RamGuy Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Hei, Vi har hatt ett litt krunglete hjemmenettverk. Og siden nettverk ikke er min aller sterkeste side, så er det likså greit å spørre litt Nettverket vårt er satt opp slik: Alcatel ADSL-boks/modem (usikker på hva det egentlig heter) ---- Telio VoIP Router ---- Linksys Trådløst Router Jeg har opplevd noen ustabiliteter med nettverket, til tider blir nettet utrolig tregt, hender det tar meg opp imot 5min bare å åpne hardware.no Kan også fint glemme å bruke nettverket i det hele tatt, hvis noe som helst blir lastet ned med uTorrent. Til tider kan det bli en del "disconnections" ved bruk av Live Messenger, og av og til vil ikke webcam virke. Når jeg sier disconnections mener jeg ikke at bare Messenger logger av, men hele nettet detter ut. Nettet har også en tendens til å kunne dette ut ved torrent-nedlasting Samt at torrent-hastighetene mine er langt lavere enn hva kompisen min sine er, tiltross for at vi har "raskere nettverk" Og ja, brannmur er deaktivert og IP-adressen min er DMZ-hosted (alle porter er åpne) På hardware.no sin speedometer test får jeg opp en ping rate på 12MS Samt gjennomsnittlig 3.8MB/s ned, og 0.5mb/s opp Vi har Telenor Online ADSL Pluss (4000/400kbs) Nettetverks komponentene våre er satt opp i denne rekefølgen: Først har vi selvfølgelig ADSL-boksen som også er koblet opp imot en Alcatel boks på veggen. Videre via en Patch 5E uskjermet kabel er den koblet opp imot VoIP-routern fra Telio, videre fra den er det nok en Patch 5E uskjermet kabel til den trådløse Linksys Routern. Og tilslutt er all kommunikasjon mellom PC-en min og routern trådløst via min Linksys USB-Adapter. PC-en min står i rommet vedsiden av alle komponentene. Knappe 3-5meter. Også over til litt mer detaljert informasjon om de enkelte komponentene: 1x ADSL-boksen Dette er en Alcatel Speed Touch Home ISDN Network Termination Model nummer: 3EC18624BCAA02 Hvilken firmware, eller hva denne kjører aner jeg ikke. Jeg vet ikke hvordan jeg kan finne det ut, jeg klarer heller ikke å finne noe informasjon om denne, eller angående oppdateringer på nettet eller noe. Den er vell og merke ca 7år gammel, vi fikk den gratis av Telenor da vi anskaffet oss ADSL, eller hva det var for ca 7år siden. Den har aldri blitt oppdatert eller noe siden den gang. 1x VoIP Router Dette er en Linksys Sipura SPA2100 router, vell og merke Telio sin utgave Dermed er det ikke mulig for meg selv å oppdatere eller gjøre noe som helst med den, uten om de få valgene som Telio har satt opp i sitt configuration oppsett. Denne har også et maksimum båndbredde på labre 10mb/s, så hvis vi anskaffer oss et nettverk på over 10mb/s så vil denne boksen begrense båndbredden vår betraktelig. Telio gir heller ikke ut den nødvendige informasjonen som trengs, for å kunne benytte seg av noen som helst annen VoIP router, enn dems egen utgave av Linksys SPA2100. Så ønsker vi høyere båndbredde så må vi visst kvitte oss med Telio som bredbåndstelefoni leverandør. Noe som er svært skuffende av Telio. 1x Trådløst router Dette er en Linksys WRT54Gv5 Jeg er flink til å kontinuerlig sjekke etter eventuelle firmware oppdateringer, så denne kjører stort sett alltid på siste utgave. Ikke noen spesielt dyr eller kraftig router, har hørt veldig mye negativ omtale av denne. At det kanskje er den dårligste av hele WRT-serien til Linksys, og en router mann burde holde seg unna. 1x W-Lan USB-Adapter Dette er en Linksys WUSB54Gv4, som fulgte med WRT54Gv5 routern. Siden jeg ikke hadde noe trådløst nettverkskort på min stasjonære PC, gav stefaren meg denne, siden jeg av en eller annen idiotisk grunn ikke får bore hull i veggen og benytte meg av kabel. Det ser ikke ut å