akristina92 Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 -er? La oss si at min venn på 15 år har fått rundt 16,000 kroner til konfirmasjonen, har da foreldrene hans lov til å bestemme hvor mye han kan bruke på det han vil? Faren hans mener dette står skrevet i de norske lover, og jeg syns jeg har hørt om noe slik, men jeg mener òg at det "oppheves" i en viss alder (før 18). (Nei, dette er ikke meg det gjelder. Jeg har sløst bort hver krone og seddel. Kanskje ikke lurt, men på en annen side er det lommerusk når en får fast jobb, ikke sant?) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Det er vel slik at fra man er 15 år gammel har man rett til å bestemme over sine egne penger, men foreldre kan sette grenser. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 jeg mener bestemt at denne grensen er 16 år gammel. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Barneombudet sier at det er 15. Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Ja, men da er saken klar. Gutten får skaffe seg en advokat, og saksøke faren. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Har vel ikek tilfeldigvis noe med "denne" tråden å gjøre? Og her er ett av svarene derfra: Er pengene en gave (som konf. pengene) kan dine foreldre bestemme over de helt til du er 18. Har du jobbet for pengene (f.eks sommerjobb) har du full kontroll over de selv, og det er ingenting dine foreldre kan gjøre. Og her en konklusjonen fra den tråden Pengene er ikke dine enda, sånn er det bare. De pengene du selv tjener kan du selv råde over, men penger gitt som gave er ikke dine før du blir 18. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Har vel ikek tilfeldigvis noe med "denne" tråden å gjøre? var der jeg mente jeg hadde lest det Barneombudet sier at det er 15. jeg siterer fra tråden jeg siterer over: Vergemålsloven kontrollerer dette, om du ikke har fått klar beskjed fra de du fikk gavene fra om at de kan brukes fritt til hva du vil, har du ingen kontroll over dem før du er 18. Til gjengjeld kan ikke faren din røre dem eller på noen måte bruke dem til sin fordel. Lenke til kommentar
Schnugaf Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 (endret) Har vel ikek tilfeldigvis noe med "denne" tråden å gjøre? Og her er ett av svarene derfra: Er pengene en gave (som konf. pengene) kan dine foreldre bestemme over de helt til du er 18. Har du jobbet for pengene (f.eks sommerjobb) har du full kontroll over de selv, og det er ingenting dine foreldre kan gjøre. Og her en konklusjonen fra den tråden Pengene er ikke dine enda, sånn er det bare. De pengene du selv tjener kan du selv råde over, men penger gitt som gave er ikke dine før du blir 18. 9129059[/snapback] Nope, det er jeg som er vennen til Flaringo. Uansett så er det like greit (synes jeg) å beholde iallefall 10.000kr som jeg kan bruke på noe annet. Endret 23. juli 2007 av frinder Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Alltids en fin måte å splitte en familie på da iallefall. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Nope, det er jeg som er vennen. Men det betyr jo da at vi har to tråder om samme tema? Oh noehs! Katastroof! Vennen din skal være gla for at faren hans gjør som han gjør! Og som han selv sier i en annen tråd fikk han en god del tusen han kunne bruke på hva han ville, og han brukte de på PC. Nå kommer han, rett etter PC kjøpte, og vil ha mer, som skal gå til "viktige" ting som klær osv. Så svar meg på en ting: Hvis klær var så viktig for vennen din, hvorfor i all verden kjøpte han seg ikke det istedenfor PC? Og hvis han skal få penger til klær går nok det fra faren sin lommebok, ikke hans egen sparekonto. Dette kommer fra en som nettop er blitt 18 og fremdeles ikke får lov til og åpne sparekontoen min, ettersom mor har en "sperre" på den. Det er litt surt og tenke på, men når du tenker deg om vet du at takket være den som opprettholder den kontoen så vil du klare deg MYE bedre senere! Så han/du har ingen grunn til og furte over en sparekonto som per dags dato ikke engang tilhører han! Lenke til kommentar
Schnugaf Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Nope, det er jeg som er vennen. Men det betyr jo da at vi har to tråder om samme tema? Oh noehs! Katastroof! Vennen din skal være gla for at faren hans gjør som han gjør! Og som han selv sier i en annen tråd fikk han en god del tusen han kunne bruke på hva han ville, og han brukte de på PC. Nå kommer han, rett etter PC kjøpte, og vil ha mer, som skal gå til "viktige" ting som klær osv. Så svar meg på en ting: Hvis klær var så viktig for vennen din, hvorfor i all verden kjøpte han seg ikke det istedenfor PC? Og hvis han skal få penger til klær går nok det fra faren sin lommebok, ikke hans egen sparekonto. Dette kommer fra en som nettop er blitt 18 og fremdeles ikke får lov til og åpne sparekontoen min, ettersom mor har en "sperre" på den. Det er litt surt og tenke på, men når du tenker deg om vet du at takket være den som opprettholder den kontoen så vil du klare deg MYE bedre senere! Så han/du har ingen grunn til og furte over en sparekonto som per dags dato ikke engang tilhører han! 9129290[/snapback] Tror du misforstod litt... Jeg er vennen til Flaringo. Har ingen anelse om hvem han på den andre tråden er Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Tror du misforstod litt... Jeg er vennen til Flaringo.Har ingen anelse om hvem han på den andre tråden er Ok. Greit nok. Men ettersom begge trådene handler om 90% det samme gjelder mye av det jeg skrev her! Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Men ettersom begge trådene handler om 90% det samme gjelder mye av det jeg skrev her! siden disse trådene omhandler så å si det samme stenger jeg denne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg