Gå til innhold

Gjemme filer og mapper

Anbefalte innlegg

Er det mulig å gjemme filer og mapper uten å legge til et punktum foran navnet i konqueror?

Har lest at det skal være mulig å lage en fil med navn ".hidden" og liste alle mapper og filer som skal gjemmes i den, men det funker ikke hos meg. Noen som har fått det til å funke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hehe, nei det er ikke det. :p

Har en del slike lost+found mapper jeg gjerne skulle ha gjor usynlig.

9135266[/snapback]

Hva er forresten de lost+found-mappene til? Blir det ikke kluss hvis du forandrer navnet? Jeg vil tro at det kommer nye lost+forund-mapper når systemet ikke finner de gamle.

Lenke til kommentar
lost+found ligger såvidt jeg vet i rot-mappen til alle ext2/ext3-filsystemer. Skifter du navnet vil det nok dukke opp en ny. Er de så irriterende, går det jo an å bytte til et annet filsystem. :p

9140378[/snapback]

jepp, lost+found mappen blir brukt ved sjekking av filsystem (etter systemkræsj o.l.) der korrupte og gjenopprettede filer blir plassert. Det skal vel bare ligge en lost+found mappe i hver partisjon, hvor mange har du?

Lenke til kommentar

bare et lite spørsmål: Hva gjør det så mye at det ligger en lost+found i / ("slash")?

Eller har du flere disker?

If so:

Hvorfor ikke bare gjøre det slik:

/dev/hdX Mountes til /mnt/ting_og_tang

lag en mappe i som dette: /mnt/ting_og_tang/tang_og_ting

mount så den mappen videre til /home/bruker/tOt med "-o bind"

voila, alle diskene dine mountet i /mnt og så bind-mounta videre dit du vil ha de ;D

Endret av Christian Stenbakken
Lenke til kommentar
lost+found ligger såvidt jeg vet i rot-mappen til alle ext2/ext3-filsystemer. Skifter du navnet vil det nok dukke opp en ny. Er de så irriterende, går det jo an å bytte til et annet filsystem. :p

9140378[/snapback]

jepp, lost+found mappen blir brukt ved sjekking av filsystem (etter systemkræsj o.l.) der korrupte og gjenopprettede filer blir plassert. Det skal vel bare ligge en lost+found mappe i hver partisjon, hvor mange har du?

9140419[/snapback]

Jeg har 5.

bare et lite spørsmål: Hva gjør det så mye at det ligger en lost+found i / ("slash")?

Eller har du flere disker?

If so:

Hvorfor ikke bare gjøre det slik:

/dev/hdX Mountes til /mnt/ting_og_tang

lag en mappe i som dette: /mnt/ting_og_tang/tang_og_ting

mount så den mappen videre til /home/bruker/tOt med "-o bind"

voila, alle diskene dine mountet i /mnt og så bind-mounta videre dit du vil ha de ;D

9141657[/snapback]

Takk, det funka veldig bra! :thumbup:

Lenke til kommentar
Eller så kan du vurdere å bytte til ReiserFS

9141894[/snapback]

erm! ikke bann slik da! reiserFS er kanskje fleksibelt, men særlig stabilt er det ikke.. Nei, etter å ha mista flere TB data under reiserFS (og nei, skylder ikke 100% på reiser men tett oppunder) så har jeg fått nok.

XFS for alle penga;)

Lenke til kommentar

Tilbøyelig til å være enig her, har hørt mye om datatap under ReiserFS. En mer generelt filsystem som XFS, JFS eller ext3 vil nok være bedre å lagre data på. ReiserFS har dog en del for seg som f.eks /var eller /tmp-filsystem, men det er noe de færreste "vanlige" brukere har behov for.

Lenke til kommentar
erm! ikke bann slik da! reiserFS er kanskje fleksibelt, men særlig stabilt er det ikke.. Nei, etter å ha mista flere TB data under reiserFS (og nei, skylder ikke 100% på reiser men tett oppunder) så har jeg fått nok.

XFS for alle penga;)

9142082[/snapback]

Tja, kjørt ReiserFS i årevis uten å ha hatt noe slags problemer, hverken stabilitet eller datatap. Kanskje jeg har vært heldig, men ReiserFS er jo default filsystem i mange distroer da. Får lese litt om XFS kanskje da.

Lenke til kommentar

Ikkje einig i det som blir sagt om ReiserFS. Har brukt det i årevis på forskjellige distroar, og med forskjellig maskinvare. Har aldri opplevd verken ustabilitet eller datatap.

Testar viser jo at alt i alt så er det raskare (eller ialle fall like raskt) som ext 2/3 osv.

Venter i spenning på at Reiser4 skal bli merga inn i kjerna.

Lenke til kommentar

...han blir det vel neppe heller etter å ha kidnappet/drept kona si. Han solgte firmaet for å ha penger til advokat, og det trenger han nok.

Teamet hans jobber fortsatt, da, så vi får nok se Reiser4 allikevel... Kan dog hende en navnebytte vil finne sted ;-)

Jeg har hatt problemer med Reiser, men anser det som et godt filsystem... JFS er ikke knallstabilt, og selv om det kan resizes "on-the-fly" kan man bare øke, ikke minske størrelsen på partisjonen. XFS var, sist jeg sjekka, ikke noe å satse på med mindre du har UPS og slikt, ikke voldsomt error-prone om noe skulle skje.

Lenke til kommentar
...han blir det vel neppe heller etter å ha kidnappet/drept kona si. Han solgte firmaet for å ha penger til advokat, og det trenger han nok.

Teamet hans jobber fortsatt, da, så vi får nok se Reiser4 allikevel... Kan dog hende en navnebytte vil finne sted ;-)

9145328[/snapback]

Stemmer det ja.. Hva skjedde med han egentlig? Sitter han i buret nå?

Lenke til kommentar

Du kan lese om heile forløpet her: http://en.wikipedia.org/wiki/Hans_reiser

Han er ikkje på godfot med kernel teamet nei, og hans til tider arrogante holdning mot dei vil ikkje gjere det lettare for reiser4 å bli merga.

Hovudgrunnen til at det ikkje er inne enda har derimot ingenting med denne saken å gjere. Systemet er kkje er ferdig. Det manglar skikkeleg testing, og ferdigstilling.

(For dei som vil teste det no, så har det blitt merga inn i Andrew Morton si -mm-kjerne.)

Reiser4 kjem til å bli merga inn snart. Spørsmålet er berre når.

Endret av huf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...