komme noen nye drivere til denne, jeg benytter meg av siste driver som ble sluppet i 2005 for Windows XP. Så det var litt om nettverket vårt, alle komponentene som benyttes osv.. Jeg har også lagt ved blider av alle komponentene. Er det noe som burde vært byttet ut? Oppgradert? Eller noe som helst? Er det noe som er av relativt laber kvalitet, som det kunne vært praktisk å bytte ut? Jeg vet ikke hvor stor betydning "ADSL-boksen" egentlig har. Men i og med at vår er hele 7år gammel, gitt til oss gratis av Telenor, og etter hva jeg har erfart, klin umulig å finne noe som helst informasjon eller oppdateringer til den. Så har jeg på følelsen at den kanskje kunne vært byttet ut. Og er en WRT54Gv5 såpass ille som ryktene ville ha det til? Ville det vært store merkbare forskjeller om vi hadde byttet til en D-Link DIR-655 f.eks? Hva med WUSB54Gv4 adapterer min? Ville det vært bedre å gå til innkjøp av et internt trådløst nettverkskort, og en skikkelig antenne? Eller ville det ikke vært noe betydelig forskjell? Ble kanskje litt rotete dette her. Og ganske mange spørsmål. Men som dere sikkert forstår så er jeg ikke noen ekspert innenfor nettverk-relaterte ting. Så jeg vil takke for all hjelp Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Opsettet så jo greit ut det. Om jeg ikke tar feil, er vel ikke routeren altfor gammel heller, så den er vel ikke modem for uskiftning enda? Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 hmm.. jeg får ikke til å laste opp bildene ser det ut til. Routern er ikke gammel, men heller ikke så veldig kostbar. Hvis det ville gitt noen gode fordeler ved å bytte den ut, ville det helt klart vært aktuelt Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 La meg gjette, alt blir suppe/"ødelagt" med en gang noen bruker bittorrent? Er det hovedårsaken til alle problemene tror du? Da har du 2 løsninger: 1) Slutte å bruke bittorrent 2) Konfiguere bittorrent til å ikke oversvømme nettverket med pakker, dvs sette "max connections open". Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 La meg gjette, alt blir suppe/"ødelagt" med en gang noen bruker bittorrent? Er det hovedårsaken til alle problemene tror du? Da har du 2 løsninger: 1) Slutte å bruke bittorrent 2) Konfiguere bittorrent til å ikke oversvømme nettverket med pakker, dvs sette "max connections open". 9128820[/snapback] Nettet blir "suppe" når jeg bruker bittorrent, det er sant. Da går alt umåtelig tregt. Men jeg bruker bittorrent veldig sjeldent. Så det kan umulig være det som forutasker alt Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Bittorrent kan belaste router, routermodem etc så mye at det henger seg. Faktisk er dette helt vanlig. Da vil ikke nettverket fungere normalt før du slår av og på 'routerne' igjen. Som ueland nevner så må du vurdere å begrense antall forbindelser i torrentprogrammet. Hvor lavt du skal sette max antall connections avhenger av hardwaren din. (Prøv f.eks 30 connections globalt og juster så opp eller ned). Årsak til lave hastigheter kan være så mangt, men sjekk at du er connectable! Lenke til kommentar
wiak Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 (endret) og ja limit din torrent client alså vis du har 4mbit så kan du ikke torrent klienten bruke fult ut da blir alt tregt, jeg kan fint laste ned linux distros mens jeg spiller, hvorfor? jeg satt torrent klienten på 80% av linja sån at jeg har 20% igjen til ip telefon, surfing, spilling osv har liksom liten ping i spill mens jeg bruker torrent klienten på denne måten 4mbit linje til torrent = 300kb/s og 20kb/s opp da har du igjen ca 100 kb/s og 20 kb/s til surfing, spilling osv Endret 25. september 2008 av wiak Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå