mener at Jo Nesbø så absolutt ikke er en av disse. Hvor nyskapende er alkoholisert purk med konstant ståpikk som er hatet av hele etaten men fortsatt er uvurderlig-kakeformen, egentlig? Hvor mye nytt har han gjort med akkurat dét lerrettet?

Du mener Jo Nesbø er verdensberømt? Det å selge mange bøker er ikke synonymt med å være berømt. Det at du har funnet din ro i en bokserie som passer det oppsvulmede egoet ditt og får deg til å føle deg som en autoritet på litteratur, punktum, betyr ikke at forfatteren er dyktigere enn å vite hva som selger. Er Da Vinci-Koden og Alkymisten krevende bøker? Selger de godt? Hvor stor kjennskap har du til krimsjangeren siden du uttaler deg så bastant og bombastisk om hans posisjon, egentlig?

Hvorfor jeg leser Jo Nesbø? Fordi han skriver lektyre som er akkurat low-brow nok til at jeg kan lese bøkene hans i et rom fylt med viltre nevøer og fotballkamp på fullt volum uten å måtte konsentrere meg om å få hodet rundt den, og fordi jeg liker måten han syr historiske hendelser inn i plottet på, noe som appellerer til historienerden i meg. Jeg synes ikke Jo Nesbø skriver jævla bra. Jeg synes han skriver akkurat like pretensiøst og elevert som de andre norske krimforfatterne jeg har lest.

Hva sier posten om meg selv? Den passet vel dårlig med drømmene dine om en silkeemyk tråd som bare gled i vei og hvor alle var enige, og derfor har du selv gjort deg opp et bilde? Kan du ikke akseptere at alle ikke deler meningene dine har du ingenting på et diskusjonsforum å gjøre. Dette minner meg forferdelig mye om tidligere diskusjoner om Erlend Loe, hvor man skal halshugges av den kvasiintellektuelle hærskaren til forfatteren fordi litteraturen ligger et lite hakk over vanlig litteratur, og dermed trekker til seg en mengde fjols som tror seg intelligente fordi de tolker banale klisjéer og stempelfraseringer riktig.

Smeboe: Jeg har lest Da Vinci Koden og likte ikke den nevneverdig. Det som gjorde at den solgte var vel ikke det at Dan Brown er så fantastisk flink til å male med ord, men at den var akkurat lettfattelig og spant rundt et såpass spennende/tabu tema at den traff noe i folk flest. Hva er det Jo Nesbø gjør som skiller seg fra en typisk gammel detektivfilm i film noir-stil som har blitt gjort tusen ganger før?

Endret av Loeve
Lenke til kommentar

Leste Frelseren først og min første tanke var at Jo Nesbø virkelig treffer med karakterskildringene. Har lest Kakkerlakker, Marekors & halvveis Snømannen også(driver å blir ferdig) og kan ikke anbefale noe annet enn å lese de i rekkefølge, da får du en mye bedre sammenheng + du slipper at marekors blir halvveis spolert :p Likte frelseren best. Harry Hole er kanskje ikke den mest orginale karakteren, men måten Jo nesbø skriver på for du virkelig sympati for ham, og alle gangene han driter seg ut mens han finner løsninga, selvom politiarbeidet hans ikke akkurat er by the book.

Diskusjonen ovenfor kan bli bra, keep it up:D

Lenke til kommentar
Det krever helt sikkert usannsynlig mye kløkt og kreativitet i forhold til å skrive barnebøker med medfølgende illustrasjoner og totommers tekst, men i forhold til noe annet enn kiosklitteratur og andre primatsjangere er krim en utrolig maldrevet og lett sjanger å skrive. Selvfølgelig finnes det forfattere som tar sjangeren til et nytt nivå og greier å gjøre noe unikt ut av den, og jeg mener at Jo Nesbø så absolutt ikke er en av disse. Hvor nyskapende er alkoholisert purk med konstant ståpikk som er hatet av hele etaten men fortsatt er uvurderlig-kakeformen, egentlig? Hvor mye nytt har han gjort med akkurat dét lerrettet?

