Gå til innhold

Vibrasjons energi, fornybar. Finnes?

V_B

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke idè, men kunne det ikke fungert? Man har jo bølge-energi der pumpene går opp og ned, så lurte jeg på om det var noe lignende som kunne fungere, ved f.eks at et langt vibrerende bord (ved hjelp av f.eks en motor) kunne generere spenning ved hjelp av f.eks 20 pumper montert til dette bordet (alle bølgepumpene) Er dette noe som brukes, eller blir det helt for idiotisk idè når det kommer til vedlikehold, utnyttelse etc?

Lenke til kommentar

Er bare jeg som forklarer litt dårlig her. Blir kanskje litt feil når jeg tenker over det, fordi det hadde vært en sykelig belastning.

Men la oss nå si at vi har 4 pneumatiske ventiler, man monterer disse på hvert hjørne av en 10x10m plate (helst lett). Til denne platen var det festet til la oss si 100 generatorer (alle bølge generatorer) som genererte spenning når ventilene bevegde seg opp/ned. Ville dette vært lønnsomt vist opplegget var så lett at ventilene ikke trengte store trykket for å dytte opp platene, samt at kompressoren/ventilen/regulator etc gikk på strøm generert av system?

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar

Dette høres mest ut som en perpetuum mobile. Bølgegeneratorene måtte uansett fått tilført energi for å lage vibrasjonene (f.eks strøm), og dermed ville totalsystemet bare være en relativt dårlig overføring av den opprinnelige energien. Enhver omforming av energi gir et overføringstap, det meste som friksjonsvarme og strålingsvarme. Resultatet vil derfor uansett bli et større tap enn ved å bruke den opprinnelige energien (strømmen) direkte.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Det er jo flere gasser som reagerer og skaper mye energi utav liten bevegelse da.

Kombinert dette med seismisk aktivitet,så har du jo en fornybar energi-kilde.

Men det hadde sikkert blitt ganske dyrt da og sikkert vanskelig å kontrollere,men det er jo det som er forskerne sin jobb å finne utav! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...