Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

hvorfor slår maskinen seg av?

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi satt på en intel core 2 duo cpu på hovedkortet. Vi merket at cpu vifta ikke satt helt fast, så vi tok den av og satt den på igjen. Etter dette inngrepet nektet maskinen å loade windows, eller rettere sagt, den vil ikke gjøre noenting. Den slår seg av selvom jeg er inne i BIOS, av og til rekker jeg ikke å gå inn i BIOS. Jeg er sikker på at cpu vifta sitter ordentlig, og snurrer.(ja, alle.)

Kan det være at cpu er for varm? Rammen på cpu'en er på.

Takker for fremtidige svar.

Mvh, Eirik.

Endret av Conquerer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk at du ikke har klart å sette kjøleribba 90 grader feil. Dvs at ei klokke som står med tolvtallet øverst, ikke står med 9 tallet øverst. Dette vil gjøre at kjøleribben ikke kommer i kontakt med CPU. Sjekk også at du ikke har satt kontakten motsatt (som vil gjøre at viften sviver feil vei - mange HK har sperrer mot dette men ikke alle) Viften skal suge ovenfra og ned mot prosessoren for å kjøle.

Lykke til

Lenke til kommentar
Sjekk at du ikke har klart å sette kjøleribba 90 grader feil. Dvs at ei klokke som står med tolvtallet øverst, ikke står med 9 tallet øverst. Dette vil gjøre at kjøleribben ikke kommer i kontakt med CPU. Sjekk også at du ikke har satt kontakten motsatt (som vil gjøre at viften sviver feil vei - mange HK har sperrer mot dette men ikke alle) Viften skal suge ovenfra og ned mot prosessoren for å kjøle.

Lykke til

9129054[/snapback]

den sitter slik at skriften står riktig i forhold til normal lese vinkel, dette må være riktig. Jeg satt ledningen først i en kontakt med bare 3 pinner, fant ut av at det var feil og satt den da i "cpu fan 1" kontakten, slik at jeg fikk brukt alle 4 plassene på ledningen, det var da problemet startet. Kan det være jeg må bytte kjølepasta?

takker for bra svar =)

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at kjølepastaen skal være så dårlig at den ikke fungerer i BIOS engang med null load.

Men forstår jeg at du har byttet cpu fra en annen og nå satt inn en ny core 2 duo. Hvis kjøleribben er laget for en annen cpu som har høyere effekt skal den være mer enn god nok. (tannkrem kan være en nødløsning for kjølepasta. Et tynt tynt lagt som du skraper av det øverste sjiktet av med en papp bit...) Se nøye etter om vifta fusker, og du kan godt sette den inn i en kontakt som gir konstant 12V slik at du vet den går for fullt og gir den kjølingen den skal.

Du kan også jumpersette biosen til default verdi (dersom du har justert på spenningene til prosessoren)

Men dersom cpuen er ny i forhold til tidligere setter jeg spørsmål til strømforsyningen din. Ny HD, nytt et eller annet. Prøv å ta bort ting som kan ta 3.3V og 1.5V på hovedkortet ditt. Ta bort ram brikker du ikke trenger, ekstra pci kort du måtte ha installert. Usb enheter som tar strøm slik at du er sikker på at pc'n og cpuen får den rette spenningen. Oppstår det peaker og spenningsfall på hovedkortet blir systemet ustabilt og det kræsjer.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke se at kjølepastaen skal være så dårlig at den ikke fungerer i BIOS engang med null load.

Men forstår jeg at du har byttet cpu fra en annen og nå satt inn en ny core 2 duo. Hvis kjøleribben er laget for en annen cpu som har høyere effekt skal den være mer enn god nok. (tannkrem kan være en nødløsning for kjølepasta. Et tynt tynt lagt som du skraper av det øverste sjiktet av med en papp bit...) Se nøye etter om vifta fusker, og du kan godt sette den inn i en kontakt som gir konstant 12V slik at du vet den går for fullt og gir den kjølingen den skal.

Du kan også jumpersette biosen til default verdi (dersom du har justert på spenningene til prosessoren)

Men dersom cpuen er ny i forhold til tidligere setter jeg spørsmål til strømforsyningen din. Ny HD, nytt et eller annet. Prøv å ta bort ting som kan ta 3.3V og 1.5V på hovedkortet ditt. Ta bort ram brikker du ikke trenger, ekstra pci kort du måtte ha installert. Usb enheter som tar strøm slik at du er sikker på at pc'n og cpuen får den rette spenningen. Oppstår det peaker og spenningsfall på hovedkortet blir systemet ustabilt og det kræsjer.

9129624[/snapback]

Nå skal du høre. Jeg kjøpte nytt hovedkort som støttet inte pentium core 2 duo. så kjøpte jeg RAM som passet til hovedkortet, og så kjøpte jeg cpu'en, (som passer helt fint.) Så har jeg en strømforsyning som hvertfall har 640W. Også har jeg Geforce 8800 GTS. Så alle delene passer greit sammen, den eneste greia som er (sikkert skrivd dette tidligere i tråden) er at jeg satt på cpu vifta(som følgte med i cpu pakka(med kjøleribbe ofc,)) men så satt jeg den på litt løst. skrudde på pc'n og brukte den en dag, og alt funket fint. Men så tenkte jeg, hmm, tror jeg tar å feste vifta nå. Så tok jeg hele greia av og festen den godt. Da merket jeg at jeg hadde cpu ledningen i feil kontakt, tok den ut og satt den i riktig. så ville ikke pc'n gå helt på, grunnen er nok at den blir for varm før den rekker å starte helt opp, kommer inn på BIOS i noen sek, så går den av (pga varme.) jeg tror kjølepastaen ble ødelagt når jeg festet cpu'en skikkelig. Kan dette stemme??

Takk =)

Lenke til kommentar

Det er ikke usannsynlig det du sier. For cpuer har en termisk krets som stenger igjen hvis temperaturen går over 72 grader. Men jeg syns det var litt hurtig at det allerede skjer i bios. Min tanke er at prosessoren ikke har skikkelig kontakt med prosessoren. Vifta vil uansett ikke hjelpe å kjøpe så tidlig. CPUEN bruker tross alt litt lengre tid på å varme opp hele kjøleribba før vifta blir gjeldende.

Men et eller annet trigger til at systemet slår seg av.

I mine tilfeller har det vært et av disse

- CPU har ikke tilstrekkelig kontakt med kjøleribbe

- Skjermkortet er ikke skikkelig satt i. (du kan ha kommet borti det mens du jobbet nede i maskinen)

- Løse rambrikker vil normalt gi feilsignal fra HK iform av noen pip

- Den løfte armen som holder cpu...løft den og klem til igjen slik at du er sikker på at alle pinene har god kontakt, se gjerne om det kan ha kommet et et litt for stort støv fnugg mellom sokkel og cpu dersom du har hatt den ute. skriften som du sikter til på kjøleribben vet ikke hvilken vei hovedkort blir satt i, så verifiser skikkelig at du ikka har plassert den 90 grader feil da kjøleribbe ikke er helt firkantet i bunnen)

Hjelper ikke dette så må jeg desverre melde pass... :ermm:

Lenke til kommentar
Det er ikke usannsynlig det du sier. For cpuer har en termisk krets som stenger igjen hvis temperaturen går over 72 grader. Men jeg syns det var litt hurtig at det allerede skjer i bios. Min tanke er at prosessoren ikke har skikkelig kontakt med prosessoren. Vifta vil uansett ikke hjelpe å kjøpe så tidlig. CPUEN bruker tross alt litt lengre tid på å varme opp hele kjøleribba før vifta blir gjeldende.

Men et eller annet trigger til at systemet slår seg av.

I mine tilfeller har det vært et av disse

- CPU har ikke tilstrekkelig kontakt med kjøleribbe

- Skjermkortet er ikke skikkelig satt i. (du kan ha kommet borti det mens du jobbet nede i maskinen)

- Løse rambrikker vil normalt gi feilsignal fra HK iform av noen pip

- Den løfte armen som holder cpu...løft den og klem til igjen slik at du er sikker på at alle pinene har god kontakt, se gjerne om det kan ha kommet et et litt for stort støv fnugg mellom sokkel og cpu dersom du har hatt den ute. skriften som du sikter til på kjøleribben vet ikke hvilken vei hovedkort blir satt i, så verifiser skikkelig at du ikka har plassert den 90 grader feil da kjøleribbe ikke er helt firkantet i bunnen)

Hjelper ikke dette så må jeg desverre melde pass...  :ermm:

9129898[/snapback]

Tusen takk for bra svar. Idag skal jeg kjøpe kjøle pasta og middel for å få av den gamle. Når jeg setter på denne pastaen skal jeg sjekke at ramma sitter godt på, sjekke RAMen og skjermkorte, også skal jeg sjekke at ribba sitter riktig, hvis ikke det funker etter disse inngrepene leverer jeg den inn.

Så nå sjekker jeg alt du har fortalt meg om, takker.

tusen takk =)

Endret av Conquerer
Lenke til kommentar

Nå har jeg koblet ut cpu'en og vifta, vasket forsiktig med rødsprit og smørt på nytt tynt lag med kjølepasta. Har også tatt ut alle ledningene i pc'n og sotte det tilbake helt riktig. RAMen sitter bra, det gjør også skjermkortet. Men det funker enda ikke, fortsatt samme problemet. btw, vifta går! =p

Tusen takk for hjelpen krizla =) men nå får den superduper dyre butikken overta.

Mvh, Eirik E. Karlsen.

:(:(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...