Du mener Jo Nesbø er verdensberømt? Det å selge mange bøker er ikke synonymt med å være berømt. Det at du har funnet din ro i en bokserie som passer det oppsvulmede egoet ditt og får deg til å føle deg som en autoritet på litteratur, punktum, betyr ikke at forfatteren er dyktigere enn å vite hva som selger. Er Da Vinci-Koden og Alkymisten krevende bøker? Selger de godt? Hvor stor kjennskap har du til krimsjangeren siden du uttaler deg så bastant og bombastisk om hans posisjon, egentlig?

Hvorfor jeg leser Jo Nesbø? Fordi han skriver lektyre som er akkurat low-brow nok til at jeg kan lese bøkene hans i et rom fylt med viltre nevøer og fotballkamp på fullt volum uten å måtte konsentrere meg om å få hodet rundt den, og fordi jeg liker måten han syr historiske hendelser inn i plottet på, noe som appellerer til historienerden i meg. Jeg synes ikke Jo Nesbø skriver jævla bra. Jeg synes han skriver akkurat like pretensiøst og elevert som de andre norske krimforfatterne jeg har lest.

Hva sier posten om meg selv? Den passet vel dårlig med drømmene dine om en silkeemyk tråd som bare gled i vei og hvor alle var enige, og derfor har du selv gjort deg opp et bilde? Kan du ikke akseptere at alle ikke deler meningene dine har du ingenting på et diskusjonsforum å gjøre. Dette minner meg forferdelig mye om tidligere diskusjoner om Erlend Loe, hvor man skal halshugges av den kvasiintellektuelle hærskaren til forfatteren fordi litteraturen ligger et lite hakk over vanlig litteratur, og dermed trekker til seg en mengde fjols som tror seg intelligente fordi de tolker banale klisjéer og stempelfraseringer riktig.

Smeboe: Jeg har lest Da Vinci Koden og likte ikke den nevneverdig. Det som gjorde at den solgte var vel ikke det at Dan Brown er så fantastisk flink til å male med ord, men at den var akkurat lettfattelig og spant rundt et såpass spennende/tabu tema at den traff noe i folk flest. Hva er det Jo Nesbø gjør som skiller seg fra en typisk gammel detektivfilm i film noir-stil som har blitt gjort tusen ganger før?

Var sykt så hissige vi ble i dag da...

Jeg har da heller aldri sagt at Jo Nesbø ER verdensberømt, og krimbøker er vanskelige å få oppmerksomhet rundt. Og hvor stort egoet mitt er og hva slags bøker jeg liker å lese har du f*** meg ingen grunn til å kritisere. For the record, jeg leser Jo Nesbøs bøker fordi de er de eneste krimbøkene jeg klarer å lese, som betyr at jeg ikke er så bevandret i krimsjangeren, som du antyder. Det jeg vil påpeke, er at Jo Nesbø ETTER MIN MENING (Ja, det står et "Jeg synes" foran meningene mine i posten over) skriver på en måte som utnytter personer og omgivelser mer aktivt, ikke bare som brikker i en makaber historie, de har jeg fått nok av, og her har bøker som f.eks. Da Vinci Koden store mangler. Og jeg må da også ha en mulighet til å skrive hva jeg synes er bra med bøkene, selv etter du har stukket kniven inn i dem og vridd rundt.

Hvis du bare skulle inn på forumet for å trolle og prate dritt om meddebattanter, foreslår jeg at du stikker igjen. Personangrep hører ikke hjemme her.

Lenke til kommentar

Det som fenger meg med postene dine er hvordan du klarer å uttrykke at Jo Nesbø er en dårlig forfatter, og hvordan du prøver å presse dette synet inn på alle som henger i dette emnet. Jeg kan akseptere at du ikke liker forfatteren eller bøkene hans særlig godt. Men hvorfor kan du ikke innse at Jo nesbø er en forfatter som er litt bedre enn andre norske krimforfattere? Hva du synes om sjangeren er irrelevant, en kan da akseptere at en viss forfatter innen krim skiller seg ut fra resten av flokken uten å måtte elske det den forfatteren skriver? Jeg kan akseptere at Ronaldo er en fotballspiller av verdensklasse uten å måtte like oppførselen hans.

Jeg gjentar spørsmålet mitt, selv om du sannsynligvis sjekker internett for svar: Hvor mange norske krimforfattere utenom Nesbø kjenner du til? Hvor mange av dem har fått bøkene sine solgt i andre land, oversatt til andre språk? Review av Redbreast av Jo Nesbø, engelsk. Jo Nesbø skiller seg ut. Jeg vet ikke om andre forfattere som har fått bøkene sine utgitt i andre land, og jeg er jævla interessert i litteratur. Leser bøker hele året.

Loeve, er Harry Potter bøkene bra? Eller vil du trekke inn Argumentum ad populum, slik som du gjør med Da Vinci Koden? Vi skal ikke spore av for mye, men la meg si min mening om den boken: Den er jævla spennende og en page-turner som vi sier på engelsk. Hva legger du i en god bok? At den stimulerer ditt kvasiintellektuelle sinn? :)

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke Jo Nesbø er en dårlig forfatter - da hadde jeg ikke lest bøkene hans. Jeg synes bare at han ikke er så flink som mange skal ha det til. Jeg har null problem med å forstå hvorfor han selger såpass godt, det er bare det at jeg hadde forventet mer. Jeg er for øvrig glad i krim som sjanger og har lest en del av det. Noe på norsk og mye på engelsk, så jeg er ikke en gretten tufs som angriper en forfatter basert på sjanger. Ronaldo er en objektivt god fotballspiller - ja - men hvor mye blind ros får han ikke fordi det har blitt et etablert faktum blant folk flest at han er god? Å trekke paralleller mellom fotball og litteratur blir for dumt, fordi det er ikke opp til personlig preferanse om en fotballspiller på toppnivå er god eller ikke.

Hvor mange norske krimforfattere jeg kjenner til? Jeg har lest Gunnar Stålesen, Fredrik Skagen, Anne Holt og Unni Lindell, og syntes ikke Nesbø gjorde det mye bedre enn noen av de, men disse er vel for tilgjengelige på internett til at det teller? ;) Wikipedia forteller forsåvidt at både Holt, Lindell, Fossum, Skagen og Stålesen sine bøker har blitt oversatt til over 10 språk, så Nesbø stiller ikke i særklasse på noe som helst vis der.

Jeg syntes ikke Da Vinci Koden var verken en page-turner eller en god bok, mye fordi jeg allerede hadde gjort research rundt den og opplevd kontroversien rundt autensiteten til mye av materialet hans. Dessuten fant jeg skrivestilen til Brown noe tørr og uvittig, og såpass ubalansert mellom tenkt fakta og ren fiksjon til tider at jeg hadde problemer med å virkelig leve meg inn i den. Om jeg hadde likt den bedre om jeg hadde lest den da den kom? Helt sikkert, men det gjør den ikke nødvendigvis til en bedre bok.

Hva jeg legger i en god bok? At den skiller seg ut fra mengden, omhandler noe jeg kan relatere til og greier å holde engasjementet oppe fra relativt tidlig av - så fremt vi snakker om skjønnlitteratur. Harry Potter-bøkene var favorittbøkene mine da jeg var yngre og ny til sjangeren, men etter å ha lest mye fantasy og opplevd noen av bautaene innenfor tradisjonell fantasy vil jeg ikke lenger si at Harry Potter er en veldig god bokserie. Men for all del, hevet over massene er den.

Lenke til kommentar

Flott innlegg. Respekt at måten du får frem at du ikke liker Jo Nesbø, men at du erkjenner at han er en god forfatter. Du liker ikke stilen hans like mye som meg, det har jeg null problem med å akseptere.

Det jeg derimot hadde problemer med å akseptere, var hvordan du formulerte deg på første gang. Virker i mine øyne som du rakket ned på Nesbø og mente han var en dårlig, norsk forfatter som ikke er kjent noe annet sted. Var bare det. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

vis dere skal krangle så gjør det ihvertfall over PM, så alle vi andre slipper å lese den dritten deres..

Lenke til kommentar

Agreed. Melder fra til brukermoderator om dette fortsetter, for det er strengt tatt unødvendig..?

Jo Nesbø er min norske Dan Brown. Leste snømannen før jeg begynte på flaggermusmannen og tok det derfra. Synes det er flott med slike bokserier hvor bok nr én ikke er best, det holder forventningene oppe selv når man har lest 4-5 av de.

Er veldig spent på den nye boka til Nesbø som kommer i juni; Hodejegerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...